Onjuist.JvW schreef: ↑Vandaag, 17:52In Vlissingen wordt ook iedereen uitgenodigd.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 17:40In grote lijnen klopt jouw geschetst beeld helemaal. Wat het uitnodigingsbeleid van predikanten betreft is Houten een goed voorbeeld van hoe het zou moeten gaan.Robbie schreef: ↑Vandaag, 15:48Even een lans voor Houten breken. Ik ben daar geen lid, wel in een gemeente die in de volksmond links wordt genoemd. Ik weet dat elke predikant uitgenodigd wordt. Ik weet ook dat er serieus predikanten zijn die niet komen omdat het gemeente X betreft of omdat daar ouderling Y is met wie ze wel eens woorden hebben gehad. Dit laatste weet ik uit de eerste hand.Gerardus2 schreef:
Nou, over hokjes links/rechts gesproken. In de gemeente Houten (links?) bijvoorbeeld zie ik maar een zeer klein percentage van de ruim 60 dienstdoende predikanten voorgaan.
Het preekrooster zegt niets over het uitnodigingsbeleid. Mogelijk zijn er gemeenten die selectief uitnodigingen, maar er zijn ook predikanten die selectief op uitnodigingen ingaan.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Voorbeeld?GGG038 schreef: ↑Vandaag, 20:26Onjuist.JvW schreef: ↑Vandaag, 17:52In Vlissingen wordt ook iedereen uitgenodigd.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 17:40In grote lijnen klopt jouw geschetst beeld helemaal. Wat het uitnodigingsbeleid van predikanten betreft is Houten een goed voorbeeld van hoe het zou moeten gaan.Robbie schreef: ↑Vandaag, 15:48
Even een lans voor Houten breken. Ik ben daar geen lid, wel in een gemeente die in de volksmond links wordt genoemd. Ik weet dat elke predikant uitgenodigd wordt. Ik weet ook dat er serieus predikanten zijn die niet komen omdat het gemeente X betreft of omdat daar ouderling Y is met wie ze wel eens woorden hebben gehad. Dit laatste weet ik uit de eerste hand.
Het preekrooster zegt niets over het uitnodigingsbeleid. Mogelijk zijn er gemeenten die selectief uitnodigingen, maar er zijn ook predikanten die selectief op uitnodigingen ingaan.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Moeten we hier echt het uitnodgingsbeleid van losse, individuele gemeenten bespreken? 

-
Los van een gemeente wil ik in zijn algemeenheid zeggen dat iedereen uitnodigen heel wat anders is dan dat iedereen voor mag gaan. Bij ons mag elke dominee die belt om een preekbeurt af te spreken komen. De preekregelaar belt zelf niet iedereen.
-
Daar gaat het mij zeker niet om, maar het beeld is vaak dat de ‘linkse’ gemeenten beperkt uit zouden nodigen. En dat is gewoon niet waar. Vandaar dat im dan wel om een voorbeeld vraag, want ik weet er echt niet van dat bepaalde dominees niet zouden mogen komen. Wel dat ze zelf niet willen komen.
Jaco van Westenbrugge
-
Dat zou ik bij ons niet weten, maar ik kan me ook niet voorstellen dat een preekregelaar regelmatig alle 50 predikanten gaat bellen…
Jaco van Westenbrugge
-
Begrijpelijk, maar mogelijk wel/niet alle predikanten uit de regio. Een actief open kansel vind ik het mooiste, maar passief open vind ik ook prima.
-
Dan weet je meer dan ik. Er zijn er vier met een V, maar ik denk dat ik weet wie je bedoeld. En toch betwijfel ik of het echt zo is gezien de andere predikanten die wel allemaal komen.
Jaco van Westenbrugge
Als je hier zo een beetje meeleest over wat er gezegd wordt over predikanten en hoe sommige dingen gaan in gemeentes verbaast het mij niet dat curatorium zich zorgen maakt over wat de studenten allemaal te horen krijgen en hoe ze dus ontvangen worden. Ook al is het wel erg. Zo’n man ziet er zeer tegenop voor het eerst in een gemeente preken en ook nog zelden gepreekt hebben en dan dus ook op een bepaalde manier ontvangen worden. Het lijkt mij verschrikkelijk om dan student te zijn.
Het is ook vaak verschrikkelijk om naar een student te luisteren. Oprecht.
Het is wel de tijd waarin de student van veel kanten feedback krijgt waar hij zijn voordeel mee kan doen. Mooi toch als kerkenraad je me helpt vormen in een tijd van opleiding?Ogg schreef: ↑Vandaag, 21:35 Als je hier zo een beetje meeleest over wat er gezegd wordt over predikanten en hoe sommige dingen gaan in gemeentes verbaast het mij niet dat curatorium zich zorgen maakt over wat de studenten allemaal te horen krijgen en hoe ze dus ontvangen worden. Ook al is het wel erg. Zo’n man ziet er zeer tegenop voor het eerst in een gemeente preken en ook nog zelden gepreekt hebben en dan dus ook op een bepaalde manier ontvangen worden. Het lijkt mij verschrikkelijk om dan student te zijn.
Ik ben benieuwd wat er verschrikkelijk aan is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.