Pagina 2118 van 2120

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 13:52
door vriend-en-metgezel
ZWP schreef: Gisteren, 13:47 In onze gemeente dragen slechts een klein percentage vrouwen een hoed. Het is verder geen issue en ik hoor er geen discussies over.

Een paar overwegingen over de tekst. Volgens mij zijn er grofweg drie richtingen in de uitleg:

1. Letterlijk: een doek of sluier of andere hoofdbedekking.
Veel uitleggers lezen "bedekking" als een fysieke sluier of doek, zoals gebruikelijk was in de Grieks-Romeinse en Joodse cultuur. In die tijd gold onbedekt zijn als teken van losbandigheid of gebrek aan eerbied.
Paulus zou dus de vrouwen oproepen om zich te kleden naar de normen van fatsoen en eer in die cultuur.
Vertaald naar deze tijd zijn de normen van fatsoen en eer (speelt haast niet meer?) lastig te duiden. Geen bedekking als vrouw is in ieder geval geen schande.

2. Symbolisch: het lange haar als natuurlijke sluier.
In vers 15 zegt Paulus dat het lange haar aan de vrouw “tot een bedekking gegeven is”. Sommige uitleggers zien hierin dat Paulus niet per se een extra doek bedoelde, maar dat het lange haar zelf de bedoelde “bedekking” is. Ik weet niet of deze uitleg wijd verspreid is?

3. blijvend gebod versus cultureel bepaald versus.
Sommigen zeggen dat dit voorschrift alleen voor de 1e-eeuwse Korinthische cultuur gold, omdat daar sociale conventies over eer/schaamte en rollen van man en vrouw heel sterk waren.
Anderen zien het als een tijdloos gebod dat ook nu letterlijk toegepast moet worden (dus een doek of hoed tijdens samenkomsten).

Er zijn ook andere zaken waar de Bijbel duidelijke aanwijzingen geeft, die wij ook niet meer letterlijk opvolgen:

a. De heilige kus
Tekst: Romeinen 16:16; 1 Korinthe 16:20; 2 Korinthe 13:12; 1 Tessalonicenzen 5:26.
Paulus geeft meerdere keren de opdracht om elkaar te begroeten met “de heilige kus”. In de meeste kerken wordt dit niet gedaan. Men vertaalt dit naar een hedendaagse vorm van begroeting (handdruk, hug, knik, etc.), omdat de kern de broederlijke/zusterlijke liefde is, niet de kus zelf.

b. Voetwassing
Tekst: Johannes 13:14-15 – Jezus zegt: “Als Ik dan, de Heere en Meester, uw voeten gewassen heb, zo behoort ook gij elkanders voeten te wassen.”
In sommige tradities (bijv. in kloosters) doen dit nog. De meeste kerken vatten het op als een voorbeeld van nederigheid en dienen, niet als een verplicht ritueel.

c. Vlechten, sieraden, kleding
Tekst: 1 Timotheüs 2:9 en 1 Petrus 3:3–4 verbieden vrouwen zich te tooien met “vlechten, goud, parels of kostbare kleding”.
Vrijwel geen christelijke vrouw wordt vandaag daarop aangesproken. Men ziet dit als een oproep tot eenvoud en innerlijke schoonheid, niet als een absoluut verbod.
Gaan er bij jullie ook vrouwelijke predikanten voor?

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 14:01
door Marijn_M
helma schreef: Gisteren, 09:00
GG links schreef:
helma schreef: Gisteren, 08:39 Vrouwen met dure opzichtige hoofdbedekking zijn wel gehoorzaam aan de opdracht hun hoofd te bedekken maar niet gehoorzaam aan de oproep zichzelf met matigheid te versieren.

Het zijn m.i. twee verschillende dingen.
Je kunt niet een gebod half doen. Hoe zit het met de discussie of dat ook thuis moet als je bid of profeteerd ? Wat houdt profeteren eigenlijk in. Dat staat in hetzelfde tekstgedeelte. Hoe gaan we daarmee om ? Dat zijn relevante vragen die voornamelijk Bertiel gesteld heeft.
Ik zit zelf ook nog met de vraag of het alleen beperkt is tot de eredienst en heb dat eerder ook aangegeven. Ik kom daar nav 1 Korinthe 11 niet uit, omdat het daar over de samenkomst gaat.
In dat verband stelde ik ook de vraag over het bidden van vrouwen in gebedsgroep of leiding geven aan bijbelstudiegroepje. En is er dan verschil of er alleen vrouwen zijn of ook mannen.
Ja moeilijk is dat. Wij kwamen hierbij uit, dat Paulus duidelijk zegt: “als gij in de gemeente samenkomt” (1 Kor. 11:18). Daarmee bedoelt hij de samenkomst van de hele gemeente als lichaam van Christus, in Korinte bij elkaar. Een huiskring of bijbelstudie is daar niet één op één mee gelijk te stellen: dat is geen voltallige eredienst, maar een kleine bijeenkomst. De tekst gaat over orde en eerbaarheid in de eredienst, niet over elk moment waar mensen samenkomen om hardop bidden of dingen te leren

Mannen vrouwen samen in kleinere settings? Je ziet dat beiden actief waren (bv. Priscilla met Aquila in Hand. 18:26). Priscilla wordt trouwens vóór Aquila genoemd (opvallend in het Grieks). Beiden legden ze de weg van God uit. Samen.

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 14:02
door 2e Hans
Bijzonder dat in de gemeentes met de hoogste hoeddichtheid, het avondmaal gemeden wordt.

Terwijl de opdracht heel erg duidelijk is:
“Doet dit tot Mijn gedachtenis.”

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 14:20
door Terri
Even dit stukje gekopieerd van ZWP.
Symbolisch: het lange haar als natuurlijke sluier.
In vers 15 zegt Paulus dat het lange haar aan de vrouw “tot een bedekking gegeven is”. Sommige uitleggers zien hierin dat Paulus niet per se een extra doek bedoelde, maar dat het lange haar zelf de bedoelde “bedekking” is. Ik weet niet of deze uitleg wijd verspreid is?

Wijd verspreid weet ik niet. Maar zo heb ik het altijd begrepen, alhoewel deze uitleg er in de praktijk juist niet was. Want lang haar voor een vrouw is een 'must' en daarbij absoluut ook, al dan niet, een majestueuze ;) hoed.
Dus mijn conclusie is; we zijn de betekenis met de daarbij corresponderende praktijk kwijt.

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 14:22
door Profesto
ZWP schreef: Gisteren, 13:47 In onze gemeente dragen slechts een klein percentage vrouwen een hoed. Het is verder geen issue en ik hoor er geen discussies over.

Een paar overwegingen over de tekst. Volgens mij zijn er grofweg drie richtingen in de uitleg:

1. Letterlijk: een doek of sluier of andere hoofdbedekking.
Veel uitleggers lezen "bedekking" als een fysieke sluier of doek, zoals gebruikelijk was in de Grieks-Romeinse en Joodse cultuur. In die tijd gold onbedekt zijn als teken van losbandigheid of gebrek aan eerbied.
Paulus zou dus de vrouwen oproepen om zich te kleden naar de normen van fatsoen en eer in die cultuur.
Vertaald naar deze tijd zijn de normen van fatsoen en eer (speelt haast niet meer?) lastig te duiden. Geen bedekking als vrouw is in ieder geval geen schande.

2. Symbolisch: het lange haar als natuurlijke sluier.
In vers 15 zegt Paulus dat het lange haar aan de vrouw “tot een bedekking gegeven is”. Sommige uitleggers zien hierin dat Paulus niet per se een extra doek bedoelde, maar dat het lange haar zelf de bedoelde “bedekking” is. Ik weet niet of deze uitleg wijd verspreid is?

3. blijvend gebod versus cultureel bepaald versus.
Sommigen zeggen dat dit voorschrift alleen voor de 1e-eeuwse Korinthische cultuur gold, omdat daar sociale conventies over eer/schaamte en rollen van man en vrouw heel sterk waren.
Anderen zien het als een tijdloos gebod dat ook nu letterlijk toegepast moet worden (dus een doek of hoed tijdens samenkomsten).

Er zijn ook andere zaken waar de Bijbel duidelijke aanwijzingen geeft, die wij ook niet meer letterlijk opvolgen:

a. De heilige kus
Tekst: Romeinen 16:16; 1 Korinthe 16:20; 2 Korinthe 13:12; 1 Tessalonicenzen 5:26.
Paulus geeft meerdere keren de opdracht om elkaar te begroeten met “de heilige kus”. In de meeste kerken wordt dit niet gedaan. Men vertaalt dit naar een hedendaagse vorm van begroeting (handdruk, hug, knik, etc.), omdat de kern de broederlijke/zusterlijke liefde is, niet de kus zelf.

b. Voetwassing
Tekst: Johannes 13:14-15 – Jezus zegt: “Als Ik dan, de Heere en Meester, uw voeten gewassen heb, zo behoort ook gij elkanders voeten te wassen.”
In sommige tradities (bijv. in kloosters) doen dit nog. De meeste kerken vatten het op als een voorbeeld van nederigheid en dienen, niet als een verplicht ritueel.

c. Vlechten, sieraden, kleding
Tekst: 1 Timotheüs 2:9 en 1 Petrus 3:3–4 verbieden vrouwen zich te tooien met “vlechten, goud, parels of kostbare kleding”.
Vrijwel geen christelijke vrouw wordt vandaag daarop aangesproken. Men ziet dit als een oproep tot eenvoud en innerlijke schoonheid, niet als een absoluut verbod.
Uit deze bijdrage blijkt dat iedere tijd en plaats zijn eigen 'belangrijke' punten uit de Bijbel 'kiest' die letterlijk genomen dienen te worden.
Dus: maak er vooral geen halszaak van.

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 14:23
door merel
Terri schreef: Gisteren, 14:20 Even dit stukje gekopieerd van ZWP.
Symbolisch: het lange haar als natuurlijke sluier.
In vers 15 zegt Paulus dat het lange haar aan de vrouw “tot een bedekking gegeven is”. Sommige uitleggers zien hierin dat Paulus niet per se een extra doek bedoelde, maar dat het lange haar zelf de bedoelde “bedekking” is. Ik weet niet of deze uitleg wijd verspreid is?

Wijd verspreid weet ik niet. Maar zo heb ik het altijd begrepen, alhoewel deze uitleg er in de praktijk juist niet was. Want lang haar voor een vrouw is een 'must' en daarbij absoluut ook, al dan niet, een majestueuze ;) hoed.
Dus mijn conclusie is; we zijn de betekenis met de daarbij corresponderende praktijk kwijt.
Wat ik in dat kader altijd wel bijzonder vind is dat zoveel kerkelijke vrouwen kort haar hebben terwijl dit in mijn seculiere (werk)omgeving nauwelijks voorkomt.

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 14:30
door MGG
Terri schreef: Gisteren, 12:33
MGG schreef: 19 aug 2025, 23:52 Ik vind het bijzonder dat sommige goed lijken te weten waarom andere een bepaalde hoed dragen. Ik ben benieuwd of die mensen met dezelfde redenen bepaalde schoenen dragen.
Ik heb gezocht en de GBS bekeken, maar ik kan de vrouw-hoed-functie in vergelijk met schoenen niet vinden.
Waar staat in de Bijbel dat schoenen een teken van nederigheid en onderworpenheid zijn t.o.v. God en je eventuele echtgenoot?
Of bedoel je wat anders?
Wellicht wil je me helpen?
Mensen weten te vertellen waarom andere mensen een bepaalde hoed dragen. Bijvoorbeeld om te showen of met de mode mee te gaan. Aan de mensen die dit voor andere invullen was mijn vraag of zij om die redenen bepaalde schoenen dragen.

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 14:37
door ZWP
vriend-en-metgezel schreef: Gisteren, 13:52
ZWP schreef: Gisteren, 13:47 In onze gemeente dragen slechts een klein percentage vrouwen een hoed. Het is verder geen issue en ik hoor er geen discussies over.

Een paar overwegingen over de tekst. Volgens mij zijn er grofweg drie richtingen in de uitleg:

1. Letterlijk: een doek of sluier of andere hoofdbedekking.
Veel uitleggers lezen "bedekking" als een fysieke sluier of doek, zoals gebruikelijk was in de Grieks-Romeinse en Joodse cultuur. In die tijd gold onbedekt zijn als teken van losbandigheid of gebrek aan eerbied.
Paulus zou dus de vrouwen oproepen om zich te kleden naar de normen van fatsoen en eer in die cultuur.
Vertaald naar deze tijd zijn de normen van fatsoen en eer (speelt haast niet meer?) lastig te duiden. Geen bedekking als vrouw is in ieder geval geen schande.

2. Symbolisch: het lange haar als natuurlijke sluier.
In vers 15 zegt Paulus dat het lange haar aan de vrouw “tot een bedekking gegeven is”. Sommige uitleggers zien hierin dat Paulus niet per se een extra doek bedoelde, maar dat het lange haar zelf de bedoelde “bedekking” is. Ik weet niet of deze uitleg wijd verspreid is?

3. blijvend gebod versus cultureel bepaald versus.
Sommigen zeggen dat dit voorschrift alleen voor de 1e-eeuwse Korinthische cultuur gold, omdat daar sociale conventies over eer/schaamte en rollen van man en vrouw heel sterk waren.
Anderen zien het als een tijdloos gebod dat ook nu letterlijk toegepast moet worden (dus een doek of hoed tijdens samenkomsten).

Er zijn ook andere zaken waar de Bijbel duidelijke aanwijzingen geeft, die wij ook niet meer letterlijk opvolgen:

a. De heilige kus
Tekst: Romeinen 16:16; 1 Korinthe 16:20; 2 Korinthe 13:12; 1 Tessalonicenzen 5:26.
Paulus geeft meerdere keren de opdracht om elkaar te begroeten met “de heilige kus”. In de meeste kerken wordt dit niet gedaan. Men vertaalt dit naar een hedendaagse vorm van begroeting (handdruk, hug, knik, etc.), omdat de kern de broederlijke/zusterlijke liefde is, niet de kus zelf.

b. Voetwassing
Tekst: Johannes 13:14-15 – Jezus zegt: “Als Ik dan, de Heere en Meester, uw voeten gewassen heb, zo behoort ook gij elkanders voeten te wassen.”
In sommige tradities (bijv. in kloosters) doen dit nog. De meeste kerken vatten het op als een voorbeeld van nederigheid en dienen, niet als een verplicht ritueel.

c. Vlechten, sieraden, kleding
Tekst: 1 Timotheüs 2:9 en 1 Petrus 3:3–4 verbieden vrouwen zich te tooien met “vlechten, goud, parels of kostbare kleding”.
Vrijwel geen christelijke vrouw wordt vandaag daarop aangesproken. Men ziet dit als een oproep tot eenvoud en innerlijke schoonheid, niet als een absoluut verbod.
Gaan er bij jullie ook vrouwelijke predikanten voor?
Neen. Heb je een inhoudelijke reactie op deze punten?

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 14:54
door HHR
De voorbeelden die ZWP noemt daar gaat Sam Jayasinghe (Family Bible Church ) op in in zijn preek over 1 Korinthe 11: 2-16 : 'Hoofdbedekking, engelen en Eden' https://youtu.be/80VaHKtGIMU?si=Xqzagj39eJ_Bnm8V

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 15:06
door Marijn_M
DDD schreef: Gisteren, 08:17 Orthodox Joodse vrouwen dragen overigens nog steeds een pruik in het openbaar.
Ja, maar alleen getrouwde Joodse vrouwen. Een getrouwde vrouw mag dus naar de synagoge zonder hoofddoek, zolang ze een pruik draagt — want dat geldt als hoofdbedekking. Ongetrouwde vrouwen hoeven hun haar sowieso niet te bedekken.

Maar superveel verschil onderling omdat er zoveel groepjes zijn. Je kunt dus altijd zorgen voor extra bescheidenheid als je dat wil: een pruik als bedekking en daarbovenop nog een hoofddoek. IN die kringen zie je dan precies wie er getrouwd is en wie niet :) BIjvoorbeeld bij de Satmar vrouwen.

https://www.youtube.com/watch?v=QIXgHGs469U

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 15:11
door DDD
Het zou interessant zijn of je met een pruik dan wel of geen hoed op moet volgens ds. Van Vlastuin.

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 15:19
door Rido91
2e Hans schreef: Gisteren, 14:02 Bijzonder dat in de gemeentes met de hoogste hoeddichtheid, het avondmaal gemeden wordt.

Terwijl de opdracht heel erg duidelijk is:
“Doet dit tot Mijn gedachtenis.”
Dat is een terechte constatering vind ik. Ik zie vaak ook een patroon in die hoek dat als het om bepaalde uiterlijke zaken gaat de bijbelse teksten zeer letterlijk genomen moeten worden maar bij teksten waarin wordt opgeroepen tot bijvoorbeeld geloof of heiligmaking er allerlei mitsen en maren geplaatst mogen worden. Dat is bijzonder.

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 15:20
door Terri
merel schreef: Gisteren, 14:23
Terri schreef: Gisteren, 14:20 Even dit stukje gekopieerd van ZWP.
Symbolisch: het lange haar als natuurlijke sluier.
In vers 15 zegt Paulus dat het lange haar aan de vrouw “tot een bedekking gegeven is”. Sommige uitleggers zien hierin dat Paulus niet per se een extra doek bedoelde, maar dat het lange haar zelf de bedoelde “bedekking” is. Ik weet niet of deze uitleg wijd verspreid is?

Wijd verspreid weet ik niet. Maar zo heb ik het altijd begrepen, alhoewel deze uitleg er in de praktijk juist niet was. Want lang haar voor een vrouw is een 'must' en daarbij absoluut ook, al dan niet, een majestueuze ;) hoed.
Dus mijn conclusie is; we zijn de betekenis met de daarbij corresponderende praktijk kwijt.
Wat ik in dat kader altijd wel bijzonder vind is dat zoveel kerkelijke vrouwen kort haar hebben terwijl dit in mijn seculiere (werk)omgeving nauwelijks voorkomt.
Inderdaad en dat vind ik opvallend. Want het is nu absoluut niet oubollig om lang haar te hebben.
Hoewel het ook tijdgebonden is, want in mijn jeugd hadden de seculiere/modernere vrouwen/meisjes kort haar en de kerkelijke vrouwen/meisjes lang haar, tenminste in de rechts gereformeerde gezindte. Als je mijn oude schoolfoto zie, pik je de refo's er zo uit :)
Later kwam ik in de Ger.Gem. en daar waren er al velen met kort haar.
Regels/voorschriften vanuit de Bijbel zijn blijkbaar niet eensluidend.

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 15:22
door Rido91
Terri schreef: Gisteren, 15:20
merel schreef: Gisteren, 14:23
Terri schreef: Gisteren, 14:20 Even dit stukje gekopieerd van ZWP.
Symbolisch: het lange haar als natuurlijke sluier.
In vers 15 zegt Paulus dat het lange haar aan de vrouw “tot een bedekking gegeven is”. Sommige uitleggers zien hierin dat Paulus niet per se een extra doek bedoelde, maar dat het lange haar zelf de bedoelde “bedekking” is. Ik weet niet of deze uitleg wijd verspreid is?

Wijd verspreid weet ik niet. Maar zo heb ik het altijd begrepen, alhoewel deze uitleg er in de praktijk juist niet was. Want lang haar voor een vrouw is een 'must' en daarbij absoluut ook, al dan niet, een majestueuze ;) hoed.
Dus mijn conclusie is; we zijn de betekenis met de daarbij corresponderende praktijk kwijt.
Wat ik in dat kader altijd wel bijzonder vind is dat zoveel kerkelijke vrouwen kort haar hebben terwijl dit in mijn seculiere (werk)omgeving nauwelijks voorkomt.
Inderdaad en dat vind ik opvallend. Want het is nu absoluut niet oubollig om lang haar te hebben.
Hoewel het ook tijdgebonden is, want in mijn jeugd hadden de seculiere/modernere vrouwen/meisjes kort haar en de kerkelijke vrouwen/meisjes lang haar, tenminste in de rechts gereformeerde gezindte. Als je mijn oude schoolfoto zie, pik je de refo's er zo uit :)
Later kwam ik in de Ger.Gem. en daar waren er al velen met kort haar.
Regels/voorschriften vanuit de Bijbel zijn blijkbaar niet eensluidend.
Over 20 jaar is lang haar vast ook weer helemaal in onder kerkelijke vrouwen. Wij als christenen lopen altijd een paar jaar achter.... toch?😉

Re: Gereformeerde Gemeenten

Geplaatst: 20 aug 2025, 15:26
door Terri
Zeker, maar dan is het dus om de mode. En niet vanuit het principe;

Maar als een vrouw lang haar draagt, is het voor haar een eer, omdat het lange haar als een bedekking aan haar gegeven is.