Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
- Bonny
- Contacteer:
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Goede Paasdagen gewenst! 

The Groom's still waiting at the altar
Laten we nou niet net doen alsof die kerk waar Lapressa heen gaat zo rechtzinnig is; dat weten we uit andere postings wel beter, met kaarsjes en andere poppenkast.
Het is een kerkverband dat ver van de gereformeerde leer en daarmee van de doelgroep van dit forum afstaat.
Het is een kerkverband dat ver van de gereformeerde leer en daarmee van de doelgroep van dit forum afstaat.
Dat is onderdeel van het grote probleem. We zetten de DL-bril op en passen de bijbel daaraan aan. De bedoeling van een belijdenisgeschrift is dat het de bijbel naspreekt. Als de bijbel de DL moet gaan naspreken raken we vast in een zandwoestijn.Erasmiaan schreef:Gooi de Dordtse Leerregels ook maar weg, hoor.refo schreef:Laat jij de deur maar lekker dicht, hoor.Alexander CD schreef:Erg arminiaans, ik was er uit gelopen, ik wil niet lastig gevallen worden met een "ander evangelie".Lapressa schreef:Vanavond ging het over de rijkelijke genade die in Jezus bloed over de aarde stroomde. Dat de zonden ons willen doen laten verzinken er in maar de Heilige Geest ons daarvoor behoed, Dat Jezus aan de deur klopt en wij de deur open moeten doen.
Jezus roept op de deur open te doen. Als die deur eenmaal door jou geopend is, dan is het niet eens zo gek om te denken dat dat jouw werk was. Daar lijkt het wel wat op. Evenwel, op dat gebied leert de bijbel toch andere dingen. En daar hadden de Dordtsche vaderen het over aan de stok met de remonstranten. Daar gaan de DL over.
Hizkia sloopte de koperen slang omdat het volk die ging aanbidden. Als de Dordtsche vaderen konden zien hoe hun Canones in de praktijk functioneren: als bril om de bijbel te lezen, zouden ze als Hizkia afkondigen: verscheuren die artikelen. Het volk maakt er misbruik van!
Waarmee ik niet zeg dat de DL verscheurd moeten worden, maar ze moeten wel gebruikt worden waarvoor ze gemaakt zijn.
Als Jezus dus aan de deur klopt om opengedaan te worden is het niet naar de Schrift om te zeggen: a) dat kunnen we niet b)doet U dat Zelf maar c)Ik ben niet waardig etc Misschien met wat geknutsel wel naar de DL. Maar, zoals gezegd, het Woord gaat voor.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
De Dordtse Leerregels spreken de Bijbel na, heel goed. Ze komen tot een structurisering van de leer. Als je zomaar een paar teksten uit de Bijbel pakt zou je op dezelfde denkbeelden kunnen komen als Arminius, dat zit nu eenmaal in de mens en de duivel port hem daartoe ook nog aan. Onze Dordtse vaderen leggen uit hoe het nu werkelijk zit.refo schreef:Dat is onderdeel van het grote probleem. We zetten de DL-bril op en passen de bijbel daaraan aan. De bedoeling van een belijdenisgeschrift is dat het de bijbel naspreekt. Als de bijbel de DL moet gaan naspreken raken we vast in een zandwoestijn.Erasmiaan schreef:Gooi de Dordtse Leerregels ook maar weg, hoor.refo schreef:Laat jij de deur maar lekker dicht, hoor.Alexander CD schreef: Erg arminiaans, ik was er uit gelopen, ik wil niet lastig gevallen worden met een "ander evangelie".
Jezus roept op de deur open te doen. Als die deur eenmaal door jou geopend is, dan is het niet eens zo gek om te denken dat dat jouw werk was. Daar lijkt het wel wat op. Evenwel, op dat gebied leert de bijbel toch andere dingen. En daar hadden de Dordtsche vaderen het over aan de stok met de remonstranten. Daar gaan de DL over.
Hizkia sloopte de koperen slang omdat het volk die ging aanbidden. Als de Dordtsche vaderen konden zien hoe hun Canones in de praktijk functioneren: als bril om de bijbel te lezen, zouden ze als Hizkia afkondigen: verscheuren die artikelen. Het volk maakt er misbruik van!
Waarmee ik niet zeg dat de DL verscheurd moeten worden, maar ze moeten wel gebruikt worden waarvoor ze gemaakt zijn.
Als Jezus dus aan de deur klopt om opengedaan te worden is het niet naar de Schrift om te zeggen: a) dat kunnen we niet b)doet U dat Zelf maar c)Ik ben niet waardig etc Misschien met wat geknutsel wel naar de DL. Maar, zoals gezegd, het Woord gaat voor.
Sommige mensen zijn nog veel verder weg dan Arminius zelf, in hun leerstellige constellaties. Maar als remonstrants geen remonstrants meer mag worden genoemd, dan moet je refoforum ook geen refoforum meer noemen.
Ik ben benieuwd of refo dit nog onderschrijft:
Of, nu ja, nog wel onderschrijven dan, maar door die bril moeten we de Bijbel niet lezen. Die Bijbelcitaten zijn dan wel tegen de remonstrantse dwaling genomen maar ja, nu is die dwaling er niet meer dus nu hebben we dit eigenlijk niet meer nodig.1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).
1-6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 10 apr 2009, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Je mag remonstrants gerust remonstrants noemen, hoor; niets op tegen.Erasmiaan schreef:Sommige mensen zijn nog veel verder weg dan Arminius zelf, in hun leerstellige constellaties. Maar als remonstrants geen remonstrants meer mag worden genoemd, dan moet je refoforum ook geen refoforum meer noemen.
Ik denk ook niet dat iemand zal ontkennen dat dergelijke zaken remonstrants zijn, ook leden van die kerken zelf niet.
Tjonge, wat een consternatie weer, en dat op een forum waar men geacht wordt de Bijbel goed te kennen. Iemand die iets Bijbels zegt wat niet in het straatje van sommige mensen lijkt te passen, wordt weer voor rotte vis uitgemaakt, met formulieren om de oren geslagen.
Waarom? Verkondigt hij een vals evangelie Alexander CD? Of ben jij hier degene die je openlijk verzet tegen wat de Bijbel gewoon leert en doe jij zo afbreuk aan het evangelie? Erasmiaan, de Dordse Leerregels spreken de Bijbel niet tegen volgens mij, dus wat jij zegt is onzin. We hoeven de DL dus niet weg te gooien.
Dat de duivel hard werkt klopt, daar komen al die verwijten volgens mij ook vandaan. Kijk, iemand zegt iets wat in strijd is met onze formulieren, verketter hem! Maak hem uit voor Arminiaan. Zelfs als de waarheid klinkt worden mensen verleid hen die de waarheid zeggen, te veroordelen. Jammer.
Wat is nou uiteindelijk het probleem?
Ik las:
Vanavond ging het over de rijkelijke genade die in Jezus bloed over de aarde stroomde. Dat de zonden ons willen doen laten verzinken er in maar de Heilige Geest ons daarvoor behoed, Dat Jezus aan de deur klopt en wij de deur open moeten doen.
Wat klopt daar niet aan?
Waarom? Verkondigt hij een vals evangelie Alexander CD? Of ben jij hier degene die je openlijk verzet tegen wat de Bijbel gewoon leert en doe jij zo afbreuk aan het evangelie? Erasmiaan, de Dordse Leerregels spreken de Bijbel niet tegen volgens mij, dus wat jij zegt is onzin. We hoeven de DL dus niet weg te gooien.
Dat de duivel hard werkt klopt, daar komen al die verwijten volgens mij ook vandaan. Kijk, iemand zegt iets wat in strijd is met onze formulieren, verketter hem! Maak hem uit voor Arminiaan. Zelfs als de waarheid klinkt worden mensen verleid hen die de waarheid zeggen, te veroordelen. Jammer.
Wat is nou uiteindelijk het probleem?
Ik las:
Vanavond ging het over de rijkelijke genade die in Jezus bloed over de aarde stroomde. Dat de zonden ons willen doen laten verzinken er in maar de Heilige Geest ons daarvoor behoed, Dat Jezus aan de deur klopt en wij de deur open moeten doen.
Wat klopt daar niet aan?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Wilma van den Berg
SORRY????? Is dit een woord van een mod?Tiberius schreef:Laten we nou niet net doen alsof die kerk waar Lapressa heen gaat zo rechtzinnig is; dat weten we uit andere postings wel beter, met kaarsjes en andere poppenkast.

Ik wens een ieder in de diepste zin van het woord gezegende dagen toe!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Een beetje verlaat, maar alsnog:
Zondagmorgen:
TEKST:
MATTHEUS 27 : 28-29
En als zij Hem ontkleed hadden, deden zij Hem een purperen mantel om;
En een kroon van doornen gevlochten hebbende, zetten die op Zijn hoofd, en een rietstok in Zijn rechter hand; en vallende op hun knieën voor Hem, bespotten zij Hem, zeggende: Wees gegroet, Gij Koning der Joden!
THEMA:
DE VERNEDERDE KONING
1. Hoe Hij hier staat
2. Waarom Hij hier staat
3. Voor wie Hij hier staat
Zondagmiddag
Leesdienst - Preek van ds. W. de Wit
TEKST:
PSALM 132 : 13-15
Want de HEERE heeft Sion verkoren, Hij heeft het begeerd tot Zijn woonplaats, zeggende:
Dit is Mijn rust tot in eeuwigheid, hier zal Ik wonen, want Ik heb ze begeerd.
Ik zal haar kost rijkelijk zegenen, haar nooddruftigen zal Ik met brood verzadigen.
THEMA:
SIONS HEERLIJKHEID GEROEMD
1. In God Die Sion verkoren heeft
2. In Gods gemeenzame inwoning
3. In Gods genadrijke zegen
Zondagavond
TEKST:
ZONDAG 16 VR/ANTW. 40-44
Vr. Waarom heeft Christus Zich tot in den dood moeten vernederen?
Antw. Daarom dat vanwege de gerechtigheid en waarheid Gods a niet anders voor onze zonden kon betaald worden, dan door den dood des Zoons Gods.
Vr. Waarom is Hij begraven geworden?
Antw. Om daarmede te betuigen dat Hij waarachtiglijk gestorven was.
Vr. Zo dan Christus voor ons gestorven is, hoe komt het dat wij ook moeten sterven?
Antw. Onze dood is geen betaling voor onze zonden, maar alleen een afsterving van de zonden en een doorgang tot het eeuwige leven.
Vr. Wat verkrijgen wij meer voor nuttigheid uit de offerande en den dood van Christus aan het kruis?
Antw. Dat door Zijn kracht onze oude mens met Hem gekruisigd, gedood en begraven wordt, opdat de boze lusten des vleses in ons niet meer regeren, maar dat wij onszelven Hem tot een offerande der dankbaarheid opofferen.
Vr. Waarom volgt daar: Nedergedaald ter helle?
Antw. Opdat ik in mijn hoogste aanvechtingen verzekerd zij en mij ganselijk vertrooste, dat mijn Heere Jezus Christus door Zijn onuitsprekelijke benauwdheid, smarten, verschrikking en helse kwelling, in welke Hij in Zijn ganse lijden a, (maar inzonderheid aan het kruis) gezonken was, mij van de helse benauwdheid en pijn verlost heeft.
THEMA:
DE DOOD VAN CHRISTUS
1. Een waarachtige dood
2. Een borgtochtelijke dood
3. Een troostvolle dood
-DIA-
Zondagmorgen:
TEKST:
MATTHEUS 27 : 28-29
En als zij Hem ontkleed hadden, deden zij Hem een purperen mantel om;
En een kroon van doornen gevlochten hebbende, zetten die op Zijn hoofd, en een rietstok in Zijn rechter hand; en vallende op hun knieën voor Hem, bespotten zij Hem, zeggende: Wees gegroet, Gij Koning der Joden!
THEMA:
DE VERNEDERDE KONING
1. Hoe Hij hier staat
2. Waarom Hij hier staat
3. Voor wie Hij hier staat
Zondagmiddag
Leesdienst - Preek van ds. W. de Wit
TEKST:
PSALM 132 : 13-15
Want de HEERE heeft Sion verkoren, Hij heeft het begeerd tot Zijn woonplaats, zeggende:
Dit is Mijn rust tot in eeuwigheid, hier zal Ik wonen, want Ik heb ze begeerd.
Ik zal haar kost rijkelijk zegenen, haar nooddruftigen zal Ik met brood verzadigen.
THEMA:
SIONS HEERLIJKHEID GEROEMD
1. In God Die Sion verkoren heeft
2. In Gods gemeenzame inwoning
3. In Gods genadrijke zegen
Zondagavond
TEKST:
ZONDAG 16 VR/ANTW. 40-44
Vr. Waarom heeft Christus Zich tot in den dood moeten vernederen?
Antw. Daarom dat vanwege de gerechtigheid en waarheid Gods a niet anders voor onze zonden kon betaald worden, dan door den dood des Zoons Gods.
Vr. Waarom is Hij begraven geworden?
Antw. Om daarmede te betuigen dat Hij waarachtiglijk gestorven was.
Vr. Zo dan Christus voor ons gestorven is, hoe komt het dat wij ook moeten sterven?
Antw. Onze dood is geen betaling voor onze zonden, maar alleen een afsterving van de zonden en een doorgang tot het eeuwige leven.
Vr. Wat verkrijgen wij meer voor nuttigheid uit de offerande en den dood van Christus aan het kruis?
Antw. Dat door Zijn kracht onze oude mens met Hem gekruisigd, gedood en begraven wordt, opdat de boze lusten des vleses in ons niet meer regeren, maar dat wij onszelven Hem tot een offerande der dankbaarheid opofferen.
Vr. Waarom volgt daar: Nedergedaald ter helle?
Antw. Opdat ik in mijn hoogste aanvechtingen verzekerd zij en mij ganselijk vertrooste, dat mijn Heere Jezus Christus door Zijn onuitsprekelijke benauwdheid, smarten, verschrikking en helse kwelling, in welke Hij in Zijn ganse lijden a, (maar inzonderheid aan het kruis) gezonken was, mij van de helse benauwdheid en pijn verlost heeft.
THEMA:
DE DOOD VAN CHRISTUS
1. Een waarachtige dood
2. Een borgtochtelijke dood
3. Een troostvolle dood
-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mag je er niet in liefde op wijzen, als je broeder of zuster op een dwaalweg is?Wilma van den Berg schreef:SORRY????? Is dit een woord van een mod?Tiberius schreef:Laten we nou niet net doen alsof die kerk waar Lapressa heen gaat zo rechtzinnig is; dat weten we uit andere postings wel beter, met kaarsjes en andere poppenkast.
Het is een kerkverband dat ver van de gereformeerde leer en daarmee van de doelgroep van dit forum afstaat.![]()
Mensen(iedereen, ook ikzelf)....laten we elkaar er in liefde op wijzen en niet met twist, denkend dat we beter zijn.
Ik wens een ieder in de diepste zin van het woord gezegende dagen toe!
Ik denk zelfs dat het een plicht is!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilma van den Berg schreef:SORRY????? Is dit een woord van een mod?Tiberius schreef:Laten we nou niet net doen alsof die kerk waar Lapressa heen gaat zo rechtzinnig is; dat weten we uit andere postings wel beter, met kaarsjes en andere poppenkast.
Het is een kerkverband dat ver van de gereformeerde leer en daarmee van de doelgroep van dit forum afstaat.![]()
![]()

Waarom, denk je, worden er een grondslag en een doelgroep (inclusief kerkverbanden) in de forumregels geformuleerd?
Lees anders ook even het gedoogbeleid voor mensen buiten de doelgroep.
Er zijn andere fora waar volop ruimte is voor directe of indirecte kritische geluiden richting de Bijbel en de belijdenisgeschriften en voor een eigenwillige godsdienst, en waar geen ruimte meer is om daar tegen in te gaan.
Dia, je mag iemand terechtwijzen maar dan moet je wel gelijk hebben en dat aantonen.
Ik heb een voluit Bijbelse zin gelezen van Lapressa en terechtwijzingen en verwijten zijn dan niet op zijn plaats. Hij heeft niets over een kerkverband gezegd, alleen over de boodschap en die is volop Bijbels. Toch?
Ik heb een voluit Bijbelse zin gelezen van Lapressa en terechtwijzingen en verwijten zijn dan niet op zijn plaats. Hij heeft niets over een kerkverband gezegd, alleen over de boodschap en die is volop Bijbels. Toch?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- JolandaOudshoorn
ik moet denken aan het onderschrift van lapressa!Tiberius schreef:Wilma van den Berg schreef:SORRY????? Is dit een woord van een mod?Tiberius schreef:Laten we nou niet net doen alsof die kerk waar Lapressa heen gaat zo rechtzinnig is; dat weten we uit andere postings wel beter, met kaarsjes en andere poppenkast.
![]()
![]()
Waarom, denk je, worden er een grondslag en een doelgroep (inclusief kerkverbanden) in de forumregels geformuleerd?
Er zijn andere fora waar volop ruimte is voor directe of indirecte kritische geluiden richting de Bijbel en de belijdenisgeschriften en voor een eigenwillige godsdienst, en waar geen ruimte meer is om daar tegen in te gaan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jouw reactie is Steenblokkiaans redeneren: "Als je A zegt, dan zeg je volgens mij B. Ik ga je nu bestrijden wegens B."Erasmiaan schreef:...
Terwijl B helemaal niet is gezegd.
I rest my case. 1.5 en 1.6 zeggen niets over wat je moet doen als je het evangelie hoort. En kan daar dus ook niet voor dienen.
De bijbel heeft helemaal geen 'structurisering' nodig. Maar wanneer iemand iets zegt wat tegen de Schriften is, dan kun je heel goed een document als de DL opstellen om dat te weerleggen. Maar dat document is dan wel ALLEEN daar geschikt voor. Want de totaliteit van de Schrift laat zich niet in zo'n keurslijf stoppen. Anders had God ons wel de drie formulieren van enigheid gegeven.
--------------
Maar die heeft kaarsjes in de kerk, vergeet dat niet!JolandaOudshoorn schreef:ik moet denken aan het onderschrift van lapressa!Tiberius schreef:Wilma van den Berg schreef:SORRY????? Is dit een woord van een mod?Tiberius schreef:Laten we nou niet net doen alsof die kerk waar Lapressa heen gaat zo rechtzinnig is; dat weten we uit andere postings wel beter, met kaarsjes en andere poppenkast.
![]()
![]()
--------------