De kleine lettertjes van het Evangelie
-
- Verbannen
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Dat weet hij heus wel. Hij zou zich in Gameren of Staphorst prima thuisvoelen. Ik ook trouwens.
Onderstaande staat in de preek. Dus de schuld tov de mensen om de daad en de schuld tov de Heere. Dat is volgens mij precies wat ik aangaf.GerefGemeente-lid schreef: Goed, als je dan van anderen wilt leren, lees dan deze preek eens: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/19204. Ik hoop dat we het dan eens zijn of worden.
Ik hoop dat we het vooral eens zijn over de toepassing van deze preek en het geen theorie blijft, maar vooral praktisch is/mag worden.
Hij zegt: ‘Wij zijn in hetzelfde oordeel, het oordeel van God. Wij hangen hier, niet alleen om wat wij mensen hebben aangedaan, maar wij zullen straks in het oordeel komen, te maken krijgen met een rechtvaardig, heilig en eeuwig God.’
Daarom weet ik ook zo goed dat het weer een herhaling van zetten isErskinees schreef:Een significant deel van die 100 pagina's bestaat uit jouw reacties. En nu moet het topic opeens dicht? Geef andere forummers ook gewoon de tijd om te reageren. Je kunt zelf dit topic gerust negeren als je er klaar mee bent.Simon0612 schreef:Dus als een topic op slot gegooid wordt dan is het de onmacht van de moderator om het in goede banen te leiden?Herman schreef:Ja, ze heeft het hele topic gelezen. Dat zegt ze zojuist. Er is dus alle redenen om hier gewoon over door te praten. Een slotje is doorgaans alleen maar een teken van onmacht. Alhoewel het in herhaling vallen van standpunten dan weer tamelijk vermoeiend is.Simon0612 schreef: Heb je het hele topic wel gelezen?
Wat mij betreft tijd voor een definitief![]()
En laten we deze hele soap achter in 2022.
Volgens mij is alles wel gezegd over deze discussie en is het al 100 pagina’s lang herhaling van zetten.

En op zich valt het mee, ca 60 berichten op de dik 1600 van de eerste 100 pagina's.
Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Zal ik niet doenGeytenbeekje schreef:Zolang je maar niet dr vd Brink = HHK doet vind ik het prima, want er zijn maar weinig dominees waar de inhoud van de preken overeenkomt met zijn prediking.Simon0612 schreef:Die hou ik voor mezelf. Daar heeft een ander niets aan, en biedt geen toegevoegde waarde aan dit topic ook. Daar ontstaan alleen maar nieuwe discussies uit.Geytenbeekje schreef:Wat voor andere gedachte heb je over het verband ( kerkverband?) gekregen?Simon0612 schreef: Haha mooi dat dat voornamelijk voorstanders van van den Brink zijn![]()
En verder prima dat je denkt dat ie raak geschoten heeft, dat mag. Ik heb er ook zo mijn gedachten bij deze hele, door van de Brink veroorzaakte, consternatie die de publiciteitskas van Cvandaag en Refoweb doet rinkelen. En daarnaast een wat veranderde mening over predikant en verband.

-
- Verbannen
Die laatste alinea heb ik nu steeds proberen uit te leggen. En dat is nu het punt wat dr. Van den Brink onjuist vindt en onder kleine lettertjes schaart.Zeeuw schreef:Onderstaande staat in de preek. Dus de schuld tov de mensen om de daad en de schuld tov de Heere. Dat is volgens mij precies wat ik aangaf.GerefGemeente-lid schreef: Goed, als je dan van anderen wilt leren, lees dan deze preek eens: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/19204. Ik hoop dat we het dan eens zijn of worden.
Ik hoop dat we het vooral eens zijn over de toepassing van deze preek en het geen theorie blijft, maar vooral praktisch is/mag worden.
