Pagina 22 van 43

Geplaatst: 13 sep 2006, 10:15
door Hendrikus
Christiaan schreef:Ik een eigen conservatorium?? Ik geef nog niet eens les.
Grijp je kans! Gat in de markt. Conservatorium Hoes, voor al uw specialiteiten van Habrieli tot Gändel :lol:

Geplaatst: 13 sep 2006, 10:21
door Christiaan
Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Ik een eigen conservatorium?? Ik geef nog niet eens les.
Grijp je kans! Gat in de markt. Conservatorium Hoes, voor al uw specialiteiten van Habrieli tot Gändel :lol:
Dit is intreesant hoe kom jij op zulke fantasie ideeën??
Waarom tot Handel??
Eerder tot en met Krebs. (1713-1780)

Geplaatst: 13 sep 2006, 10:23
door Hendrikus
Christiaan schreef:Waarom tot Handel??
Omdat ik een componist zocht waarvan de naam met een G begon :mrgreen:

Geplaatst: 13 sep 2006, 10:28
door Kislev
Christiaan schreef:
Kislev schreef:
Christiaan schreef:
Kislev schreef:Goldberg variaties van Bach met Glenn Gould
Op wat voor instrument??
Klavecimbel?
Pianoforte?
Tangenflugel?
Piano?
Ik moet je teleurstellen. Het was op een moderne vleugel, had deze namelijk aanstaan:
Glenn Gould speelt Bachs Goldberg variaties

Ook nooit de uitvoering op klavecimbel gehoord?, dat klink toch echt anders.
Jazeker, heb ik thuis compleet staan! (o.a. met Bob van Asperen)

Geplaatst: 13 sep 2006, 10:32
door Christiaan
Kislev schreef:
Christiaan schreef:
Kislev schreef:
Christiaan schreef: Op wat voor instrument??
Klavecimbel?
Pianoforte?
Tangenflugel?
Piano?
Ik moet je teleurstellen. Het was op een moderne vleugel, had deze namelijk aanstaan:
Glenn Gould speelt Bachs Goldberg variaties

Ook nooit de uitvoering op klavecimbel gehoord?, dat klink toch echt anders.
Jazeker, heb ik thuis compleet staan! (o.a. met Bob van Asperen)
Vindt u de uitvoering op clavecimbel ook mooier dan op piano??

Geplaatst: 13 sep 2006, 10:43
door Klavier
Het mooie van Bach is dat het altijd geweldig klinkt.
Piano, orgel, clavecimbel, transcripties voor orkest, saxofoons, noem maar op.
Glenn Gould is grandioos in de stemvoering. Laat een thema helemaal uitkomen met uiterst subtiele dynamische fraseringen.
Prachtig legatospel. De piano klinkt bijna als een orgel :lol:

Bob van Asperen: Heerlijke transparantie. Uitgekiende articulatie.

Bij Bach is er nooit sprake van 'mooist'. :mrgreen:

Geplaatst: 13 sep 2006, 10:47
door Christiaan
Klavier schreef:Het mooie van Bach is dat het altijd geweldig klinkt.
Piano, orgel, clavecimbel, transcripties voor orkest, saxofoons, noem maar op.
Glenn Gould is grandioos in de stemvoering. Laat een thema helemaal uitkomen met uiterst subtiele dynamische fraseringen.
Prachtig legatospel. De piano klinkt bijna als een orgel :lol:

Bob van Asperen: Heerlijke transparantie. Uitgekiende articulatie.

Bij Bach is er nooit sprake van 'mooist'. :mrgreen:
Daar ben ik het dus niet mee-eens, dat Bach altijd goed klinkt.
Ik ken vele slechte uitvoeringen op orgel van orgelwerken.
En het spelen op andere instrumenten klinkt ook zelden goed.
Ik ben erg kritisch maar ik heb het idee, dat vele andere dat veel minder of niet zijn. Straks krijgen we nog van die mensen die zeggen als Bach het keyboard gekend had had hij het daar voor geschreven, en het klnik nog goed ook, nou ik vindt echt van niet.

Nu alstjeblieft ook een antwoord:
Ik kende deze site al, wat wilde je hier mee zeggen??
Oude muziek en dan??
Wat had je hiermee willen berijken of zeggen of opwekken??

Geplaatst: 13 sep 2006, 10:59
door Hendrikus
Afbeelding

Geplaatst: 13 sep 2006, 11:10
door Kislev
Christiaan schreef:
Kislev schreef:
Christiaan schreef:
Kislev schreef: Ik moet je teleurstellen. Het was op een moderne vleugel, had deze namelijk aanstaan:
Glenn Gould speelt Bachs Goldberg variaties

Ook nooit de uitvoering op klavecimbel gehoord?, dat klink toch echt anders.
Jazeker, heb ik thuis compleet staan! (o.a. met Bob van Asperen)
Vindt u de uitvoering op clavecimbel ook mooier dan op piano??
Als het op een klavecimbel gespeeld wordt, word ik snel luistermoe. Na een paar nummers zet ik de muziek dan uit om iets anders te beluisteren. Bij piano heb ik daar in het geheel geen last van en hoor ik ook meer de details.

Geplaatst: 13 sep 2006, 11:13
door Christiaan
Kislev schreef:
Christiaan schreef:
Kislev schreef:
Christiaan schreef: Jazeker, heb ik thuis compleet staan! (o.a. met Bob van Asperen)
Vindt u de uitvoering op clavecimbel ook mooier dan op piano??
Als het op een klavecimbel gespeeld wordt, word ik snel luistermoe. Na een paar nummers zet ik de muziek dan uit om iets anders te beluisteren. Bij piano heb ik daar in het geheel geen last van en hoor ik ook meer de details.
1 Dat kan aan drie dingen liggen, aan wat u gewend bent om te luister.
2 Het soort instrument, een oude klavecimbel een moderne, een oude piano een moderne piano.
3 De uitvoerende, een minder of betere uitvoerende.

Geplaatst: 13 sep 2006, 11:19
door wim
Geef mij dan maar de piano. Barokmusici waren vaak grote improvisators, net zoiets als jazzmusici (niet mijn smaak, maar toch). Zo star als Bach momenteel soms wordt uitgevoerd, 1-2-in-de-maat-anders-wordt-de-juffrouw-kwaad-uitvoeringen. En dan ook nog op klavecimbel. Om hoofdpijn van te krijgen. Soms geeft wat meer rubato en dynamiek zoveel aan extra dimensie, dat ik me afvraag of dit destijds ook niet werd onderkend.

Geplaatst: 13 sep 2006, 11:20
door Kislev
Christiaan schreef:
Kislev schreef:
Christiaan schreef:
Kislev schreef: Vindt u de uitvoering op clavecimbel ook mooier dan op piano??
Als het op een klavecimbel gespeeld wordt, word ik snel luistermoe. Na een paar nummers zet ik de muziek dan uit om iets anders te beluisteren. Bij piano heb ik daar in het geheel geen last van en hoor ik ook meer de details.
1 Dat kan aan drie dingen liggen, aan wat u gewend bent om te luister.
2 Het soort instrument, een oude klavecimbel een moderne, een oude piano een moderne piano.
3 De uitvoerende, een minder of betere uitvoerende.
Het mooiste klavecimbel, de beste klavecinist + de beste opname maakt nog dat ik na een kwartier 'vol' zit en dan gewoon een ander instrument moet horen. Bij piano heb ik daar geen last.

Geplaatst: 13 sep 2006, 11:22
door Hendrikus
wim schreef:Soms geeft wat meer rubato en dynamiek zoveel aan extra dimensie, dat ik me afvraag of dit destijds ook niet werd onderkend.
Zie je, Christiaan, we zijn al bijna bij het keyboard aanbeland :mrgreen:

Geplaatst: 13 sep 2006, 11:23
door Christiaan
Kislev schreef:
Christiaan schreef:
Kislev schreef:
Christiaan schreef: Als het op een klavecimbel gespeeld wordt, word ik snel luistermoe. Na een paar nummers zet ik de muziek dan uit om iets anders te beluisteren. Bij piano heb ik daar in het geheel geen last van en hoor ik ook meer de details.
1 Dat kan aan drie dingen liggen, aan wat u gewend bent om te luister.
2 Het soort instrument, een oude klavecimbel een moderne, een oude piano een moderne piano.
3 De uitvoerende, een minder of betere uitvoerende.
Het mooiste klavecimbel, de beste klavecinist + de beste opname maakt nog dat ik na een kwartier 'vol' zit en dan gewoon een ander instrument moet horen. Bij piano heb ik daar geen last.
Ja, dan blijft nog 1 van de drie mogelijkheiden open.

Geplaatst: 13 sep 2006, 11:24
door Kislev
wim schreef:Geef mij dan maar de piano. Barokmusici waren vaak grote improvisators, net zoiets als jazzmusici (niet mijn smaak, maar toch). Zo star als Bach momenteel soms wordt uitgevoerd, 1-2-in-de-maat-anders-wordt-de-juffrouw-kwaad-uitvoeringen. En dan ook nog op klavecimbel. Om hoofdpijn van te krijgen. Soms geeft wat meer rubato en dynamiek zoveel aan extra dimensie, dat ik me afvraag of dit destijds ook niet werd onderkend.
Ja, dat vind ik bijzonder mooi verwoord!!! Dat is vaak wel een beetje de sfeer: 1-2-in-de-maat-anders-wordt-de-'kenner'-kwaad. Terwijl als je zo'n uitvoering van de Goldberg variaties door Gould bekijkt dan kun je bijna niet anders dan onder de indruk raken.

Barok moet je trouwens een beetje Jazzy uitvoeren vind ik. Zoals dat tegenwoordig gebeurd door bijv. Marc Minkovski.

Wat niet gewend zijn betreft: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: met 1600 cd's uit alle klassiek muziekstijlen ben ik heel wat gewend! :lol: