COVID-19
Re: COVID-19
Zojuist boodschappen gedaan in de supermarkt. Ik merkte bij zeker de helft van de mensen dat zij de 1,5 meter niet meer in acht namen. Vlak voor mij langs lopen, vlak achter mij, vlak naast mij. Mensen lijken er genoeg van te hebben.
Niet iedereen hoor, moet ik erbij zeggen. De andere helft hield zich nog wel aan de regels. Maar toch opvallend dat het nu ineens zo snel bergafwaarts gaat met het inachtnemen van de regels. Echt groot verschil met de vorige weken.
Niet iedereen hoor, moet ik erbij zeggen. De andere helft hield zich nog wel aan de regels. Maar toch opvallend dat het nu ineens zo snel bergafwaarts gaat met het inachtnemen van de regels. Echt groot verschil met de vorige weken.
Afgelopen weken is steeds gecommuniceerd dat de druk op de zorg beheersbaar moest blijven. De aantallen over de IC-capaciteit vlogen om de oren. Toen de daling inzette was het eerste streefgetal om onder de 700 bezette 'IC-corona-bedden' te komen. Vervolgens werd de daling voortgezet en sprak men over een tweede streefgetal van max. 400 bezette IC-bedden door corona-patiënten. Gisteren lagen er nog 182 corona-patiënten op de IC, waarvan 1 in Duitsland.
Dus op zich logisch dat mensen hun gedrag aanpassen en zich minder houden aan de regels. Het argument 'niet te veel druk op de zorg' is op dit moment niet heel actueel. Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Maar het lossere gedrag in de samenleving is in dat opzicht logisch te verklaren.
Dus op zich logisch dat mensen hun gedrag aanpassen en zich minder houden aan de regels. Het argument 'niet te veel druk op de zorg' is op dit moment niet heel actueel. Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Maar het lossere gedrag in de samenleving is in dat opzicht logisch te verklaren.
En het is voor veel mensen ook van belang dat ze weer geld kunnen verdienen.Hollander schreef:Afgelopen weken is steeds gecommuniceerd dat de druk op de zorg beheersbaar moest blijven. De aantallen over de IC-capaciteit vlogen om de oren. Toen de daling inzette was het eerste streefgetal om onder de 700 bezette 'IC-corona-bedden' te komen. Vervolgens werd de daling voortgezet en sprak men over een tweede streefgetal van max. 400 bezette IC-bedden door corona-patiënten. Gisteren lagen er nog 182 corona-patiënten op de IC, waarvan 1 in Duitsland.
Ok, dat mensen wat losser worden nu er maar circa 200 mensen vanwege covid op de ic liggen, dat is te verklaren. Maar is het ook verstandig? We hebben gezien hoe snel we van 200 op 1400 zaten.Hollander schreef:Afgelopen weken is steeds gecommuniceerd dat de druk op de zorg beheersbaar moest blijven. De aantallen over de IC-capaciteit vlogen om de oren. Toen de daling inzette was het eerste streefgetal om onder de 700 bezette 'IC-corona-bedden' te komen. Vervolgens werd de daling voortgezet en sprak men over een tweede streefgetal van max. 400 bezette IC-bedden door corona-patiënten. Gisteren lagen er nog 182 corona-patiënten op de IC, waarvan 1 in Duitsland.
Juist daarom denk ik "doe nu maar voorzichtig". Als we straks weer maatregelen moeten nemen, wordt de economische crisis alleen maar groter.Ambtenaar schreef:En het is voor veel mensen ook van belang dat ze weer geld kunnen verdienen.Hollander schreef:Afgelopen weken is steeds gecommuniceerd dat de druk op de zorg beheersbaar moest blijven. De aantallen over de IC-capaciteit vlogen om de oren. Toen de daling inzette was het eerste streefgetal om onder de 700 bezette 'IC-corona-bedden' te komen. Vervolgens werd de daling voortgezet en sprak men over een tweede streefgetal van max. 400 bezette IC-bedden door corona-patiënten. Gisteren lagen er nog 182 corona-patiënten op de IC, waarvan 1 in Duitsland.
- Delftenaar
Bovendien ben je dan al te laat omdat het ongeveer een week duurt voordat iemand ziekteverschijnselen krijgt en dan nog eens week voordat patiënten in het ziekenhuis komen. Als je een toename van de oppnames in ziekenhuis en op de ic krijgt heeft het virus dus al flink huis gehouden.
