-DIA- schreef:helma schreef:Vandaag weer naar de beurs. Gister mooie en lastige gesprekken gehad.
Ook nog rondje gelopen...en gedacht dat Bunyan dit waarschijnlijk bedoeld heeft met IJdelheidskermis.
Zou Bunyan niet de hele wereld met zijn schijnvreugde en schijngenot dat aantrekt bedoeld hebben? Zomaar een opmerking tussendoor, wat mij betreft niet bedoeld voor verdere discussie.
In dat geval zou hij zijn specificatie van heuvels en dalen korter hebben gemaakt denk ik:
"En behalve dat, is er ook nog de vermoeidheid die ontstaat uit een lang leven. Als wij
aan de aanvang staan van onze christelijke loopbaan, dan vliegen wij omhoog als op
de vleugels van een arend. Daarna hebben wij gerent en zijn niet moe geworden; maar
in onze beste tijden wandelen wij zonder moe te worden. Onze gang lijkt langzamer,
maar hij is gestadiger. Ik bid God, dat de geestkracht van onze jeugd, voor zover zij
door de Heilige Geest is gewekt, en niet de gisting is van het hoogmoedige vlees, ons
bij mag blijven. Hij, die lang op weg naar de hemel is geweest, ondervindt, dat er
goede redenen waren, waarom hem beloofd was, dat 'zijn schoenen ijzer en koper
zouden zijn,' want de weg is ruw. Hij heeft ontdekt dat er 'Heuvelen van
Moeilijkheden' en 'Valleien van Vernedering' bestaan; dat er een 'Dal van
Doodsschaduwen,' en – nog erger – dat er een
'Ijdelheidskermis' is, en dat men door
die allemaal heen moet gaan. Als er 'Verrukkelijke Bergen' zijn, – en, God zij gedankt,
zij zijn er ook werkelijk – dan zijn er ook 'Wanhoopskastelen', die maar al te vaak
door de pelgrims van binnen zijn gezien. Wanneer men al deze dingen in overweging
neemt, zullen zij, die tot het einde toe volharden op de weg van heiligheid, 'mensen
zijn over wie men zich verwondert.' (Zach.3:8)" (Spurgeon, Alles uit genade)