Er kan veel waardering zijn voor een bepaalde prediking, maar liever zou ik overvloedige vruchten van geloof tegen komen. ik hoop dat dat samen op gaat met de waardering aldaar.GGotK schreef:De prediking van deze dominee was o.a in Waardenburg ook zeer geliefd en heeft daar ook veel voor de jeugd gedaan.
Gereformeerde Gemeenten
- Maanenschijn
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Is het ook niet raadzaam als na afronding van de opleiding aan de Theologische School (of liever halverwege de opleiding) er een zwaarwegend beslismoment plaatsvindt door het curatorium waarbij een afwijzing alsnog tot de mogelijkheden behoort? Men leert de student kennen, heeft een assessment afgenomen en kan mogelijke onoverkomelijke knelpunten signaleren. De praktijk maakt duidelijk dat sommige dominees een zich herhalend spoor van zorg achterlaten in gemeenten. Beter dan maar rondom de opleiding een erg pijnlijk besluit nemen dan dat er jaren van aanmodderen volgen.Erskinees schreef: ↑Vandaag, 16:26 Dit lijkt me ook wel een leerzame case voor kerkrechtelijke verbeteringen. Vanuit de communicatie van destijds classis Ridderkerk werd destijds wel duidelijk dat men niet heel blij was met het beroep van Ouddorp. Zelfs rechterflank ambtsdragers uit de classis gaven publiekelijk aan dat deze gang van zaken niet fraai was.
Wellicht heeft e.e.a. helemaal niets met elkaar te maken, maar tegelijkertijd zou het wel eens goed zijn om te kijken hoe alles gelopen is. De jarenlange onrust in Ridderkerk, het trage handelen van de classis, het beroep van Ouddorp en procedures die niet zijn afgerond daardoor. En nu dit.
Zoals het er nu uitziet is de toelating tot de Theologische School onherroepelijk en lijkt de toelating tot de volle bediening meer een formaliteit te zijn. Misschien heb ik er te weinig zicht op hoor. Ik kan me eigenlijk niemand herinneren die ooit is gezakt.
Ik denk dat inderdaad een persoonlijkheidsonderzoek heel belangrijk is. Gebeurt dat niet bij de aanname tot het curatorium? Enfin, ergens halverwege dan? Er wordt dan al gepreekt en zijn er contacten met kerkenraden.Job schreef: ↑Vandaag, 17:16Is het ook niet raadzaam als na afronding van de opleiding aan de Theologische School (of liever halverwege de opleiding) er een zwaarwegend beslismoment plaatsvindt door het curatorium waarbij een afwijzing alsnog tot de mogelijkheden behoort? Men leert de student kennen, heeft een assessment afgenomen en kan mogelijke onoverkomelijke knelpunten signaleren. De praktijk maakt duidelijk dat sommige dominees een zich herhalend spoor van zorg achterlaten in gemeenten. Beter dan maar rondom de opleiding een erg pijnlijk besluit nemen dan dat er jaren van aanmodderen volgen.Erskinees schreef: ↑Vandaag, 16:26 Dit lijkt me ook wel een leerzame case voor kerkrechtelijke verbeteringen. Vanuit de communicatie van destijds classis Ridderkerk werd destijds wel duidelijk dat men niet heel blij was met het beroep van Ouddorp. Zelfs rechterflank ambtsdragers uit de classis gaven publiekelijk aan dat deze gang van zaken niet fraai was.
Wellicht heeft e.e.a. helemaal niets met elkaar te maken, maar tegelijkertijd zou het wel eens goed zijn om te kijken hoe alles gelopen is. De jarenlange onrust in Ridderkerk, het trage handelen van de classis, het beroep van Ouddorp en procedures die niet zijn afgerond daardoor. En nu dit.
Zoals het er nu uitziet is de toelating tot de Theologische School onherroepelijk en lijkt de toelating tot de volle bediening meer een formaliteit te zijn. Misschien heb ik er te weinig zicht op hoor. Ik kan me eigenlijk niemand herinneren die ooit is gezakt.
Lastige vraag. Ik ga er van uit dat er tijdens de opleiding aandacht is voor persoonlijke vaardigheden en de omgang met mensen. Tegelijkertijd kun je het nooit geheel voorkomen. Verder heb je ook nog de rol van een kerkenraad: grijpt die in? Weet ze alle kikkers in de kruiwagen te houden?Terri schreef: ↑Vandaag, 17:26Ik denk dat inderdaad een persoonlijkheidsonderzoek heel belangrijk is. Gebeurt dat niet bij de aanname tot het curatorium? Enfin, ergens halverwege dan? Er wordt dan al gepreekt en zijn er contacten met kerkenraden.Job schreef: ↑Vandaag, 17:16Is het ook niet raadzaam als na afronding van de opleiding aan de Theologische School (of liever halverwege de opleiding) er een zwaarwegend beslismoment plaatsvindt door het curatorium waarbij een afwijzing alsnog tot de mogelijkheden behoort? Men leert de student kennen, heeft een assessment afgenomen en kan mogelijke onoverkomelijke knelpunten signaleren. De praktijk maakt duidelijk dat sommige dominees een zich herhalend spoor van zorg achterlaten in gemeenten. Beter dan maar rondom de opleiding een erg pijnlijk besluit nemen dan dat er jaren van aanmodderen volgen.Erskinees schreef: ↑Vandaag, 16:26 Dit lijkt me ook wel een leerzame case voor kerkrechtelijke verbeteringen. Vanuit de communicatie van destijds classis Ridderkerk werd destijds wel duidelijk dat men niet heel blij was met het beroep van Ouddorp. Zelfs rechterflank ambtsdragers uit de classis gaven publiekelijk aan dat deze gang van zaken niet fraai was.
Het is overigens niet alleen een probleem binnen de Ger. Gem. Vrij recent heeft bijvoorbeeld dr. Visser zijn taak als predikant in de Maranathakerk neergelegd. In die kerk rommelt het nu ook. Hoewel de PKN het CCO kent, er hoor en wederhoor plaatsvindt, is er toch reuring ontstaan. Het college heeft daarbij ook de rol van de kerkenraad benoemd, die ook niet altijd zorgvuldig is geweest.
Verder loop je ook nog tegen het privacy probleem aan. Conform wetgeving mag je als kerkenraad ook simpelweg weinig informatie delen. Dat is vaak ook een bron van onrust.
Oftewel: zo eenvoudig is het allemaal niet.
Wanneer de wet goed gelezen wordt mag er meer informatie gedeeld worden dan men nu doet. Soms heb ik het idee dat ze hier graag mee schermen en dus niets vertellen.Konijntje schreef: ↑Vandaag, 17:52Lastige vraag. Ik ga er van uit dat er tijdens de opleiding aandacht is voor persoonlijke vaardigheden en de omgang met mensen. Tegelijkertijd kun je het nooit geheel voorkomen. Verder heb je ook nog de rol van een kerkenraad: grijpt die in? Weet ze alle kikkers in de kruiwagen te houden?Terri schreef: ↑Vandaag, 17:26Ik denk dat inderdaad een persoonlijkheidsonderzoek heel belangrijk is. Gebeurt dat niet bij de aanname tot het curatorium? Enfin, ergens halverwege dan? Er wordt dan al gepreekt en zijn er contacten met kerkenraden.Job schreef: ↑Vandaag, 17:16Is het ook niet raadzaam als na afronding van de opleiding aan de Theologische School (of liever halverwege de opleiding) er een zwaarwegend beslismoment plaatsvindt door het curatorium waarbij een afwijzing alsnog tot de mogelijkheden behoort? Men leert de student kennen, heeft een assessment afgenomen en kan mogelijke onoverkomelijke knelpunten signaleren. De praktijk maakt duidelijk dat sommige dominees een zich herhalend spoor van zorg achterlaten in gemeenten. Beter dan maar rondom de opleiding een erg pijnlijk besluit nemen dan dat er jaren van aanmodderen volgen.Erskinees schreef: ↑Vandaag, 16:26 Dit lijkt me ook wel een leerzame case voor kerkrechtelijke verbeteringen. Vanuit de communicatie van destijds classis Ridderkerk werd destijds wel duidelijk dat men niet heel blij was met het beroep van Ouddorp. Zelfs rechterflank ambtsdragers uit de classis gaven publiekelijk aan dat deze gang van zaken niet fraai was.
Het is overigens niet alleen een probleem binnen de Ger. Gem. Vrij recent heeft bijvoorbeeld dr. Visser zijn taak als predikant in de Maranathakerk neergelegd. In die kerk rommelt het nu ook. Hoewel de PKN het CCO kent, er hoor en wederhoor plaatsvindt, is er toch reuring ontstaan. Het college heeft daarbij ook de rol van de kerkenraad benoemd, die ook niet altijd zorgvuldig is geweest.
Verder loop je ook nog tegen het privacy probleem aan. Conform wetgeving mag je als kerkenraad ook simpelweg weinig informatie delen. Dat is vaak ook een bron van onrust.
Oftewel: zo eenvoudig is het allemaal niet.
Klopt helemaal.
Het is een afweging van belangen: het privacybelang van de persoon en de informatieplicht van de gemeente door de kerkenraad.
In dit soort situaties weegt de informatieplicht vrijwel altijd zwaarder, omdat de predikant een publiek persoon is in een vertrouwenspositie.
Het is een afweging van belangen: het privacybelang van de persoon en de informatieplicht van de gemeente door de kerkenraad.
In dit soort situaties weegt de informatieplicht vrijwel altijd zwaarder, omdat de predikant een publiek persoon is in een vertrouwenspositie.
Je hebt ook altijd te maken met meerdere mensen. Mensen die een klacht indienen. Die wellicht niet willen dat hun naam bekend wordt en wat exact is voorgevallen. Het openbaar maken van informatie lijkt mij daarom op zijn zachtst gezegd "balanceren op een dun koord".Tiberius schreef: ↑Vandaag, 18:25 Klopt helemaal.
Het heeft ook geen nut. Zonde tegen het 7de en 9de gebod lijkt me juist voor dit forum al meer dan genoeg informatie. De rest is voedsel voor het wild gediert'.
Inderdaad, en we zijn allen snel gevallen. @HHR zegt er behartigenswaardige dingen over. Niets is dan ook op voorhand uit te sluiten. Maar het gaat me nu om patroonmatige zaken die in de persoonlijkheidsstructuur zouden kunnen zitten. De predikantenrol kan zeer eenzaam zijn, velen zullen de kansel op kunnen maar velen kunnen denk ik niet de consistoriekamer en pastorie in.Konijntje schreef: ↑Vandaag, 17:52
Lastige vraag. Ik ga er van uit dat er tijdens de opleiding aandacht is voor persoonlijke vaardigheden en de omgang met mensen. Tegelijkertijd kun je het nooit geheel voorkomen. Verder heb je ook nog de rol van een kerkenraad: grijpt die in? Weet ze alle kikkers in de kruiwagen te houden?
(...)
Daar ben ik het niet mee eens. Een aai over de bil (wat niet goed is) is iets heel anders als een kind verwachten bij een andere vrouw. Daar kan wel duidelijkheid over worden gegeven.
-
In beide gevallen kan je beter stoppen en dat zal nu ook wel gebeuren. Hopelijk wordt de schorsing snel omgezet in afzetting of met eerherstel teruggedraaid
Hoe kom je erbij dat het punt van Nieuw Zeeland een verdrietige zaak is voor de classis? Ik ben geen insider, maar volgens mij is er juist samen met de gemeente te Carterton een plan opgesteld en wordt dat op de synode besproken. En Carterton houdt een exclusieve band met de GG, alleen krijgt meer zelfstandigheid. Daar is niets verdrietigs aan en staat de classis daar ook niet negatief tegenover.
Waarschijnlijk refereert Job ook aan de lopende problemen in Geldermalsen. Twee van zulke problemen zullen best impact hebben op de classis Utrecht.
-
Hoe kom je erbij dat ik het een verdrietige zaak vind?Erskinees schreef: ↑Vandaag, 19:22Hoe kom je erbij dat het punt van Nieuw Zeeland een verdrietige zaak is voor de classis? Ik ben geen insider, maar volgens mij is er juist samen met de gemeente te Carterton een plan opgesteld en wordt dat op de synode besproken. En Carterton houdt een exclusieve band met de GG, alleen krijgt meer zelfstandigheid. Daar is niets verdrietigs aan.
Waarschijnlijk refereert Job ook aan de lopende problemen in Geldermalsen. Twee van zulke problemen zullen best impact hebben op de classis Utrecht.
Job geeft zelf aan dat hij beide punten bedoelde, dus je inschatting lijkt mij onjuist.
Nee. Maar de gevolgen zijn gewoonweg groter dus heeft het meer impact op de omgeving
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant