Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Ukkie

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ukkie »

Geytenbeekje schreef:
Ukkie schreef:Kan ik van een samenleving zonder God anders verwachten? Daarom mag ik als christen toch het vaccin dankend ontvangen? Medicijnen grijpen we toch ook met beide handen aan?
O ja tuurlijk, het is niet christelijk/Bijbels om iemand die een andere zienswijze hier heeft op aan te vallen.
Maar als het goed is moet je als christen ook het tegengeluid accepteren.
Laat het duidelijk zijn dat ik echt niemand wil aanvallen die tegen inenten is.
Dat bedoelde ik in mijn post niet. Ik bedoelde de tegenstelling tussen christenen en niet christenen.
Dat er bij christenen verschillende inzichten zijn weet ik en respecteer ik ten volle.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Het is maar hoe je het ervaart. Ik vind het nogal wel mee vallen met het fanatisme dat jij en anderen menen te bespeuren. Het vaccin is een oplossing om beperkende maatregelen op te heffen, dus vind ik het niet meer dan normaal dat mensen daar naar uitzien.
En wat is daar feitelijk onjuist aan, aan de opvatting dat vaccins een einde kunnen maken alle beperkende maatregelen? Ik snap dus best dat mensen waarop de beperkende maatregelen veel invloed hebben uitzien naar het einde van deze situatie.
Dat komt omdat een christen, om het eens ouderwets te zeggen, ook een ander leven kent. Omdat mijn leven vervuld is in Christus, kan ik de beperkende maatregelen met gemak dragen. Als je de zingeving uit je leven haalt uit datgene wat je doet, en dan vooral in je vrije tijd of eventueel beroep, dan zijn de beperkende maatregelen een dringende last om onder vandaan te komen. Dat is rust versus onrust.
Je moet de zaken niet bekijken op het niveau waarin het zich aandient.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Dat komt omdat een christen, om het eens ouderwets te zeggen, ook een ander leven kent. Omdat mijn leven vervuld is in Christus, kan ik de beperkende maatregelen met gemak dragen.
Nou, dat hebben we gemerkt in de discussie rond afschaling van kerkdiensten en dat merken we ook aan de corona haarden in de biblebelt.
Als je de zingeving uit je leven haalt uit datgene wat je doet, en dan vooral in je vrije tijd of eventueel beroep, dan zijn de beperkende maatregelen een dringende last om onder vandaan te komen. Dat is rust versus onrust.
Je moet de zaken niet bekijken op het niveau waarin het zich aandient.
Ik haal zingeving ook uit wat ik doe, net als jij en net als ieder mens. In ons handelen worden wij in tegenstelling tot anderen gedreven door wat de Bijbel ons zegt. Het gaat niet om het zijn, maar om het doen.
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:De aandacht hiervoor in de media is bizar.
Men spreekt in bijna eschatologische bewoordingen over het vaccin dat de weg naar onze hoop opent.
Dat valt mij ook op. Het vaccin is de nieuwe messias en de kerk zit thuis en zwijgt over de enige Messias.
Kunnen we een campagneplan maken voor de kerk, huisman?
Gebed om Gods Geest en dan de “strategie” van Paulus.
2 Timotheüs 4:2 Predik het Woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
Alle kerken nodigen hun leden maximaal uit met inachtneming van de RIVM regels. Neem de journalisten mee naar binnen en predik de gekruisigde Christus. Laten wij zo preken als Paulus in Athene op de Areopagus. (Handelingen 17:16-34 )

Maar dit alles na schuldbelijdenis en verootmoediging.

De kerk heeft een boodschap die ver boven de boodschap van Pfizer/Moderna uitstijgt . Maak daar maar een persmoment van.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

Niet alle vaccins zijn geschikt voor iedereen. Daarom krijgen ouderen en kwetsbaren bijvoorbeeld een ander vaccin dan jongere mensen zonder medische klachten. Van zowel het BioNTech/Pfizer-vaccin als Moderna zijn twee prikken nodig. Die tweede prik moet binnen drie weken, daarom maak je meteen een prikafspraak voor twee keer.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/202740/W ... gen-corona
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

De Heere weet wel raad met de mensheid hoor.