Hij zegt: ‘Wij zijn in hetzelfde oordeel, het oordeel van God. Wij hangen hier, niet alleen om wat wij mensen hebben aangedaan, maar wij zullen straks in het oordeel komen, te maken krijgen met een rechtvaardig, heilig en eeuwig God.’
Verder van harte eens met het tweede gedeelte uit je eerste alinea.
- Maanenschijn
En dat eerst is het nu juist niet. Dat schaart Dr vd Brink niet onder de kleine lettertjes, maar dat wordt hem door jou in de schoenen geschoven. Deze alinea onderschrijft Dr vd Brink van harte. Lees daarvoor bijvoorbeeld één van zijn (door jou aangehaalde, meen ik) antwoord op Refoweb.GerefGemeente-lid schreef:Die laatste alinea heb ik nu steeds proberen uit te leggen. En dat is nu het punt wat dr. Van den Brink onjuist vindt en onder kleine lettertjes schaart.Zeeuw schreef:Onderstaande staat in de preek. Dus de schuld tov de mensen om de daad en de schuld tov de Heere. Dat is volgens mij precies wat ik aangaf.GerefGemeente-lid schreef: Goed, als je dan van anderen wilt leren, lees dan deze preek eens: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/19204. Ik hoop dat we het dan eens zijn of worden.
In je ijver om te strijden lijk je te vervallen in de zelfde stijl als die je Dr. Vd Brink verwijt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
- Verbannen
Ik heb gisteren een link gedeeld. Zoek maar terug. Daar roept hij de vraagsteller op om de kerkelijke gemeente te verlaten. @Bertiel vroeg of dr. Van den Brink het niet eens was met wat ik eerder had geschreven en toen heb ik die link gedeeld. Hij ontkent expliciet datgene wat hierboven staat geschreven!Maanenschijn schreef:En dat eerst is het nu juist niet. Dat schaart Dr vd Brink niet onder de kleine lettertjes, maar dat wordt hem door jou in de schoenen geschoven. Deze alinea onderschrijft Dr vd Brink van harte. Lees daarvoor bijvoorbeeld één van zijn (door jou aangehaalde, meen ik) antwoord op Refoweb.GerefGemeente-lid schreef:Die laatste alinea heb ik nu steeds proberen uit te leggen. En dat is nu het punt wat dr. Van den Brink onjuist vindt en onder kleine lettertjes schaart.Zeeuw schreef:Onderstaande staat in de preek. Dus de schuld tov de mensen om de daad en de schuld tov de Heere. Dat is volgens mij precies wat ik aangaf.GerefGemeente-lid schreef: Goed, als je dan van anderen wilt leren, lees dan deze preek eens: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/19204. Ik hoop dat we het dan eens zijn of worden.
In je ijver om te strijden lijk je te vervallen in de zelfde stijl als die je Dr. Vd Brink verwijt.
- Maanenschijn
Oké, ik kijk eerst even in de link, ik schort mijn mening nog even opGerefGemeente-lid schreef:Ik heb gisteren een link gedeeld. Zoek maar terug. Daar roept hij de vraagsteller op om de kerkelijke gemeente te verlaten. @Bertiel vroeg of dr. Van den Brink het niet eens was met wat ik eerder had geschreven en toen heb ik die link gedeeld. Hij ontkent expliciet datgene wat hierboven staat geschreven!Maanenschijn schreef:En dat eerst is het nu juist niet. Dat schaart Dr vd Brink niet onder de kleine lettertjes, maar dat wordt hem door jou in de schoenen geschoven. Deze alinea onderschrijft Dr vd Brink van harte. Lees daarvoor bijvoorbeeld één van zijn (door jou aangehaalde, meen ik) antwoord op Refoweb.GerefGemeente-lid schreef:Die laatste alinea heb ik nu steeds proberen uit te leggen. En dat is nu het punt wat dr. Van den Brink onjuist vindt en onder kleine lettertjes schaart.Zeeuw schreef: Onderstaande staat in de preek. Dus de schuld tov de mensen om de daad en de schuld tov de Heere. Dat is volgens mij precies wat ik aangaf.

je bedoeld dit GG Lid?Ik vertel je niet dat jij Gods recht moet beleven, maar dat God Zijn rechtvaardigheid heeft getoond in Zijn Zoon en Zijn barmhartigheid verkondigt aan ons (Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 20).
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
- Verbannen
Exact. En meer nog de alinea hierna: Ik wil het nog radicaler zeggen. Als je het Evangelie leert kennen en geloven, zul je dergelijke ervaringen die jouw predikant voorschrijft, nooit meemaken. Het Evangelie zegt niet zozeer dat zulke ervaringen onnodig zijn, maar dat ze verboden zijn, onmogelijk, on-evangelisch. Zulke ervaringen geven God niet de eer, maar de mens. Want alleen door te geloven geven wij God de eer (Romeinen 4: 20).Bertiel schreef:je bedoeld dit GG Lid?Ik vertel je niet dat jij Gods recht moet beleven, maar dat God Zijn rechtvaardigheid heeft getoond in Zijn Zoon en Zijn barmhartigheid verkondigt aan ons (Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 20).
Hoe lees jij Romeinen 4:20?GerefGemeente-lid schreef:Exact. En meer nog de alinea hierna: Ik wil het nog radicaler zeggen. Als je het Evangelie leert kennen en geloven, zul je dergelijke ervaringen die jouw predikant voorschrijft, nooit meemaken. Het Evangelie zegt niet zozeer dat zulke ervaringen onnodig zijn, maar dat ze verboden zijn, onmogelijk, on-evangelisch. Zulke ervaringen geven God niet de eer, maar de mens. Want alleen door te geloven geven wij God de eer (Romeinen 4: 20).Bertiel schreef:je bedoeld dit GG Lid?Ik vertel je niet dat jij Gods recht moet beleven, maar dat God Zijn rechtvaardigheid heeft getoond in Zijn Zoon en Zijn barmhartigheid verkondigt aan ons (Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 20).
20 kEn hij heeft 48aan de beloftenis Gods niet getwijfeld door ongeloof, maar is gesterkt geweest in het geloof, 49gevende God de eer,
k Joh. 8:56. Hebr. 11:11, 18.
Verwijsteksten
48 Dit is het andere steunsel van het geloof van Abraham, namelijk de verzekerdheid die hij had van Gods trouw en standvastigheid in Zijn beloften, Hebr. 6:17, 18. verwijsteksten
49 Dat is, hiermede betonende te geloven dat God kon en zou doen hetgeen Hij beloofd had; en heeft alzo verzegeld dat God waarachtig is, Joh. 3:33. verwijsteksten
- Maanenschijn
Ik heb het zojuist nagelezen. Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt, GGL.GerefGemeente-lid schreef:Exact. En meer nog de alinea hierna: Ik wil het nog radicaler zeggen. Als je het Evangelie leert kennen en geloven, zul je dergelijke ervaringen die jouw predikant voorschrijft, nooit meemaken. Het Evangelie zegt niet zozeer dat zulke ervaringen onnodig zijn, maar dat ze verboden zijn, onmogelijk, on-evangelisch. Zulke ervaringen geven God niet de eer, maar de mens. Want alleen door te geloven geven wij God de eer (Romeinen 4: 20).Bertiel schreef:je bedoeld dit GG Lid?Ik vertel je niet dat jij Gods recht moet beleven, maar dat God Zijn rechtvaardigheid heeft getoond in Zijn Zoon en Zijn barmhartigheid verkondigt aan ons (Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 20).
De vraagsteller vraag niet of de wet of Gods recht niet functioneert, de vraagsteller vraagt of (in mijn woorden) een extraordinaire ervaring (een vierschaar-ervaring, een dodelijks tijdgewricht, enz) moet kennen. Daar reageert Dr vde Brink op, overigens geheel in lijn wat ook Dr. P de Vries daarover heeft geschreven, geheel in lijn met onze vaderen.
