Wij zijn het eens in de beléving, maar niet altijd in de duiding.Zonderling schreef:Afgewezen,
We zijn het vanavond beter eens dan gisteren. Waarom begrepen we elkaar toen zo slecht?
De inhoud die jij geeft aan het begrip 'vierschaarbeleving' (namelijk niets anders dan het geloven of komen tot Christus op het zien van de heerlijkheid Gods, 2 Kor. 4:6) lijkt mij waar.
Ik meen echter dat dit begrip door anderen niet in deze betekenis gebruikt wordt, maar gehanteerd wordt als een nadere weldaad die ook lang kan vallen nádat men voor het eerst zaligmakend geloofd heeft. Ook wordt het door anderen gebruikt om een bepaald visioen voor te stellen waarin God als Rechter en Christus als Persoon afzonderlijk voorkomen.
Daarom denk ik niet - maar jij bent daar beter in thuis dan ik - dat jouw opvatting representatief is voor het gebruik van deze term ter rechterzijde van de Ger.Gezindte. En daarmee houd ik toch mijn bezwaren tegen deze term, maar niet tegen jouw omschrijving.
M.vr.gr.,
Zonderling
Persoonlijk geloof ik dat de term 'vierschaarbeleving' (mooier vind ik: de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie of in het geweten), vaak op de goede manier gebruikt is. Ik zeg dit op grond van de - vele - bekeringsgeschiedenissen en aanverwante geschriften die ik gelezen heb en waarbij ik vaak mijn hart voelde en voel opengaan.
De beschrijving kan visionair 'lijken', maar dat is dan toch niet goed geïnterpreteerd. Zoals ook het 'licht' waarvan gesproken wordt in 2 Kor. 4:6 geen 'fysiek' licht is, maar een geestelijk licht.