Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 23 sep 2025, 19:12
Dat is dan wel weer in lijn met vr/a 88 van de Heidelbergse Catechismus: de afsterving van de oude moet net zo waarachtig zijn als de opstanding van de nieuwe mens.
Dat is dan wel weer in lijn met vr/a 88 van de Heidelbergse Catechismus: de afsterving van de oude moet net zo waarachtig zijn als de opstanding van de nieuwe mens.
Er moet immers wel gesepareerd worden
Waarom zo lelijk over zoeken zielen praten, alsof die allemaal alleen maar een aai over hun bol willen. Lekker pastoraal.Rido91 schreef: ↑24 sep 2025, 10:24 Het lijkt er soms wel bijna op dat er een derde weg is: je kunt in Christus zijn, buiten Christus zijn of je bent een bekommerde die zich ergens tussen die twee wegen bevindt. De Bijbel maakt echter alleen onderscheid tussen in of buiten Christus. Het zou goed zijn als dat onderscheid gepreekt zou worden in plaats van allerlei weliswaar goed en pastoraal bedoelde wegen erbij te gaan zoeken om mensen een aai over de bol te geven en ze wat moed in te praten dat ze er zijn.
Nee. Als je je in een bepaald fenomeen verdiept, krijg je vanzelf een bepaald spraakgebruik om te dingen te verwoorden. Waarom zo ontzettend negatief daarover?
Dat zeg ik niet. Ik heb het over een prediking waarin dat gebeurt. Ik vind het in principe prima als er over of tegen bekommerden gesproken wordt in de prediking maar het moet niet als derde weg gepreekt worden. Meer dat zij zich herkennen en worden aangespoord om niet in hun bekommerde toestand te blijven maar worden aangespoord om tot Christus te gaanPosthoorn schreef: ↑24 sep 2025, 10:28Waarom zo lelijk over zoeken zielen praten, alsof die allemaal alleen maar een aai over hun bol willen. Lekker pastoraal.Rido91 schreef: ↑24 sep 2025, 10:24 Het lijkt er soms wel bijna op dat er een derde weg is: je kunt in Christus zijn, buiten Christus zijn of je bent een bekommerde die zich ergens tussen die twee wegen bevindt. De Bijbel maakt echter alleen onderscheid tussen in of buiten Christus. Het zou goed zijn als dat onderscheid gepreekt zou worden in plaats van allerlei weliswaar goed en pastoraal bedoelde wegen erbij te gaan zoeken om mensen een aai over de bol te geven en ze wat moed in te praten dat ze er zijn.
Prima als je je wilt en kunt verwoorden in dat spraakgebruik. Als je anderen die niet hetzelfde spraakgebruik hanteren maar niet afschrijft. Daar ben ik negatief over. En daar slaat mijn hokjes-vakjes opmerking op.Posthoorn schreef: ↑24 sep 2025, 10:29Nee. Als je je in een bepaald fenomeen verdiept, krijg je vanzelf een bepaald spraakgebruik om te dingen te verwoorden. Waarom zo ontzettend negatief daarover?
@Forummer. Mooi dat u mensen met een ander spraakgebruik niet afschrijft. Dat is positief. Toch denk ik dat we elkaar er op moeten wijzen dat veel dwalingen de kerk zijn ingeslopen door een subtiel gewijzigd taalgebruik. Als voorbeeld noem ik de remonstrantse en contra-remonstrantse twisten in 1618-1619. De remonstranten konden hun afwijkende ideeën en leringen zo mooi, zo vroom en zo geestelijk onder woorden brengen dat je er zo zou intuinen. Meer dan ooit is het anno 2025 nodig dat we in ons kerkelijk taalgebruik zeer dicht aansluiten bij de Schrift en bij de Belijdenissen.Forummer schreef: ↑24 sep 2025, 11:06Prima als je je wilt en kunt verwoorden in dat spraakgebruik. Als je anderen die niet hetzelfde spraakgebruik hanteren maar niet afschrijft. Daar ben ik negatief over. En daar slaat mijn hokjes-vakjes opmerking op.Posthoorn schreef: ↑24 sep 2025, 10:29Nee. Als je je in een bepaald fenomeen verdiept, krijg je vanzelf een bepaald spraakgebruik om te dingen te verwoorden. Waarom zo ontzettend negatief daarover?
