Gereformeerde Gemeenten

GGG038

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

JvW schreef: Vandaag, 17:52
pierre27 schreef: Vandaag, 17:40
Robbie schreef: Vandaag, 15:48
Gerardus2 schreef:
Nou, over hokjes links/rechts gesproken. In de gemeente Houten (links?) bijvoorbeeld zie ik maar een zeer klein percentage van de ruim 60 dienstdoende predikanten voorgaan.
Even een lans voor Houten breken. Ik ben daar geen lid, wel in een gemeente die in de volksmond links wordt genoemd. Ik weet dat elke predikant uitgenodigd wordt. Ik weet ook dat er serieus predikanten zijn die niet komen omdat het gemeente X betreft of omdat daar ouderling Y is met wie ze wel eens woorden hebben gehad. Dit laatste weet ik uit de eerste hand.
Het preekrooster zegt niets over het uitnodigingsbeleid. Mogelijk zijn er gemeenten die selectief uitnodigingen, maar er zijn ook predikanten die selectief op uitnodigingen ingaan.
In grote lijnen klopt jouw geschetst beeld helemaal. Wat het uitnodigingsbeleid van predikanten betreft is Houten een goed voorbeeld van hoe het zou moeten gaan.
In Vlissingen wordt ook iedereen uitgenodigd.
Onjuist.
JvW

Bericht door JvW »

GGG038 schreef: Vandaag, 20:26
Robbie schreef: Vandaag, 15:48
Even een lans voor Houten breken. Ik ben daar geen lid, wel in een gemeente die in de volksmond links wordt genoemd. Ik weet dat elke predikant uitgenodigd wordt. Ik weet ook dat er serieus predikanten zijn die niet komen omdat het gemeente X betreft of omdat daar ouderling Y is met wie ze wel eens woorden hebben gehad. Dit laatste weet ik uit de eerste hand.
Het preekrooster zegt niets over het uitnodigingsbeleid. Mogelijk zijn er gemeenten die selectief uitnodigingen, maar er zijn ook predikanten die selectief op uitnodigingen ingaan.
In grote lijnen klopt jouw geschetst beeld helemaal. Wat het uitnodigingsbeleid van predikanten betreft is Houten een goed voorbeeld van hoe het zou moeten gaan.
Onjuist.
Voorbeeld?
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Moeten we hier echt het uitnodgingsbeleid van losse, individuele gemeenten bespreken? ::please
MGG

Bericht door MGG »

Los van een gemeente wil ik in zijn algemeenheid zeggen dat iedereen uitnodigen heel wat anders is dan dat iedereen voor mag gaan. Bij ons mag elke dominee die belt om een preekbeurt af te spreken komen. De preekregelaar belt zelf niet iedereen.
JvW

Bericht door JvW »

Erskinees schreef: Vandaag, 20:42 Moeten we hier echt het uitnodgingsbeleid van losse, individuele gemeenten bespreken? ::please
Daar gaat het mij zeker niet om, maar het beeld is vaak dat de ‘linkse’ gemeenten beperkt uit zouden nodigen. En dat is gewoon niet waar. Vandaar dat im dan wel om een voorbeeld vraag, want ik weet er echt niet van dat bepaalde dominees niet zouden mogen komen. Wel dat ze zelf niet willen komen.
Jaco van Westenbrugge
JvW

Bericht door JvW »

MGG schreef: Vandaag, 20:45 Los van een gemeente wil ik in zijn algemeenheid zeggen dat iedereen uitnodigen heel wat anders is dan dat iedereen voor mag gaan. Bij ons mag elke dominee die belt om een preekbeurt af te spreken komen. De preekregelaar belt zelf niet iedereen.
Dat zou ik bij ons niet weten, maar ik kan me ook niet voorstellen dat een preekregelaar regelmatig alle 50 predikanten gaat bellen…
Jaco van Westenbrugge
MGG

Bericht door MGG »

JvW schreef: Vandaag, 20:48
MGG schreef: Vandaag, 20:45 Los van een gemeente wil ik in zijn algemeenheid zeggen dat iedereen uitnodigen heel wat anders is dan dat iedereen voor mag gaan. Bij ons mag elke dominee die belt om een preekbeurt af te spreken komen. De preekregelaar belt zelf niet iedereen.
Dat zou ik bij ons niet weten, maar ik kan me ook niet voorstellen dat een preekregelaar regelmatig alle 50 predikanten gaat bellen…
Begrijpelijk, maar mogelijk wel/niet alle predikanten uit de regio. Een actief open kansel vind ik het mooiste, maar passief open vind ik ook prima.
GGG038

Bericht door GGG038 »

JvW schreef: Vandaag, 20:39

Onjuist.
Voorbeeld?
Ds. V. is niet welkom
JvW

Bericht door JvW »

GGG038 schreef: Vandaag, 20:54
JvW schreef: Vandaag, 20:39

Onjuist.
Voorbeeld?
Ds. V. is niet welkom
Dan weet je meer dan ik. Er zijn er vier met een V, maar ik denk dat ik weet wie je bedoeld. En toch betwijfel ik of het echt zo is gezien de andere predikanten die wel allemaal komen.
Jaco van Westenbrugge
Ogg

Bericht door Ogg »

Als je hier zo een beetje meeleest over wat er gezegd wordt over predikanten en hoe sommige dingen gaan in gemeentes verbaast het mij niet dat curatorium zich zorgen maakt over wat de studenten allemaal te horen krijgen en hoe ze dus ontvangen worden. Ook al is het wel erg. Zo’n man ziet er zeer tegenop voor het eerst in een gemeente preken en ook nog zelden gepreekt hebben en dan dus ook op een bepaalde manier ontvangen worden. Het lijkt mij verschrikkelijk om dan student te zijn.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het is ook vaak verschrikkelijk om naar een student te luisteren. Oprecht.
Ogg

Bericht door Ogg »

Wat dan?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ogg schreef: Vandaag, 21:35 Als je hier zo een beetje meeleest over wat er gezegd wordt over predikanten en hoe sommige dingen gaan in gemeentes verbaast het mij niet dat curatorium zich zorgen maakt over wat de studenten allemaal te horen krijgen en hoe ze dus ontvangen worden. Ook al is het wel erg. Zo’n man ziet er zeer tegenop voor het eerst in een gemeente preken en ook nog zelden gepreekt hebben en dan dus ook op een bepaalde manier ontvangen worden. Het lijkt mij verschrikkelijk om dan student te zijn.
Het is wel de tijd waarin de student van veel kanten feedback krijgt waar hij zijn voordeel mee kan doen. Mooi toch als kerkenraad je me helpt vormen in een tijd van opleiding?
Job

Bericht door Job »

Erskinees schreef: Vandaag, 21:37 Het is ook vaak verschrikkelijk om naar een student te luisteren. Oprecht.
Hou toch op. Verschrikkelijk nogalliefst. We zitten te rijk en te zelfvoldaan in de kerk, dat is het. Alles moet van A tot/met Z kloppen, we moeten op onze wenken bediend worden.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Job schreef: Vandaag, 21:49
Erskinees schreef: Vandaag, 21:37 Het is ook vaak verschrikkelijk om naar een student te luisteren. Oprecht.
Hou toch op. Verschrikkelijk nogalliefst. We zitten te rijk en te zelfvoldaan in de kerk, dat is het. Alles moet van A tot/met Z kloppen, we moeten op onze wenken bediend worden.
Ik ben benieuwd wat er verschrikkelijk aan is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie