Geplaatst: 13 sep 2006, 10:15
Grijp je kans! Gat in de markt. Conservatorium Hoes, voor al uw specialiteiten van Habrieli tot GändelChristiaan schreef:Ik een eigen conservatorium?? Ik geef nog niet eens les.

Grijp je kans! Gat in de markt. Conservatorium Hoes, voor al uw specialiteiten van Habrieli tot GändelChristiaan schreef:Ik een eigen conservatorium?? Ik geef nog niet eens les.
Dit is intreesant hoe kom jij op zulke fantasie ideeën??Hendrikus schreef:Grijp je kans! Gat in de markt. Conservatorium Hoes, voor al uw specialiteiten van Habrieli tot GändelChristiaan schreef:Ik een eigen conservatorium?? Ik geef nog niet eens les.:
Omdat ik een componist zocht waarvan de naam met een G begon :mrgreen:Christiaan schreef:Waarom tot Handel??
Jazeker, heb ik thuis compleet staan! (o.a. met Bob van Asperen)Christiaan schreef:Kislev schreef:Ik moet je teleurstellen. Het was op een moderne vleugel, had deze namelijk aanstaan:Christiaan schreef:Op wat voor instrument??Kislev schreef:Goldberg variaties van Bach met Glenn Gould
Klavecimbel?
Pianoforte?
Tangenflugel?
Piano?
Glenn Gould speelt Bachs Goldberg variaties
Ook nooit de uitvoering op klavecimbel gehoord?, dat klink toch echt anders.
Vindt u de uitvoering op clavecimbel ook mooier dan op piano??Kislev schreef:Christiaan schreef:Jazeker, heb ik thuis compleet staan! (o.a. met Bob van Asperen)Kislev schreef:Ik moet je teleurstellen. Het was op een moderne vleugel, had deze namelijk aanstaan:Christiaan schreef: Op wat voor instrument??
Klavecimbel?
Pianoforte?
Tangenflugel?
Piano?
Glenn Gould speelt Bachs Goldberg variaties
Ook nooit de uitvoering op klavecimbel gehoord?, dat klink toch echt anders.
Daar ben ik het dus niet mee-eens, dat Bach altijd goed klinkt.Klavier schreef:Het mooie van Bach is dat het altijd geweldig klinkt.
Piano, orgel, clavecimbel, transcripties voor orkest, saxofoons, noem maar op.
Glenn Gould is grandioos in de stemvoering. Laat een thema helemaal uitkomen met uiterst subtiele dynamische fraseringen.
Prachtig legatospel. De piano klinkt bijna als een orgel:
Bob van Asperen: Heerlijke transparantie. Uitgekiende articulatie.
Bij Bach is er nooit sprake van 'mooist'. :mrgreen:
Als het op een klavecimbel gespeeld wordt, word ik snel luistermoe. Na een paar nummers zet ik de muziek dan uit om iets anders te beluisteren. Bij piano heb ik daar in het geheel geen last van en hoor ik ook meer de details.Christiaan schreef:Kislev schreef:Vindt u de uitvoering op clavecimbel ook mooier dan op piano??Christiaan schreef:Jazeker, heb ik thuis compleet staan! (o.a. met Bob van Asperen)Kislev schreef: Ik moet je teleurstellen. Het was op een moderne vleugel, had deze namelijk aanstaan:
Glenn Gould speelt Bachs Goldberg variaties
Ook nooit de uitvoering op klavecimbel gehoord?, dat klink toch echt anders.
1 Dat kan aan drie dingen liggen, aan wat u gewend bent om te luister.Kislev schreef:Christiaan schreef:Als het op een klavecimbel gespeeld wordt, word ik snel luistermoe. Na een paar nummers zet ik de muziek dan uit om iets anders te beluisteren. Bij piano heb ik daar in het geheel geen last van en hoor ik ook meer de details.Kislev schreef:Vindt u de uitvoering op clavecimbel ook mooier dan op piano??Christiaan schreef: Jazeker, heb ik thuis compleet staan! (o.a. met Bob van Asperen)
Het mooiste klavecimbel, de beste klavecinist + de beste opname maakt nog dat ik na een kwartier 'vol' zit en dan gewoon een ander instrument moet horen. Bij piano heb ik daar geen last.Christiaan schreef:Kislev schreef:1 Dat kan aan drie dingen liggen, aan wat u gewend bent om te luister.Christiaan schreef:Als het op een klavecimbel gespeeld wordt, word ik snel luistermoe. Na een paar nummers zet ik de muziek dan uit om iets anders te beluisteren. Bij piano heb ik daar in het geheel geen last van en hoor ik ook meer de details.Kislev schreef: Vindt u de uitvoering op clavecimbel ook mooier dan op piano??
2 Het soort instrument, een oude klavecimbel een moderne, een oude piano een moderne piano.
3 De uitvoerende, een minder of betere uitvoerende.
Zie je, Christiaan, we zijn al bijna bij het keyboard aanbeland :mrgreen:wim schreef:Soms geeft wat meer rubato en dynamiek zoveel aan extra dimensie, dat ik me afvraag of dit destijds ook niet werd onderkend.
Ja, dan blijft nog 1 van de drie mogelijkheiden open.Kislev schreef:Christiaan schreef:Het mooiste klavecimbel, de beste klavecinist + de beste opname maakt nog dat ik na een kwartier 'vol' zit en dan gewoon een ander instrument moet horen. Bij piano heb ik daar geen last.Kislev schreef:1 Dat kan aan drie dingen liggen, aan wat u gewend bent om te luister.Christiaan schreef: Als het op een klavecimbel gespeeld wordt, word ik snel luistermoe. Na een paar nummers zet ik de muziek dan uit om iets anders te beluisteren. Bij piano heb ik daar in het geheel geen last van en hoor ik ook meer de details.
2 Het soort instrument, een oude klavecimbel een moderne, een oude piano een moderne piano.
3 De uitvoerende, een minder of betere uitvoerende.
Ja, dat vind ik bijzonder mooi verwoord!!! Dat is vaak wel een beetje de sfeer: 1-2-in-de-maat-anders-wordt-de-'kenner'-kwaad. Terwijl als je zo'n uitvoering van de Goldberg variaties door Gould bekijkt dan kun je bijna niet anders dan onder de indruk raken.wim schreef:Geef mij dan maar de piano. Barokmusici waren vaak grote improvisators, net zoiets als jazzmusici (niet mijn smaak, maar toch). Zo star als Bach momenteel soms wordt uitgevoerd, 1-2-in-de-maat-anders-wordt-de-juffrouw-kwaad-uitvoeringen. En dan ook nog op klavecimbel. Om hoofdpijn van te krijgen. Soms geeft wat meer rubato en dynamiek zoveel aan extra dimensie, dat ik me afvraag of dit destijds ook niet werd onderkend.