Vraag (algemeen)

DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Dat is dan eigenaardig. Want het zou op zijn minst moeten zijn: en/of. Want wat zou er voor bezwaar tegen zijn dat de bij de aanvang geschonken genade nog toeneemt. Dat lijkt me ook Gods gewone weg.

Sterker nog, ik vind 'of' op het eerste gezicht zelfs onbijbels. Jezus zegt juist dat wie heeft, daar nog meer van krijgt, maar dat van wie niet heeft, ook zal worden genomen dat wat hij heeft.

Ik zal eens beluisteren hoe de onvolprezen ds. Doornenbal dat deed. Die was wel taalgevoelig. En misschien zie ik iets over het hoofd.
2e Hans
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door 2e Hans »

DDD schreef: 22 aug 2023, 22:53 Ik zal eens beluisteren hoe de onvolprezen ds. Doornenbal dat deed. Die was wel taalgevoelig. En misschien zie ik iets over het hoofd.
Onvolprezen? Dat lijkt me niet hoe ds. Doornenbal zelf als taalgevoelig mens het zou willen benoemen. Onvolprezen kan er volgens mij maar Één zijn.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Waarom?

Onvolprezen betekent nog niet voldoende gewaardeerd. En dat vind ik heel erg van toepassing.

Al zie ik op internet ook een definitie: nooit genoeg geprezen. Maar dat lijkt mij taalkundig toch niet juist. Dan zou er moeten staan 'nooit genoeg geprezen'.

Maar goed. Ik heb een aantal zegengroeten beluisterd, maar ik vermoed dat hij deze uitweidingen helemaal niet gebruikte. Wat hem te meer onvolprezen maakt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6823
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 22 aug 2023, 23:15 Waarom?

Onvolprezen betekent nog niet voldoende gewaardeerd. En dat vind ik heel erg van toepassing.

Al zie ik op internet ook een definitie: nooit genoeg geprezen. Maar dat lijkt mij taalkundig toch niet juist. Dan zou er moeten staan 'nooit genoeg geprezen'.

Maar goed. Ik heb een aantal zegengroeten beluisterd, maar ik vermoed dat hij deze uitweidingen helemaal niet gebruikte. Wat hem te meer onvolprezen maakt.
Je middelste alinea klopt niet, volgens mij.

Volgens mij is het ds. Van Krimpen die het altijd heeft over Gods naar waarde nooit genoeg volprezen Naam. Dat is inderdaad wat anders dan een onvolprezen naam.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6823
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 22 aug 2023, 22:53 Dat is dan eigenaardig. Want het zou op zijn minst moeten zijn: en/of. Want wat zou er voor bezwaar tegen zijn dat de bij de aanvang geschonken genade nog toeneemt. Dat lijkt me ook Gods gewone weg.

Sterker nog, ik vind 'of' op het eerste gezicht zelfs onbijbels. Jezus zegt juist dat wie heeft, daar nog meer van krijgt, maar dat van wie niet heeft, ook zal worden genomen dat wat hij heeft.

Ik zal eens beluisteren hoe de onvolprezen ds. Doornenbal dat deed. Die was wel taalgevoelig. En misschien zie ik iets over het hoofd.
Je hebt toch wel deels gelijk, het kan allebei.

Al is het natuurlijk zo dat Gods kinderen, die het bij aanvang van het genadeleven al gekregen hebben, het in de voortgang weer opnieuw van genade moeten hebben. Wellicht dat daar het woordje 'of' op doelt.
2e Hans
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door 2e Hans »

DDD schreef: 22 aug 2023, 23:15 Waarom?

Onvolprezen betekent nog niet voldoende gewaardeerd. En dat vind ik heel erg van toepassing.

Al zie ik op internet ook een definitie: nooit genoeg geprezen. Maar dat lijkt mij taalkundig toch niet juist. Dan zou er moeten staan 'nooit genoeg geprezen'.

Maar goed. Ik heb een aantal zegengroeten beluisterd, maar ik vermoed dat hij deze uitweidingen helemaal niet gebruikte. Wat hem te meer onvolprezen maakt.
Sowieso zou ds. Doornenbal zichzelf niet onvolprezen noemen of willen laten noemen. Onvolprezen klinkt voor mij als “nooit genoeg geprezen” en wordt in gezangen in ieder geval voor God gebruikt: bijvoorbeeld:

https://www.online-bijbel.nl/gezang/151/
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 22 aug 2023, 23:41
DDD schreef: 22 aug 2023, 22:53 Dat is dan eigenaardig. Want het zou op zijn minst moeten zijn: en/of. Want wat zou er voor bezwaar tegen zijn dat de bij de aanvang geschonken genade nog toeneemt. Dat lijkt me ook Gods gewone weg.

Sterker nog, ik vind 'of' op het eerste gezicht zelfs onbijbels. Jezus zegt juist dat wie heeft, daar nog meer van krijgt, maar dat van wie niet heeft, ook zal worden genomen dat wat hij heeft.

Ik zal eens beluisteren hoe de onvolprezen ds. Doornenbal dat deed. Die was wel taalgevoelig. En misschien zie ik iets over het hoofd.
Je hebt toch wel deels gelijk, het kan allebei.

Al is het natuurlijk zo dat Gods kinderen, die het bij aanvang van het genadeleven al gekregen hebben, het in de voortgang weer opnieuw van genade moeten hebben. Wellicht dat daar het woordje 'of' op doelt.
Het gaat om de aanvang van de kerkdienst, niet om de aanvang van de genade.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

2e Hans schreef: 22 aug 2023, 23:42
DDD schreef: 22 aug 2023, 23:15 Waarom?

Onvolprezen betekent nog niet voldoende gewaardeerd. En dat vind ik heel erg van toepassing.

Al zie ik op internet ook een definitie: nooit genoeg geprezen. Maar dat lijkt mij taalkundig toch niet juist. Dan zou er moeten staan 'nooit genoeg geprezen'.

Maar goed. Ik heb een aantal zegengroeten beluisterd, maar ik vermoed dat hij deze uitweidingen helemaal niet gebruikte. Wat hem te meer onvolprezen maakt.
Sowieso zou ds. Doornenbal zichzelf niet onvolprezen noemen of willen laten noemen. Onvolprezen klinkt voor mij als “nooit genoeg geprezen” en wordt in gezangen in ieder geval voor God gebruikt: bijvoorbeeld:

https://www.online-bijbel.nl/gezang/151/
Het maakt een enorm verschil of je zegt 'eeuwig onvolprezen' of 'onvolprezen'. Dat lijkt zelfs niet op elkaar. Net zoals 500 kilometer niet even ver is als oneindig, ook al ben je pas op 20 kilometer.

Dat hij zichzelf voldoende geprezen vond, is juist één van de redenen waarom hij mijns inziens onvolprezen is. Het is niet zo'n best teken als iemand zichzelf onvolprezen vindt.
2e Hans
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door 2e Hans »

DDD schreef: 22 aug 2023, 23:56
2e Hans schreef: 22 aug 2023, 23:42
DDD schreef: 22 aug 2023, 23:15 Waarom?

Onvolprezen betekent nog niet voldoende gewaardeerd. En dat vind ik heel erg van toepassing.

Al zie ik op internet ook een definitie: nooit genoeg geprezen. Maar dat lijkt mij taalkundig toch niet juist. Dan zou er moeten staan 'nooit genoeg geprezen'.

Maar goed. Ik heb een aantal zegengroeten beluisterd, maar ik vermoed dat hij deze uitweidingen helemaal niet gebruikte. Wat hem te meer onvolprezen maakt.
Sowieso zou ds. Doornenbal zichzelf niet onvolprezen noemen of willen laten noemen. Onvolprezen klinkt voor mij als “nooit genoeg geprezen” en wordt in gezangen in ieder geval voor God gebruikt: bijvoorbeeld:

https://www.online-bijbel.nl/gezang/151/
Het maakt een enorm verschil of je zegt 'eeuwig onvolprezen' of 'onvolprezen'. Dat lijkt zelfs niet op elkaar. Net zoals 500 kilometer niet even ver is als oneindig, ook al ben je pas op 20 kilometer.

Dat hij zichzelf voldoende geprezen vond, is juist één van de redenen waarom hij mijns inziens onvolprezen is. Het is niet zo'n best teken als iemand zichzelf onvolprezen vindt.
Onvolprezen kan beter voor echt onvolprezen zaken gebruikt worden. Ds Meeuse gebruikt het woord onvolprezen erg goed (m.i.):

https://psalmboek.nl/zingen.php?ber=13& ... =15&s=rit5
Mooi woord overigens.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Dat vind ik inderdaad een prima gebruik van het woord. Al vind ik de laatste regel van dit couplet wat knullig. Maar dat kan aan mij liggen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10672
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef: 23 aug 2023, 00:06 Dat vind ik inderdaad een prima gebruik van het woord. Al vind ik de laatste regel van dit couplet wat knullig. Maar dat kan aan mij liggen.
Het is bijna letterlijk wat de kanttekening zegt bij de laatste regel van vers 20 onberijmd. Dus ik begrijp de keuze wel en dan wordt het vanzelf minder knullig. ;)
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Dat maakt zeker een verschil. Ik zou meer prioriteit willen geven aan een mooie tekst.
CvdW
Berichten: 2989
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door CvdW »

Wie van de forummers is al veertig jaar getrouwd?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10467
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Orchidee »

CvdW schreef:Wie van de forummers is al veertig jaar getrouwd?
Mag ik vragen: waarom deze vraag?Afbeelding
(Ik hoop volgend jaar 30 jaar getrouwd te zijn)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
CvdW
Berichten: 2989
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door CvdW »

Het zegt iets over de leeftijd van iemand. Gewoon nieuwsgierigheid.
Plaats reactie