Zijn er geen mensen die terugdenken aan de toren van Babel? Met welk doel werd deze toren gemaakt?
Wat gebeurde er daarna?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
parsifal

Bericht door parsifal »

Volgens mij was C.S. Lewis een van de mensen (er waren er vast veel voor hem) die zeiden dat een afgod vaak iets goeds is wat de verkeerde positie krijgt. In sommige kringen is seks het hoogste goed, in andere een romantisch huwelijk, in weer andere een gezond lichaam. Dat iets verafgood wordt is heel erg, maar maakt het object niet perse slecht. Ik zie grote problemen met de gedachte dat we een pandemie hebben, waar God effectief buiten staat, maar ook met de gedachte die leidt tot een passiviteit als mensen sterven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ukkie

Bericht door Ukkie »

parsifal schreef:Volgens mij was C.S. Lewis een van de mensen (er waren er vast veel voor hem) die zeiden dat een afgod vaak iets goeds is wat de verkeerde positie krijgt. In sommige kringen is seks het hoogste goed, in andere een romantisch huwelijk, in weer andere een gezond lichaam. Dat iets verafgood wordt is heel erg, maar maakt het object niet perse slecht. Ik zie grote problemen met de gedachte dat we een pandemie hebben, waar God effectief buiten staat, maar ook met de gedachte die leidt tot een passiviteit als mensen sterven.
Klopt. Dat bedoelde ik ook te zeggen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik wil hier graag doorgeven wat ik bij R. Erskine las, in zijn verhandeling over psalm 101:1 (Ik zal van goedertierenheid en recht zingen; U zal ik psalmzingen, o Heere!):

Merkt ook de oordelen bijzonder op. In dien gij van het oordeel, zowel als van de goedertierenheid wilt zingen, en bereid zijn voor de oordelen, zo laat zelfs ook geen nationale oordelen onopgemerkt voorbij gaan, opdat God de eer van Zijn heilige en rechtvaardige handelingen ontvangen moge; vele oordelen zijn reeds over ons heen gekomen, en vel nare blijken van verdere oordelen doen zich voor, wegens onze nationale afvalligheid van het werk der reformatie, onze verbondsbreking, onze ontrouw en wegens al de andere opklimmende gruwelen van onzen tijd. Leert toch de taal des oordeels: "Hoort de roede en wie ze besteld heeft". Ziet ook Jesaja 24:14. Het is een stof van gezang, dat Christus eene grotere zorg heeft voor Zijne Kerk, dan wij hebben kunnen; want de heerschappij is op Zijn Schouders; de Heere zal voor Zijn eigen Kerk zorgdragen. Christus heeft er Zijn zorg voor "en over al wat heerlijk is zal een beschutting wezen"; doch daar moet men niet een bedorven partij als de kerk dankbaar voor zijn, die de leer, de tucht, de godsdienst en de regering der kerk met alles wat daaraan vast is, als voor den wind zouden willen te prooi stellen. God brengt doorgaans de reformatie van Zijn Kerk te weeg door oordelen en dan zal het overblijfsel van het oordeel zingen, wanneer God de pot komt schuimen en als Hij het schuim daarvan in het vuur werpt, gelijk wij zo lezen "Met ijdelheden heeft zij Mij moede gemaakt". O! Schotland heeft zich moede gemaakt met ijdelheden, met de ijdelheden van vleselijke staatkunde, met de ijdelheden van hoogmoedige vleierij en daar is ook een dik schuim hetwelk al ons reformatielicht alsook de leer van het evangelie bedekt en verdonkert; een dik schuim van zelfrechtvaardigende trotsheid, welke veel liever de waarheid op wil offeren dan schuld bekennen en welke liever heeft dat de waarheid lijde, dan hare eer [...] Laat vervolgens geen personele oordelen en slagen zonder opmerking voorbij gaan, maar geeft God de eer van zijn rechtvaardigheid, zowel als van Zijn goedertieren bedelingen.

