Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

henriët

Bericht door henriët »

HHKtE schreef:
freek schreef:
Ander schreef:
Kaw schreef: Wat was het geschilpunt waardoor deze gemeenten niet samen kunnen gaan met de GG(i)N?
Zorgelijke ontwikkeling!

Er staan mensenkinderen aan het roer van beide verbanden die moeite hebben met het verder kijken dan het eigen gelijk. Wanneer, naar de mens gesproken, ds. Wink wegvalt zal voor sommige gemeenten de weg terug open liggen en voor anderen zal een andere oplossing gezocht worden, ze sluiten aan bij een ander verband (OGG, ook niet echt rooskleurig) of de gemeenten vallen uit elkaar.
Ze kunnen Barend Ippel uit Werkendam benaderen. Die wil vast wel dominee worden bij de buitenverbanders.
of Ds J van der Sleen uit Scherpenisse
mwah, denk ik niet echt, geloof niet dat je ds vd Sleen en dhr Ippel op 1 lijn kunt zetten......
claus

Ger.Gem in Ned (b.v.)

Bericht door claus »

Dé Kerk heeft toekomst! Maar dit kerkverband heeft m.i. weinig toekomst. Ik denk dat als ds. Wink er niet meer zal zijn, het kerkverband zal verdwijnen en dat elke gemeente van de 7 afzonderlijke gemeenten zijn eigen weg zal zoeken. Enkele gaan terug naar de GGinNed, denk ik, wellicht ook een enkele die zich bij de GG zal aansluiten of bij de HHK. De toekomst zal het ons leren. Maar, dat weet ik van een ouderling van dit kerkverband: ds. Wink wil absoluut geen curatoriumvergadering uitschrijven. Dan blokker je toch wel de weg tot het ambt van predikant...
Ander

Bericht door Ander »

entiteitxx schreef:Eenzijdigheid kan meer kwaad stichten dan 1 dwaling. Maar het wordt tijd dat de GG in al zijn verbanden eens toenadering zoeken met elkaar.
Kijk, entiteitxx, dit is andere taal. Je bent een vlotte leerling.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Ander schreef:
entiteitxx schreef:Eenzijdigheid kan meer kwaad stichten dan 1 dwaling. Maar het wordt tijd dat de GG in al zijn verbanden eens toenadering zoeken met elkaar.
Kijk, entiteitxx, dit is andere taal. Je bent een vlotte leerling.
Tis geen andere taal, hoogstens ontdaan van scherpe randjes. Maar het eerste blijft staan!
"............................................................."
Gian

Bericht door Gian »

entiteitxx schreef: Tis geen andere taal, hoogstens ontdaan van scherpe randjes. Maar het eerste blijft staan!
Wat heeft die toenadering dan voor zin?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Jo-Ann

Re: Ger.Gem in Ned (b.v.)

Bericht door Jo-Ann »

claus schreef:Maar, dat weet ik van een ouderling van dit kerkverband: ds. Wink wil absoluut geen curatoriumvergadering uitschrijven. Dan blokker je toch wel de weg tot het ambt van predikant...
En weet die ouderling ook de reden?
henriët

Bericht door henriët »

Maar, dat weet ik van een ouderling van dit kerkverband: ds. Wink wil absoluut geen curatoriumvergadering uitschrijven. Dan blokker je toch wel de weg tot het ambt van predikant...

:shock:
astroguy

Bericht door astroguy »

henriët schreef:Maar, dat weet ik van een ouderling van dit kerkverband: ds. Wink wil absoluut geen curatoriumvergadering uitschrijven. Dan blokker je toch wel de weg tot het ambt van predikant...

:shock:
In een kerkverband met een predikant, waaruit bestaat dan dat curatorium?
Atze
freek

Re: Ger.Gem in Ned (b.v.)

Bericht door freek »

claus schreef:Dé Kerk heeft toekomst! Maar dit kerkverband heeft m.i. weinig toekomst. Ik denk dat als ds. Wink er niet meer zal zijn, het kerkverband zal verdwijnen en dat elke gemeente van de 7 afzonderlijke gemeenten zijn eigen weg zal zoeken. Enkele gaan terug naar de GGinNed, denk ik, wellicht ook een enkele die zich bij de GG zal aansluiten of bij de HHK. De toekomst zal het ons leren. Maar, dat weet ik van een ouderling van dit kerkverband: ds. Wink wil absoluut geen curatoriumvergadering uitschrijven. Dan blokker je toch wel de weg tot het ambt van predikant...
Sorry, maar ik kan me echt niet voorstellen dat GGNbv gemeenten zich aan zouden sluiten bij de HHK. Als ze het bij de binnenverbanders al niet kunnen uithouden, hoe moet het dan ooit goedkomen in die 'lichtzinnige' HHK.
Terecht trouwens dat ds Wink geen curatoriumvergadering wil uitschrijven. Hij zal ook wel begrijpen dat zijn kerkverband weinig recht van bestaan heeft.
albion

Bericht door albion »

in leesdiensten lezen ze soms van dezelfde predikant een preek. Dit gebeurde zowel in de GG als in de GGinN als bij de OGGinN. Wat ze tegenhouden om geen toenadering te zoeken.... :?: Wie het weet mag het zeggen, :cry:
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

in leesdiensten lezen ze soms van dezelfde predikant een preek. Dit gebeurde zowel in de GG als in de GGinN als bij de OGGinN. Wat ze tegenhouden om geen toenadering te zoeken.... :?: Wie het weet mag het zeggen, :cry:
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:in leesdiensten lezen ze soms van dezelfde predikant een preek. Dit gebeurde zowel in de GG als in de GGinN als bij de OGGinN. Wat ze tegenhouden om geen toenadering te zoeken.... :?: Wie het weet mag het zeggen, :cry:
gewoon: bij de andere partij is van alles mis :|
mens

Bericht door mens »

Waarom overgaan zolang er nog een prediking is?

Geduld is een schone zaak.

Maar t's geen gemakkelijke zaak, zeker niet voor hen die het aangaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

mens schreef:Waarom overgaan zolang er nog een prediking is?
Wat een vreemde redenering.

De Heere Jezus vraagt Zelf in het hogepriesterlijk gebed, of de Vader Zijn kerk (die Gij Mij gegeven hebt) in Zijn (Vader) Naam wil bewaren, opdat zij een zijn.

Ik geef toe: niet elk samengaan is goed, maar als het de vrucht is van het gegeven zijn aan Christus, is het zelfs de plicht.

Verder gaat het in de ware kerk niet alleen om de prediking, maar ook om de bediening van de Sacramenten en uitoefening van de tucht.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Het is waar dat de GGiN b.v. geen datum voor curatoriumvergaderingen uitschrijft. Dit betekent echter geenszins dat potentiele studenten zich niet zouden kunnen of mogen melden. Het is in het verleden enige malen gebeurd dat men zich gemeld heeft, maar dat men is afgewezen. Dit is niets bijzonders, althans, dat gebeurt in OGG, GGiN, GG, etc., ook.

Overigens geloof ik er letterlijk niets van dat de GGiN b.v. enige affinitiet heeft met de HHK. Ik geloof niet dat enige gemeente daartoe zal overgaan na een evt. overlijden van ds. Wink zonder opvolging.
Gesloten