Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 20 aug 2025, 13:52
Gaan er bij jullie ook vrouwelijke predikanten voor?ZWP schreef: ↑Gisteren, 13:47 In onze gemeente dragen slechts een klein percentage vrouwen een hoed. Het is verder geen issue en ik hoor er geen discussies over.
Een paar overwegingen over de tekst. Volgens mij zijn er grofweg drie richtingen in de uitleg:
1. Letterlijk: een doek of sluier of andere hoofdbedekking.
Veel uitleggers lezen "bedekking" als een fysieke sluier of doek, zoals gebruikelijk was in de Grieks-Romeinse en Joodse cultuur. In die tijd gold onbedekt zijn als teken van losbandigheid of gebrek aan eerbied.
Paulus zou dus de vrouwen oproepen om zich te kleden naar de normen van fatsoen en eer in die cultuur.
Vertaald naar deze tijd zijn de normen van fatsoen en eer (speelt haast niet meer?) lastig te duiden. Geen bedekking als vrouw is in ieder geval geen schande.
2. Symbolisch: het lange haar als natuurlijke sluier.
In vers 15 zegt Paulus dat het lange haar aan de vrouw “tot een bedekking gegeven is”. Sommige uitleggers zien hierin dat Paulus niet per se een extra doek bedoelde, maar dat het lange haar zelf de bedoelde “bedekking” is. Ik weet niet of deze uitleg wijd verspreid is?
3. blijvend gebod versus cultureel bepaald versus.
Sommigen zeggen dat dit voorschrift alleen voor de 1e-eeuwse Korinthische cultuur gold, omdat daar sociale conventies over eer/schaamte en rollen van man en vrouw heel sterk waren.
Anderen zien het als een tijdloos gebod dat ook nu letterlijk toegepast moet worden (dus een doek of hoed tijdens samenkomsten).
Er zijn ook andere zaken waar de Bijbel duidelijke aanwijzingen geeft, die wij ook niet meer letterlijk opvolgen:
a. De heilige kus
Tekst: Romeinen 16:16; 1 Korinthe 16:20; 2 Korinthe 13:12; 1 Tessalonicenzen 5:26.
Paulus geeft meerdere keren de opdracht om elkaar te begroeten met “de heilige kus”. In de meeste kerken wordt dit niet gedaan. Men vertaalt dit naar een hedendaagse vorm van begroeting (handdruk, hug, knik, etc.), omdat de kern de broederlijke/zusterlijke liefde is, niet de kus zelf.
b. Voetwassing
Tekst: Johannes 13:14-15 – Jezus zegt: “Als Ik dan, de Heere en Meester, uw voeten gewassen heb, zo behoort ook gij elkanders voeten te wassen.”
In sommige tradities (bijv. in kloosters) doen dit nog. De meeste kerken vatten het op als een voorbeeld van nederigheid en dienen, niet als een verplicht ritueel.
c. Vlechten, sieraden, kleding
Tekst: 1 Timotheüs 2:9 en 1 Petrus 3:3–4 verbieden vrouwen zich te tooien met “vlechten, goud, parels of kostbare kleding”.
Vrijwel geen christelijke vrouw wordt vandaag daarop aangesproken. Men ziet dit als een oproep tot eenvoud en innerlijke schoonheid, niet als een absoluut verbod.