Ik citeer verder Dr vd Brink in een vervolgvraag:
.Wat de Schrift wel zegt, is het volgende. Wie het Evangelie gelooft, beseft hoe verloren zijn toestand onder Gods recht zou zijn, indien hij niet geloofde (Joh. 3:36). Wie in Christus het leven heeft, erkent dat Hij zonder Christus geen leven zou hebben (1 Joh. 5:12). Hij beseft dat zijn blindheid eigen schuld is als hij Christus niet nodig heeft (Joh. 9:42). “Als ik niet had geloofd, dán was ik allang vergaan” (Ps. 27:7). Dit zijn geen bevindingen vóór, maar dankzij het geloof in Christus. De verloren zoon keerde niet terug omdat hij zo onwaardig was (de Wet), maar omdat zijn Vader goed is (het Evangelie). De Kananese vrouw heeft een groot geloof (Matth. 15:28), niet omdat zij zichzelf onwaardig vindt maar omdat zij om ontferming blijft bidden.
Overigens (zie mijn uitgebreide post een stukje eerder) ben ik geen verdediger van Dr vd Brink, maar vind wel dat de discussie zuiver gevoerd mag worden en zaken niet uit context getrokken moeten worden. Dat is een beetje het gevaar als we selectief gaan citeren.
Maar, in mijn genoemde post heb ik mijn mening geven, ik laat het daar even bij.
Afgezien van de vraag of deze ervaring wel of niet nodig is, dr. Van den Brink zegt zelfs dat je deze ervaring per se niet mag krijgen als het goed is.Maanenschijn schreef:De vraagsteller vraag niet of de wet of Gods recht niet functioneert, de vraagsteller vraagt of (in mijn woorden) een extraordinaire ervaring (een vierschaar-ervaring, een dodelijks tijdgewricht, enz) moet kennen. Daar reageert Dr vde Brink op, overigens geheel in lijn wat ook Dr. P de Vries daarover heeft geschreven, geheel in lijn met onze vaderen.
Daarbij mijn vraag: is tot geloof komen geen 'vierschaarervaring'? Een zondaar, die de vrijspraak uit het Evangelie omhelst?
Onderwijs hierover:
ds. J. Nupoort (1733-1781) schreef: 1. Als God door Zijn almachtige wil, de uitverkoren en in Christus van eeuwigheid vrijgehouden zondaar de gerechtigheid van de Borg dadelijk toe-eigent tot zaligheid, schenkt Hij hem de Heilige Geest, en met Hem het geestelijke leven, waardoor hij vaatbaar wordt voor de ontdekkingen en bewerkingen van de Heilige Geest.
2. Als God de Heilige Geest Zijn zaligmakend werk in het hart van de zondaar begint, spant Hij de Goddelijke vierschaar in zijn binnenste. Hij leid hem in, in het gezicht van de wet en haar gerechtigde eis op hem, en in zijn overtredingen van en tegen de wet. Ja, Hij doet hem beseffen dat hij door die overtredingen tegen een hoog, heilig, goedertieren en rechtvaardig God gezondigd heeft, en daarom het oordeel van de verdoemenis waardig is; zodanig dat hij met veroordeling van zichzelf voor God verklaart: Ik ben des doods schuldig.
3.Als God de Heilige Geest de uitverkoren zondaar zo voor het Goddelijk gerecht verootmoedigt, bepaalt Hij zijn ziel met geestelijke genadelicht bij de openbaringen van een volle Christus, zoals in Hem gerechtigheden tot vergeving te vinden zijn. Hij ontsluit voor hem het ruim en welmenende aanbod dat door het Evangelie evenals aan anderen, zo ook persoonlijk aan hem gedaan wordt. Hij bewerkt hem niet alleen tot een algemene erkentenis van de volheid, gepastheid en gewilligheid van Christus om zondaren met God te verzoenen, maar ook tot een dadelijk willen van Christus, waardoor hij van harte verkiest en verklaart om als een helwaardig zondaar alleen door vrije genade om de gerechtigheid van Christus gezaligd te worden.
