Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?
Geplaatst: 31 mei 2022, 12:17
Niet zoals jij dat uitlegt: dat het kwade ineens goed wordt.Erik1960 schreef:Geloven in wat menselijkerwijs ondenkbaar is, is in mijn ogen een kenmerk van ons geloof.
Niet zoals jij dat uitlegt: dat het kwade ineens goed wordt.Erik1960 schreef:Geloven in wat menselijkerwijs ondenkbaar is, is in mijn ogen een kenmerk van ons geloof.
Je legt me woorden in de mond. Niet chique.Posthoorn schreef:Niet zoals jij dat uitlegt: dat het kwade ineens goed wordt.Erik1960 schreef:Geloven in wat menselijkerwijs ondenkbaar is, is in mijn ogen een kenmerk van ons geloof.
De vraag is in hoeverre de synode representatief is voor het geheel van de leden. Als er op de synode wel een meerderheid tegen de vrouw in het ambt is, maar de leden in overwegende mate voor vrouwen in het ambt zijn, dan is het natuurlijk niet vreemd dat deze situatie is ontstaan.Tiberius schreef:Juist die anarchie vind ik ontzettend jammer. Want daarmee distantieert men zich gewoon van het kerkverband.
Zelfs als je het niet eens bent met een meerderheidsbesluit, dien je je daar toch aan te houden.
Dat vind ik wel erg opvallend aan de CGK en heel anders dan bij de GG.
Is dit eigenlijk niet een vorm van congregationalisme?Ambtenaar schreef:De vraag is in hoeverre de synode representatief is voor het geheel van de leden. Als er op de synode wel een meerderheid tegen de vrouw in het ambt is, maar de leden in overwegende mate voor vrouwen in het ambt zijn, dan is het natuurlijk niet vreemd dat deze situatie is ontstaan.Tiberius schreef:Juist die anarchie vind ik ontzettend jammer. Want daarmee distantieert men zich gewoon van het kerkverband.
Zelfs als je het niet eens bent met een meerderheidsbesluit, dien je je daar toch aan te houden.
Dat vind ik wel erg opvallend aan de CGK en heel anders dan bij de GG.
Aangezien zo’n 50% van de leden niet vertegenwoordigd is op de Synode, zou ik me geen zorgen maken over representativiteit voor het geheel van de leden.Ambtenaar schreef:De vraag is in hoeverre de synode representatief is voor het geheel van de leden. Als er op de synode wel een meerderheid tegen de vrouw in het ambt is, maar de leden in overwegende mate voor vrouwen in het ambt zijn, dan is het natuurlijk niet vreemd dat deze situatie is ontstaan.Tiberius schreef:Juist die anarchie vind ik ontzettend jammer. Want daarmee distantieert men zich gewoon van het kerkverband.
Zelfs als je het niet eens bent met een meerderheidsbesluit, dien je je daar toch aan te houden.
Dat vind ik wel erg opvallend aan de CGK en heel anders dan bij de GG.
Kerkscheuring is zeker geen optie. Onderwerping aan de synode wel.Christen schreef:Wat schiet je daarmee op dan? De zoveelste kerkscheuring? De grote boze buiten cgk?
Wat betekent onderwerping zonder wijziging van standpunten?Refogast schreef:Kerkscheuring is zeker geen optie. Onderwerping aan de synode wel.Christen schreef:Wat schiet je daarmee op dan? De zoveelste kerkscheuring? De grote boze buiten cgk?
Het is goed te zien dat de CGK erg verdeeld zijn. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe BhP gaat reageren.
Ik bedoel wat de synode besloten heeft, moeten andere CGK-gemeenten opvolgen.Erik1960 schreef:Wat betekent onderwerping zonder wijziging van standpunten?Refogast schreef:Kerkscheuring is zeker geen optie. Onderwerping aan de synode wel.Christen schreef:Wat schiet je daarmee op dan? De zoveelste kerkscheuring? De grote boze buiten cgk?
Het is goed te zien dat de CGK erg verdeeld zijn. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe BhP gaat reageren.
Ik snap wat je bedoelt. Mijn vraag is meer: wat verandert er wanneer bijv. Gemeente X nog steeds op het standpunt staat dat ambten open moeten staan voor vrouwen, maar geen vrouwen benoemt? Zou dat de verwijdering binnen de CGK stoppen?Refogast schreef:Ik bedoel wat de synode besloten heeft, moeten andere CGK-gemeenten opvolgen.Erik1960 schreef:Wat betekent onderwerping zonder wijziging van standpunten?Refogast schreef:Kerkscheuring is zeker geen optie. Onderwerping aan de synode wel.Christen schreef:Wat schiet je daarmee op dan? De zoveelste kerkscheuring? De grote boze buiten cgk?
Het is goed te zien dat de CGK erg verdeeld zijn. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe BhP gaat reageren.
Of dat de verwijdering zou stoppen, weet ik niet.Erik1960 schreef:Ik snap wat je bedoelt. Mijn vraag is meer: wat verandert er wanneer bijv. Gemeente X nog steeds op het standpunt staat dat ambten open moeten staan voor vrouwen, maar geen vrouwen benoemt? Zou dat de verwijdering binnen de CGK stoppen?
Nee, dat stopt de verwijdering niet. Maar betekent ongehoorzaamheid van een deel van de gemeenten dat men het dan toch moet gedogen om de relatie nog enigszins fatsoenlijk te houden?Erik1960 schreef:Ik snap wat je bedoelt. Mijn vraag is meer: wat verandert er wanneer bijv. Gemeente X nog steeds op het standpunt staat dat ambten open moeten staan voor vrouwen, maar geen vrouwen benoemt? Zou dat de verwijdering binnen de CGK stoppen?Refogast schreef:Ik bedoel wat de synode besloten heeft, moeten andere CGK-gemeenten opvolgen.Erik1960 schreef:Wat betekent onderwerping zonder wijziging van standpunten?Refogast schreef: Kerkscheuring is zeker geen optie. Onderwerping aan de synode wel.
Het is goed te zien dat de CGK erg verdeeld zijn. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe BhP gaat reageren.
Helemaal mee eens.Tiberius schreef:Of dat de verwijdering zou stoppen, weet ik niet.Erik1960 schreef:Ik snap wat je bedoelt. Mijn vraag is meer: wat verandert er wanneer bijv. Gemeente X nog steeds op het standpunt staat dat ambten open moeten staan voor vrouwen, maar geen vrouwen benoemt? Zou dat de verwijdering binnen de CGK stoppen?
Maar het zou wel veel netjes zijn als men zich aan de besluiten houdt.
Ik kan het benoemen van vrouwen nu niet anders zien als een opgestoken middelvinger naar de synode.