Dat laatste wordt ook zeker niet betwist. Wat vind je van de vraag de Bezorgd stelde?-DIA- schreef:Wat ik merk is een soort vergramd zijn op deze prediking. Niet alleen hier, maar we hebben dar opgemerkt sinds we dit forum kennen. Ik wilde dat we dat we dit niet behoefden op te merken, maar het is zo.
Degenen die er iets van kennen zeggen dit niet, maar er zijn er die dit niet meer kennen en ook, zo het lijkt, niet meer wensen te kennen.
Het doet soms wel denken aan wat we lezen in bv. de twistgesprekken zoals genoemd in de preek van ds. Isaäk de Leeuw.
Deze leer verdraagt de mens niet, tenzij daar plaats voor wordt gemaakt.
Luister eens hoe goed deze dominee van zijn God spreekt. Dat enkel liefde. Daar is geen wanklank, en moeten wij dan dit beantwoorden zoals die mensen in Kapernaüm, zie daarvoor de preek van die oudvader. Dit snijdt als het ware door je hart.
Weekdiensten
Re: Weekdiensten
Hoe spreekt u, rustig en bedaard als uw huis in brand staat? Als u dreigt te verdrinken? Spreekt u dan gewoon zonder nood of aandrang?Zeeuw schreef:Dat laatste wordt ook zeker niet betwist. Wat vind je van de vraag de Bezorgd stelde?-DIA- schreef:Wat ik merk is een soort vergramd zijn op deze prediking. Niet alleen hier, maar we hebben dar opgemerkt sinds we dit forum kennen. Ik wilde dat we dat we dit niet behoefden op te merken, maar het is zo.
Degenen die er iets van kennen zeggen dit niet, maar er zijn er die dit niet meer kennen en ook, zo het lijkt, niet meer wensen te kennen.
Het doet soms wel denken aan wat we lezen in bv. de twistgesprekken zoals genoemd in de preek van ds. Isaäk de Leeuw.
Luister eens hoe goed deze dominee van zijn God spreekt. Dat enkel liefde. Daar is geen wanklank, en moeten wij dan dit beantwoorden zoals die mensen in Kapernaüm, zie daarvoor de preek van die oudvader. Dit snijdt als het ware door je hart.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nog een keer: 'wat vind je van de vraag die Bezorgd stelde?'-DIA- schreef:Hoe spreekt u, rustig en bedaard als uw huis in brand staat? Als u dreigt te verdrinken? Spreekt u dan gewoon zonder nood of aandrang?Zeeuw schreef:Dat laatste wordt ook zeker niet betwist. Wat vind je van de vraag de Bezorgd stelde?-DIA- schreef:Wat ik merk is een soort vergramd zijn op deze prediking. Niet alleen hier, maar we hebben dar opgemerkt sinds we dit forum kennen. Ik wilde dat we dat we dit niet behoefden op te merken, maar het is zo.
Is dat dan van levensbelang? Meer hoef ik echt niet te zeggen.Zeeuw schreef:Nog een keer: 'wat vind je van de vraag die Bezorgd stelde?'-DIA- schreef:Hoe spreekt u, rustig en bedaard als uw huis in brand staat? Als u dreigt te verdrinken? Spreekt u dan gewoon zonder nood of aandrang?Zeeuw schreef:Dat laatste wordt ook zeker niet betwist. Wat vind je van de vraag de Bezorgd stelde?-DIA- schreef:Wat ik merk is een soort vergramd zijn op deze prediking. Niet alleen hier, maar we hebben dar opgemerkt sinds we dit forum kennen. Ik wilde dat we dat we dit niet behoefden op te merken, maar het is zo.
Het ging juist netjes in op de inhoud van 'deze prediking' waar volgens jou vergramming op is. Ik was het er ook wel mee eens, terwijl ik de preek ook mooi vond om te horen, maar dit deel wel miste.-DIA- schreef: Is dat dan van levensbelang? Meer hoef ik echt niet te zeggen.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 22 feb 2023, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad is het niet neutraal, het kan zelfs ook op een bepaalde manier onbeschoft overkomen. Maar dat zal geen verbazing wekken.Mister schreef:Zemelig is wat mij betreft geen neutrale omschrijving. Van Dale: zaniken/zeuren. Een liefhebber van deze preektrant zal het niet zo omschrijvend. Dierbaar, ofzo.DDD schreef:Maar dat sluit elkaar toch niet uit. Het ene is een kwalificatie en het andere is bedoeld als een neutrale omschrijving. Al heeft het woord zemelig wel een negatieve connotatie, maar ik kon geen specifieker neutraal woord bedenken.Mister schreef:Jij ervaart het als 'zemelig'. Anderen vinden het juist passend/stemmig/bevindelijk om een dergelijk stemgebruik tijdens de dienst te horen.DDD schreef:Ik zal het zien. Maar zo'n zemelige toon is een vorm van interessantdoenerij waar ik niet op gesteld ben.
