Dat blijkt uit je hele houding, uit je kerkelijke standplaatsgebondenheid en ook op de manier waarop je soms iets vraagt. Denk aan het verslag van pas wat ik moest schrijven over de diensten met ds. De Kok. Je gaat niet rechtstreeks in op de toon en de boodschap die dr. Van den Brink brengt. Als ik nu zou verkondigen dat de prediking die jij zondag aan zondag hoort eenzijdig zou zijn, en ik zou er nog wat bevindingen aan vastknopen die op dit forum niet zijn toegestaan, dan zou je ook boos op mij worden.Ararat schreef:Ik vind dat je me geen recht doet. Ik wil je daarom oprecht vragen op grond van welke posts van mij in dit topic je dit zo ziet. Mijn scherpste bijdragen gingen -volgens mij- over de vorm. Meerdere keren heb ik op verschillende manieren gevraagd of het iets minder kon. Ik ben dus erg benieuwd of je met quotes uit dit topic wil tonen waarin ik niet ageer tegen de manier van spreken tegen elkaar, maar waaruit duidelijk blijkt dat ik voorstander ben van de uitspraken van ds. Van den Brink.
Het feit dat je niet met nadruk afstand neemt van de toon en bepaalde uitspraken die dr. Van den Brink heeft gebezigd, is voor mij genoeg om duidelijk te hebben dat je het grotendeels met hem eens bent.
Jij verwacht van mij een verbindende toon of een reactie die verbindend zou moeten zijn. Hoe kan ik verbindend zijn richting dr. Van den Brink als hij ontkent dat genade alleen door een weg van recht verkregen wordt, als hij zegt dat de prediking binnen bepaalde kerkverbanden vergiftigd en verlammend werkt en hij mensen die via Refoweb vragen stellen oproept om hun kerk en familie maar te verlaten? Het enige wat ik zou kunnen doen, is ds. Kort naspreken, die heeft geschreven dat het soms nodig is om iemand in liefde terecht te wijzen dat hij op een verkeerde weg is. Maar daar wil dr. Van den Brink niets van weten. Hij volhardt in zijn eigen gelijk. Het is daarom niet voor niets dat er niemand een gesprek met hem wil aangaan, zelfs niet onder de predikanten binnen de HHK.Ararat schreef:Ik vind het erg lastig wat je hiermee eigenlijk zegt. Ik vul dit in als: De ander, waarmee ik het ernstig oneens ben begon, dus dat ontslaat mij van het zoeken naar gesprek, verbinding, etc. Heb juist jij geen verantwoordelijkheid? Heb jij niet de opdracht om precies dat te doen wat je graag zou zien bij ds Van den Brink en degenen die het met hem eens zijn?
De oproep van dr. Van den Brink had veel meer vruchten afgeworpen als hij dit op een verbindende manier had gedaan, door allereerst de punten te benoemen die hem verbinden. Maar als je direct met gestrekt been erin gaat en in de eerste twee minuten van je lezing al zegt dat je de GG of de GGiN waarschijnlijk tegen je krijgt, dan heb je heel duidelijk weet waar je mee bezig bent en is de gehele verbindende factor waar jij een ander onterecht toe oproept, totaal niet van toepassing. Je vraagt mij om de verantwoordelijkheid die dr. Van den Brink had moeten nemen. De verdeeldheid onder tieners en hun ouders die er nu binnen vele gezinnen is (ook ter uiterst rechterzijde!) dankzij de lezing van hem, vind ik bijzonder aangrijpend. Wie zou hier het meeste van genieten, denk je?