Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: Vandaag, 09:43
Zeeuw schreef: Vandaag, 09:06
CvdW schreef: Vandaag, 08:25
Zeeuw schreef: Vandaag, 08:00 Nee.
Pas je dan nog wel binnen RF? Deze vraag stel ik aan de hand van hier boven geschreven antwoorden.
Wie weet he.
De grens tussen een grapje en de zware toorn van God op je laden, is bij jou erg dun, of ontbreekt, net als bij huisman. Ik denk dat CvdW dat mee moet wegen.
Als er domme, retorische, vragen worden gesteld die een discussie niet verder brengen, mag daar dom op worden geantwoord. Maar CvdW keek niet zo naar de domme vraag, maar alleen naar het antwoord en ging daarop verder.

Je eerste zin is overdreven dramatisch, maar dat ligt wellicht aan de regen van deze dag.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het met je eens dat het een domme vraag was. Maar domme mensen mogen er ook zijn, en daarnaast: iedereen stelt wel eens een domme vraag. Ik vind een grapje volhouden alsof het serieus is, als de ander daar oprecht geshockeerd van is, toch op zijn zachtst gezegd, misleidend.

Ik vind het niet dramatischer dan zondag 43 zelf. Maar goed. Misschien is het ook in reactie op een ander draadje, waarin ik bij wijze van grapje als leugenaar word neergezet.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

DDD schreef: Vandaag, 10:21 Ik ben het met je eens dat het een domme vraag was. Maar domme mensen mogen er ook zijn, en daarnaast: iedereen stelt wel eens een domme vraag. Ik vind een grapje volhouden alsof het serieus is, als de ander daar oprecht geshockeerd van is, toch op zijn zachtst gezegd, misleidend.

Ik vind het niet dramatischer dan zondag 43 zelf. Maar goed. Misschien is het ook in reactie op een ander draadje, waarin ik bij wijze van grapje als leugenaar word neergezet.
In principe zijn er geen domme vragen. De reactie op zo'n vraag zegt vaak meer dan de vraag. Als je een vraag 'dom' vindt, begrijp je meestal die vraag niet en is het de kunst om door te vragen en niet te verzanden in 'ook maar dom reageren'.
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn wel degelijk domme vragen. Ik stel ook regelmatig een domme vraag, en mijn collega's of vrienden wijzen daar dan vriendelijk op.

Daarnaast zijn er ook domme mensen. Dat geeft verder niet, maar het is ook weinig behulpzaam om daar geen rekening mee te houden.

Verder ben ik het zeer met je eens. De kunst is vooral om niet dom te reageren op een domme vraag. Maar soms een grapje ervan maken om het luchtig te houden, lijkt me prima trouwens. Het verschil van mening gaat er over hoe lang je zoiets volhoudt en iemand in oprechte verbijstering wilt achterlaten.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is wel weer duidelijk waarom dit topic meer dan 3 miljoen views heeft gehaald. :bobo
Michaels

Bericht door Michaels »

DDD schreef: Vandaag, 10:34 Verder ben ik het zeer met je eens. De kunst is vooral om niet dom te reageren op een domme vraag. Maar soms een grapje ervan maken om het luchtig te houden, lijkt me prima trouwens. Het verschil van mening gaat er over hoe lang je zoiets volhoudt en iemand in oprechte verbijstering wilt achterlaten
De bekende uitspraak van de pot en de ketel is dan op deze link wel van toepassing.
viewtopic.php?p=1202935#p1202935
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."
DDD

Bericht door DDD »

Dat kun je dan beter in dat draadje toelichten, want ik heb geen idee wat je bedoelt.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Je mogen het uiteraard een domme vraag vinden, be my quest. Toch is het een probleem dat opvallend is en dat men liever omzeilt.
Een levenswijze die ineens ruimer wordt bij het veranderen van kerkverband, de voorbeelden daarvan zijn legio.
Dat roept de vraag op: waarom veranderen onze grenzen als de context verandert.
Dit terwijl men de mond vol heeft over de doop, de beloften, het evangelie etc. En hoe dit letterlijk gelezen zou moeten worden, zonder al te veel bevinding.
Maar zodra het over de wet gaat, lijkt die ineens niet meer zo letterlijk. De wet wordt gereduceerd tot een leefregel die vaak genegeerd wordt als die niet in de smaak valt.
Want ja, in de Tien Geboden staat niets over Netflix (of allerlei andere verleidingen en grenzen die we maar al te graag verleggen), dus dat lijkt dan geen probleem.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Het is geen domme vraag. Het is wel goed om na te denken hoe dingen ontstaan. Tot voor kort was er een bepaalde homogeniteit binnen breed christelijke kring over regels en opvattingen. In de laatste eeuw is in de gereformeerde gezindte heel offensief geageerd tegen allerlei vernieuwingen in levensstijl, n.a.v. ontwikkelingen in de samenleving op het gebied van media en kleding. Heel lang is de reformatorische zuil goed geweest in het vasthouden van kledingregels en regels op het gebied van media. Nu blijkt dat toch heel ingewikkeld te zijn. Ik herinner me de leggingdiscussie van zo'n 15 jaar geleden nog goed, nu lach ik er om. De TV is buiten de deur gehouden, nu zit dat ding bij elke GG-er in de broekzak, tot bij de dominee toe. Dat vraagt om bezinning en om kaders. En daar kunnen we nog niet altijd goed mee omgaan. Dat zou nog zo erg niet zijn, deze uiterlijkheden worden een meetlat van de zaligheid van onze naaste. Hoe gruwelijk.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Vandaag, 11:55 Heel lang is de reformatorische zuil goed geweest in het vasthouden van kledingregels en regels op het gebied van media. Nu blijkt dat toch heel ingewikkeld te zijn. Ik herinner me de leggingdiscussie van zo'n 15 jaar geleden nog goed, nu lach ik er om. De TV is buiten de deur gehouden, nu zit dat ding bij elke GG-er in de broekzak, tot bij de dominee toe. Dat vraagt om bezinning en om kaders. En daar kunnen we nog niet altijd goed mee omgaan. Dat zou nog zo erg niet zijn, deze uiterlijkheden worden een meetlat van de zaligheid van onze naaste. Hoe gruwelijk.
Een oorzaak is mijns inziens dat onvoldoende het gesprek wordt gevoerd en dat mensen onvoldoende ruimte krijgen om tot een eigen oordeel te komen. Het gaat als snel over dit mag niet zo, dat moet zo of dit mag niet en dat moet. Een bekend voorbeeld is natuurlijk de rok-broek discussie. Ergens in de geschiedenis is de gewoonte ontstaan dat vrouwen een rok droegen en mannen een broek. Adam liep niet in een broek en Eva niet in een rok tot op de enkels, zoals dat evenmin de gewoonte was in de tijd van Jezus. Vervolgens is later in de geschiedenis de culturele ontwikkeling of gewoonte ontstaan dat mannen een broek dragen en vrouwen een rok. En dit is dan het ijkpunt van? Je houdt daarbij geen rekening met het feit dat gewoontes ook kunnen veranderen. Dit geldt voor veel meer zaken. Het is een hele instrumentele manier van denken, vind ik, en een manier van denken die per definitie tot botsing leidt.
Plaats reactie