Erdee

MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

huisman schreef: 24 feb 2024, 09:43
DDD schreef: 24 feb 2024, 00:43 Zoveel stoot de Nederlandse luchtvaart uit
In 2019, het jaar voor de coronapanemie, stootte de Nederlandse luchtvaart 14 miljard kilo CO2 uit. Omdat die uitstoot niet alleen boven Nederlands grondgebied plaatsvond, wordt dit niet aan ons land toegerekend. Maar om een idee te geven: het ging om zo'n 9 procent van het totaal aan CO2 wat ons land uit heeft gestoten in dat jaar.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... erandering

Het is natuurlijk wel aardig dat je de CO2-uitstoot van hongerige wezen in Afrika ook meetelt met het gemiddelde, maar het gaat natuurlijk om ónze bijdrage, niet om het gemiddelde over de hele wereldbevolking.

Volksverlakkerij, noem je dat.
Wat de CO2 uitstoot van wezen uit Afrika er mee te maken heeft is mij een raadsel. Afrika speelt als continent nauwelijks mee met de CO2-uitstoot. Die hongerige wezen uit Afrika moeten helaas vanwege de elektrificatie van het vervoer in de meest smerige mijnen werken. Maar daar zit de gemiddelde duurzaamheid deuger niet mee.

https://kro-ncrv.nl/programmas/waarde-v ... tesla-accu

Hier een lijstje van de landen die het meest uitstoten. Daar is geen Afrikaans land bij.

https://www.oursustainablejourney.nl/co ... en-we-uit/

Dus die predikant kan zijn groene catechismus beter in het chinees uitgeven.
Vervuilende productie uitbesteden aan andere landen is ideaal om de uitstoot laag te houden. Het is zuiverder om uitstoot aan de eindgebruiker toe te rekenen. Voor vergelijking tussen landen kan beter naar de uitstoot per inwoner gekeken worden. Vanuit milieu oogpunt is het lage geboortecijfer in China een gigantische bijdrage aan de klimaatdoelen.

Een gemiddelde Nederlander stoot meer CO2 uit dan een gemiddelde Chinees. Zijn boek in het Chinees uitgeven helpt wel om de afzetmarkt uit te breiden.
Bertiel
Berichten: 4688
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

HHR schreef: 24 feb 2024, 09:53 Nee, hoor. Maar die Avondmaalshoudende menigte op de A12 is grotendeels een andere groep dan de lopers voor de Mars voor het leven.
Net zo min als andersom
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33388
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 24 feb 2024, 09:53 Nee, hoor. Maar die Avondmaalshoudende menigte op de A12 is grotendeels een andere groep dan de lopers voor de Mars voor het leven.
De avondmaalshoudende menigte zit in ieders hart. ::tilt
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17513
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 24 feb 2024, 10:30
HHR schreef: 24 feb 2024, 09:53 Nee, hoor. Maar die Avondmaalshoudende menigte op de A12 is grotendeels een andere groep dan de lopers voor de Mars voor het leven.
Net zo min als andersom
Vergelijk jij nu abortus met een ritje met de auto op fossiele brandstof? Ik heb voor XR demonstranten geen enkel respect. Ze overtreden bij elke demonstratie de wet.

Persoonlijk loop ik liever een paar uur in de natuur om te genieten van de schepping i.p.v. vastgeplakt te zitten op een snelweg en voor gevaarlijke situaties verantwoordelijk te zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4688
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

Ik vergelijk de zonde van abortus met de zonde van het verwaarlozen van Gods schepping.
En daar schaar ik onnodig autorijden als ook vliegen voor vakantie ook bij
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17513
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 24 feb 2024, 11:20 Ik vergelijk de zonde van abortus met de zonde van het verwaarlozen van Gods schepping.
En daar schaar ik onnodig autorijden als ook vliegen voor vakantie ook bij
Helder. Persoonlijk vind ik moord erger dan autorijden. Zal toch de groene catechismus moeten lezen om te leren dat abortus hetzelfde is als een ritje met de auto. :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28939
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Dat beweert niemand. Maar toch kan het dat God harder oordeelt over iemand die gezond van lijf en leden voor 2 kilometer de auto pakt, dan over een tienermoeder zonder sociaal vangnet die besluit tot abortus.

Althans, als ik het onderwijs van Jezus goed begrijp, is dat onder andere wat Hij wil zeggen over het laatste oordeel.

En hoe je daar nu mee om moet gaan als het gaat om vliegen naar Noorwegen, daar ben ik niet uit. Ik vind dat de Europese Unie veel meer zou moeten doen om de trein te promoten en binneneuropese vluchten te ontmoedigen. Maar aan de andere kant geloof ik ook erg in het nut van reizen en vakantie vieren in andere, heel mooie omgevingen. En ik vind dat het eigenlijk niet goed is als enkelingen zich verantwoordelijk gedragen, maar het systeem verkeerd blijft.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17513
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

DDD schreef: 24 feb 2024, 11:37 Dat beweert niemand. Maar toch kan het dat God harder oordeelt over iemand die gezond van lijf en leden voor 2 kilometer de auto pakt, dan over een tienermoeder zonder sociaal vangnet die besluit tot abortus.

Althans, als ik het onderwijs van Jezus goed begrijp, is dat onder andere wat Hij wil zeggen over het laatste oordeel.

En hoe je daar nu mee om moet gaan als het gaat om vliegen naar Noorwegen, daar ben ik niet uit. Ik vind dat de Europese Unie veel meer zou moeten doen om de trein te promoten en binneneuropese vluchten te ontmoedigen. Maar aan de andere kant geloof ik ook erg in het nut van reizen en vakantie vieren in andere, heel mooie omgevingen. En ik vind dat het eigenlijk niet goed is als enkelingen zich verantwoordelijk gedragen, maar het systeem verkeerd blijft.
Het eerste wat je schrijft kan ik absoluut niet delen. Verder lijkt het mij het beste om niet naar anderen te wijzen. Jullie denken blijkbaar dat ik veel vlieg. Het tegendeel is waar. Vlieg misschien 1 keer in de vijf jaar. Mijn werkgever wil graag dat ik zo af en toe naar Madrid ga voor overleg. Dat weiger ik. Doe het wel via Teams. Dat weigeren doe ik trouwens niet voor het klimaat (dat vliegtuig vliegt ook zonder mij naar Madrid) maar ben het liefst ‘s nachts thuis.

Ik heb het al vaker gezegd. Loop mijn hele leven al in de natuur en ervaar eerder een verrijking van de wandelingen. Decennia geleden waren aalscholvers, veel soorten roofvogels, raven, bevers, otters, grote en kleine witte reiger en natuurlijk de wolf zeldzaam of afwezig. Nu zijn ze er in overvloed.
Als ik dan die XR mensen op de A12 zie denk ik waarom trek je niet de natuur in en kijk je hoe het echt is?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 24 feb 2024, 11:20 Ik vergelijk de zonde van abortus met de zonde van het verwaarlozen van Gods schepping.
En daar schaar ik onnodig autorijden als ook vliegen voor vakantie ook bij
Wat valt onder onnodig autorijden? Valt +500 kilometer enkel reis rijden voor vakantie ook onder de zonde van het verwaarlozen van Gods schepping?
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

DDD schreef: 24 feb 2024, 11:37 Dat beweert niemand. Maar toch kan het dat God harder oordeelt over iemand die gezond van lijf en leden voor 2 kilometer de auto pakt, dan over een tienermoeder zonder sociaal vangnet die besluit tot abortus.

Althans, als ik het onderwijs van Jezus goed begrijp, is dat onder andere wat Hij wil zeggen over het laatste oordeel.

En hoe je daar nu mee om moet gaan als het gaat om vliegen naar Noorwegen, daar ben ik niet uit. Ik vind dat de Europese Unie veel meer zou moeten doen om de trein te promoten en binneneuropese vluchten te ontmoedigen. Maar aan de andere kant geloof ik ook erg in het nut van reizen en vakantie vieren in andere, heel mooie omgevingen. En ik vind dat het eigenlijk niet goed is als enkelingen zich verantwoordelijk gedragen, maar het systeem verkeerd blijft.
Gij zult niet doodslaan weegt onder bepaalde omstandigheden mogelijk minder zwaar dan een paar kilometer autorijden? Als je dit werkelijk vindt, dan snap ik niet waarom je op vakantie gaat. Als een mini beetje vervuiling zo extreem zwaar weegt, dan is op vakantie gaan toch onverantwoord?
Iemand
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 okt 2023, 17:56

Re: Erdee

Bericht door Iemand »

Bertiel schreef: 24 feb 2024, 11:20 Ik vergelijk de zonde van abortus met de zonde van het verwaarlozen van Gods schepping.
En daar schaar ik onnodig autorijden als ook vliegen voor vakantie ook bij
Waar lees jij dat het verwaarlozen van Gods schepping zonde is? En wat is het verwaarlozen van Gods schepping dan?

Nergens in de Bijbel lees ik een verbod om een boom om te hakken, of zelfs om alle bomen om te hakken. Maar wel een verbod om een mens te doden.
Bertiel
Berichten: 4688
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

Er staat zat in de bijbel over rentmeesterschap en over het verwaarlozen ervan al schepping.

En rijden voor vakantie is altijd nog veel milieuvriendelijker dan vliegen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Erdee

Bericht door Edelweiss »

huisman schreef: 24 feb 2024, 11:54 (...)
Als ik dan die XR mensen op de A12 zie denk ik waarom trek je niet de natuur in en kijk je hoe het echt is?
Omdat jij praktisch en in oplossingen denkt en zij die gave missen. Want dragen die lieden nou werkelijk iets bij, naast misschien het aanzwengelen van een maatschappelijke discussie?
Van al die schreeuwers komen er zelden een paar met werkelijke oplossingen, want roeptoeteren zonder de complexe materie te begrijpen (ik doel hier op bijvoorbeeld subsidies die je niet zomaar in één dag kunt stoppen, etc. etc.) is makkelijker en staat in sommige kringen ook heel leuk op je cv. En laten we eerlijk zijn, de consequenties van hun snelwegwandelingen en asfaltgeplak zijn ook niet dusdanig dat men ze niet meer durft te herhalen. (En daar vind ik echt heel veel van.)
't Is nog een wonder dat er tot dusver niemand is aangereden, al dan niet met kwade opzet.

Een aantal mensen in mijn zakelijke Nederlandse netwerk is nu klimaatpsycholoog. Als ik sommige casussen hoor, dan doen mijn ogen bijna pijn van het rollen.
Iemand
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 okt 2023, 17:56

Re: Erdee

Bericht door Iemand »

Bertiel schreef: 24 feb 2024, 12:45 Er staat zat in de bijbel over rentmeesterschap en over het verwaarlozen ervan al schepping.
Ik ben het niet tegengekomen, maar waarschijnlijk lees ik niet goed.
MGG
Berichten: 3666
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 24 feb 2024, 12:45 Er staat zat in de bijbel over rentmeesterschap en over het verwaarlozen ervan al schepping.

En rijden voor vakantie is altijd nog veel milieuvriendelijker dan vliegen
En 1000 kilometer vliegen is minder schadelijk dan 8000 kilomter vliegen. Ik ben benieuwd naar het antwoord op mijn vragen.
In de Bijbel staat hoe de mens hout, olie, stenen, dieren en andere grondstoffen gebruikt. Ik lees nergens dat de mens de door God geschapen grondstoffen niet of slechts beperkt mag gebruiken.
Laatst gewijzigd door MGG op 24 feb 2024, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie