Vraag: is er een toeleidende weg voor de wedergeboorte?

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Laat ons dan vrezen,1) dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde,2) iemand van u schijne achtergebleven te zijn.3)
Nou, dit lees ik zo dat wij moeten oppassen dat we in God moeten geloven, zoals Hij gebied. De belofte hier is aan de uitverkorenen. En het is een gelijkenis met de Israelieten op de tocht naar Kanaan van Egypte, vaar velen stierven in de woestijn om hun ongeloof. God's beloften zijn altijd ALLEEN voor de uitverkorenen.

En niet loskoppelen van de rest van het hoofdstuk, ook het laatste vers:
16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade,44) opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden45) ter bekwamer tijd.46)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

De belofte was aan álle Israëlieten gedaan, de belofte namelijk dat zij in Kanaän zouden komen. "Maar het woord der prediking (= die belofte blijkens het tekstverband) deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemend was in degenen die het gehoord hebben."
De belofte van in te gaan in Kanaän was hun gegeven; door ongeloof is het merendeel van Israël in de woestijn omgekomen.
Wat zegt de schrijver van de Hebreënbrief voor ons tot lering?
"Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn."
Hieruit blijkt duidelijk dat de belofte niet alleen voor de uitverkorenen was, maar voor het héle volk en nu voor de héle gemeente (het "Evangelie", zoals het 4:2 genoemd wordt).
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

1. Let us therefore fear, etc. He concludes that there was reason to fear lest the Jews to whom he was writing should be deprived of the blessing offered to them; and then he says, lest anyone, intimating that it was his anxious desire to lead them, one and all, to God; for it is the duty of a good shepherd, in watching over the whole flock so to care for every sheep that no one may be lost; nay, we ought also so to feel for one another that every one should fear for his neighbors as well as for himself

But the fear which is here recommended is not that which shakes the confidence of faith but such as fills us with such concern that we grow not torpid with indifference. Let us then fear, not that we ought to tremble or to entertain distrust as though uncertain as to the issue, but lest we be unfaithful to God's grace.

By saying Lest we be disappointed of the promise left us, he intimates that no one comes short of it except he who by rejecting grace has first renounced the promise; for God is so far from repenting to do us good that he ceases not to bestow his gifts except when we despise his calling. The illative therefore, or then means that by the fall of others we are taught humility and watchfulness according to what Paul also says,

"These through unbelief have fallen; be not thou then high­ minded, but fear."1(Romans 11:20.)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

"Hij geeft te kennen, dat niemand verstoten wordt, dan degene die de genade Gods van zich stotende, eerst zichzelf al willens van de beloften Gods onterft", zegt Calvijn.
Die persoon was dus erfgenaam van de belofte!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Bert Mulder schreef:
1. Let us therefore fear, etc. He concludes that there was reason to fear lest the Jews to whom he was writing should be deprived of the blessing offered to them; and then he says, lest anyone, intimating that it was his anxious desire to lead them, one and all, to God; for it is the duty of a good shepherd, in watching over the whole flock so to care for every sheep that no one may be lost; nay, we ought also so to feel for one another that every one should fear for his neighbors as well as for himself

But the fear which is here recommended is not that which shakes the confidence of faith but such as fills us with such concern that we grow not torpid with indifference. Let us then fear, not that we ought to tremble or to entertain distrust as though uncertain as to the issue, but lest we be unfaithful to God's grace.

By saying Lest we be disappointed of the promise left us, he intimates that no one comes short of it except he who by rejecting grace has first renounced the promise; for God is so far from repenting to do us good that he ceases not to bestow his gifts except when we despise his calling. The illative therefore, or then means that by the fall of others we are taught humility and watchfulness according to what Paul also says,

"These through unbelief have fallen; be not thou then high­ minded, but fear."1(Romans 11:20.)
Sorry, ik zette dit hierneer, maar heb niet uitgelegd.

't Komt hier op neer:

De beloften voor Israel naar Kanaan waren voor het volk Israel. Net als de beloften voor de Kerk. Als een eenheid. Niet hoofd voor hoofd aan de Israelieten. Dat zou ook niet met de rest van de Bijbel kloppen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
schaap

Bericht door schaap »

Bert, hoe kom je erbij dat de belofte alleen voor uitverkorenen is. Wat is de functie van het geloof dan nog? Geloof kan dus hierbij afgeschaft worden.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

schaap schreef:Bert, hoe kom je erbij dat de belofte alleen voor uitverkorenen is. Wat is de functie van het geloof dan nog? Geloof kan dus hierbij afgeschaft worden.
Nou Schaap, dan met je toch eens even lezen wat ik schrijf. Even je gedachten er bij houden. Want ik heb dit al een paar keer gezegd:

Als je wilt dat het beloften zijn voor iedereen, dat of:

1. (met eerbied gesproken) God spreekt de waarheid niet
2. God veranderd
3. Iedereen wordt zalig
4. God is niet soverein

De DL:
1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).
Dus alleen aan wie Hij wil
1-6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
Dus God maakt de uitverkorenen levend. Want daarvoor waren wij dood. Dus als het zo was dat God ons iets aanbood, konden we het toch niet aannemen, dus bleven wij dood.

Met een "welmenend aanbod van genade aan alle hoorders" loop je het gevaar in deze Arminiaanse dwaling te vallen:
1-3a. Die leren: Dat het welbehagen en voornemen Gods, van hetwelk de Schrift in de leer van de verkiezing gewag maakt, niet daarin bestaat, dat God enige bijzondere mensen boven anderen heeft uitverkoren; maar daarin, dat God uit alle mogelijke voorwaarden (onder welke ook zijn de werken der wet), of uit de gehele orde van alle dingen, de uit haar aard onverdienstelijke daad des geloofs en zijn onvolmaakte gehoorzaamheid tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen, welke Hij voor een volkomen gehoorzaamheid genadiglijk zou hebben willen houden, en der beloning des eeuwigen levens waardig achten.
Want met deze schadelijke dwaling wordt het welbehagen Gods en de verdienste van Christus krachteloos gemaakt, en de mensen door onnutte vragen van de waarheid der genadige rechtvaardigmaking en van de eenvoudigheid der Schrift afgetrokken, en deze uitspraak van den apostel van onwaarheid beschuldigd: God heeft ons geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen; (2 Tim. 1:9)
Je wilt dus een voorwaarde van aannemen.

Wat toch niet kan, want we zijn dood:
3/4-3. Overzulks zo worden alle mensen in zonde ontvangen, en als kinderen des toorns geboren, onbekwaam tot enig zaligmakend goed, geneigd tot kwaad, dood in zonden en slaven der zonde. En willen en kunnen tot God niet wederkeren, noch hun verdorven natuur verbeteren, noch zichzelven tot de verbetering daarvan schikken, zonder de genade des wederbarenden Heiligen Geestes.

3/4-4. Wel is waar dat na den val in den mens enig licht der natuur nog overgebleven is, waardoor hij behoudt enige kennis van God, van de natuurlijke dingen, van het onderscheid tussen hetgeen betamelijk en onbetamelijk is, en ook betoont enige betrachting tot de deugd en tot uiterlijke tucht. Maar zo ver is het vandaar, dat de mens door dit licht der natuur zou kunnen komen tot de zaligmakende kennis Gods, en zich tot Hem bekeren, dat hij ook in natuurlijke en burgerlijke zaken dit licht niet recht gebruikt; ja veel meer het, hoedanig het ook zij, op onderscheiden wijze geheel bezoedelt en in ongerechtigheid ten onder houdt; en dewijl hij dit doet, zo wordt hem alle verontschuldiging voor God benomen.
Dus:

God's bevel van geloof en bekering komt tot alle mensen. Niet een aanbod van bekering. Nee een bevel. Normaal genoemd de uitwendige roeping.

In de levendmaking werkt God in het hart van de UITVERKORENEN zodat het van dood levend wordt, met Zijn Woord en Geest. Wordt ook genoemd de inwendige roeping.

Romeinen 8:
28 En wij weten,72) dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken73) ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen74) geroepen zijn.75)
29 Want die Hij te voren gekend heeft,76) die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn,77) opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen;78) en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die79) Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.80)
31 Wat zullen wij dan81) tot deze dingen zeggen?82) Zo God voor ons is,83) wie zal tegen ons zijn?84)
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft,85) maar heeft Hem voor ons allen86) overgegeven,87) hoe zal Hij ons ook met Hem88) niet alle dingen89) schenken?90)
33 Wie zal beschuldiging inbrengen91) tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.92)
34 Wie is het, die verdoemt?93) Christus is het, Die gestorven is;94) ja, wat meer is, Die ook opgewekt is,95) Die ook ter rechter hand Gods is,96) Die ook voor ons bidt.97)
35 Wie zal ons scheiden98) van de liefde van Christus?99) Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag100) gedood;101) wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.102)
38 Want ik ben verzekerd,103) dat noch dood, noch leven, noch engelen,104) noch overheden,105) noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods,106) welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
En dat beloofd God aan de gelovigen en hun kinderen, zoveel als er naar Zijn voornemen geroepen heeft.

Hij biedt het niet aan. Hij beloofd het. En dat MOETEN wij geloven.

En God werkt dat geloof in ons hart. Wonderlijk.
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Want zonder dat God in ons hart werkt, kunnen wij niet eens tot ons profijt de Bijbel lezen. Niet eens tot ons profijt bidden. Zoals geschreven staat dat zelfs het ploegen van de goddelozen zonde is.

Als we een stap moesten maken voor onze zaligheid gingen we allemaal verloren.

Maar God werkt het in het hart van ons en onze kinderen.

Zekerheid. De zekerheid des geloofs. Gratis. En Hij laat ons nooit los.

Hallelujah!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:De beloften voor Israel naar Kanaan waren voor het volk Israel. Net als de beloften voor de Kerk. Als een eenheid. Niet hoofd voor hoofd aan de Israelieten. Dat zou ook niet met de rest van de Bijbel kloppen.
Ja, ik weet dat dat de leer van dr. Hoeksema is. Maar zó staat het niet de Bijbel, in casu niet in Hebreeën 4.
Het Evangelie "deed hun geen nut", staat er. Er staat niet, het Evangelie werd hun eigenlijk helemaal niet verkondigd, niet hoofd voor hoofd o.i.d. Nee, de belofte was voor hen allen, maar door ongeloof hebben zij die belofte krachteloos gemaakt.
Het is ook deze gedachtegang die je bij Calvijn steeds weer vindt.
En alle argumenten 'dat je dan vermogens in de mens legt' etc., zijn me bekend. We hebben hier in Nederland niet voor niets in de GG 1953 meegemaakt.
Maar God staat boven onze logica en Híj zegt: Jullie hebben het verbond, de belofte, krachteloos gemaakt door jullie ongeloof. Punt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:De beloften voor Israel naar Kanaan waren voor het volk Israel. Net als de beloften voor de Kerk. Als een eenheid. Niet hoofd voor hoofd aan de Israelieten. Dat zou ook niet met de rest van de Bijbel kloppen.
Ja, ik weet dat dat de leer van dr. Hoeksema is. Maar zó staat het niet de Bijbel, in casu niet in Hebreeën 4.
Het Evangelie "deed hun geen nut", staat er. Er staat niet, het Evangelie werd hun eigenlijk helemaal niet verkondigd, niet hoofd voor hoofd o.i.d. Nee, de belofte was voor hen allen, maar door ongeloof hebben zij die belofte krachteloos gemaakt.
Het is ook deze gedachtegang die je bij Calvijn steeds weer vindt.
En alle argumenten 'dat je dan vermogens in de mens legt' etc., zijn me bekend. We hebben hier in Nederland niet voor niets in de GG 1953 meegemaakt.
Maar God staat boven onze logica en Híj zegt: Jullie hebben het verbond, de belofte, krachteloos gemaakt door jullie ongeloof. Punt.
Afgewezen, ik weet waar je vandaan komt. En je wilt toch altijd maar vasthouden aan een aanbod.

