Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Erasmiaan schreef:
@erasmusiaan; zou je wat teksten kunnen noemen om je aanames mee te staven?
Trek mij, wij zullen u nalopen.

Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekke.

Maar ik heb het dus niet zozeer over de beloften. Het gaat erover wie er begonnen is, dat je dat even kan scheiden. .[/quote]

En dat is juist zo belangrijk in het leven van God's kinderen want o wat maken we ons er graag makkelijk vanaf door te denken, het stáát er toch dus héb ik er recht op.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Tamarinde schreef:[En dat is juist zo belangrijk in het leven van God's kinderen want o wat maken we ons er graag makkelijk vanaf door te denken, het stáát er toch dus héb ik er recht op.
inderdaad, we kunnen niet naar ons believen over Gods beloften beschikken. Toch is dat wel het enige waar we het mee moeten doen, totdat Hij komt.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Erasmiaan schreef: Het getuigd van hoogmoed als je nooit bang bent om een leugenaar te zijn. Daartoe gaf ik al eerder ook voorbeelden uit de bijbel.
de beproeving uit het avondmaalsformulier is toch wel van andere soort dan jij hier stelt. In het avondmaal gaat het niet om, om te inderzoeken wie er eerst begonnen is, maar:

1. ik bedenk hoe groot mijn zonden en ellenden zijn (ook evt. leugens)
2. Of ik de zaligheid buiten mijzelf zoek in Jezus'offerande
3. Of ik geloof dat ook mij vergeving van zonden geldt door dat offe van Christus.

Je gebruikt trouwens wel suggestieve en zeer onpastorale termen. Ik wilde dat je daar wat voorzichtiger mee bent, temeer daar ik op een wat persoonlijke manier hierover spreek.
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:
Marnix schreef:
Afgewezen schreef: De liturgische formulieren hebben een andere status dan de Drie Formulieren van Enigheid; zij hebben geen kerkelijk gezag.
Verder is de passage in de DL over de jonggestorven kinderen al vaker aan de orde geweest. De DL heeft geen duidelijk schriftbewijs voor de gedachte dat álle jonggestorven verbondskinderen behouden zijn. Je kunt alleen vanuit een bepaalde gedachteconstructie tot die conclusie komen en met gedachteconstructies moet je erg voorzichtig zijn.
Volgens mij is het heel Bijbels als je kijkt naar wat het verbond inhield en inhoudt.... en daarnaast heb ik niet alleen het doopformulier geciteerd en dit deel uit de DL maar ook de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Heidelbergse Cathechismus om mijn standpunt, die aansluit bij het artikel uit de DL, te onderstrepen.
De DL hebben als enige een passage over jonggestorven kinderen. Dat alle kinderen geheiligd zijn en tot het verbond behoren, daarover hebben we geen verschil van mening toch?
Tja, waarom worden kinderen die jong overlijden volgens de DL behouden? Omdat ze heilig zijn, niet uit henzelf maar uit kracht van het genadeverbond. Hun valt dus de genade ten deel als ze vroegtijdig sterven. De 3 formulieren hebben genoeg passages over de gedoopte kleine kinderen, die door Christus bloed schoongewassen zijn van de zonden en als erfgenamen van Gods rijk daarom gedoopt horen te worden. En dat is de basis waarom de DL kan zeggen dat ze gered zijn als ze vroegtijdig sterven.
Marnix, heb je de kanttekeningen al gelezen bij 1 Kor 7:14?

zijn zij heilig.
Dat is, zijn in het uiterlijk verbond Gods begrepen, en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade, zowel als degenen, die van beide gelovige ouders zijn geboren

Er staat 'uiterlijk verbond'. Dat is niet 'door Christus bloed schoongewassen'.

Hoe verklaar je dit?
Klavier

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef:
Marnix schreef:De 3 formulieren hebben genoeg passages over de gedoopte kleine kinderen, die door Christus bloed schoongewassen zijn van de zonden en als erfgenamen van Gods rijk daarom gedoopt horen te worden. En dat is de basis waarom de DL kan zeggen dat ze gered zijn als ze vroegtijdig sterven.
Denk er iemand dat God -terwijl hij ons en ons zaad belooft een God te zullen zijn, onze kleine kinderen prijsgeeft aan satan, ondanks zijn toezegging?
Dat zegt niemand.
Maar waar kun je in de Bijbel lezen dat ALLE vroeggeboren kinderen UITVERKOREN zijn, zoals de DL zo stellig beweren?
De Bijbel moet het zeggen, wil dit waar zijn.
Maar wie weet waar het te vinden is in Gods Woord?
Het is een bijzonder lastig punt.
Dat er kleine kinderen wedergeboren kunnen worden lijkt me geen discussie punt. Natuurlijk kan dat!
Laatst gewijzigd door Klavier op 14 sep 2006, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Miscanthus schreef:
Erasmiaan schreef: Het getuigd van hoogmoed als je nooit bang bent om een leugenaar te zijn. Daartoe gaf ik al eerder ook voorbeelden uit de bijbel.
de beproeving uit het avondmaalsformulier is toch wel van andere soort dan jij hier stelt. In het avondmaal gaat het niet om, om te inderzoeken wie er eerst begonnen is, maar:

