Dat ligt lastig. Hrt curatorium heeft zich gebogen over zijn roeping en dat is het belangrijkste. Of een persoon echt geschikt is doet verder niet ter zake. Het curatorium zal nooit haar eigen oordeel wijzigen.Amstelodamense schreef: ↑Gisteren, 20:07Ik zou dat heel raadzaam vinden. Misschien ook breder toelaten, een groter "klasje" starten en dan gedurende de opleiding bepalen wie wel en niet doorkanJob schreef: ↑Gisteren, 17:16Is het ook niet raadzaam als na afronding van de opleiding aan de Theologische School (of liever halverwege de opleiding) er een zwaarwegend beslismoment plaatsvindt door het curatorium waarbij een afwijzing alsnog tot de mogelijkheden behoort? Men leert de student kennen, heeft een assessment afgenomen en kan mogelijke onoverkomelijke knelpunten signaleren. De praktijk maakt duidelijk dat sommige dominees een zich herhalend spoor van zorg achterlaten in gemeenten. Beter dan maar rondom de opleiding een erg pijnlijk besluit nemen dan dat er jaren van aanmodderen volgen.Erskinees schreef: ↑Gisteren, 16:26 Dit lijkt me ook wel een leerzame case voor kerkrechtelijke verbeteringen. Vanuit de communicatie van destijds classis Ridderkerk werd destijds wel duidelijk dat men niet heel blij was met het beroep van Ouddorp. Zelfs rechterflank ambtsdragers uit de classis gaven publiekelijk aan dat deze gang van zaken niet fraai was.
Wellicht heeft e.e.a. helemaal niets met elkaar te maken, maar tegelijkertijd zou het wel eens goed zijn om te kijken hoe alles gelopen is. De jarenlange onrust in Ridderkerk, het trage handelen van de classis, het beroep van Ouddorp en procedures die niet zijn afgerond daardoor. En nu dit.
Zoals het er nu uitziet is de toelating tot de Theologische School onherroepelijk en lijkt de toelating tot de volle bediening meer een formaliteit te zijn. Misschien heb ik er te weinig zicht op hoor. Ik kan me eigenlijk niemand herinneren die ooit is gezakt.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Collega's zijn mensen op gelijke voet. (Hoewel je ook daarin best voorzichtig mag zijn met lichamelijke aanrakingen met mensen van het andere geslacht)
Kerkelijk werkers/ambtsdragers hebben een andere positie tegenover een gemeentelid/jongere.
Daarbij hoort een gepaste afstand.
En overigens weet je ook nooit wat iemand al meegemaakt heeft.
Kerkelijk werkers/ambtsdragers hebben een andere positie tegenover een gemeentelid/jongere.
Daarbij hoort een gepaste afstand.
En overigens weet je ook nooit wat iemand al meegemaakt heeft.
-
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik ken het hele verhaal niet. Maar wat denkt het forum dan bijvoorbeeld van een David en een Salamo? Beiden gingen de mist in en God heeft ze wel gebruikt om bijbel te laten schrijven.. Als iemand keer de mist in gaat, moet ie dan direct afgezet worden? Je kunt ook ook schuldbelijdenis laten doen en dat ie daarna weer verder kan. Net als Petrus die Jezus verlogend heeft en daarna weer mocht dienen?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vind dat lastig. Je hebt zo'n grote voorbeeldfunctie. Een belastinginspecteur die zelf de belasting ontduikt is ook niet meer geloofwaardig.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 21:40 Ik ken het hele verhaal niet. Maar wat denkt het forum dan bijvoorbeeld van een David en een Salamo? Beiden gingen de mist in en God heeft ze wel gebruikt om bijbel te laten schrijven.. Als iemand keer de mist in gaat, moet ie dan direct afgezet worden? Je kunt ook ook schuldbelijdenis laten doen en dat ie daarna weer verder kan. Net als Petrus die Jezus verlogend heeft en daarna weer mocht dienen?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vind dat ook niet gek. Maar wel als beide partijen het een passende begroeting vinden. Ik vind sommige dominees daar ook echt een type voor en anderen niet. Ik zal geen namen noemen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Daar ben ik het niet mee eens. Aanraking kan in het pastoraat wel functioneel zijn. Maar natuurlijk niet als je geen idee hebt van iemands voorgeschiedenis.helma schreef: ↑Gisteren, 21:39 Collega's zijn mensen op gelijke voet. (Hoewel je ook daarin best voorzichtig mag zijn met lichamelijke aanrakingen met mensen van het andere geslacht)
Kerkelijk werkers/ambtsdragers hebben een andere positie tegenover een gemeentelid/jongere.