Dat is zeker waar. Net zoals het hypercalvinisme ook heel vroom klinkt maar ook misleidend is. Daarom vind ik het belangrijker dan ooit om Gods Goede Boodschap te verwoorden in normaal Nederlands zodat iedereen het kan begrijpen. Al die geheimtaal krijg je maar misverstanden van.JanRap schreef: ↑24 sep 2025, 12:55@Forummer. Mooi dat u mensen met een ander spraakgebruik niet afschrijft. Dat is positief. Toch denk ik dat we elkaar er op moeten wijzen dat veel dwalingen de kerk zijn ingeslopen door een subtiel gewijzigd taalgebruik. Als voorbeeld noem ik de remonstrantse en contra-remonstrantse twisten in 1618-1619. De remonstranten konden hun afwijkende ideeën en leringen zo mooi, zo vroom en zo geestelijk onder woorden brengen dat je er zo zou intuinen. Meer dan ooit is het anno 2025 nodig dat we in ons kerkelijk taalgebruik zeer dicht aansluiten bij de Schrift en bij de Belijdenissen.Forummer schreef: ↑24 sep 2025, 11:06Prima als je je wilt en kunt verwoorden in dat spraakgebruik. Als je anderen die niet hetzelfde spraakgebruik hanteren maar niet afschrijft. Daar ben ik negatief over. En daar slaat mijn hokjes-vakjes opmerking op.
Dit onbegrijpelijke citaat las ik van ds. C.A. van Dieren. Ik loop nogal wat achter. Nu heeft dit vast betrekking op Uddel, maar het stond gewoon in de Saambinder.Schuur vol onkruid
Satan doet ook alles om verwarring te stichten en Gods Woord naar vertaling en inhoud ter discussie te stellen. Als het: ‘Alzo zegt de Heere’, plaats gaat maken voor: ‘Alzo wil ik het horen’. Satan heeft dan ook een schuur vol onkruidzaad om daarmee hét zaad te verstikken. U kent dat wel. Het wordt ijverig gestrooid, bijzonder als we onder het Woord verkeren. Het zaad van wereldse begeerten, vleselijke gedachten, aardse bezigheden. Daar stroomt de voorhof van het heilig huis des Heeren als het ware vol met kopers en verkopers. En ondertussen dwalen de gedachten af. We zijn het verband van de preek kwijt en het meeste is langs ons heen gegaan. En ons verweer? Ja, de preek was toch eigenlijk wel moeilijk. Daarmee verontschuldigen we onszelf. Ondertussen lacht de duivel. De duivel presenteert zich ook iedere dienst als een slaapduivel. Dan deelt hij zijn slaapmedicatie uit met het gevolg van dodelijke gerustheid. Maar genoeg over de duivel. Er staat zelfs van hem dat hij gelooft, en siddert! Hoe beschamend en veroordelend. Ds. Smijtegelt zei nogal eens tegen zijn hoorders: ‘Span u een weinig in’. Hoe zou het met onze baan, onze zaak, onze studie, ons schoolwerk erbij staan, als we ons er net zo weinig voor inspanden als voor het horen van Gods Woord? Heel onze woonplaats zou in diepe armoede gehuld zijn. Is de ziel dan niet meer dan het lichaam?
Slechts één woord
Ik hoor nogal eens: ‘Maar ik kan geen hele preek onthouden’. Dat hoeft ook niet. De hoofdman vroeg niet om een hele preek, maar wel uit onwaarde en onhoudbare nood om één woord. En hij kreeg het. En hij hoorde het. Neem daarom de middelen waar. Laat nooit uw plaats leeg. Smeek om Gods Geest om het Woord eens werkelijk te mogen horen. Smeek ook voor allen die zelfs de uitwendige middelen niet meer gebruiken. Ja, bid veel of de kopers en verkopers in- en uitwendig uitgedreven mogen worden.
Dat jij die mensen niet kent betekent niet dat ze er niet zijn.DDD schreef: ↑03 okt 2025, 17:50 Ik lees een stukje uit de Saambinder: Ik was om het voorzichtig te zeggen, nogal verbaasd:
Dit onbegrijpelijke citaat las ik van ds. C.A. van Dieren. Ik loop nogal wat achter. Nu heeft dit vast betrekking op Uddel, maar het stond gewoon in de Saambinder.Schuur vol onkruid
Satan doet ook alles om verwarring te stichten en Gods Woord naar vertaling en inhoud ter discussie te stellen. Als het: ‘Alzo zegt de Heere’, plaats gaat maken voor: ‘Alzo wil ik het horen’. Satan heeft dan ook een schuur vol onkruidzaad om daarmee hét zaad te verstikken. U kent dat wel. Het wordt ijverig gestrooid, bijzonder als we onder het Woord verkeren. Het zaad van wereldse begeerten, vleselijke gedachten, aardse bezigheden. Daar stroomt de voorhof van het heilig huis des Heeren als het ware vol met kopers en verkopers. En ondertussen dwalen de gedachten af. We zijn het verband van de preek kwijt en het meeste is langs ons heen gegaan. En ons verweer? Ja, de preek was toch eigenlijk wel moeilijk. Daarmee verontschuldigen we onszelf. Ondertussen lacht de duivel. De duivel presenteert zich ook iedere dienst als een slaapduivel. Dan deelt hij zijn slaapmedicatie uit met het gevolg van dodelijke gerustheid. Maar genoeg over de duivel. Er staat zelfs van hem dat hij gelooft, en siddert! Hoe beschamend en veroordelend. Ds. Smijtegelt zei nogal eens tegen zijn hoorders: ‘Span u een weinig in’. Hoe zou het met onze baan, onze zaak, onze studie, ons schoolwerk erbij staan, als we ons er net zo weinig voor inspanden als voor het horen van Gods Woord? Heel onze woonplaats zou in diepe armoede gehuld zijn. Is de ziel dan niet meer dan het lichaam?
Slechts één woord
Ik hoor nogal eens: ‘Maar ik kan geen hele preek onthouden’. Dat hoeft ook niet. De hoofdman vroeg niet om een hele preek, maar wel uit onwaarde en onhoudbare nood om één woord. En hij kreeg het. En hij hoorde het. Neem daarom de middelen waar. Laat nooit uw plaats leeg. Smeek om Gods Geest om het Woord eens werkelijk te mogen horen. Smeek ook voor allen die zelfs de uitwendige middelen niet meer gebruiken. Ja, bid veel of de kopers en verkopers in- en uitwendig uitgedreven mogen worden.
Nu ken ik in mijn omgeving alleen maar mensen die de preken heel serieus beluisteren, soms aantekeningen maken, daar over napraten met vrienden en in het gezin, en zelfs als er de nodige onzin in voorkwam, daar voorzichtig mee omgaan, omdat de prediking toch bedoeld is als de verkondiging van het heilig Evangelie.
Wat mij dan verbaast, is dat iemand dit zo opschrijft en dat het ook blijft staan als het wordt gepubliceerd in een landelijk blad. Dit gaat nog wel verder dan de bijzondere opmerking over witte sneakers. Het hele artikel getuigt van een heel negatieve gemeentevisie. Je zult toch zondag aan zondag naar iemand moeten luisteren die zo naar jou kijkt.
En dat terwijl ik oprecht denk dat het overgrote deel van de aanwezigen in de kerk in de hele week niets serieuzer doet dan naar een preek luisteren.
Maar zulke dingen werken twee kanten op. Als je jarenlang zo wordt tegemoet getreden, dan kan ik mij voorstellen dat het een normaal psychologisch proces is dat je helemaal niet meer naar zo iemand luistert. Ik kan niet beoordelen of dat nu wel of niet goed is, maar het is en blijft een schokkend citaat, wat mij betreft.
Met zulke artikelen wordt de kerk niet opgebouwd, maar afgebroken. Van binnenuit, nog wel.
Het zal vast als uitermate rechtzinnig en zondebewust bedoeld zijn, maar in dat geval had de schrijver het beter bij zichzelf kunnen houden, mijns inziens.
Dus binnenkort vertrek jij ook?Hoopvol schreef: ↑03 okt 2025, 18:53Dat jij die mensen niet kent betekent niet dat ze er niet zijn.DDD schreef: ↑03 okt 2025, 17:50 Ik lees een stukje uit de Saambinder: Ik was om het voorzichtig te zeggen, nogal verbaasd:
Dit onbegrijpelijke citaat las ik van ds. C.A. van Dieren. Ik loop nogal wat achter. Nu heeft dit vast betrekking op Uddel, maar het stond gewoon in de Saambinder.Schuur vol onkruid
Satan doet ook alles om verwarring te stichten en Gods Woord naar vertaling en inhoud ter discussie te stellen. Als het: ‘Alzo zegt de Heere’, plaats gaat maken voor: ‘Alzo wil ik het horen’. Satan heeft dan ook een schuur vol onkruidzaad om daarmee hét zaad te verstikken. U kent dat wel. Het wordt ijverig gestrooid, bijzonder als we onder het Woord verkeren. Het zaad van wereldse begeerten, vleselijke gedachten, aardse bezigheden. Daar stroomt de voorhof van het heilig huis des Heeren als het ware vol met kopers en verkopers. En ondertussen dwalen de gedachten af. We zijn het verband van de preek kwijt en het meeste is langs ons heen gegaan. En ons verweer? Ja, de preek was toch eigenlijk wel moeilijk. Daarmee verontschuldigen we onszelf. Ondertussen lacht de duivel. De duivel presenteert zich ook iedere dienst als een slaapduivel. Dan deelt hij zijn slaapmedicatie uit met het gevolg van dodelijke gerustheid. Maar genoeg over de duivel. Er staat zelfs van hem dat hij gelooft, en siddert! Hoe beschamend en veroordelend. Ds. Smijtegelt zei nogal eens tegen zijn hoorders: ‘Span u een weinig in’. Hoe zou het met onze baan, onze zaak, onze studie, ons schoolwerk erbij staan, als we ons er net zo weinig voor inspanden als voor het horen van Gods Woord? Heel onze woonplaats zou in diepe armoede gehuld zijn. Is de ziel dan niet meer dan het lichaam?
Slechts één woord
Ik hoor nogal eens: ‘Maar ik kan geen hele preek onthouden’. Dat hoeft ook niet. De hoofdman vroeg niet om een hele preek, maar wel uit onwaarde en onhoudbare nood om één woord. En hij kreeg het. En hij hoorde het. Neem daarom de middelen waar. Laat nooit uw plaats leeg. Smeek om Gods Geest om het Woord eens werkelijk te mogen horen. Smeek ook voor allen die zelfs de uitwendige middelen niet meer gebruiken. Ja, bid veel of de kopers en verkopers in- en uitwendig uitgedreven mogen worden.
Nu ken ik in mijn omgeving alleen maar mensen die de preken heel serieus beluisteren, soms aantekeningen maken, daar over napraten met vrienden en in het gezin, en zelfs als er de nodige onzin in voorkwam, daar voorzichtig mee omgaan, omdat de prediking toch bedoeld is als de verkondiging van het heilig Evangelie.
Wat mij dan verbaast, is dat iemand dit zo opschrijft en dat het ook blijft staan als het wordt gepubliceerd in een landelijk blad. Dit gaat nog wel verder dan de bijzondere opmerking over witte sneakers. Het hele artikel getuigt van een heel negatieve gemeentevisie. Je zult toch zondag aan zondag naar iemand moeten luisteren die zo naar jou kijkt.
En dat terwijl ik oprecht denk dat het overgrote deel van de aanwezigen in de kerk in de hele week niets serieuzer doet dan naar een preek luisteren.
Maar zulke dingen werken twee kanten op. Als je jarenlang zo wordt tegemoet getreden, dan kan ik mij voorstellen dat het een normaal psychologisch proces is dat je helemaal niet meer naar zo iemand luistert. Ik kan niet beoordelen of dat nu wel of niet goed is, maar het is en blijft een schokkend citaat, wat mij betreft.
Met zulke artikelen wordt de kerk niet opgebouwd, maar afgebroken. Van binnenuit, nog wel.
Het zal vast als uitermate rechtzinnig en zondebewust bedoeld zijn, maar in dat geval had de schrijver het beter bij zichzelf kunnen houden, mijns inziens.
Ik ken genoeg mensen die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in het Evangelie. Oudere mensen die wel naar de kerk gaan maar het is een moetje. En jonge mensen die afhaken en niet meer van God willen weten.
En dat leeft ook in mijn hart.
Citaat:: Neem daarom de middelen waar. Laat nooit uw plaats leeg. Smeek om Gods Geest om het Woord eens werkelijk te mogen horen. Smeek ook voor allen die zelfs de uitwendige middelen niet meer gebruiken.DDD schreef: ↑03 okt 2025, 17:50 Ik lees een stukje uit de Saambinder: Ik was om het voorzichtig te zeggen, nogal verbaasd:
Dit onbegrijpelijke citaat las ik van ds. C.A. van Dieren. Ik loop nogal wat achter. Nu heeft dit vast betrekking op Uddel, maar het stond gewoon in de Saambinder.Schuur vol onkruid
Satan doet ook alles om verwarring te stichten en Gods Woord naar vertaling en inhoud ter discussie te stellen. Als het: ‘Alzo zegt de Heere’, plaats gaat maken voor: ‘Alzo wil ik het horen’. Satan heeft dan ook een schuur vol onkruidzaad om daarmee hét zaad te verstikken. U kent dat wel. Het wordt ijverig gestrooid, bijzonder als we onder het Woord verkeren. Het zaad van wereldse begeerten, vleselijke gedachten, aardse bezigheden. Daar stroomt de voorhof van het heilig huis des Heeren als het ware vol met kopers en verkopers. En ondertussen dwalen de gedachten af. We zijn het verband van de preek kwijt en het meeste is langs ons heen gegaan. En ons verweer? Ja, de preek was toch eigenlijk wel moeilijk. Daarmee verontschuldigen we onszelf. Ondertussen lacht de duivel. De duivel presenteert zich ook iedere dienst als een slaapduivel. Dan deelt hij zijn slaapmedicatie uit met het gevolg van dodelijke gerustheid. Maar genoeg over de duivel. Er staat zelfs van hem dat hij gelooft, en siddert! Hoe beschamend en veroordelend. Ds. Smijtegelt zei nogal eens tegen zijn hoorders: ‘Span u een weinig in’. Hoe zou het met onze baan, onze zaak, onze studie, ons schoolwerk erbij staan, als we ons er net zo weinig voor inspanden als voor het horen van Gods Woord? Heel onze woonplaats zou in diepe armoede gehuld zijn. Is de ziel dan niet meer dan het lichaam?
Slechts één woord
Ik hoor nogal eens: ‘Maar ik kan geen hele preek onthouden’. Dat hoeft ook niet. De hoofdman vroeg niet om een hele preek, maar wel uit onwaarde en onhoudbare nood om één woord. En hij kreeg het. En hij hoorde het. Neem daarom de middelen waar. Laat nooit uw plaats leeg. Smeek om Gods Geest om het Woord eens werkelijk te mogen horen. Smeek ook voor allen die zelfs de uitwendige middelen niet meer gebruiken. Ja, bid veel of de kopers en verkopers in- en uitwendig uitgedreven mogen worden.
Nu ken ik in mijn omgeving alleen maar mensen die de preken heel serieus beluisteren, soms aantekeningen maken, daar over napraten met vrienden en in het gezin, en zelfs als er de nodige onzin in voorkwam, daar voorzichtig mee omgaan, omdat de prediking toch bedoeld is als de verkondiging van het heilig Evangelie.
Wat mij dan verbaast, is dat iemand dit zo opschrijft en dat het ook blijft staan als het wordt gepubliceerd in een landelijk blad. Dit gaat nog wel verder dan de bijzondere opmerking over witte sneakers. Het hele artikel getuigt van een heel negatieve gemeentevisie. Je zult toch zondag aan zondag naar iemand moeten luisteren die zo naar jou kijkt.
En dat terwijl ik oprecht denk dat het overgrote deel van de aanwezigen in de kerk in de hele week niets serieuzer doet dan naar een preek luisteren.
Maar zulke dingen werken twee kanten op. Als je jarenlang zo wordt tegemoet getreden, dan kan ik mij voorstellen dat het een normaal psychologisch proces is dat je helemaal niet meer naar zo iemand luistert. Ik kan niet beoordelen of dat nu wel of niet goed is, maar het is en blijft een schokkend citaat, wat mij betreft.
Met zulke artikelen wordt de kerk niet opgebouwd, maar afgebroken. Van binnenuit, nog wel.
Het zal vast als uitermate rechtzinnig en zondebewust bedoeld zijn, maar in dat geval had de schrijver het beter bij zichzelf kunnen houden, mijns inziens.
Hopelijk niet. Het is genade dat je vastgehouden wordt.