Bij ons zal het ook zo gaan. Helaas maar wel verstandig gezien de oplopende aantallen. Het hadden er van mij misschien wat meer mogen zijn.Tiberius schreef:Exclusief kinderen EN betrokkenen: voorganger, ouderling van dienst, diaken van dienst, koster, binnen- en buitencoördinator, organist, en misschien nog wel meer bijvoorbeeld beameraar, cameraman/v, geluidsman/v, enz.J.C. Philpot schreef:Het is wel 30 exclusief kinderen. Dat is voor een groot kerkgebouw nog steeds heel erg weinig, maar in een hele kinderrijke gemeente zit je wat hoger.Lilian1975 schreef:https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... -en-corona
Vrees wordt waarheid
Kerkgang aanstaande zondag?
Re: Kerkgang aanstaande zondag?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Het verschil met onze gemeente is dat we in 2 plaatsen aansluitend aan elkaar diensten organiseren.-DIA- schreef:Ik meende dat dit ook in Staphorst het geval was. Naar ik hoorde werd ook het verenigingsgebouw tegenover de kerk gebruikt tijdens de diensten.Nasrani schreef:Onze gemeente kerkt al vanaf 5 juli op 2 locaties. Zodoende was heel de gemeente in de gelegenheid om 1x per zondag een dienst bij te wonen.J.C. Philpot schreef:Ik las dat de hersteld hervormde gemeente “De Wijngaard” (BW) in IJsselmuiden-Grafhorst een aula van een school huurt, waar men de dienst met een livestream mee kan maken.
Dat verdubbeld ook weer het aantal mensen dat "naar de kerk" kan. Mogelijk is dat ook een optie voor andere gemeenten. Scholen met aula's, of bedrijfshallen waar je tuinstoelen neer kunt zetten genoeg.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
samanthi schreef:Idd dit gaat niet over Nederlandse dominees, bovendien die dominees doen nog steeds aan pastorale zorgMara schreef:Dat slaat m.i. ook op de dwaalleraren.Vervolgde schreef: 10 Alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik wil aan de herders, en zal Mijn schapen van hun hand eisen
Want er zijn toch predikanten die mensen bedriegen voor de eeuwigheid.
In Nederland zijn ook dwaalleraren. Enkele daarvan zijn alom bekend.-DIA- schreef:Zouden die niet in Nederland zijn?
Maar er zijn er ook die een goede herder lijken te zijn, maar hun schapen naar de verkeerde weide meenemen.
Ook wel genoemd "pijnstillers".
Dat zijn predikanten die de wond niet schoonmaken, maar er een grote eilandpleister overheen plakken.
En je weet wat er gebeurt, als het daaronder blijft ontsteken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Het gaat juist over herders die géén pleisters plakken.Mara schreef:samanthi schreef:Idd dit gaat niet over Nederlandse dominees, bovendien die dominees doen nog steeds aan pastorale zorgMara schreef:Dat slaat m.i. ook op de dwaalleraren.Vervolgde schreef: 10 Alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik wil aan de herders, en zal Mijn schapen van hun hand eisen
Want er zijn toch predikanten die mensen bedriegen voor de eeuwigheid.In Nederland zijn ook dwaalleraren. Enkele daarvan zijn alom bekend.-DIA- schreef:Zouden die niet in Nederland zijn?
Maar er zijn er ook die een goede herder lijken te zijn, maar hun schapen naar de verkeerde weide meenemen.
Ook wel genoemd "pijnstillers".
Dat zijn predikanten die de wond niet schoonmaken, maar er een grote eilandpleister overheen plakken.
En je weet wat er gebeurt, als het daaronder blijft ontsteken.
De zwakke sterkt gij niet, en het kranke heelt gij niet, en het gebrokene verbindt gij niet, en het weggedrevene brengt gij niet weder, en het verlorene zoekt gij niet; maar gij heerst over hen met strengheid en met hardigheid.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Het gaat primair niet om een individuele predikant of leraar. Het gaat hier over de leidslieden van het volk. Die weiden de schapen op een verkeerde wijze. Het gaat dus om de regering van het volk. De vorsten en oversten. Daar kun je ook het gehele priesterschap bij onderbrengen.Mara schreef:Dat slaat m.i. ook op de dwaalleraren.Vervolgde schreef: 10 Alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik wil aan de herders, en zal Mijn schapen van hun hand eisen
Essentieel is dat het gaat om het collectief. Het collectief regeert, stuurt op een verkeerde grond en dat brengt onheil over de schapen.
De toepassing laat ik verder aan eenieder over.
Je hebt gelijk, ik lees het in de kanttekeningen.Vervolgde schreef:Het gaat primair niet om een individuele predikant of leraar. Het gaat hier over de leidslieden van het volk. Die weiden de schapen op een verkeerde wijze. Het gaat dus om de regering van het volk. De vorsten en oversten. Daar kun je ook het gehele priesterschap bij onderbrengen.Mara schreef:Dat slaat m.i. ook op de dwaalleraren.Vervolgde schreef: 10 Alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik wil aan de herders, en zal Mijn schapen van hun hand eisen
Essentieel is dat het gaat om het collectief. Het collectief regeert, stuurt op een verkeerde grond en dat brengt onheil over de schapen.
Er wordt helaas te weinig uit Ezechiël gepreekt, is mijn ervaring. Het is een moeilijk bijbelboek, waar menig predikant kennelijk moeite mee heeft(?)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Kun je dit één op één overzetten? Het gaat over Israël, zijn uitverkoren volk en niet over heidense volken, zoals Nederland.Vervolgde schreef:Het gaat primair niet om een individuele predikant of leraar. Het gaat hier over de leidslieden van het volk. Die weiden de schapen op een verkeerde wijze. Het gaat dus om de regering van het volk. De vorsten en oversten. Daar kun je ook het gehele priesterschap bij onderbrengen.Mara schreef:Dat slaat m.i. ook op de dwaalleraren.Vervolgde schreef: 10 Alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik wil aan de herders, en zal Mijn schapen van hun hand eisen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
- J.C. Philpot
In de eerste instantie gaat dit inderdaad over de leidslieden van Israel.samanthi schreef:Kun je dit één op één overzetten? Het gaat over Israël, zijn uitverkoren volk en niet over heidense volken, zoals Nederland.
Maar het principe kun je wat mij betreft toepassen op iedereen die geroepen is een leidsman te zijn. Als leider in de regering, in de kerk, als werkgever, als leerkracht en als ouders. De Heere zal rekenschap eisen van hoe we hebben gehandeld met hen die aan onze zorg en leiding zijn toevertrouwd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dus dit gold ook voor de Filistijnen?J.C. Philpot schreef:In de eerste instantie gaat dit inderdaad over de leidslieden van Israel.samanthi schreef:Kun je dit één op één overzetten? Het gaat over Israël, zijn uitverkoren volk en niet over heidense volken, zoals Nederland.
Maar het principe kun je wat mij betreft toepassen op iedereen die geroepen is een leidsman te zijn. Als leider in de regering, in de kerk, als werkgever, als leerkracht en als ouders. De Heere zal rekenschap eisen van hoe we hebben gehandeld met hen die aan onze zorg en leiding zijn toevertrouwd.
- J.C. Philpot
In de eerste instantie gaat deze tekst niet over de Filistijnen, nee.samanthi schreef:Dus dit gold ook voor de Filistijnen?J.C. Philpot schreef:In de eerste instantie gaat dit inderdaad over de leidslieden van Israel.samanthi schreef:Kun je dit één op één overzetten? Het gaat over Israël, zijn uitverkoren volk en niet over heidense volken, zoals Nederland.
Maar het principe geld ook voor hen. De leiders van de Filistijnen die hun volk voorgaan in de zonde en in de zonde leiden, hebben grotere schuld als zei die hen volgen in de zonde.
En zoals Mara terecht aangeeft, heeft dit ook heel wat te zeggen voor predikanten. Hoewel nogmaals, het niet in de eerste instantie over hen gaat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Een discussie over (dwaal)leraars is of topic. Graag hier weer on topic.
Oké kun je het dan één op één overzetten naar deze tijd van corona?J.C. Philpot schreef:In de eerste instantie gaat deze tekst niet over de Filistijnen, nee.samanthi schreef:Dus dit gold ook voor de Filistijnen?J.C. Philpot schreef:In de eerste instantie gaat dit inderdaad over de leidslieden van Israel.samanthi schreef:Kun je dit één op één overzetten? Het gaat over Israël, zijn uitverkoren volk en niet over heidense volken, zoals Nederland.
Maar het principe geld ook voor hen. De leiders van de Filistijnen die hun volk voorgaan in de zonde en in de zonde leiden, hebben grotere schuld als zei die hen volgen in de zonde.
En zoals Mara terecht aangeeft, heeft dit ook heel wat te zeggen voor predikanten. Hoewel nogmaals, het niet in de eerste instantie over hen gaat.
- J.C. Philpot
Om op een ontopic manier te antwoorden:samanthi schreef:Oké kun je het dan één op één overzetten naar deze tijd van corona?J.C. Philpot schreef: In de eerste instantie gaat deze tekst niet over de Filistijnen, nee.
Ik vind het wat moeilijk en hier een Corona verband te leggen. Al zou je kunnen zeggen dat de regering niet hun taak verstaat om de kerkgang komende zondag (dat is het topic) en breder de ware Godsdienst te bevorderen, en daarnaast het volk niet voorgaat in het naar aanleiding van deze pandemie zich voor God te verootmoedigen. Sterker, ze draagt naar de bevolking uit: we kunnen het samen oplossen.
In vroegere tijden zou men een landelijke boete en biddag afkondigen als overheid.
George Whitefield
George Whitefield
Bij ons 100 in een kerk voor 1200 mensen. Lijkt me aardig afgeschaald. 

Ja dat zie ik zeker, die kerkgang vind ik echt niet in het plaatje passen, iedereen moet zijn steentje bijdragen, ook kerkmensen, want de Heere dienen is niet afhankelijk van grote groepen in één ruimte, nee dat is zoveel meer, dat zegt de Heere Jezus tegen de Samaritaanse vrouw.J.C. Philpot schreef:Om op een ontopic manier te antwoorden:samanthi schreef:Oké kun je het dan één op één overzetten naar deze tijd van corona?J.C. Philpot schreef: In de eerste instantie gaat deze tekst niet over de Filistijnen, nee.
Ik vind het wat moeilijk en hier een Corona verband te leggen. Al zou je kunnen zeggen dat de regering niet hun taak verstaat om de kerkgang komende zondag (dat is het topic) en breder de ware Godsdienst te bevorderen, en daarnaast het volk niet voorgaat in het naar aanleiding van deze pandemie zich voor God te verootmoedigen. Sterker, ze draagt uit: we kunnen het samen oplossen.
Laten we uitdragen, op welke manier dan ook, Wie de Heere Jezus voor je is, wat het betekent om gered te zijn van eeuwige straffen, wat het is om je naar Hem tie te wenden om behouden te worden, daar hebben we juist nu zoveel mogelijkheden voor, dat kunnen we doen ipv miepen over het feit dat we niet met velen in één ruimte morgen zijn.