Klavier schreef:Miscanthus schreef:Marnix schreef:De 3 formulieren hebben genoeg passages over de gedoopte kleine kinderen, die door Christus bloed schoongewassen zijn van de zonden en als erfgenamen van Gods rijk daarom gedoopt horen te worden. En dat is de basis waarom de DL kan zeggen dat ze gered zijn als ze vroegtijdig sterven.
Denk er iemand dat God -terwijl hij ons en ons zaad belooft een God te zullen zijn, onze kleine kinderen prijsgeeft aan satan, ondanks zijn toezegging?
Dat zegt niemand.
Maar waar kun je in de Bijbel lezen dat ALLE vroeggeboren kinderen UITVERKOREN zijn, zoals de DL zo stellig beweren?
De Bijbel moet het zeggen, wil dit waar zijn.
Maar wie weet waar het te vinden is in Gods Woord?
Het is een bijzonder lastig punt.
Dat er kleine kinderen wedergeboren kunnen worden lijkt me geen discussie punt. Natuurlijk kan dat!
Kan er dan sprake van wedergeboorte zijn zonder dat er geloof is?
Marnix, heb je de kanttekeningen al gelezen bij 1 Kor 7:14?
zijn zij heilig.
Dat is, zijn in het uiterlijk verbond Gods begrepen, en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade, zowel als degenen, die van beide gelovige ouders zijn geboren
Er staat 'uiterlijk verbond'. Dat is niet 'door Christus bloed schoongewassen'.
Hoe verklaar je dit?
Misschien kan ik dat beter aan jou vragen, je hebt toch ingestemd (bij belijdenis en bij forumregistratie) met de 3 formulieren? Daar heb ik dit aan ontleend. NGB artikel 34:
Wij geloven daarentegen (in tegenstelling tot wat de wederdopers leren) dat men de kleine kinderen behoort te dopen en met hjet teken van het verbond te verzegelen, evenals de kleine kinderen in Israel werden besneden op grond van dezelfde beloften die aan onze kinderen gedaan zijn. Christus heeft zijn bloed even zeker vergoten om de kleine kinderen van de gelovigen te wassen, als hij dat ook gedaan heeft voor de volwassenen.
Opmerkelijk genoeg wordt bij die laatste tekst ook verwezen naar 1 Kor 7:14. Nou ja, opmerkelijk. Lees wat er in de tekst zelf staat. Ze zijn in Gods verbond inbegrepen... en wat houdt de uitleg in dat ze toegang hebben tot de tekenen en zegelen van Gods genade? Het teken en zegel van de doop is toch gekoppeld aan Gods genade? Wat als een kind jong komt te overlijden? Kijkt God dan in zijn boek of het alleen een uitwendig verbond was voor dat kind, of dat het ook inwendig zou worden? Op basis waarvan? Van uitverkiezing? Van voorzien geloof? Of zijn die kinderen dan verbondskinderen en op basis van Gods verbond gered?