Somberen over jongeren

olfie

Bericht door olfie »

Ik wil me niet opwerpen als tegenstander van Marnix, meer als een tegenstander van de visie die hij hier ten toon spreid... laat dat duidelijk zijn.

Ook vindt ik het heel flauw om de discussie af te breken en met zulke nutteloze wedervragen te komen...

Het gaat toch niet om wiens wandel het 'beste' is... streden de apostelen hier ook al niet om?
Het gaat hier meer om: hoe is onze wandel, en wat heeft de schrift hierover te zeggen of wat kunnen wie hieromtrend leren uit Gods woord.

(1x aangepast)
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
refo

Bericht door refo »

Kom op zeg. Het zit wel een beetje dieper. In wezen is geen enkele vrijetijdsbesteding 'goed'. Als je geen pilsje meer mag drinken op een plaats zoals Marnix uitlegt, wat mag hij dan nog wel? De antwoorden komen bij mij een beetje over als 'raak niet,smaak niet, roer niet aan'. En er komt niets beters voor in de plaats.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Kom op zeg. Het zit wel een beetje dieper. In wezen is geen enkele vrijetijdsbesteding 'goed'. Als je geen pilsje meer mag drinken op een plaats zoals Marnix uitlegt, wat mag hij dan nog wel? De antwoorden komen bij mij een beetje over als 'raak niet,smaak niet, roer niet aan'. En er komt niets beters voor in de plaats.
Laten we elkaar vrij laten, zowel ter linker- als ter rechterzijde.
vlinder

Bericht door vlinder »

Marnix schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Jaja, wanneer ben je een jongere en wanneer behoor je tot de oudere? Ik zelf reken me nog eigenlijk tot de jongere, maar ik denk dat een 15-jarige daar anders over denkt. :lol:
Overigens, ik ben 25, ben getrouwd en heb twee kinderen.
Tegenwoordig ben je tot je 30e-35e wel jong volgens mij... :) Maar het verschilt ook een beetje per persoon :)
Ik kwam deze post tegen. Moet wel beetje lachen. Mijn moeder had met 30 jaar 6 kinderen....

Mijn moeder is nu 38 en ik 20.

Ik kan me moeder nu niet echt als jongere zien.

Zelf zou ik deze grens tot max 28 willen houden.
(alle beledigingen ten spijt :P )

ps....als er zoveel mensen van die leeftijd bij jongeren horen, wil ik het niet meer zijn :mrgreen:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
wim

Bericht door wim »

vlinder schreef: Zelf zou ik deze grens tot max 28 willen houden.

ps....als er zoveel mensen van die leeftijd bij jongeren horen, wil ik het niet meer zijn :mrgreen:
Grrrrrr. :x
Jij hoort ook niet bij de jongeren. Je komt net uit je ei...
Marnix

Bericht door Marnix »

vlinder schreef:
Marnix schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Jaja, wanneer ben je een jongere en wanneer behoor je tot de oudere? Ik zelf reken me nog eigenlijk tot de jongere, maar ik denk dat een 15-jarige daar anders over denkt. :lol:
Overigens, ik ben 25, ben getrouwd en heb twee kinderen.
Tegenwoordig ben je tot je 30e-35e wel jong volgens mij... :) Maar het verschilt ook een beetje per persoon :)
Ik kwam deze post tegen. Moet wel beetje lachen. Mijn moeder had met 30 jaar 6 kinderen....

Mijn moeder is nu 38 en ik 20.

Ik kan me moeder nu niet echt als jongere zien.

Zelf zou ik deze grens tot max 28 willen houden.

Het ligt er een beetje aan hoe je zit met huisje/boompje beestje. Veel mensen beginnen daar pas rond die tijd aan tegenwoordig... en velen zijn voor die tijd nog niet echt gesetteld. Je hebt natuurlijk genoeg uitzonderingen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Echt, hoor, ik vind dat allemaal zulke onzin. Aan de ene kant moet alles onverkort beleden worden dat God alles doet: verkiezen, geloof instorten, wederbaren en hoe dat ook genoemd mag worden. Overkomt je dat, dan zit je goed.

En als het niet gebeurt dan is het opeens de schuld van de mens. En wordt het doorbrekend werk gemist vanwege de mens. Dat ken nie.
En toch is het zo.
Absoluut
Hoer komen we weer op dat heikele punt : God is souverein.
Wij willen dat niet!!!!!!!!!!!!!!

Voor de wijzen en verstandigen verborgen!
MBE

Bericht door MBE »

refo schreef:Echt, hoor, ik vind dat allemaal zulke onzin. Aan de ene kant moet alles onverkort beleden worden dat God alles doet: verkiezen, geloof instorten, wederbaren en hoe dat ook genoemd mag worden. Overkomt je dat, dan zit je goed.

En als het niet gebeurt dan is het opeens de schuld van de mens. En wordt het doorbrekend werk gemist vanwege de mens. Dat ken nie.
Refo, hoe zie jij het dan?
rekcor

Bericht door rekcor »

Als je niet gelooft, ben je al veroordeeld en is het dus jouw schuld. Het is genade als God je opwekt uit de dood.
refo

Bericht door refo »

rekcor schreef:

Als je niet gelooft, ben je al veroordeeld en is het dus jouw schuld. Het is genade als God je opwekt uit de dood.
Daar gaat het hier helemaal niet over.
Je hebt helemaal gelijk. Maar 'de Geest houdt Zich zo stil' en 'het doorbrekende werk wordt zo gemist' kan slechts aan de Geest toegeschreven worden. Tenzij je tegelijkertijd vindt dat er wel degelijk een wisselwerking is tussen God en de mens als het over geloven gaat. Marnix heeft een en andemaal gevraagd hoe het nou zit met teksten over oproepen tot volharding enzo. Het enige wat hij te horen krijgt is dat hij de DL maar moet lezen en/of hier niet thuishoort. De DL zeggen juist dat de genade niet is te bevorderen, noch is tegen te houden. En dat het niet in de macht ligt van de mens te geloven of niet te geloven.

Het 'Zich stilhouden van de Geest' heeft dus met God te maken. Als Die de genade niet wil schenken komt die er ook niet.
wim

Bericht door wim »

Volgens mij heeft Van der Zwaag hier heel zinnige dingen over gezegd in zijn dikke boek. Allemaal lezen! :mrgreen:
rekcor

Bericht door rekcor »

Refo schreef:Tenzij je tegelijkertijd vindt dat er wel degelijk een wisselwerking is tussen God en de mens als het over geloven gaat.
Oei, dat vind ik (tenminste, wat de heiliging / groei in het geloof betreft). Ben ik nu een ketter?
Marnix

Bericht door Marnix »

rekcor schreef:
Refo schreef:Tenzij je tegelijkertijd vindt dat er wel degelijk een wisselwerking is tussen God en de mens als het over geloven gaat.
Oei, dat vind ik (tenminste, wat de heiliging / groei in het geloof betreft). Ben ik nu een ketter?
Refo, bedankt voor je bijval! :)

Rekcor, volgens mij ben je geen ketter. Ik heb hier ook teksten aangehaald over het tegenwerken van Gods trekkende werk, het bedroeven van de Geest.

Denk ook aan het uitverkoren volk, Israel... dat door God uit de slavernij was gehaald en telkens de liefde van God ervaarde, de oproep van God om zich te bekeren. Verder de teksten uit Mattheus 25 (gelijkenis van de vijf wijze en dwaze maagden, talenten... en wat Jezus vertelt over de wederkomst)

Blijkbaar is het niet allemaal zo statisch...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MBE

Bericht door MBE »

Daar gaan we dan weer.

Een gelovige heeft zeker verantwoordelijkheid als het gaat over het 'contact' met zijn Heere en Meester. Het veraf leven van de Heere maakt een dorre gelovige. Kijk maar bij David. Daar wijzen de DL ook nadrukkelijk op.
Maar de discussie met Marnix ging erover of een gelovige zijn geloof kwijt kan raken en vervolgens verloren gaan.
En dat bestrijd ik.
Niemand zal ze uit Zijn hand rukken.
Marnix

Bericht door Marnix »

MBE schreef:Daar gaan we dan weer.

Een gelovige heeft zeker verantwoordelijkheid als het gaat over het 'contact' met zijn Heere en Meester. Het veraf leven van de Heere maakt een dorre gelovige. Kijk maar bij David. Daar wijzen de DL ook nadrukkelijk op.
Maar de discussie met Marnix ging erover of een gelovige zijn geloof kwijt kan raken en vervolgens verloren gaan.
En dat bestrijd ik.
Niemand zal ze uit Zijn hand rukken.
Oke, je bedoelt dus het bedroeven van de Geest is iets wat we alleen voor de wedergeboorte kunnen doen en daarna niet meer. Begrijp ik dat zo goed?
Plaats reactie