Mocht het iemands natuurlijke toon zijn, dan is er de logopedist.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
in de verkondiging wordt de genade uitgedeeld, dus ja, van levensbelang wat DE prediking moet zijn!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ik zou in ieder geval niet deze preektoon gebruiken bij een noodgeval.-DIA- schreef:Hoe spreekt u, rustig en bedaard als uw huis in brand staat? Als u dreigt te verdrinken? Spreekt u dan gewoon zonder nood of aandrang?Zeeuw schreef:Dat laatste wordt ook zeker niet betwist. Wat vind je van de vraag de Bezorgd stelde?-DIA- schreef:Wat ik merk is een soort vergramd zijn op deze prediking. Niet alleen hier, maar we hebben dar opgemerkt sinds we dit forum kennen. Ik wilde dat we dat we dit niet behoefden op te merken, maar het is zo.
Is er dan geen nood? Is er dan niet een ernstige aandrang, en een lieflijke nodiging tot het Heil? Kan dat zomaar geproclameerd worden alsof een koning bv. de troonrede voorleest?Mister schreef:Ik zou in ieder geval niet deze preektoon gebruiken bij een noodgeval.-DIA- schreef:Hoe spreekt u, rustig en bedaard als uw huis in brand staat? Als u dreigt te verdrinken? Spreekt u dan gewoon zonder nood of aandrang?Zeeuw schreef:Dat laatste wordt ook zeker niet betwist. Wat vind je van de vraag de Bezorgd stelde?-DIA- schreef:Wat ik merk is een soort vergramd zijn op deze prediking. Niet alleen hier, maar we hebben dar opgemerkt sinds we dit forum kennen. Ik wilde dat we dat we dit niet behoefden op te merken, maar het is zo.
Verder: als we ontdekt zijn aan onze staat, is er dan niet een grote ernst? Of als we God leerden kennen in zijn vrije genade, is dat dan niet uit te wonderen? Zijn daar woorden voor?
-
- Verbannen
Het is een diepe droevige zaak dat de intonatie van de stem deze predikant belangrijker is dan de bemoedigende en troostvolle inhoud van de prediking die God door de dwaasheid der prediking aan onze ziel ten koste wil leggen.
Als we ons meer hierover druk maken dan over wat de gehoorde boodschap voor ons te zeggen heeft, is dat een armzalige constatering.
Er wordt vaak op het forum verkondigd dat we ons zo druk maken om bijzaken. Daar is deze discussie een ultiem voorbeeld van.
Wat een vruchteloos gezemel. Bah!
Als we ons meer hierover druk maken dan over wat de gehoorde boodschap voor ons te zeggen heeft, is dat een armzalige constatering.
Er wordt vaak op het forum verkondigd dat we ons zo druk maken om bijzaken. Daar is deze discussie een ultiem voorbeeld van.

Dat DIA de opmerkingen als vijandschap afdoet had ik wel verwacht. Ik zie het meer als niveau verschil. Dit is niet wat bij mij past.
Helemaal eens, maar het hoeft niet tot verbazing te leiden.GerefGemeente-lid schreef:Het is een diepe droevige zaak dat de intonatie van de stem deze predikant belangrijker is dan de bemoedigende en troostvolle inhoud van de prediking die God door de dwaasheid der prediking aan onze ziel ten koste wil leggen.
Een groot verschil ja.Charles schreef:Dat DIA de opmerkingen als vijandschap afdoet had ik wel verwacht. Ik zie het meer als niveau verschil. Dit is niet wat bij mij past.
Kijk, daarmee sla je een discussie dood. Er is hier niemand die beweert dat de stem belangrijker is. Wel is er een uitwisseling van gedachten over het stemgebruik van deze predikant. Het is een beetje alsof je op een forum zit, zeg maar.GerefGemeente-lid schreef:Het is een diepe droevige zaak dat de intonatie van de stem deze predikant belangrijker is dan de bemoedigende en troostvolle inhoud van de prediking die God door de dwaasheid der prediking aan onze ziel ten koste wil leggen.
Je kunt het met evenveel recht ook omdraaien. Die liefelijke nodiging tot het heil, die ernstige aandrang, die proclamtie, die verdient een zorgvuldig taal- en stemgebruik. Om dan je stem zo te verdraaien, maakt dat de zaak eerbiediger? In mijn beleving niet. Nu ben ik er ook niet mee opgegroeid, dat zal wel schelen. Toen ik dat voor het eerst hoorde (ik denk toen ik 13 was) vond ik het heel oneerbiedig en zelfs spottend klinken. Maar goed, daar spreekt mijn achtergrond een woordje mee.-DIA- schreef:Is er dan geen nood? Is er dan niet een ernstige aandrang, en een lieflijke nodiging tot het Heil? Kan dat zomaar geproclameerd worden alsof een koning bv. de troonrede voorleest?
Ik probeer uit alle macht om een dergelijk preekstem niet bepalend te laten zijn voor de inhoud, maar ik blijf het een lastig fenomeen vinden.