1. ik bedenk hoe groot mijn zonden en ellenden zijn (ook evt. leugens)
2. Of ik de zaligheid buiten mijzelf zoek in Jezus'offerande
3. Of ik geloof dat ook mij vergeving van zonden geldt door dat offe van Christus.

Je gebruikt trouwens wel suggestieve en zeer onpastorale termen. Ik wilde dat je daar wat voorzichtiger mee bent, temeer daar ik op een wat persoonlijke manier hierover spreek.
Excuses, het is niet op de persoon bedoelt, maar ik reageerde om schaap wat duidelijk te maken. Ik had misschien meer als een herder moeten reageren...

Ik denk dat het formulier niet wezenlijk verschilt van hoe ik het formuleerde. Of ik de zaligheid buiten mezelf in Christus zoek. Daar heb je het toch? Niet in mezelf, niet alles van mezelf, maar alles in Christus, alles Gods werk.
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:Sommigen denken dat helaas:

God kan iets beloven maar het niet uitvoeren.

Miscanthus, jij krijgt van mij een nieuwe koptelefoon. Dat beloof ik.

(en je krijgt hem lekker toch niet)
Marnix, even heel erg terug naar de basis.
WAT belooft God?
En aan WIE?
En WAAR staat dat?
Ik heb zo het idee dat ieder voor zich een andere belofte als uitgangspunt hanteert. En dan kom je niet zover in deze diskussie.
Klavier

Bericht door Klavier »

Leestip: http://home.hccnet.nl/ra.grisnigt/home/dl/d1_17.html
Het laat voor mij nog wel een paar vragen over maar daar kom ik later misschien nog mee.
Gian

Bericht door Gian »

Miscanthus schreef:
Erasmiaan schreef:.....Hij vertelde over een meisje dat tijdens leesdiensten in de kerk hoorde dat er een volk is dat God eert en God dient, maar dat zich afvroeg waar dat volk was.
we moeten toch de ogen uit de kop schamen?
Is dat tot Gods eer?
Ik voel me totaal niet thuis in de sfeer van het zoeklicht. Mij te fel :wink: of het moet zijn dat je gods volk met een lampje moet zoeken.....

waar haaltie het vandaan?
....Wat u grijpt, moet u weer loslaten...
Hij kan het hier niet over Gods beloften hebben, want als je de belofte van God loslaat, verdrink je door ongeloof.
Onbijbelse prietpraat. bah.
Waar voel je je nou niet thuis? Bij het zoeklicht of die ontmoetingsdag in Ede?
Ik eigenlijk allebei niet echt.....
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Wat betreft DL1/17, ik zal de Acta van de Dordtse synode eens naslaan, om te zien wat de argumenten zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klavier schreef:
Marnix schreef:Sommigen denken dat helaas:

God kan iets beloven maar het niet uitvoeren.

Miscanthus, jij krijgt van mij een nieuwe koptelefoon. Dat beloof ik.

(en je krijgt hem lekker toch niet)
Marnix, even heel erg terug naar de basis.
WAT belooft God?
En aan WIE?
En WAAR staat dat?
Ik heb zo het idee dat ieder voor zich een andere belofte als uitgangspunt hanteert. En dan kom je niet zover in deze diskussie.
God belooft de God te willen zijn van de gelovigen en de kinderen van gelovigen. Aan die belofte is een eis gekoppeld waarover we bij ons opgroeien verantwoordelijkheid krijgen. Ik vind de 3 formulieren en het doopformulier wel een mooie samenvatting geven, ik heb hier uit geciteerd en als je het daar niet mee eens bent, wijs dan alsjeblieft aan wat er niet klopt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Klavier schreef:
Miscanthus schreef:
Marnix schreef:De 3 formulieren hebben genoeg passages over de gedoopte kleine kinderen, die door Christus bloed schoongewassen zijn van de zonden en als erfgenamen van Gods rijk daarom gedoopt horen te worden. En dat is de basis waarom de DL kan zeggen dat ze gered zijn als ze vroegtijdig sterven.
Denk er iemand dat God -terwijl hij ons en ons zaad belooft een God te zullen zijn, onze kleine kinderen prijsgeeft aan satan, ondanks zijn toezegging?
Dat zegt niemand.
Maar waar kun je in de Bijbel lezen dat ALLE vroeggeboren kinderen UITVERKOREN zijn, zoals de DL zo stellig beweren?
Dat er kleine kinderen wedergeboren kunnen worden lijkt me geen discussie punt. Natuurlijk kan dat!
Kan er dan sprake van wedergeboorte zijn zonder dat er geloof is?

