Het welvaartsevangelie staat ver van mij af, toch vind ik het wat te makkelijk hoe hier over verslaving wordt gesproken (maar misschien interpreteer ik het niet goed).Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 11:47Dat laatste getuigt inderdaad van een hard en ander evangelie.
Laten we wel wezen: verslaving is een bepaald soort zondig gedrag ( porno, drugs, gokken, enz). Los van alle biologische en sociologische componenten die hierbij komen kijken (verslavingsgevoeligheid, omgeving) is het gedrag van wat de Schrift zegt dat het zonde is. Bij verslaving hebben we het dan niet incidenteel over een bepaalde zonde doen maar over structureel leven in een zonde. Ik heb dan ook erg veel moeite ermee met mensen die stellen bekeerd te zijn en dan toch nog verslaafd zijn. En ja natuurlijk gaat het stoppen bij de 1 sneller dan bij de ander. En in dat proces is een terugval mogelijk, enz.
Laten we wel wezen: stoppen met een verslaving is gewoon mogelijk, hoe moeilijk dat soms ook is. Dat bewijzen dagelijks duizenden mensen ( jong, oud, dik, dun, gelovig, ongelovig, man, vrouw, enz) wereldwijd die van een verslaving afkomen.
Verslaving betekent ook gewoon dat er een andere macht over je leven heerst, de zonde heeft letterlijk macht over je. Ik geloof dan ook dat ware bekering ook breken met de zondige verslaving inhoudt.