Grote ergernissen

Wim Anker

Re: Grote ergernissen

Bericht door Wim Anker »

Deugend NL wat weer elkaar aan het overtoepen is bij de dodenherdenking.
Morgen moorden ze weer verder en wensen weer voor moordenaars vrije doorgang.
helma

Bericht door helma »

Indrukwekkende bijdrage van Judith Zilversmit bij de 4 mei herdenking.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef: Gisteren, 18:40
Job schreef: Gisteren, 18:13 c) Ja, ook dat is ingegeven doordat ik het idee heb dat het allemaal met argusogen wordt bekeken, het werk van de kerkenraad, de ontwikkelingen rondom de vorige en komende predikant. Nogmaals: ik ben ook geen voorstander van groots opgetuigde dagen, maar het is totaal niet nieuw. Bij mijn weten gaat het in elke gereformeerde gemeente zo. Dan krijg ik een beetje het gevoel van schoppen om te schoppen.
d) Ik heb het gevoel, al herhaal ik mezelf, dat zo'n beetje alles negatief wordt bekeken. Dat was al zo onder ds. Cl. En ik wens ze dan ook veel zegen toe onder hun nieuwe dominee, dan zou de beker weleens kunnen overvloeien. Wat dat licht en ongehoord oordelen betreft: heb jij wel het gevoel uit de voorgaande berichten die over hun gemeente en kerkenraad gaan dat ze verheugd zijn? Wat vind je van de uitspraak van refo dat hij afgelopen tijd geleerd heeft dat het een wonder is dat een dominee een beroep aanneemt?
e) Dat klopt, dat zou anders mogen.
Als er veel negatieve dingen waargenomen worden, volgt daaruit niet automatisch dat iemand 'schopt om te schoppen'. Dat is een volledig subjectieve invulling van jouw kant. Ik verzoek je vriendelijk om dat achterwege te laten. Het zou zomaar eens kunnen dat je medeforummers gerechtvaardigde kritiek leveren. Maar ik heb op mijn beurt weer het gevoel dat kritiek volgens sommigen 'not done' is, onder het motto: wees blij dat je naar de kerk kunt, je hebt immers niets verdiend? Overigens kan ik het daar ook op mijn beurt weer mis in hebben. Maar geloof me: bij sommige predikanten is het moeilijk om er géén kritiek op te hebben. Met onze kerkenraad kan ik over het algemeen prima door één deur, al neem ik daar ook soms zaken waar die m.i. kritiek verdienen.
Mooie reactie, dank!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Profesto

Bericht door Profesto »

helma schreef: Gisteren, 19:29 Indrukwekkende bijdrage van Judith Zilversmit bij de 4 mei herdenking.
Haar podcast is een aanrader
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: Gisteren, 09:24 Je kan ook overwegen om niet naar die diensten te gaan: lekker overlaten aan de genodigden.
Dat kan natuurlijk sowieso. Maar dat is toch helemaal het punt niet? Het gaat erom dat sommigen zich niet prettig voelen bij de gang van zaken in dit geval. Dat dat elders ook zo gaat, is een schrale troost.

Ik ben ook niet bij de intrede van onze dominee geweest. Ik heb geen idee meer waarom, ik geloof niet dat dat nou een principekwestie was, maar ik heb niet zoveel met alle ophef die er soms gepaard mee gaat, al moet ik zeggen dat het bij ons wel meeviel.

Al kan ik mij niet voorstellen dat men in Gouda een probleem zou hebben met 'dooptoerisme'. Dat je aanwezig bent bij de doop van bekenden, lijkt me niet meer dan normaal.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Posthoorn schreef: Gisteren, 18:40Maar geloof me: bij sommige predikanten is het moeilijk om er géén kritiek op te hebben.
Wat voor soort predikanten bedoel je dan?
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef: Gisteren, 10:55
FlyingEagle schreef: Gisteren, 10:43
pierre27 schreef: Gisteren, 09:49
FlyingEagle schreef: Gisteren, 09:32 Je kunt verblijd zijn door de komst van een nieuwe predikant maar wel je bedenkingen hebben bij de entourage.
Wat is het bijzondere en verkeerde aan deze entourage? Ik kan het oprecht niet ontdekken.
Ik weet niet of het per se verkeerd is maar het hoeft niet zo. Je kunt het ook veel ingetogener houden, ik pleit ervoor om het op zondag te houden, de belangrijkste kunnen er dan zijn en je heb dan ook een bevestigingstoerisme.
Eens dat een zondag ook prima is. Ik mis een beetje in het Goudse verhaal de dankbaarheid dat er weer een ds komt. Terecht geeft Posthoorn dat dit los van elkaar gezien kan worden. Job noemde dat in zijn uitgebreide posting en dat vond en vind ik de spijker op zijn kop. Begrijpelijk of niet, Job vond ik een punt hebben.
Heb je ook naar de titel van dit draadje gekeken? :D
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

DDD schreef: Gisteren, 21:15
Tiberius schreef: Gisteren, 09:24 Je kan ook overwegen om niet naar die diensten te gaan: lekker overlaten aan de genodigden.
Dat kan natuurlijk sowieso. Maar dat is toch helemaal het punt niet? Het gaat erom dat sommigen zich niet prettig voelen bij de gang van zaken in dit geval. Dat dat elders ook zo gaat, is een schrale troost.

Ik ben ook niet bij de intrede van onze dominee geweest. Ik heb geen idee meer waarom, ik geloof niet dat dat nou een principekwestie was, maar ik heb niet zoveel met alle ophef die er soms gepaard mee gaat, al moet ik zeggen dat het bij ons wel meeviel.

Al kan ik mij niet voorstellen dat men in Gouda een probleem zou hebben met 'dooptoerisme'. Dat je aanwezig bent bij de doop van bekenden, lijkt me niet meer dan normaal.
Ja, kweet ook niet precies wat ik van het toerisme vind.. Ze kunnen ook geld gaan vragen voor de genodigden. Dan betalen de toeristen nog een beetje mee en valt er voor de gemeente nog wat te verdienen. Het geld moet uiteraard naar de gemeente gaan en niet naar de dominees. Dus ik zat te denken aan 5 euro voor het meeluisteren, 10 euro voor beeld materiaal en 25 euro voor het bijwonen van de dienst. Als de toerist de auto wil parkeren kost dat ook nog eens 5 euro. Gebak en koffie kunnen ze krijgen. Uiteraard tegen betaling; 5 euro. Een handje schudden bij de dominee? Kosten: 10 euro. Een totaal pakket kun je dan wat mij betreft met korting krijgen voor 40 euro. Dan mag je je de auto kwijt, dienst bijwonen, taartje eten en handje schuden.. Opbrengst is voor de diaconie
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: Gisteren, 21:18
pierre27 schreef: Gisteren, 10:55
FlyingEagle schreef: Gisteren, 10:43
pierre27 schreef: Gisteren, 09:49

Wat is het bijzondere en verkeerde aan deze entourage? Ik kan het oprecht niet ontdekken.
Ik weet niet of het per se verkeerd is maar het hoeft niet zo. Je kunt het ook veel ingetogener houden, ik pleit ervoor om het op zondag te houden, de belangrijkste kunnen er dan zijn en je heb dan ook een bevestigingstoerisme.
Eens dat een zondag ook prima is. Ik mis een beetje in het Goudse verhaal de dankbaarheid dat er weer een ds komt. Terecht geeft Posthoorn dat dit los van elkaar gezien kan worden. Job noemde dat in zijn uitgebreide posting en dat vond en vind ik de spijker op zijn kop. Begrijpelijk of niet, Job vond ik een punt hebben.
Heb je ook naar de titel van dit draadje gekeken? :D
Minimaal, maar nu wel even:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 21:25

Ja, kweet ook niet precies wat ik van het toerisme vind.. Ze kunnen ook geld gaan vragen voor de genodigden. Dan betalen de toeristen nog een beetje mee en valt er voor de gemeente nog wat te verdienen. Het geld moet uiteraard naar de gemeente gaan en niet naar de dominees. Dus ik zat te denken aan 5 euro voor het meeluisteren, 10 euro voor beeld materiaal en 25 euro voor het bijwonen van de dienst. Als de toerist de auto wil parkeren kost dat ook nog eens 5 euro. Gebak en koffie kunnen ze krijgen. Uiteraard tegen betaling; 5 euro. Een handje schudden bij de dominee? Kosten: 10 euro. Een totaal pakket kun je dan wat mij betreft met korting krijgen voor 40 euro. Dan mag je je de auto kwijt, dienst bijwonen, taartje eten en handje schuden.. Opbrengst is voor de diaconie
Leuk idee. Hopelijk kunnen de genodigden die krap bij kas zitten een beroep doen op de diaconie ;). In de regel heeft de diaconie meer inkomsten dan nodig in de eigen gemeente. Het blijft boeiend om te zien hoe kerken omgaan met zulke overschotten.
Job

Bericht door Job »

Posthoorn schreef: Gisteren, 18:40 Als er veel negatieve dingen waargenomen worden, volgt daaruit niet automatisch dat iemand 'schopt om te schoppen'. Dat is een volledig subjectieve invulling van jouw kant. Ik verzoek je vriendelijk om dat achterwege te laten. Het zou zomaar eens kunnen dat je medeforummers gerechtvaardigde kritiek leveren. Maar ik heb op mijn beurt weer het gevoel dat kritiek volgens sommigen 'not done' is, onder het motto: wees blij dat je naar de kerk kunt, je hebt immers niets verdiend? Overigens kan ik het daar ook op mijn beurt weer mis in hebben. Maar geloof me: bij sommige predikanten is het moeilijk om er géén kritiek op te hebben. Met onze kerkenraad kan ik over het algemeen prima door één deur, al neem ik daar ook soms zaken waar die m.i. kritiek verdienen.
Akkoord, dat laat ik achterwege. Ik ben wel oprecht benieuwd wat medeforummers dan drijft om kritiekpunten hier te plaatsen? Wanneer ook bekend is om welke gemeente het gaat, zodat het herleidbaar is?
DDD