zijn zij heilig.
Dat is, zijn in het uiterlijk verbond Gods begrepen, en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade, zowel als degenen, die van beide gelovige ouders zijn geboren

Hoe verklaar je dit?
Misschien kan ik dat beter aan jou vragen, je hebt toch ingestemd (bij belijdenis en bij forumregistratie) met de 3 formulieren? Daar heb ik dit aan ontleend. NGB artikel 34: Wij geloven daarentegen (in tegenstelling tot wat de wederdopers leren) dat men de kleine kinderen behoort te dopen en met hjet teken van het verbond te verzegelen, evenals de kleine kinderen in Israel werden besneden op grond van dezelfde beloften die aan onze kinderen gedaan zijn. Christus heeft zijn bloed even zeker vergoten om de kleine kinderen van de gelovigen te wassen, als hij dat ook gedaan heeft voor de volwassenen.

Opmerkelijk genoeg wordt bij die laatste tekst ook verwezen naar 1 Kor 7:14. Nou ja, opmerkelijk. Lees wat er in de tekst zelf staat. Ze zijn in Gods verbond inbegrepen... en wat houdt de uitleg in dat ze toegang hebben tot de tekenen en zegelen van Gods genade? Het teken en zegel van de doop is toch gekoppeld aan Gods genade? Wat als een kind jong komt te overlijden? Kijkt God dan in zijn boek of het alleen een uitwendig verbond was voor dat kind, of dat het ook inwendig zou worden? Op basis waarvan? Van uitverkiezing? Van voorzien geloof? Of zijn die kinderen dan verbondskinderen en op basis van Gods verbond gered?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Bert Mulder schreef:Wat betreft DL1/17, ik zal de Acta van de Dordtse synode eens naslaan, om te zien wat de argumenten zijn.
Denk it toch wel dat het best is een nieuw onderwerp te beginnen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:
Klavier schreef:
Miscanthus schreef:
Dat zegt niemand.
Kan er dan sprake van wedergeboorte zijn zonder dat er geloof is?

zijn zij heilig.

Hoe verklaar je dit?
Misschien kan ik dat beter aan jou vragen, je hebt toch ingestemd (bij belijdenis en bij forumregistratie) met de 3 formulieren? Daar heb ik dit aan ontleend. NGB artikel 34: Wij geloven daarentegen (in tegenstelling tot wat de wederdopers leren) dat men de kleine kinderen behoort te dopen en met hjet teken van het verbond te verzegelen, evenals de kleine kinderen in Israel werden besneden op grond van dezelfde beloften die aan onze kinderen gedaan zijn. Christus heeft zijn bloed even zeker vergoten om de kleine kinderen van de gelovigen te wassen, als hij dat ook gedaan heeft voor de volwassenen.

Opmerkelijk genoeg wordt bij die laatste tekst ook verwezen naar 1 Kor 7:14. Nou ja, opmerkelijk. Lees wat er in de tekst zelf staat. Ze zijn in Gods verbond inbegrepen... en wat houdt de uitleg in dat ze toegang hebben tot de tekenen en zegelen van Gods genade? Het teken en zegel van de doop is toch gekoppeld aan Gods genade? Wat als een kind jong komt te overlijden? Kijkt God dan in zijn boek of het alleen een uitwendig verbond was voor dat kind, of dat het ook inwendig zou worden? Op basis waarvan? Van uitverkiezing? Van voorzien geloof? Of zijn die kinderen dan verbondskinderen en op basis van Gods verbond gered?
Marnix,
Zitten de kanttekenaren niet één lijn met de 3FvE op dit punt?
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit op dit punt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Punt is dat de kanttekenaren spreken van een uitwendig verbond. Je kunt ook zeggen: een uitwendig in-zijn in het verbond. En dan kun je de hele discussie opnieuw gaan beginnen...
Gesloten