Daarbij hoort een gepaste afstand.
En overigens weet je ook nooit wat iemand al meegemaakt heeft.
De taak van een ambtsdrager is om tot het hart door te dringen zonder op het hart te trappen. Dat is een precair evenwicht, maar daar kan prima een omhelzing bij horen, wat mij betreft.
-
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30
Re: Gereformeerde Gemeenten
Toch dacht God daar anders over blijkbaar. Die heeft David en Salamo een groot gedeelte in de bijbel gegeven. Waren niet echte voorbeeld figuren. En kan een mens überhaupt een voorbeeld figuur zijn?GG links schreef: ↑Gisteren, 21:46Ik vind dat lastig. Je hebt zo'n grote voorbeeldfunctie. Een belastinginspecteur die zelf de belasting ontduikt is ook niet meer geloofwaardig.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 21:40 Ik ken het hele verhaal niet. Maar wat denkt het forum dan bijvoorbeeld van een David en een Salamo? Beiden gingen de mist in en God heeft ze wel gebruikt om bijbel te laten schrijven.. Als iemand keer de mist in gaat, moet ie dan direct afgezet worden? Je kunt ook ook schuldbelijdenis laten doen en dat ie daarna weer verder kan. Net als Petrus die Jezus verlogend heeft en daarna weer mocht dienen?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Gelukkig wel. Ik weet zeker wel voorbeeldfiguren en er zijn zelfs mensen die mij een voorbeeld vinden.
Dat komt omdat ik niet alles zeg wat ik denk. Maar dat verder terzijde.
Dat komt omdat ik niet alles zeg wat ik denk. Maar dat verder terzijde.
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hoe beoordeel jij Jezus zijn roeping van Judas en Petrus?Martijn schreef: ↑Gisteren, 21:24Ik wil niet te grof overkomen, maar een predikant die er zo een puinhoop van maakt daarin heeft het curatorium wel behoorlijk mis gezeten.GG-er schreef: ↑Gisteren, 21:04Dat is vanuit praktisch oogpunt lastig. Mensen zeggen hun baan op om fulltime te kunnen studeren. Als je er dan een poosje later mee moet stoppen, is dat wel zuur. Bij sommige beroepen kun je makkelijk weer aan de slag, maar niet iedereen zal zomaar weer op de oude voet verder kunnen gaan.Amstelodamense schreef: ↑Gisteren, 20:07Ik zou dat heel raadzaam vinden. Misschien ook breder toelaten, een groter "klasje" starten en dan gedurende de opleiding bepalen wie wel en niet doorkanJob schreef: ↑Gisteren, 17:16
Is het ook niet raadzaam als na afronding van de opleiding aan de Theologische School (of liever halverwege de opleiding) er een zwaarwegend beslismoment plaatsvindt door het curatorium waarbij een afwijzing alsnog tot de mogelijkheden behoort? Men leert de student kennen, heeft een assessment afgenomen en kan mogelijke onoverkomelijke knelpunten signaleren. De praktijk maakt duidelijk dat sommige dominees een zich herhalend spoor van zorg achterlaten in gemeenten. Beter dan maar rondom de opleiding een erg pijnlijk besluit nemen dan dat er jaren van aanmodderen volgen.
Zoals het er nu uitziet is de toelating tot de Theologische School onherroepelijk en lijkt de toelating tot de volle bediening meer een formaliteit te zijn. Misschien heb ik er te weinig zicht op hoor. Ik kan me eigenlijk niemand herinneren die ooit is gezakt.
Bovendien: het begint al met 'breder toelaten'. Dat past niet in de principes van het curatorium. Zij laten alle mensen toe waarvan ze, na zorgvuldig beraad en gebed, in hun hart overtuigd zijn dat ze een roeping van God hebben.
Ik wil de discussie daarover nu niet aanzwengelen, dat gebeurt in het voorjaar al (meer dan) genoeg. Maar ze kunnen niet zomaar breder toelaten.
Re: Gereformeerde Gemeenten
De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 21:40 Ik ken het hele verhaal niet. Maar wat denkt het forum dan bijvoorbeeld van een David en een Salamo? Beiden gingen de mist in en God heeft ze wel gebruikt om bijbel te laten schrijven.. Als iemand keer de mist in gaat, moet ie dan direct afgezet worden? Je kunt ook ook schuldbelijdenis laten doen en dat ie daarna weer verder kan. Net als Petrus die Jezus verlogend heeft en daarna weer mocht dienen?
Zeker, ik ben het er wel mee eens dat er een tweede kans moet zijn als een dominee oprecht spijt heeft van zijn zonden. Aan de andere kant is het maar de vraag of zo iemand dat zelf nog moet willen want zoiets blijft toch altijd aan je kleven . Mensen vinden het van David nog wel mooi dat zijn zonde tegen het 7e gebod in de Bijbel staat opgetekend als voorbeeld dat ook God kinderen kunnen struikelen maar als het gaat om kinderen van God in 2025 die struikelen wordt daar dikwijls toch net wat anders over gedacht . Maar rond deze dominee is natuurlijk al wel het een en ander aan problemen geweest dus wellicht zou het voor iedereen het verstandigste zijn dat hij weer zelfstandig ondernemer (buiten de kerk
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als iemand besluit vreemd te gaan dan is dat volgens mij zelden in een opwelling. In de meeste gevallen is het een teken dat een relatie duurzaam is verstoord. Dan kun je wel met de vinger wijzen, maar dat vind ik nogal kort door de bocht.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 21:40 Ik ken het hele verhaal niet. Maar wat denkt het forum dan bijvoorbeeld van een David en een Salamo?
-
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hoe bedoel je dat?Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 22:19Als iemand besluit vreemd te gaan dan is dat volgens mij zelden in een opwelling. In de meeste gevallen is het een teken dat een relatie duurzaam is verstoord. Dan kun je wel met de vinger wijzen, maar dat vind ik nogal kort door de bocht.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 21:40 Ik ken het hele verhaal niet. Maar wat denkt het forum dan bijvoorbeeld van een David en een Salamo?
-
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ja, ik weet er helemaal niks van, maar dacht dit zo. Er zal vast wel goed over nagedacht zijn..Rido91 schreef: ↑Gisteren, 22:06De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 21:40 Ik ken het hele verhaal niet. Maar wat denkt het forum dan bijvoorbeeld van een David en een Salamo? Beiden gingen de mist in en God heeft ze wel gebruikt om bijbel te laten schrijven.. Als iemand keer de mist in gaat, moet ie dan direct afgezet worden? Je kunt ook ook schuldbelijdenis laten doen en dat ie daarna weer verder kan. Net als Petrus die Jezus verlogend heeft en daarna weer mocht dienen?
Zeker, ik ben het er wel mee eens dat er een tweede kans moet zijn als een dominee oprecht spijt heeft van zijn zonden. Aan de andere kant is het maar de vraag of zo iemand dat zelf nog moet willen want zoiets blijft toch altijd aan je kleven . Mensen vinden het van David nog wel mooi dat zijn zonde tegen het 7e gebod in de Bijbel staat opgetekend als voorbeeld dat ook God kinderen kunnen struikelen maar als het gaat om kinderen van God in 2025 die struikelen wordt daar dikwijls toch net wat anders over gedacht . Maar rond deze dominee is natuurlijk al wel het een en ander aan problemen geweest dus wellicht zou het voor iedereen het verstandigste zijn dat hij weer zelfstandig ondernemer (buiten de kerk) of iets anders wordt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Okay, dan zit ik verkeerd qua interpretatie van die kwestie. Ik dacht indd dat dat een zorgelijke zaak was.Erskinees schreef: ↑Gisteren, 19:22Hoe kom je erbij dat het punt van Nieuw Zeeland een verdrietige zaak is voor de classis? Ik ben geen insider, maar volgens mij is er juist samen met de gemeente te Carterton een plan opgesteld en wordt dat op de synode besproken. En Carterton houdt een exclusieve band met de GG, alleen krijgt meer zelfstandigheid. Daar is niets verdrietigs aan en staat de classis daar ook niet negatief tegenover.
Waarschijnlijk refereert Job ook aan de lopende problemen in Geldermalsen. Twee van zulke problemen zullen best impact hebben op de classis Utrecht.
Geldermalsen uiteraard wel. Überhaupt, er zullen maar twee zware kwesties spelen op zulke korte afstand van elkaar. De Betuwe zal ons gebed echt wel nodig hebben. Hopelijk blijven de gemeenten bij elkaar.
En in alle probleemgevallen die spelen denk ik altijd: vandaag is het daar, morgen is het wellicht bij ons. Het kan maar zo en ik vrees er altijd erg voor. Vrede en rust in de gemeente zijn tere plantjes.