Je kunt ook sturen op positief geteste personen (zoals bv in Duitsland en Denemarken). Dan zie je veel sneller wat er gebeurt. Dan moet je natuurlijk wel iedereen met klachten testen.Delftenaar schreef:Bovendien ben je dan al te laat omdat het ongeveer een week duurt voordat iemand ziekteverschijnselen krijgt en dan nog eens week voordat patiënten in het ziekenhuis komen. Als je een toename van de oppnames in ziekenhuis en op de ic krijgt heeft het virus dus al flink huis gehouden.
-
- Verbannen
Ik lees net dat er zelfs al geadviseerd wordt om bij niezen of hoesten je te laten testen.
Wat ik me wel afvroeg: stel dat ik binnenkort verkouden ben, neusverkouden ofzo, en ik laat me testen en het blijkt dat ik niet het Coronavirus heb, kan ik dan gewoon aan het werk blijven, of moet ik dan alsnog binnenblijven, omdat ik symptomen heb van het Coronavirus?
Wat ik me wel afvroeg: stel dat ik binnenkort verkouden ben, neusverkouden ofzo, en ik laat me testen en het blijkt dat ik niet het Coronavirus heb, kan ik dan gewoon aan het werk blijven, of moet ik dan alsnog binnenblijven, omdat ik symptomen heb van het Coronavirus?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dan kun je blijven werken.Jantje schreef:Ik lees net dat er zelfs al geadviseerd wordt om bij niezen of hoesten je te laten testen.
Je moet alleen thuisblijven wanneer je positief getest bent of wanneer je naar voren bent gekomen in het contactonderzoek voor een ander (besmet) persoon.
https://www.containmentnu.nl/articles/c ... eiderschap
Niet met alles in dit artikel ben ik het eens (bv. niet eens met wat gezegd wordt over scholen), maar wel eens met het hoofdonderwerp, namelijk de noodzakelijkheid van het inzetten van testen, contactonderzoek en isoleren. Gebeurt dat niet strikt genoeg, dan moeten we vrezen dat we veel sneller in een tweede golf terecht komen dan onze oosterburen waar dit wél goed functioneert en waar men al enkele maanden ervaring heeft (deze ervaring moet in NL helaas nog worden opgebouwd).
Niet met alles in dit artikel ben ik het eens (bv. niet eens met wat gezegd wordt over scholen), maar wel eens met het hoofdonderwerp, namelijk de noodzakelijkheid van het inzetten van testen, contactonderzoek en isoleren. Gebeurt dat niet strikt genoeg, dan moeten we vrezen dat we veel sneller in een tweede golf terecht komen dan onze oosterburen waar dit wél goed functioneert en waar men al enkele maanden ervaring heeft (deze ervaring moet in NL helaas nog worden opgebouwd).
Laatst gewijzigd door Valcke op 29 mei 2020, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
En als ik (of familieleden) koorts hebben, maar het blijkt dat we niet besmet zijn? Kan ik dan ook gewoon werken?Valcke schreef:Dan kun je blijven werken.Jantje schreef:Ik lees net dat er zelfs al geadviseerd wordt om bij niezen of hoesten je te laten testen.
Je moet alleen thuisblijven wanneer je positief getest bent of wanneer je naar voren bent gekomen in het contactonderzoek voor een ander (besmet) persoon.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Als iemand koorts heeft, maar na een test blijkt dat dit geen corona is, dan hoeven familieleden niet thuis te blijven.Jantje schreef:En als ik (of familieleden) koorts hebben, maar het blijkt dat we niet besmet zijn? Kan ik dan ook gewoon werken?Valcke schreef:Dan kun je blijven werken.Jantje schreef:Ik lees net dat er zelfs al geadviseerd wordt om bij niezen of hoesten je te laten testen.
Voor de persoon zelf lijkt het mij wel beter om met koorts thuis te blijven. Waarom zou iemand met koorts gaan werken, dat lijkt mij nooit goed.
-
- Verbannen
Ik ga tot 38,5 altijd gewoon werken meestal, met een paracetamolletje. Vandaar mijn vraag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
@Valcke: u schrijft dat iemand die verkouden is of koorts heeft, na een negatieve covid test gewoon zou mogen werken. Is dat dan de nieuwe richtlijn van het RIVM? Want onze premier hoor ik toch de hele tijd dingen zeggen als "ga niet stoer doen, bij een verkoudheid gewoon thuis blijven".