Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

KDD

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door KDD »

Wim Anker schreef: Gisteren, 21:32
HHR schreef:
....
Voor buitenstaanders is het één groot pappen en nathouden cultuur geweest. Over tal van onderwerpen die de Bijbelse kern raken.
De vraag is simpel, of ik echte CGK'ers (rotwoord overigens, hebben die Abraham tot een vader?) nu snap of niet, het is inderdaad decennia lang, een groot pappen en nathouden cultuur geweest. Waarom dan nu ineens niet meer? Dat nu het Schriftgezag wordt geraakt en eerder niet is een gezocht argument m.i, in de evolutie discussie is het constant over Schriftgezag gegaan en zijn er niet zulke conclusies aan verbonden door rechts.
Misschien zie ik het verkeerd maar ik denk dat fouten in de interpretatie van de Schrift zich nu ontwikkelen tot foutieve religieuze praktijken en dat de brug te ver is. Daarom werkt pappen en nathouden uiteindelijk haast nooit.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Gisteren, 18:32
MidMid schreef: Gisteren, 15:48
merel schreef: Gisteren, 15:36
MidMid schreef: Gisteren, 15:08 Daarbij - en ook daar zal landelijk naast hermeneutiek over moeten worden gesproken! - is het niet enkel kerkverband, maar ook, beter bovenal!, Kerk van Christus. Vanuit de afscheiding werd steeds gezegd dat we aan elkaar zijn gegeven. Niet gezocht, maar elkaar ontvangen!
Overdrijf je nu niet een beetje? Kerkverbanden zijn het resultaat van ruzies en elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Daar zit ondanks vele vrome woorden weinig geestelijks aan. Een kerkverband moet je ook los zien van Gods wereld wijde kerk.
Nee, wat mij betreft niet. Dat heeft dus te maken met ecclesiologie. Een onderwerp wat nog openstaat ter bespreking op de GS...
Wat mij betreft geldt dat een kerkverband één-op-één vereenzelvigen met dé ware Kerk net zo fout is als het degraderen tot slechts een menselijk handelen.
Dit is wel vermoeiend @MidMid. Jij wil weer opnieuw praten, praten, praten over ecclesiologie, over hermeneutiek enz. Dat is talloze keren gedaan. Uur na uur, vergadering na vergadering, jaar na jaar. Voor mij onbegrijpelijk dat jij nog verwacht dat zulke gesprekken kunnen helpen. Bewonder je volhardendheid maar het is toch ook met een blinddoek op.

Misschien moeten we tijdelijk naar een CGK-A en een CGK-B en nog enige tijd nemen om te bezien hoe een uit elkaar gaan de minste pijn gaat doen. Ik heb ooit een telling gedaan hoe groot A (links/midden) en B (midden/rechts) zou worden. Één ding is dan duidelijk. Beide delen kunnen niet afzonderlijk een CGK in de benen houden met alle structuren zoals ze vandaag de dag er zijn.
Nee, dat wil ik niet - die verdere bezinning was onderdeel van het v&a besluit uit 2021. En ik zie het als verplichting naar elkaar toe en naar de Heere om samen tot het uiterste te gaan. En daarin zelfs nog die tweede, derde of vierde mijl te gaan als het van mij gevraagd wordt.

De kans om naar een CGK-A en B te gaan, werd toch echt op de voorlaatste GS dag door onder meer jezelf geblokkeerd. Waarom nu opeens wel?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: Gisteren, 21:17 Helemaal eens met Bertiel. Deze toon is niet fair , Ad.
Al begrijp ik inhoudelijk de vraag van je wel.
Al denk ik dat de oorzaak van die vraag is, dat alleen echte CGK'ers , de CGK cultuur snappen.
Voor buitenstaanders is het één groot pappen en nathouden cultuur geweest. Over tal van onderwerpen die de Bijbelse kern raken.
Ik ben geen buitenstaander (of desnoods: net zo'n buitenstaander als jij en de andere niet-native CGK'ers hier), maar ik begrijp evenmin waarom de eerder zo veelgeroemde verscheidenheid in de CGK nu opeens niet meer mogelijk is.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wanneer was die er wel op dit punt?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MidMid schreef: Gisteren, 22:24
merel schreef: Gisteren, 15:36

Overdrijf je nu niet een beetje? Kerkverbanden zijn het resultaat van ruzies en elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Daar zit ondanks vele vrome woorden weinig geestelijks aan. Een kerkverband moet je ook los zien van Gods wereld wijde kerk.
Nee, wat mij betreft niet. Dat heeft dus te maken met ecclesiologie. Een onderwerp wat nog openstaat ter bespreking op de GS...
Wat mij betreft geldt dat een kerkverband één-op-één vereenzelvigen met dé ware Kerk net zo fout is als het degraderen tot slechts een menselijk handelen.
Dit is wel vermoeiend @MidMid. Jij wil weer opnieuw praten, praten, praten over ecclesiologie, over hermeneutiek enz. Dat is talloze keren gedaan. Uur na uur, vergadering na vergadering, jaar na jaar. Voor mij onbegrijpelijk dat jij nog verwacht dat zulke gesprekken kunnen helpen. Bewonder je volhardendheid maar het is toch ook met een blinddoek op.

Misschien moeten we tijdelijk naar een CGK-A en een CGK-B en nog enige tijd nemen om te bezien hoe een uit elkaar gaan de minste pijn gaat doen. Ik heb ooit een telling gedaan hoe groot A (links/midden) en B (midden/rechts) zou worden. Één ding is dan duidelijk. Beide delen kunnen niet afzonderlijk een CGK in de benen houden met alle structuren zoals ze vandaag de dag er zijn.
Nee, dat wil ik niet - die verdere bezinning was onderdeel van het v&a besluit uit 2021. En ik zie het als verplichting naar elkaar toe en naar de Heere om samen tot het uiterste te gaan. En daarin zelfs nog die tweede, derde of vierde mijl te gaan als het van mij gevraagd wordt.

De kans om naar een CGK-A en B te gaan, werd toch echt op de voorlaatste GS dag door onder meer jezelf geblokkeerd. Waarom nu opeens wel?
En dus zaken die tegen de schrift ingaan, kerkordelijk laten vastleggen of het accepteren dat de kerkorde met voeten getreden wordt?
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Martijn

Bericht door Martijn »

Ad Anker schreef: Gisteren, 21:54
Bertiel schreef: Gisteren, 21:12 Pfffftttt trek niet zo van leer. Huisman verdedigd iets wat al een kleine 2000 jaar als bijbels wordt gezien en de gebroeders anker gaan hier zij aan zij een psychologische oorlogsvoering houden. En dan geïrriteerd zijn dat Huisman z’n zaterdagavond vrij wil houden van dit soort emoties en zich wil voorbereiden op de zondag. Ik zou zeggen volg zijn goede voorbeeld.
Ik denk hier wat over na. Ik begrijp je best maar vind het ook wat geestelijke manipulatie. Ik zie dit gesprek, heb daar wat vragen over en zou dat op zaterdagavond niet mogen doen.
Mooi dat jij je nu voorbereidt op de komende zondag. Ik heb dat vanmiddag al gedaan. Ben jij van mening dat de zaterdagavond daar het beste moment voor is?
Bertiel schreef: Gisteren, 22:01 Het is niet de eerste keer dat huisman hier al het leven zuur wordt gemaakt.
En dat hij zijn zaterdagavond niet voor wil laten lenen is z’n goed recht.
Ik heb het vanavond reeds gedaan.

Goeie zondag allemaal
Wat bedoelen jullie met voorbereiden op de zondag en hoe ziet dat er in de praktijk uit?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Maandag :)
Niet te laat naar bed gaan is er een onderdeel van
MidMid

Bericht door MidMid »

Bertiel schreef: Gisteren, 22:27
MidMid schreef: Gisteren, 22:24

En dus zaken die tegen de schrift ingaan, kerkordelijk laten vastleggen of het accepteren dat de kerkorde met voeten getreden wordt?
Nee, maar wel gezamenlijk - na gesprek - tot conclusies komen en dan de balans opmaken of je wel of niet samen verder kunt.
Zo zat het trouwens ook in de modellen die op de GS langs zijn gekomen.
Bij het interim-classes model was dit het meest duidelijk.
In de periode die dit model besloeg, zouden er vanuit de TUA geïnitieerde studiedagen over deze thema's komen. Om te onderwijzen en om nader tot elkaar te komen.
Na een zestal jaar, zou gezamenlijk de balans worden opgemaakt.

Wat mij stoort is dat de balans nu eenzijdig wordt opgemaakt rondom het thema v&a en dan met name rondom de vraag naar Schriftgezag.
Dat is niet fair en gaat in tegen elke voorafspraak in dat al zeer lang lopende traject.
MGG

Bericht door MGG »

huisman schreef: Gisteren, 20:02
MGG schreef: Gisteren, 19:57
merel schreef: Gisteren, 19:32
huisman schreef: Gisteren, 19:17

Denk dat jij de CGK niet echt kent. Wij waren niet pluriform in Schriftgezag maar wel in bv liturgie, uiterlijke vormen enz.
Een verregaande ongehoorzaamheid die het Schriftgezag raakt (Homoseksueel samenleven) of kan raken (v&a) is nog nooit zo prominent in de CGK geweest.
In de classis waar ik toe behoor zijn deze kerken ook vermaand inderdaad omdat ze dwalen.
Het opwerpen als ware kerk zie ik trouwens aan beide kanten niet en het vragen om zich te conformeren aan je eigen handtekening lijkt mij geen afstoten.

Mag ik ook mijn verbazing eens uitspreken? Refoforum is voor leden van de bevindelijke gereformeerde kerken. Ik verbaas mij dat het behoudend deel van de CGK op dit forum steeds onder vuur ligt en dat de kant die vrouw en ambt en homoseksueel samenleven goedkeuren op dit forum bijval krijgt. Dat had ik oprecht niet verwacht en ik schrik er steeds weer van. Is Schriftgezag dan zo onbelangrijk geworden in deze tijd?

Je hoeft mij niet bij te vallen maar ik verbaas mij regelmatig over de opvattingen op dit forum.
Dan lees jij de berichten niet goed. Velen zijn kritisch op het al dan niet starten van een nieuw kerkverband, al dan niet onder de noemer van de 'ware voortzetting van de CGK'.

De CGK ligt in puin, anders kan je het niet noemen, en men steggelt over wie de echte voortzetting is, terwijl alle drie de stromingen binnen de CGK in kerkelijk Nederland ook onder een andere naam onderdak kan vinden.
Helemaal mee eens. Ik deel Huisman zijn visie op de oorzaak en de ernst van het probleem. Zijn idee over een oplossing deel ik alleen niet.
Wat is mijn idee over een oplossing?
Op basis van je berichten door blijven kletsen en CGK blijven. Eigenlijk niks anders dan de afgelopen jaren.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Ad Anker schreef: Gisteren, 20:04
merel schreef: Gisteren, 19:32 Dan lees jij de berichten niet goed. Velen zijn kritisch op het al dan niet starten van een nieuw kerkverband, al dan niet onder de noemer van de 'ware voortzetting van de CGK'.

De CGK ligt in puin, anders kan je het niet noemen, en men steggelt over wie de echte voortzetting is, terwijl alle drie de stromingen binnen de CGK in kerkelijk Nederland ook onder een andere naam onderdak kan vinden.
Juist. Huisman komt gelijk met een statement als: Jij kent de CGK niet goed. Dat zal zo zijn, maar dat leidt af van de vraag. Huisman manifesteert zich hier als ongeveer de enige vertegenwoordiger van de 'zuivere' CGK. Maar dat is onjuist. De pluriformiteit is al decennialang het kenmerk van de CGK. Dat is gedoogd en deels ook bewierookt. Nu ineens is er een probleeem. Dat begrijp ik, ik begrijp ook dat de rechterflank daar niet in mee kan. Ik heb er echter moeite mee dat diezelfde rechterflank zich nu opwerpt als de meest zuivere voortzetting van de CGK. Dat is gewoonweg niet waar.

En ja, huisman, dat kan op RF nog applaus krijgen, vandaar meen ik dat je hier stevig van leer trekt, maar dit is alleen hier. Ik geloof dat het niet eerlijk is tegenover je broeders en zusters in je eigen kerk waar je al jarenlang in één kerk de gemeenschap hebt geoefend als het lichaam van Christus. Snap je dit?
Wat een oneerlijke en onheuse post richting @huisman. Je framed hem, je leest niet en je trekt verkeerde conclusies. Er was altijd grote verscheidenheid. Dat was vaak lastig en moeilijk. Maar nooit ging het zover dat de grenzen van het Schriftgezag overschreden werden. Dat gebeurt sinds een jaar of zes wel, en dan op een manier waarop het kerkelijke samenleven compleet ontwricht wordt.
Waar @huisman ook een punt heeft, is dat de oorspronkelijke CGK (lees preken van 130-40 jaar geleden) het meest terug te vinden is in de klassieke CGK kerken. (Dat is breder dan Bewaar het Pand.)
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Wim Anker schreef: Gisteren, 20:52 Waarom is de discussie omtrent Schriftgezag binnen de CGK niet rondom "theïstische evolutie" zo ontspoort? Dat was/is toch een onderwerp gelijk aan v&a?
Daar is nooit een GS-besluit over genomen en ook geen standpunt over ingenomen.
Hartelijke groet,
Evangelist
HHR

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: Gisteren, 22:24
HHR schreef: Gisteren, 21:17 Helemaal eens met Bertiel. Deze toon is niet fair , Ad.
Al begrijp ik inhoudelijk de vraag van je wel.
Al denk ik dat de oorzaak van die vraag is, dat alleen echte CGK'ers , de CGK cultuur snappen.
Ik ben geen buitenstaander (of desnoods: net zo'n buitenstaander als jij en de andere niet-native CGK'ers hier), maar ik begrijp evenmin waarom de eerder zo veelgeroemde verscheidenheid in de CGK nu opeens niet meer mogelijk is.
Ik betrek mezelf ook bij de buitenstaanders, daarom kan ik de inhoudelijk de vraag van Ad wel begrijpen.
Het verschil is, dat Ad en jij lijken te zeggen, zoveel verscheidenheid, waarom kan dit er ook niet bij.
Terwijl ik meer op de lijn zit van, zoveel verscheidenheid, als je kijkt naar de praktijk van het kerkelijk leven, beroepen. preekbeurten jongerenorganisaties, etc etc, is de CGK al jaren officieus gescheurd, laten we dan nu ook doorpakken en het officieel maken.
Plaats reactie