4. Als de ziel op deze wijze door de inwerking van de Heilige Geest tot rechtvaardiging werkt, oefent zij daarin alleen zuiver geloofswerk, wat duidelijk is uit alle plaatsen die het geloof, ten aanzien van deze werking, beschrijven als een zien op Christus (Joh. 6:40), als een wenden van zichzelf naar Christus (Jes. 45:22), als een komen tot Christus (Joh. 6:35), en als een aannemen van Christus (Joh. 1:12).
5. Als de ziel op dit geloofswerk de vrijspraak Gods door de Heilige Geest uit en door het Woord in haar weten ontvangt, neemt zij dat genadevonnis gelovig aan en verblijdt zich in de aangename vruchten die zij door het geloof uit deze weldaad trekt en in geloof tegemoet ziet.
Ik denk dat dit ervaren zal worden in meerdere of mindere maaten.KDD schreef:Onderwijs hierover:
ds. J. Nupoort (1733-1781) schreef: 1. Als God door Zijn almachtige wil, de uitverkoren en in Christus van eeuwigheid vrijgehouden zondaar de gerechtigheid van de Borg dadelijk toe-eigent tot zaligheid, schenkt Hij hem de Heilige Geest, en met Hem het geestelijke leven, waardoor hij vaatbaar wordt voor de ontdekkingen en bewerkingen van de Heilige Geest.
2. Als God de Heilige Geest Zijn zaligmakend werk in het hart van de zondaar begint, spant Hij de Goddelijke vierschaar in zijn binnenste. Hij leid hem in, in het gezicht van de wet en haar gerechtigde eis op hem, en in zijn overtredingen van en tegen de wet. Ja, Hij doet hem beseffen dat hij door die overtredingen tegen een hoog, heilig, goedertieren en rechtvaardig God gezondigd heeft, en daarom het oordeel van de verdoemenis waardig is; zodanig dat hij met veroordeling van zichzelf voor God verklaart: Ik ben des doods schuldig.
3.Als God de Heilige Geest de uitverkoren zondaar zo voor het Goddelijk gerecht verootmoedigt, bepaalt Hij zijn ziel met geestelijke genadelicht bij de openbaringen van een volle Christus, zoals in Hem gerechtigheden tot vergeving te vinden zijn. Hij ontsluit voor hem het ruim en welmenende aanbod dat door het Evangelie evenals aan anderen, zo ook persoonlijk aan hem gedaan wordt. Hij bewerkt hem niet alleen tot een algemene erkentenis van de volheid, gepastheid en gewilligheid van Christus om zondaren met God te verzoenen, maar ook tot een dadelijk willen van Christus, waardoor hij van harte verkiest en verklaart om als een helwaardig zondaar alleen door vrije genade om de gerechtigheid van Christus gezaligd te worden.
4. Als de ziel op deze wijze door de inwerking van de Heilige Geest tot rechtvaardiging werkt, oefent zij daarin alleen zuiver geloofswerk, wat duidelijk is uit alle plaatsen die het geloof, ten aanzien van deze werking, beschrijven als een zien op Christus (Joh. 6:40), als een wenden van zichzelf naar Christus (Jes. 45:22), als een komen tot Christus (Joh. 6:35), en als een aannemen van Christus (Joh. 1:12).
5. Als de ziel op dit geloofswerk de vrijspraak Gods door de Heilige Geest uit en door het Woord in haar weten ontvangt, neemt zij dat genadevonnis gelovig aan en verblijdt zich in de aangename vruchten die zij door het geloof uit deze weldaad trekt en in geloof tegemoet ziet.