Overigens wordt nogal eens afgegeven op GG-predikanten, omdat zij te vaak in wensende zin preken. Wat kom ik bij Erskine tegen?
Indien gij regt zult zingen van goedertierenheid en recht, dan moet gij zorgdragen dat uw lofzang op een nieuwe harp gezongen worde, ik meen: met een nieuw hart en met een nieuwe geest. Gij die nog onbegenadigd zijt, zult ook nooit kunnen zingen voor dat gij een nieuw hart zult ontvangen hebben; o! gaat dan tot God en bidt dat Hij het aan u schenken wil.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Als het enkel bij wensen zou blijven, dan had je aangaande Erskine gelijk, maar zie hier (o.a.)
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... ne#p921244
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Erasmiaan schreef:Ik wil hier graag doorgeven wat ik bij R. Erskine las, in zijn verhandeling over psalm 101:1 (Ik zal van goedertierenheid en recht zingen; U zal ik psalmzingen, o Heere!):

Merkt ook de oordelen bijzonder op. In dien gij van het oordeel, zowel als van de goedertierenheid wilt zingen, en bereid zijn voor de oordelen, zo laat zelfs ook geen nationale oordelen onopgemerkt voorbij gaan, opdat God de eer van Zijn heilige en rechtvaardige handelingen ontvangen moge; vele oordelen zijn reeds over ons heen gekomen, en vel nare blijken van verdere oordelen doen zich voor, wegens onze nationale afvalligheid van het werk der reformatie, onze verbondsbreking, onze ontrouw en wegens al de andere opklimmende gruwelen van onzen tijd. Leert toch de taal des oordeels: "Hoort de roede en wie ze besteld heeft". Ziet ook Jesaja 24:14. Het is een stof van gezang, dat Christus eene grotere zorg heeft voor Zijne Kerk, dan wij hebben kunnen; want de heerschappij is op Zijn Schouders; de Heere zal voor Zijn eigen Kerk zorgdragen. Christus heeft er Zijn zorg voor "en over al wat heerlijk is zal een beschutting wezen"; doch daar moet men niet een bedorven partij als de kerk dankbaar voor zijn, die de leer, de tucht, de godsdienst en de regering der kerk met alles wat daaraan vast is, als voor den wind zouden willen te prooi stellen. God brengt doorgaans de reformatie van Zijn Kerk te weeg door oordelen en dan zal het overblijfsel van het oordeel zingen, wanneer God de pot komt schuimen en als Hij het schuim daarvan in het vuur werpt, gelijk wij zo lezen "Met ijdelheden heeft zij Mij moede gemaakt". O! Schotland heeft zich moede gemaakt met ijdelheden, met de ijdelheden van vleselijke staatkunde, met de ijdelheden van hoogmoedige vleierij en daar is ook een dik schuim hetwelk al ons reformatielicht alsook de leer van het evangelie bedekt en verdonkert; een dik schuim van zelfrechtvaardigende trotsheid, welke veel liever de waarheid op wil offeren dan schuld bekennen en welke liever heeft dat de waarheid lijde, dan hare eer [...] Laat vervolgens geen personele oordelen en slagen zonder opmerking voorbij gaan, maar geeft God de eer van zijn rechtvaardigheid, zowel als van Zijn goedertieren bedelingen.

Overigens wordt nogal eens afgegeven op GG-predikanten, omdat zij te vaak in wensende zin preken. Wat kom ik bij Erskine tegen?
Indien gij regt zult zingen van goedertierenheid en recht, dan moet gij zorgdragen dat uw lofzang op een nieuwe harp gezongen worde, ik meen: met een nieuw hart en met een nieuwe geest. Gij die nog onbegenadigd zijt, zult ook nooit kunnen zingen voor dat gij een nieuw hart zult ontvangen hebben; o! gaat dan tot God en bidt dat Hij het aan u schenken wil.
o! gaat dan tot God en bidt dat Hij het aan u schenken wil.
Is toch anders dan : Och mocht nog maar eens staan te gebeuren.
Want dat kan iedereen knikkend bevestigen, zonder dat er een aansporing klonk
refo

Bericht door refo »

We moeten een beetje oppassen met alle nare dingen aan God toe te schrijven. Als je de mensen zou willen winnen om God te gaan dienen, dan werkt dat in ieder geval averechts. En als je niet geroepen bent als profeet, is het helemaal verkeerd.

Bezoek gevangenen, deel bekers koud water uit, kleed de naakten, voed de hongerigen. Anders sta je later met een mond vol tanden: maar we hebben in uw naam geprofeteerd! Dat is helemaal niet van belang.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ukkie schreef:Als ons huis in brand staat kijken we toch ook reikhalzend uit naar de brandweer?
Ik denk toch dat het gaat om hoe we het vaccin ontvangen. Biddend en dankend of 'wij hebben het voor elkaar gekregen'.
Door de fanatieke manier waarop de boodschap wordt uitgedragen, is er voor een christen nog maar weinig ruimte voor een genuanceerde manier. Je mist het punt van huisman en Tiberius, die zich geen onderdeel meer weten van deze samenleving door de bevreemdende manier waarop dit als een verlossend instrument wordt gezien.

Hooguit zouden we als kerk ons in het koor van ziekenhuizen, ouderenzorg, politie, scholen en allerlei andere groeperingen kunnen voegen die 'wij willen het coranavaccin eerst, ikke ikke ikke' scanderen. Anders wordt onze stem niet opgemerkt. Dit bedoel ik natuurlijk uiterst cynisch.
Ik weet nog niet zo goed hoe ik dit allemaal weer moet duiden. Het is vrijwillig, maar wat is er een dwang. Mijn vrouw is IC verpleegkundige en het gaat alleen maar over het vaccin. Wij zijn voornemens om ons niet te laten vaccineren, maar het wordt mijn vrouw wel erg lastig gemaakt. Je bent bijna een misdadiger. Want het is onbarmhartig om het niet te doen. En dat in onze gezindte het vaccin door velen wordt omarmd vind ik echt diep- diepdroevig. We kunnen met de maakbaarheidswaanzin in de hand God danken, tegenwoordig. Het is een oordeel in een oordeel.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik weet nog niet zo goed hoe ik dit allemaal weer moet duiden. Het is vrijwillig, maar wat is er een dwang. Mijn vrouw is IC verpleegkundige en het gaat alleen maar over het vaccin. Wij zijn voornemens om ons niet te laten vaccineren, maar het wordt mijn vrouw wel erg lastig gemaakt. Je bent bijna een misdadiger. Want het is onbarmhartig om het niet te doen. En dat in onze gezindte het vaccin door velen wordt omarmd vind ik echt diep- diepdroevig. We kunnen met de maakbaarheidswaanzin in de hand God danken, tegenwoordig. Het is een oordeel in een oordeel.
Wat vond jij eigenlijk van het stuk in de Saambinder, vorige week?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik weet nog niet zo goed hoe ik dit allemaal weer moet duiden. Het is vrijwillig, maar wat is er een dwang. Mijn vrouw is IC verpleegkundige en het gaat alleen maar over het vaccin. Wij zijn voornemens om ons niet te laten vaccineren, maar het wordt mijn vrouw wel erg lastig gemaakt. Je bent bijna een misdadiger. Want het is onbarmhartig om het niet te doen. En dat in onze gezindte het vaccin door velen wordt omarmd vind ik echt diep- diepdroevig. We kunnen met de maakbaarheidswaanzin in de hand God danken, tegenwoordig. Het is een oordeel in een oordeel.
Wat vond jij eigenlijk van het stuk in de Saambinder, vorige week?
Ik weet het echt niet. Wat vond jij?
Plaats reactie