Bericht door DDD »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 21:17
Posthoorn schreef: Gisteren, 18:40Maar geloof me: bij sommige predikanten is het moeilijk om er géén kritiek op te hebben.
Wat voor soort predikanten bedoel je dan?
Het zijn allemaal mensen. Gemiddeld genomen hebben ze misschien nog wel meer ergerlijke eigenschappen dan de gemiddelde forummer hier. Ik zeg gemiddeld, want er zijn er ook met veel zelfkennis en bescheidenheid. Maar het systeem maakt wel dat de bescheidenheid van elders moet komen. Hier word je wat meer gecorrigeerd dan in de gemiddelde kerkenraad, helaas, en ook niet alle dominees hebben een echtgenote die enigszins een partij is in een discussie of gesprek.
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: Gisteren, 22:21
Posthoorn schreef: Gisteren, 18:40 Als er veel negatieve dingen waargenomen worden, volgt daaruit niet automatisch dat iemand 'schopt om te schoppen'. Dat is een volledig subjectieve invulling van jouw kant. Ik verzoek je vriendelijk om dat achterwege te laten. Het zou zomaar eens kunnen dat je medeforummers gerechtvaardigde kritiek leveren. Maar ik heb op mijn beurt weer het gevoel dat kritiek volgens sommigen 'not done' is, onder het motto: wees blij dat je naar de kerk kunt, je hebt immers niets verdiend? Overigens kan ik het daar ook op mijn beurt weer mis in hebben. Maar geloof me: bij sommige predikanten is het moeilijk om er géén kritiek op te hebben. Met onze kerkenraad kan ik over het algemeen prima door één deur, al neem ik daar ook soms zaken waar die m.i. kritiek verdienen.
Akkoord, dat laat ik achterwege. Ik ben wel oprecht benieuwd wat medeforummers dan drijft om kritiekpunten hier te plaatsen? Wanneer ook bekend is om welke gemeente het gaat, zodat het herleidbaar is?
Waarom zou dat een bijzondere reden moeten hebben? Het is gewoon een onderwerp dat je kan bezighouden en dat je graag eens van wat meer kanten wilt bekijken. Het is niet alsof het nu geheel buiten het onderwerp van dit forum valt.

Los daarvan denk ik dat dit soort fenomenen wel iets sektarisch in zich hebben. Maar als fenomeen is het zo'n intreepreek met het circus eromheen wel redelijk onschuldig. De gewenste ons-kent-ons cultuur die eraan ten grondslag ligt, die je ook een 'afgedwongen' broederlijke eensgezindheid kunt noemen, vind ik ingewikkelder.

En het is niet zo dat er niets in verandert. Ik heb mij best vaak geërgerd aan luidkeels achter de gemeente aan meebrullende gasten tijdens de samenzang bij dit soort diensten. Maar (ongeveer) sinds bleek dat de zware broeders psalm 149 niet fatsoenlijk konden meezingen, gaat het allemaal een stuk meer in de maat. Dat kan toeval zijn, maar ik denk dat iemand op het idee is gekomen om daar wat aandacht voor te vragen. Al kan het ook zijn dat sommige kerkenraden daar specifiek aandacht voor vragen bij de genodigden. Ik heb werkelijk geen idee, zo goed ben ik niet ingevoerd.

Verder heb ik ook wat dominees als vriend. Vaak praten ze graag over hun werk/ambt. Het is echt een ander ding dan veel andere beroepen. Ik snap dat dominees meestal sowieso erg graag aan het woord zijn (dat is niet anders dan ik trouwens). Maar ik vind de vergelijking met een nieuwe baan als ambtenaar of hovenier echt niet opgaan. Als ik burgemeester zou worden -geen ambitie toe trouwens- dan zou ik ook familie en vrienden uitnodigen. Dat is bijvoorbeeld als je beëdigd wordt als advocaat ook heel normaal. Het gaat om een publiek evenement, dat is anders dan een inwerkgesprek met een nieuwe leidinggevende.

Maar goed, bij dit soort gewoonten moet je er rekening mee houden dat dominees gemiddeld genomen graag in de belangstelling staan. Dat is maar gelukkig ook, want het lijkt mij oervervelend ruim een half uur te moeten luisteren naar iemand die het liefst de grond in zou zakken.
Klavart

Bericht door Klavart »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 21:25

Een soort toeristenbelasting?
Plaats reactie