Weekdiensten

merel

Re: Weekdiensten

Bericht door merel »

Charles schreef:Stuk beluisterd. Van de 'preekstem' geen last. Maar ik kan hier niet (meer) naar luisteren. Dat constant aaneenrijgen van allerlei standaard uitdrukkingen en gezegden.
Jij bent toch nog steeds lid van de Ger Gem? Daar is deze wijze van voordragen toch meer gebruikelijk dan in andere kerkverbanden. Of heeft jullie predikant daar minder 'last'van?
refomart
Inactief

Bericht door refomart »

DDD schreef:Los daarvan vergat ik nog te reageren op refomart. Natuurlijk valt er wel degelijk heel veel te zeggen over wat goede prediking is. In de Saambinder was daarover afgelopen maanden in een serie een heleboel goeds te lezen.

De gedachte van refomart kwam daarin gelukkig niet voor. Want dat is ook echt een dwaling. Het is een volstrekt verabsoluteren van prediking die trouwens alleen al vanwege het feit dat allerlei godzalige predikanten elkaar op allerlei punten tegenspreken, onjuist is. Maar goed, jouw standpunten zijn sowieso extreem en helaas niet altijd bijbels gefundeerd.
Waarvan akte!

Ik heb helemaal niet gezegd dat er niets te zeggen zou zijn over de prediking. Ik heb gezegd dat ik in de betreffende posting:
a. Geen mogelijkheid zag tot een stichtend en opbouwend gesprek,
b. Een dergelijk gesprek niet tot doel mag hebben een puntenlijstje op te stellen om de Almachtige de maat te nemen.

Natuurlijk ben ik me dan bewust een grens te trekken. Het voordeel daarvan is dat helder in het licht komt te staan wat nu de inhoudelijke koers op dit forum is.
Verder laat ik het hierbij.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Los van de genoemde predikant (ik heb hem niet gehoord), denk ik dat een uitermate zangerige preekstijl niet helpt om de boodschap goed over te brengen. Sommige luisteraars zullen daar makkelijk doorheen kunnen luisteren. Voor anderen is dat moeilijker, dat blijkt maar weer uit dit topic. Het is daarom beter om de gewone stem te gebruiken - dat kunnen we gewoon nuchter constateren. Binnen de HHK ken ik overigens (ook in de rechterflank) geen predikanten die op een dergelijke zangerige toon preken.

Aan de andere kant zijn er degenen die er zo'n groot punt van maken, waardoor de hele inhoud van de prediking niet aan bod komt. Het zou kunnen zijn dat er een irritatie tegen "rechts" (met alles wat daarbij hoort) bestaat, die door het horen van een preektoon wordt geactiveerd. De preektoon wordt dan een stok om te staan, en ontlading te geven aan de bestaande aversie. Dat lijkt me ook niet goed.

Van een luisteraar en van een christen mag verwacht worden om door de eigen(aardig)heden van een predikant heen te luisteren, hem in liefde te verdragen, en met een biddend hart zich uit te strekken naar wat God door de prediking te zeggen heeft.

Er is dus zowel een verantwoordelijkheid voor de prediker als voor de luisteraar. Waarbij de luisteraar zich allereerst op zijn eigen verantwoordelijkheid dient te richten, voordat hij of zei zich in sterke mate uitlaat over de verantwoordelijkheid van de prediker .
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 feb 2023, 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik vind zelf mijn bijdragen niet onaardig of vervelend. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Ik vind jouw reactie wel onaardig en vervelend. Dat zou natuurlijk ook aan mij kunnen liggen, maar dat vind ik wel een wat twijfelachtige verklaring.

En los daarvan zie ik niet in waarom het ene een voldoende reden zou zijn voor het andere.
Ik ben het in dezen met DDD eens. De reactie van Erasmiaan is onder de gordel. Al is een predikant nog zo dierbaar voor je, dat geeft je niet het recht iemand die enige kritiek op de voordracht heeft, zo'n sneer te geven!

Reageer nou eens inhoudelijk, Erasmiaan! Je ergernis ten opzichte van alle 'linkse' refoforummers is nu iedereen wel duidelijk. Nu nog inhoudelijk!
merel

Bericht door merel »

Klopt, helemaal mee eens. Ik verbaas mij er altijd over hoe beschaafd @DDD blijft reageren. Ik kan mij herinneren dat iemand van de linkerflank van dit forum een preek van zijn predikant op het forum heeft geplaatst. Hij was daar blijkbaar ook door gesticht. De reacties waren ongezouten en de preek werd tot de grond toe afgebrand.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

merel schreef:Klopt, helemaal mee eens. Ik verbaas mij er altijd over hoe beschaafd @DDD blijft reageren. Ik kan mij herinneren dat iemand van de linkerflank van dit forum een preek van zijn predikant op het forum heeft geplaatst. Hij was daar blijkbaar ook door gesticht. De reacties waren ongezouten en de preek werd tot de grond toe afgebrand.
Stukjes van sommigen lijken me wel eens quasi wetenschappelijk. Ga je de woorden eens goed onderzoeken dan rammelt het aan alle kanten en zit er kop noch staart aan. Ga het zelf maar eens na.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

@DIA:
Wat heeft dat met deze discussie te maken?

@Posthoorn, @merel:
Dank voor deze opmerkingen.

Want ik vond bij nader inzien dat de kwalificatie zemelig wellicht onnodig onaardig was, hoewel het wel precies weergeeft hoe ik het ervaar. Maar ik doe inderdaad mijn best om met respect te spreken en ik twijfel dan soms of er iets mis is met mijn inschattingsvermogen als Erasmiaan zulke dingen schrijft.

En daarnaast meten sommige mensen hier inderdaad duidelijk met twee maten.

Het is immers altijd goed om eerst naar jezelf te kijken, en zeker in mijn geval, want ik weet zelf ook wel dat ik nogal uitgesproken formuleer. Maar uitgesproken is niet hetzelfde als respectloos of onaardig, mijns inziens.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: Ik heb gisteravond de preek met instemming beluisterd. De ophef hier heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik dermate nieuwsgierig was om dat te doen.

Ik moet zeggen: ik heb wel vaker deze predikant gehoord. Deze preek (ik heb het nog wel ‘erger’ gehoord van deze predikant) was alleszins goed te volgen en niet erg overdreven in stemgebruik. Maar dat is een mening. Was het bevindelijk? Ja. Was er veel herhaling? Ja. Was er minimaal schriftuitleg? Ook ja. En toch heeft dit alles mij niet gestoord, wel gesticht.

Zou ik zondag aan zondag dit zelfde horen, dan ben ik bang dat ik een gedegen schriftuitleg en schriftuurlijke (uit de tekst opkomende) bevinding zou gaan missen.

Zeg ik als Hervormde :) .
Mooie samenvatting!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@Wat heeft dat met deze discussie te maken?
Een vraag: verstaat u waar het over gaat in de preek van ds. Verhoef? Kunt u daar in het kort iets van zeggen? Het lijkt of u de werkelijke grond van de preek niet begrijpt. Dan bedoel ik dit in de eerste plaats verstandelijk en niet bevindelijk. Want we zullen toch eerst met ons verstand iets moeten weten willen over de bevinding in deze preek wat kunnen zeggen.
Ik vraag dus nu niet over bevinding, maar over wat de grondtoon van de preek is.
DDD

Bericht door DDD »

Je leest nogal slecht. Ik heb niets van de preek gehoord. Ik heb ook geen woord over de preek gezegd.

Maar ik ga ervan uit dat ik hem als hij uitgeschreven is, prima zou begrijpen.

Verder heeft dit niets met het onderwerp van gesprek te maken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Je leest nogal slecht. Ik heb niets van de preek gehoord. Ik heb ook geen woord over de preek gezegd.

Dan moet ik afhaken, want ik bedoel dus dat ik duidelijk voel dat u de preek in het geheel niet begrijpt of dat er een duidelijke aversie tegen deze preken naar voren komt. En heeft verder spreken ook geen zin meer.
DDD

Bericht door DDD »

Dan is er inderdaad duidelijk iets mis met je gevoel. Het zou het zelfde zijn als je voelde dat ik in Amerika ben geweest.

Het laat maar weer zien dat je niet te snel op je gevoel moet afgaan.
pierre27

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Je leest nogal slecht. Ik heb niets van de preek gehoord. Ik heb ook geen woord over de preek gezegd.

Dan moet ik afhaken, want ik bedoel dus dat ik duidelijk voel dat u de preek in het geheel niet begrijpt of dat er een duidelijke aversie tegen deze preken naar voren komt. En heeft verder spreken ook geen zin meer.
Verstandige keuze want jullie praten compleet over andere dingen. In elk geval een geheel andere beleving erbij.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ik vind zelf mijn bijdragen niet onaardig of vervelend. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Ik vind jouw reactie wel onaardig en vervelend. Dat zou natuurlijk ook aan mij kunnen liggen, maar dat vind ik wel een wat twijfelachtige verklaring.

En los daarvan zie ik niet in waarom het ene een voldoende reden zou zijn voor het andere.
Ik ben het in dezen met DDD eens. De reactie van Erasmiaan is onder de gordel. Al is een predikant nog zo dierbaar voor je, dat geeft je niet het recht iemand die enige kritiek op de voordracht heeft, zo'n sneer te geven!

Reageer nou eens inhoudelijk, Erasmiaan! Je ergernis ten opzichte van alle 'linkse' refoforummers is nu iedereen wel duidelijk. Nu nog inhoudelijk!
Dit vind ik dan weer flauw naar Erasmiaan toe, hij is inhoudelijk genoeg geweest, ook als het gaat om deze bewuste preek.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat een preekstem/-toon betreft, begrijp ik dat sommigen het niet zo prettig vinden.
Maar mijn ervaring is, dat je daar best snel aan went. Ik heb zelf een periode onder een predikant met een preektoon gezeten. In het begin lastig te volgen, maar na verloop van tijd luister je daar wel doorheen.
Plaats reactie