Maar het is geen aanbod. Dan zou God niet soeverein zijn. Dan zou de mens machtiger zijn in zijn ongeloof.

En temeer, dan zou de mens niet dood moeten zijn.

Nee, God gebied de mens zich te bekeren. En dat werkt Hij in het hart van Zijn volk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Bert, je gaat niet in op wat ik zeg, maar herhaalt slechts argumenten die je in feite niet mij, maar God Zelf moet voorleggen.
schaap

Bericht door schaap »

Bert Mulder schreef:
schaap schreef:Bert, hoe kom je erbij dat de belofte alleen voor uitverkorenen is. Wat is de functie van het geloof dan nog? Geloof kan dus hierbij afgeschaft worden.
Nou Schaap, dan met je toch eens even lezen wat ik schrijf. Even je gedachten er bij houden. Want ik heb dit al een paar keer gezegd:

Als je wilt dat het beloften zijn voor iedereen, dat of:

1. (met eerbied gesproken) God spreekt de waarheid niet
2. God veranderd
3. Iedereen wordt zalig
4. God is niet soverein

De DL:
1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).
Dus alleen aan wie Hij wil
1-6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
Dus God maakt de uitverkorenen levend. Want daarvoor waren wij dood. Dus als het zo was dat God ons iets aanbood, konden we het toch niet aannemen, dus bleven wij dood.

Met een "welmenend aanbod van genade aan alle hoorders" loop je het gevaar in deze Arminiaanse dwaling te vallen:
1-3a. Die leren: Dat het welbehagen en voornemen Gods, van hetwelk de Schrift in de leer van de verkiezing gewag maakt, niet daarin bestaat, dat God enige bijzondere mensen boven anderen heeft uitverkoren; maar daarin, dat God uit alle mogelijke voorwaarden (onder welke ook zijn de werken der wet), of uit de gehele orde van alle dingen, de uit haar aard onverdienstelijke daad des geloofs en zijn onvolmaakte gehoorzaamheid tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen, welke Hij voor een volkomen gehoorzaamheid genadiglijk zou hebben willen houden, en der beloning des eeuwigen levens waardig achten.
Want met deze schadelijke dwaling wordt het welbehagen Gods en de verdienste van Christus krachteloos gemaakt, en de mensen door onnutte vragen van de waarheid der genadige rechtvaardigmaking en van de eenvoudigheid der Schrift afgetrokken, en deze uitspraak van den apostel van onwaarheid beschuldigd: God heeft ons geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen; (2 Tim. 1:9)
Je wilt dus een voorwaarde van aannemen.

Wat toch niet kan, want we zijn dood:
3/4-3. Overzulks zo worden alle mensen in zonde ontvangen, en als kinderen des toorns geboren, onbekwaam tot enig zaligmakend goed, geneigd tot kwaad, dood in zonden en slaven der zonde. En willen en kunnen tot God niet wederkeren, noch hun verdorven natuur verbeteren, noch zichzelven tot de verbetering daarvan schikken, zonder de genade des wederbarenden Heiligen Geestes.

3/4-4. Wel is waar dat na den val in den mens enig licht der natuur nog overgebleven is, waardoor hij behoudt enige kennis van God, van de natuurlijke dingen, van het onderscheid tussen hetgeen betamelijk en onbetamelijk is, en ook betoont enige betrachting tot de deugd en tot uiterlijke tucht. Maar zo ver is het vandaar, dat de mens door dit licht der natuur zou kunnen komen tot de zaligmakende kennis Gods, en zich tot Hem bekeren, dat hij ook in natuurlijke en burgerlijke zaken dit licht niet recht gebruikt; ja veel meer het, hoedanig het ook zij, op onderscheiden wijze geheel bezoedelt en in ongerechtigheid ten onder houdt; en dewijl hij dit doet, zo wordt hem alle verontschuldiging voor God benomen.
Dus:

God's bevel van geloof en bekering komt tot alle mensen. Niet een aanbod van bekering. Nee een bevel. Normaal genoemd de uitwendige roeping.

In de levendmaking werkt God in het hart van de UITVERKORENEN zodat het van dood levend wordt, met Zijn Woord en Geest. Wordt ook genoemd de inwendige roeping.

Romeinen 8:
28 En wij weten,72) dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken73) ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen74) geroepen zijn.75)
29 Want die Hij te voren gekend heeft,76) die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn,77) opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen;78) en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die79) Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.80)
31 Wat zullen wij dan81) tot deze dingen zeggen?82) Zo God voor ons is,83) wie zal tegen ons zijn?84)
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft,85) maar heeft Hem voor ons allen86) overgegeven,87) hoe zal Hij ons ook met Hem88) niet alle dingen89) schenken?90)
33 Wie zal beschuldiging inbrengen91) tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.92)
34 Wie is het, die verdoemt?93) Christus is het, Die gestorven is;94) ja, wat meer is, Die ook opgewekt is,95) Die ook ter rechter hand Gods is,96) Die ook voor ons bidt.97)
35 Wie zal ons scheiden98) van de liefde van Christus?99) Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag100) gedood;101) wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.102)
38 Want ik ben verzekerd,103) dat noch dood, noch leven, noch engelen,104) noch overheden,105) noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods,106) welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
En dat beloofd God aan de gelovigen en hun kinderen, zoveel als er naar Zijn voornemen geroepen heeft.

Hij biedt het niet aan. Hij beloofd het. En dat MOETEN wij geloven.

En God werkt dat geloof in ons hart. Wonderlijk.
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Want zonder dat God in ons hart werkt, kunnen wij niet eens tot ons profijt de Bijbel lezen. Niet eens tot ons profijt bidden. Zoals geschreven staat dat zelfs het ploegen van de goddelozen zonde is.

Als we een stap moesten maken voor onze zaligheid gingen we allemaal verloren.

Maar God werkt het in het hart van ons en onze kinderen.

Zekerheid. De zekerheid des geloofs. Gratis. En Hij laat ons nooit los.

Hallelujah!

Hmmm, volgens mij lijdt jij aan een soevereiniteitscomplex.....

Nee, sorry je zit er echt helemaal naast. Je bent de enige op dit forum en in mijn kennisenkring die dit beweert... En dat zegt wat.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Als dat waar was, Schaap, ziet het er inderdaad slecht uit
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
schaap

Bericht door schaap »

Bert Mulder schreef:Als dat waar was, Schaap, ziet het er inderdaad slecht uit
Heb je wel eens dat verhaal gelezen i n de bijbe; over de koperen slang in de woestijn?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

@Bert:

beloften zie jij dus als voorspellingen die altijd uitkomen?
En als Jezus roept: " Wie wil, kome tot mij en nneme van het water des levens om niet" .

Wat biedt Jezus dan aan en aan wie?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Miscanthus schreef:@Bert:

beloften zie jij dus als voorspellingen die altijd uitkomen?
En als Jezus roept: " Wie wil, kome tot mij en nneme van het water des levens om niet" .

Wat biedt Jezus dan aan en aan wie?
Als het beloften van God zijn, inderdaad wel. En in dat voorbeeld, alleen dengenen die willen, zullen komen.

Want God werkt in ons het willen en het doen.

De mens in de natuurstaat wilt nooit.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie