Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

lena

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door lena »

Ik snap de menselijke reactie. Als je maar genoeg spreekgave hebt.... maar er staat er 1 boven.
DDD

Bericht door DDD »

Eens met Panny. Ik durf niet God te bidden om mannen te roepen. Wel bid ik om wijsheid en geloof voor de leden van het curatorium.
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Panny schreef:
Nowhere schreef: Het ligt niet aan het instituut curatorium. Het ligt niet aan de personen van het curatorium. Wat de HEERE doet, dat is goed!
Hier zit wel een argumentatiefout achter.
Het is niet zo dat doordat God alles bestuurt het curatorium geen fouten zou kunnen maken.
God bestuurt alles in de kerken maar toch gaat er van alles mis en is er van alles mis gegaan.
(niet dat ik tegen het curatorium ben hoor, of kritiek wil leveren)
Dat er fouten gemaakt kunnen worden, ja dat geloof ik. Er zijn zondige mensen bij betrokken.
Maar de gedachtegang die ik hier volg is daarvoor uitgewerkt, namelijk dat we belijden: de HEERE regeert!
Als iemand geroepen is door de HEERE en hij wordt door het curatorium afgewezen, zal de HEERE er dan niet op terugkomen?
Die vraag heb ik gesteld. Ja het is mensenwerk, maar, zoals eerder gezegd door mij, wel mensenwerk waar de HEERE vanaf weet.
We hoeven het niet van de curatoren te verwachten, het zijn mensen. We mogen het van de HEERE Zelf verwachten. Hij is die roept en zend wanneer Hij wil.
En vanuit die wetenschap en vanuit dat belijden der kerk (dat de HEERE op Zijn tijd boodschappers zend tot wie Hij wil en wanneer Hij wil) mogen we het werk van het curatorium vanuit hoger perspectief bekijken. De HEERE Zelf zal zorg dragen voor de verkondiging van Zijn Woord.
En dan kan het in onze ogen 'wegophouders' zijn, de curatoren, de HEERE werkt middellijk door mensen heen. En hoe? Als slijk aan Zijn vingers. Zij hoeven niks te doen (kunnen ook niks), dan alleen Hem te volgen met alle lek en gebrek. Ja dat wel, maar nogmaals: er staat Iemand boven. En dat is een troost! Nee niet een troost, de troost! Ook voor diegene die de afgelopen dagen opgingen, maar werden afgewezen. Hij zal zorg dragen! Wellicht in een andere richting dan gedacht, wellicht later, zo de HEERE het geeft, toch als predikant.
Jozef

Bericht door Jozef »

Zal de gg nu blij en dankbaar zijn of zuchten onder de straffende hand God omdat er maar 1 is aangenomen.
lena

Bericht door lena »

Ik hoop dat de dankbaarheid overheerst, maar dat hoor je zondag wel!
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Panny schreef:
Nowhere schreef: Het ligt niet aan het instituut curatorium. Het ligt niet aan de personen van het curatorium. Wat de HEERE doet, dat is goed!
Hier zit wel een argumentatiefout achter.
Het is niet zo dat doordat God alles bestuurt het curatorium geen fouten zou kunnen maken.
God bestuurt alles in de kerken maar toch gaat er van alles mis en is er van alles mis gegaan.
(niet dat ik tegen het curatorium ben hoor, of kritiek wil leveren)

Wat ook heel opvallend is: Hoe rechtser/zwaarder (hoe je het ook wilt noemen) hoe minder dominees er zijn.
Neem de HHK vs GG vs GGiN.
In de GG is er al een groot te kort aan predikanten, maar in de GGiN is het nog zorgelijker.

Dit zijn feiten (verbanden) die je kunt waarnemen. Waar komt dit vandaan? Of zou er zelfs wat mis kunnen zijn in deze kerkverbanden? Zou het een gevolg van de bepaalde theologie/prediking kunnen zijn? Er is bijv.in de GGiN ook heel weinig geloofszekerheid. Waarom zou God dit zo doen?
Allemaal vragen die je niet zomaar zou durven te stellen. Maar die misschien onderbewust wel kunnen leven.
Natuurlijk is er een verband. Dergelijke zaken worden bewust in stand gehouden, dat kan niet anders.
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Vorst schreef:Natuurlijk is er een verband. Dergelijke zaken worden bewust in stand gehouden, dat kan niet anders.
:humhihi nee meen je dat nu Vorst? Een heus complot-theorie op RefoForum tegen de curatoria van de (Oud)Gereformeerde Gemeente (in Nederland). Wie had dat ooit gedacht :huhu

Blijf even serieus mannen. De curatoria zullen echt niet denken als wij teveel predikanten aannemen voor de opleiding in één jaar, dan zal de geloofszekerheid in de gemeenten aanzienlijk stijgen. Dit is echt beuzelachtig, sorry!
Laatst gewijzigd door Nowhere op 20 mei 2015, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Nowhere schreef:
Vorst schreef:Natuurlijk is er een verband. Dergelijke zaken worden bewust in stand gehouden, dat kan niet anders.
:humhihi nee meen je dat nu Vorst? Een heus complot-theorie op RefoForum tegen de curatoria van de (Oud)Gereformeerde Gemeente (in Nederland). Wie had dat ooit gedacht :huhu
Ik zeg ook maar wat; dat houdt misschien de spanning een beetje in de discussie nu het nieuws voor dit jaar op is :haha .

Maar zonder gekheid: in ben niet van de complot-theoriën, maar in basis sta ik wel achter mijn opmerking.
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Vorst schreef:
Nowhere schreef:
Ik zeg ook maar wat; dat houdt misschien de spanning een beetje in de discussie nu het nieuws voor dit jaar op is :haha .

Maar zonder gekheid: in ben niet van de complot-theoriën, maar in basis sta ik wel achter mijn opmerking.
Zie gewijzigde post.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Wijziging doet niets af aan mijn mening.

Maar goed, het is 'mijn' kerkverband niet, dus maak me er verder ook niet echt druk om ofzo.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

We hebben wel weer een record aantal bezoekers gescoord vanmiddag. :hum
Curatorium

Bericht door Curatorium »

En het arme http://gergeminfo.nl/ is erdoor gecrasht.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:En het arme http://gergeminfo.nl/ is erdoor gecrasht.
Ik krijg dit, als ik probeer op gergeminfo te komen.
Afbeelding
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GG-er

Bericht door GG-er »

Jozef schreef:Zal de gg nu blij en dankbaar zijn of zuchten onder de straffende hand God omdat er maar 1 is aangenomen.
Dit vind ik wel wat te sarcastisch klinken.
Laat ik het zo zeggen: het is minder dan we gehoopt hadden, maar meer dan we verdiend hadden.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GG-er schreef:
Jozef schreef:Zal de gg nu blij en dankbaar zijn of zuchten onder de straffende hand God omdat er maar 1 is aangenomen.
Dit vind ik wel wat te sarcastisch klinken.
Laat ik het zo zeggen: het is minder dan we gehoopt hadden, maar meer dan we verdiend hadden.
Ik vraag me ook af waarom de mods dit laten staan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten