Want?Jansenius schreef:Dan hebben de opstellers destijds Kolossensen 3:16 over het hoofd gezien: Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.Bert Mulder schreef:En de DKO is rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd!
Psalmen en/of gezangen?
Re: Re:
Re: Psalmen en/of gezangen?
Wel, als er letterlijk wordt geschreven over psalmen en lofzangen en geestelijke liederen, dan rijst bij mij de vraag waarom de DKO zulke beperkingen oplegt, terwijl de Schrift juist aanspoort tot het niet-opleggen dezer beperkingen.
Los daarvan, de Kerk heeft sinds haar prille begin prachtige liederen voortgebracht en ik vraag me dan ook af waarom de opstellers der DKO die schat aan liederen begraven hebben.
Los daarvan, de Kerk heeft sinds haar prille begin prachtige liederen voortgebracht en ik vraag me dan ook af waarom de opstellers der DKO die schat aan liederen begraven hebben.
Re: Re:
Je kan niet redeneren in de zin van: De DKO is op de Bijbel gebaseerd dus alles bij ons rond de eredienst is Bijbels en het zingen van meer liederen onbijbelsTiberius schreef:Want?Jansenius schreef:Dan hebben de opstellers destijds Kolossensen 3:16 over het hoofd gezien: Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.Bert Mulder schreef:En de DKO is rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd!

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ach, menig reformatorisch christen komt er wel achter dat alleen Psalmen zingen gewoon niet altijd werkt. Stop maar eens een aantal asielzoekers in een klassiek gereformeerde eredienst. Ze zullen het mooi vinden hoor om in zo'n oud kerkgebouw zo massaal met z'n allen te zingen, maar ze begrijpen er geen snars van. Dan kun je hard roepen 'maar als God een ziel bekeerd, en als hij honger heeft', maar dat is een brevet van eigen onvermogen. Je moet de Geest juist niet tegenwerken, maar met Hem meewerken: dus de dienst zo inrichten dat Hij Zijn werk kan doen. Tja, en dan moet je dus wat andere liederen gaan zingen....
Ergo: ik ben voor het zingen van Psalmen, maar af en toe een ander lied lijkt me zeer nuttig en goed. Al was het alleen maar om de Naam van Jezus te bezingen!
Ergo: ik ben voor het zingen van Psalmen, maar af en toe een ander lied lijkt me zeer nuttig en goed. Al was het alleen maar om de Naam van Jezus te bezingen!
Regiotour en maximaal 1000 liederen in nieuwe ‘Liedboek’
Utrecht - Er komt vanaf volgend najaar een regionale tournee door het land om mensen een voorproefje te geven van het nieuwe Liedboek. Dat werd zaterdag bekendgemaakt in de Nicolaikerk in Utrecht waar zo’n driehonderd mensen bijeen waren op de presentatiedag Liedboek in de smaak.
Ook de nieuwe naam van de opvolger van het Liedboek voor de Kerken uit 1973 werd officieel gepresenteerd: Liedboek. Zingen en bidden in huis en kerk. Daarmee wil de Interkerkelijke Stichting voor het Kerklied (ISK) die het hele Liedboek-project begeleidt, laten zien dat het niet alleen een kerkboek zal zijn maar ,,een cultuurboek”, aldus ISK-secretaris Klaas Holwerda. ,,Het Liedboek kan straks gebruikt worden in school, kerk, gezin, in het pastoraat, maar ook voor persoonlijke meditatie.”
Het zal naast de vertrouwde psalmen en gezangen een brede variatie bevatten, geput uit verschillende tradities in eigen land, bundels uit omringende landen en materiaal uit de wereldwijde oecumene. In de Utrechtse kerk was daar onder leiding van onder meer het Vocaal Theologen Ensemble van Hanna Rijken, harp (Milou de Rooij) orgel (Ko Zwanenburg) en percussie (Wim Ruessink) al wat van te horen. Zo klonken er De vreugde voert ons naar dit huis uit de bundel Zingend geloven, Psalm 46 uit het Liedboek voor de Kerken, het Taizélied Bless the Lord, maar ook Koning is onze God, een onberijmde psalm uit de katholieke bundel Gezangen voor Liturgie, Morning has broken, Ere zij God uit de bundel Hoop voor alle volken en van Huub Oosterhuis het lied Zoals een moeder zorgt. Benadrukt werd wel dat het liederen zijn die in de bundel kúnnen komen, maar dat dat nog niet vaststaat.
Zeventig mensen werken nu anderhalf jaar aan het liedboek. Zij maken deel uit van de redactie of van een van de acht redactionele werkgroepen. Het redactieproces verloopt voorspoedig, zo vertelde Holwerda, ondanks de verschillende smaken van de verschillende ‘bloedgroepen’ uit de breedte van de kerk. ,,De praktijk van het werk tot nu toe wijst uit dat uiteenlopende deskundigheden elkaar vaak juist versterken en er zo meer mogelijk is dan het afleveren van patchwork.”
De verschijning van het Liedboek staat gepland voor 2012, maar of dit begin of eind van het jaar wordt is nog onbekend. In ieder geval moet rond de jaarwisseling van 2010/2011 het hele redactieproces zijn afgerond. De naam van het Liedboek is voortgekomen uit suggesties die de zeventig medewerkers hadden aangeleverd. ,,Dat leverde heel wat verrassende voorstellen op, maar na bestudering hebben we als bestuur toch voor een wat zakelijke naam gekozen. Daarom is het Liedboek geworden, maar wél met een ondertitel.”
Website
In Utrecht werd ook de nieuwe site gepresenteerd: http://www.liedboek.nl. Hoeveel liederen er in het boek komen te staan, staat nog niet vast maar het aantal zal waarschijnlijk ,,dichter bij de duizend dan bij de vijfhonderd uitkomen”. Het is in ieder geval al zeker dat het hele huidige Geneefse Psalter (de 150 berijmde psalmen) in het Liedboek komen.
Op de bordjes of beamers kunnen ook wel eens hoge getallen verschijnen. Er wordt namelijk uit praktisch oogpunt doorgeteld. Dus ‘Lied 899’ op de borden is straks niet ondenkbaar. Holwerda: ,,Maar ik verwacht niet dat we straks vier cijfers nodig zullen hebben.”
Drie uitgevers, Boekencentrum, Jongbloed en Kok Ten Have hebben voor de uitgave van de nieuwe liedbundel een speciale bv opgericht: BV Liedboek. Directeur Nico de Waal van Boekencentrum is de directeur van deze BV.
Hij vertelde tijdens de bijeenkomst in de Utrechtse Nicolaïkerk dat het zo wel moest omdat het ISK ,,maar met één loket” te maken wilde hebben voor de uitgave van het boek waarvan honderdduizenden hun weg moeten vinden richting christelijk Nederland. Dus gebeurde het bijzondere: de concurrenten gingen samenwerken en zitten nu allemaal voor een derde in de BV Liedboek.
Het nieuwe Liedboek moet een mijlpaal worden, zo hoopt Holwerda. Eentje waarvan impulsen uitgaan ,,tot plezier in het zingen, vernieuwing van de liturgische praktijk en besef van het belang van investeringen in de vorming van kerkmusici die de gemeente in het zingen voorgaan. Waren het niet de reformatoren die weet hadden van het lied als een bij uitstek missionair instrument van de christelijke gemeente?”
Ook liederen voor kinderen en jongeren zullen deel uitmaken van de bundel. Deelnemers in het project zijn de Protestantse Kerk in Nederland, de Algemene Doopsgezinde Sociëteit, de Remonstrantse Broederschap, de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB, de Nederlands Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt).
~~Soli Deo Gloria~~
Gelukkig maar; ik schrok al vanwege de hoeveelheid woorden.Hendrikus schreef:http://www.liedboek.nlMarco schreef:bron?

Bangerik.Tiberius schreef:Gelukkig maar; ik schrok al vanwege de hoeveelheid woorden.

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Lach maar. Jij wordt niet vervolgd.Josephus schreef:Bangerik.Tiberius schreef:Gelukkig maar; ik schrok al vanwege de hoeveelheid woorden.

Jij ook niet. En als dat wel gebeurt, win jij.Tiberius schreef:Lach maar. Jij wordt niet vervolgd.Josephus schreef:Bangerik.Tiberius schreef:Gelukkig maar; ik schrok al vanwege de hoeveelheid woorden.

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
- Oude-Waarheid
Hendrikus weet best dat alleen het RD hier moeilijk over doet.Tiberius schreef:Gelukkig maar; ik schrok al vanwege de hoeveelheid woorden.Hendrikus schreef:http://www.liedboek.nlMarco schreef:bron?
Van de andere mag het gewoon mits bron vermelding.
Laatst gewijzigd door Oude-Waarheid op 10 nov 2009, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
En laat ik nou abusievelijk de verkeerde bron hebben vermeld... Daarom had ik mijn bronvermelding ook al snel weer verwijderd, maar ja, in Tiberius' citaat bleef het wel staan.Oude-Waarheid schreef:Hendrikus weet best dat alleen het RD hier moeilijk over doet.Tiberius schreef:Gelukkig maar; ik schrok al vanwege de hoeveelheid woorden.Hendrikus schreef:http://www.liedboek.nlMarco schreef:bron?
Van de andere mag het gewoom mits bron vermelding.
Dit artikel kwam niet van liedboek.nl, maar van een verwante, niet publieke site.
De bron was het Fries Dagblad. Excuus.
~~Soli Deo Gloria~~
Het is misschien zinnig om de bijdragen over dit onderwerp in het topic 'Evangelisch' over te hevelen naar dit topic.
Daaruit stelde ik in het vorige topic, wat echter verwijderd werd:Wilhelm schreef: Ik was verbaasd toen ik pas las dat op de begrafenis van de Oud Gereformeerde Ds Smits het bekende lied : "Rock of Ages, cleft for me" gespeelt werd. Het bleek een lied te zijn waardoor hij meermalen was bemoedigd.
Als je dan vaststeld dat er liederen zijn die en Bijbels zijn en waardoor kinderen van God zijn bemoedigd.. waarom zouden die, kosten wat het kost buiten de eredienst moeten blijven. De eredienst, bij uitstek de plaats voor opbouw en versterking van het geloof?
Waarom wordt daar zo op gehamerd? Om naast de psalmen ook de gezangen te zingen? Wat is de meerwaarde hiervan? Waarom niet alleen de psalmen zingen?BJD schreef:Daaruit stelde ik in het vorige topic, wat echter verwijderd werd:Wilhelm schreef: Ik was verbaasd toen ik pas las dat op de begrafenis van de Oud Gereformeerde Ds Smits het bekende lied : "Rock of Ages, cleft for me" gespeelt werd. Het bleek een lied te zijn waardoor hij meermalen was bemoedigd.
Als je dan vaststeld dat er liederen zijn die en Bijbels zijn en waardoor kinderen van God zijn bemoedigd.. waarom zouden die, kosten wat het kost buiten de eredienst moeten blijven. De eredienst, bij uitstek de plaats voor opbouw en versterking van het geloof?
Thuis zingen is toch ook prima en als je het fijn vindt dan zing je mee met een koor daar worden ze ook vaak gezongen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)