KDD schreef:DDD schreef:-DIA- schreef:DDD schreef:Misschien een beetje een gekke vraag. Maar waarom zou je iets wat je van God kreeg, teruggeven omdat de uitleg jouw bij nader inzien niet aanstaat? Is dat niet een beetje ondankbaar?
Ik denk overigens dat Gods spreken via de bijbel tot ons helemaal niet altijd conform de historische betekenis behoeft te zijn. Hoewel het fijn is als mensen wel begrijpen wat een tekst in zijn oorspronkelijke betekenis inhoudt.
Daar lezen we iets over in (ik meen) Uit de opperzaal van ds. P. Blok. Nadat hij een beroep naar een van de gemeenten had aangenomen was er een vrouw die er nogal sceptisch tegenover stond. Ze zei tegen ds. Blok: Maar jij neemt me niks af hoor! Ds. Blok haar doorziende sprak daarop rustig: Dat kan ik ook niet, want je hebt niets.
De achtergrond van het zo redeneren was toen: Die vrouw was in feite bang dat ze onder de prediking van ds. Blok haar 'bekering' zou verliezen. Ds. Blok keek dwars door haar heen. Zulke predikanten met de gave des onderscheids waren er vroeger meer dan nu. Ik hoor er in ieder geval weinig meer over.
Zulke predikanten oordelen over het hart. Naar dezelfde maat zal hen ook geoordeeld worden. Het is treurig dat zulke mijns inziens zondige uitspraken in een boek zijn opgetekend.
Ik denk dat er genoeg voorbeelden in de schrift zijn waar Gods knechten een oordeel uitspreken over iemand. Ik zie er niets mis mee - je kan beter eerlijk behandeld worden dan andersom.
Inderdaad. In de bijbel staat heel vaak de oproep, dat het echt nodig is om anderen te beproeven en beoordelen.
Brengt
een leraar goede vruchten of kwade vruchten voort?
15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
Maar ook voor d
e gemeenteleden onderling.
12 Ziet toe, broeders, dat niet te eniger tijd in iemand van u zij een boos, ongelovig hart, om af te wijken van den levenden God;
13 Maar vermaant elkander te allen dage, zolang als het heden genaamd wordt, opdat niet iemand uit u verhard worde door de verleiding der zonde. Hebreeen 3
Misschien was die dominee eerlijk. Maar ik zou het dan niet in een boek schrijven zodat iedereen die dit lees kan lezen wat jij onder vier ogen tegen iemand gezegd heeft. Veel predikanten houden zulke gesprekken voor zichzelf.