Begint bekering met ellendekennis?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 7368
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:Overigens gaat het me er niet om om zaken op de spits te drijven.
De vraag of er al dan niet leven is vóór de kennis van Christus zal altijd wel uiteenlopend beantwoord blijven worden.
In de praktijk hoeft dat geen verschil te maken. Maar als je zegt dat het remonstrants is wanneer je stelt dat er geen 'leven' is voor de kennis van Christus, vlieg je m.i. uit de bocht en doe je je gesprekspartner geen recht.
Zoals ik eerder zei, beide opvattingen passen binnen de bandbreedte van het gereformeerd belijden. Als het dan maar helder is wát de kennis van Christus is en als we er ook maar van doordrongen zijn dat het daar naartoe moet.
Mij gaat het er ook niet om om zaken op de spits te drijven.
Maar dan vind je denk ik ook, dat de Dordtse Leerregels bij hun door mij hieronder geciteerde verwerping uit de bocht vliegen en hun gesprekspartners (de toenmalige remonstranten) geen recht doen. Of niet?
Als ik heel eerlijk mijn mening mag geven: Waarschijnlijk was dit een sterk argument van de kant van de remonstranten en het lijkt er dan ook op dat onze Dordtse vaderen er niet zo goed raad mee wisten. Vandaar dat je dan een redenering krijgt zoals bij de theologen van Embden (eerder door mij geciteerd), waarbij hongeren en dorsten dan samenvalt met verzadigd worden (tegen jouw uitleg dus), wat mij niet zo logisch lijkt.
Persoonlijk denk ik dat je bij de zaligsprekingen moet denken aan dezelfde personen als in het OT die verdrukt en vervolgd werden, vaak juist omdat ze godzalig waren. Calvijn legt in zijn preken over de zaligsprekingen ook dit accent. In dat geval gaat het helemaal niet over 'troost voor ontdekte, zoekende zondaren', maar over kenmerken van de ware gelovigen, zoals JGW terecht opmerkt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 7368
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Posthoorn »

Sheba schreef:Jij zegt dat we strikt op feiten af moeten gaan... Waar zie je dan, in de Schriften, dat iemand het waar zaligmakend geloof heeft zonder Christus te zien? Andersom zie ik het wel...
Ik wil alleen maar zeggen dat het argument dat mensen hier misbruik van kunnen maken, niet voldoende is om je bewering te staven.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5227
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Dit gaat over gelovigen: Matth 5 het begin spreekt van kenmerken van gelovigen, zoals Maarten Luther aangeeft.
Toch lees je dat de Dordtse Leerregels dat niet doen.
Denk je dat de opstellers Luther niet kenden? Of zouden ze bewust een andere uitleg hebben gedaan?
De opstellers zullen Luther zeker wel gekend hebben. Weet niet waarom zij het gedaan hebben.
Matthew Henry ziet het als de (8) genadegaven van een Christen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34779
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Tiberius »

Ok, bedankt JGW en Posthoorn.
Het blijft dan toch ergens wringen. Als ik het goed begrijp, moet je óf de belijdenisgeschriften óf een deel van de oudvaders opzij schuiven.
Die verklaring van de theologen uit Embden komt op mij ook niet echt logisch over.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 7368
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Ok, bedankt JGW en Posthoorn.
Het blijft dan toch ergens wringen. Als ik het goed begrijp, moet je óf de belijdenisgeschriften óf een deel van de oudvaders opzij schuiven.
Ik weet niet of dat de juiste gevolgtrekking is. ;)
Het probleem als zodanig wordt niet direct aan de orde gesteld in de 3FvE (anders dan de kinderdoop), dus blijft het toch een kwestie van interpreteren.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Zonderling »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:Ah, Erskine gaat hier dus tegen de belijdenis in. Jaja... :OO
Laat ik het zo zeggen: het zinnetje wat Zonderling hier van hem post (context ken ik verder niet), is niet in lijn met de 3 FvE. :OO
Ik citeerde Ralph Erskine uit zijn preek over Galaten 2:19, 'Het sterven aan de wet, en het leven naar het Evangelie'.
Dit is trouwens de EERSTE vertaalde preek van Ralph Erskine in het Nederlands, uitgegeven in 1740 meen ik.
De preken werden in Nederland zeer goed ontvangen, niet alleen door Van der Groe, maar door alle rechtzinnige predikanten.
Overigens zijn er wel meer van zulke passages te vinden, hoor!

Hieronder plaats ik een wat vollediger citaat:
Ralph Erskine schreef:7. Uit deze leer kunnen wij zien, dat de wet een zondaar noch rechtvaardigen, noch
heiligen kan. Zij kan hem niet rechtvaardigen, want hij moet daaraan gestorven zijn
ten opzichte van rechtvaardigmaking. Zij kan hem niet heiligen, want hij kan nooit
Gode leven, voordat hij aan de wet gestorven is. Aan de ene zijde, kan uit de werken
der wet geen vlees gerechtvaardigd worden. Waarom niet? Omdat ge van nature dood
zijt in de zonden, en niets kunt doen van hetgeen de wet eist, op de wijze, zoals zij het
eist. En al wilde u iets goeds doen, is het nochtans zeer onvolmaakt, terwijl de wet
volmaaktheid eist. Al gehoorzaamde u voor het toekomende volmaakt aan de wet,
nochtans kan dat het verledene niet vergoeden, want daar moet voldoening zijn. Ja,
veronderstel dat liet mogelijk was dal u alles kon doen, dal u van uw wieg af tot uw
graf toe nooit gezondigd had. Dat u ook vrij was van erfzonde. Dat u zulk een goede
natuur had als ooit de Pelagianen geloofd hebben dat iemand heeft. En dat u
genoegzame kracht had om de wet te kunnen onderhouden, niet alleen, maar dat u ook
dadelijk dezelve, van uw jeugd af aan, onderhouden had, zo is nochtans de wet der
werken in ADAM verbroken, in hem hebben wij allen gezondigd. Die ene zonde is
alleen genoeg, om de gehele wereld te verdoemen en dat zou ook gewis geschieden,
indien CHRISTUS u niet verloste van haar vloek. Aan de andere zijde kan de wet
niemand heiligen, want zij werkt loont. En wanneer het gebod komt, dan wordt de
zonde levendig, zijnde alleszins de bediening des doods, gelijk ik tevoren gezegd heb,

Vraag. Indien de wet noch rechtvaardigen, noch heiligen kan, van welk gebruik is zij
dan?


Antwoord. Zij heeft vele en edele gebruiken, beide zowel omtrent de wedergeborene,
alsook omtrent de niet-wedergeborene. Omtrent de niet-wedergeborene is zij nuttig
om hem te overtuigen van zonde, om de brakke grond van zijn hart te breken en Hem
een tuchtmeester tot CHRISTUS te zijn, door hem te overtuigen van de volstrekte
noodzakelijkheid van een Borg, alsook van zijn verloren staat buiten CHRISTUS
.
Omtrent de wedergeborene is zij van gebruik, om hen CHRISTUS dierbaarder te doen
schatten en hoog te achten, Wiens gerechtigheid de wet zowel in haar geboden, als in
haar bedreigingen, beantwoord en voldaan heeft. Zij dient ook, om hen dagelijks te
overtuigen van zonde, opdat zij meer en meer om vergeving van dezelve mogen
aanhouden en dagelijks naar vergevende en heiligende genade hij de Heere uitzien.
Ook doet zij de mens recht zien, de inwendige verdienste der zonde, dewijl hij ziet,
dat in dat verbond, de hel op dezelve gedreigd is, en opdat hij zou vrezen die God te
vertoornen, welke een verterend Vuur is, opdat hij Hem diene met eerbied en
Godsvrucht, maar niet met een slaafse vrees, dat hij naar de hel zal gezonden worden,
hetgeen onmogelijk is. Zo is dat zijn plicht niet. Hij mag wel afschrikwekkende
gedachten van de hel hebben, maar nooit behoort hij een slaafse vrees voor haar te
hebben. Vrees voor de hel moet hij niet hebben, maar wel geloof aan haar, hetgeen
hem menigmaal noodzakelijk is, om hem af te schrikken van de zonde, welke uit haar
eigen natuur ten verderve leidt.
Gelijk een mens, die met een zware keten op de top van een toren, aan een haak
vastgebonden is, kan weten, dat hij door die keten veilig genoeg is voor het van boven
neervallen, zal hij nochtans, wanneer hij beneden zich die vreselijke steilte ziet,
schrikken om langs de kant te gaan. Het is waar dat de gelovigen, wanneer zij niet
weten, dat zij onder de genade zijn, het vonnis van de wet wel eens onvoorzichtig op
zichzelf kunnen toepassen. Ik zeg onvoorzichtig, omdat er geen verdoemenis is voor
degenen die in CHRISTUS JEZUS zijn. God echter kan om heilige redenen, wel eens
toelaten, dat hun geweten bezwaard wordt door de vrees voor de verdoemenis, opdat
zij daardoor vernederd zijnde, des te meer gebruik van CHRISTUS zullen maken tot
gerechtigheid en sterkte. Met één woord, de ge boden van de wet, niet formeel, als een
verbond, maar stoffelijk, als een regel des levens, dienen om een krachtige bestiering
te zijn voor hun wandel. Want zovelen als er naar deze regel wandelen, over dezelve
zal zijn vrede en barmhartigheid en over het Israël Gods. Dus is de wet van een
veelvuldig gebruik, ofschoon zij noch rechtvaardigen, noch heiligen kan, hetwelk de
genade des Evangelies alleen doen en uitwerken kan.
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:Ah, Erskine gaat hier dus tegen de belijdenis in. Jaja... :OO
Laat ik het zo zeggen: het zinnetje wat Zonderling hier van hem post (context ken ik verder niet), is niet in lijn met de 3 FvE. :OO
Niet in lijn met 3 FvE... bijzonder om dat zo even vast te stellen.
En op welke grond? Zowel Schriftuurlijk of uit hoofde van onze belijdenis?

Waar lezen we in de Schrift dat het werk der wet tot overtuiging van zonde begint in een wedergeborene in plaats van een onwedergeborene?
Idem: waar lezen we in de Schrift dat een wedergeborene ontdekt wordt aan zijn verloren staat in plaats van een onwedergeborene?
En waar lezen we zulke dingen in onze belijdenis? In het geheel nergens.
Dit is het Evangelie op zijn kop gezet in een wel zeer ernstige vorm wat mij betreft.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 09 mar 2015, 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34779
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Tiberius »

De HC is daar wel duidelijk in. Ik blijf het jammer vinden dat je daar niet op ingaat.
Verder de hieronder door mij aangehaalde verwerping in de DL.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Zonderling »

Tiberius schreef:De HC is daar wel duidelijk in. Ik blijf het jammer vinden dat je daar niet op ingaat.
Verder de hieronder door mij aangehaalde verwerping in de DL.
Ik reageer er wel op, maar niet alles in één keer.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34779
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Tiberius »

Zonderling schreef:
Tiberius schreef:De HC is daar wel duidelijk in. Ik blijf het jammer vinden dat je daar niet op ingaat.
Verder de hieronder door mij aangehaalde verwerping in de DL.
Ik reageer er wel op, maar niet alles in één keer.
Ok, dan wacht ik even af.

Jammer dat je ondertussen dan wel zulke boude uitspraken doet.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke

Bericht door Zonderling »

Tiberius schreef:
Zonderling schreef:Over een precies tijdstip vd wedergeboorte heb ik niets bepaald, slechts dat het een nooit bestaan kan zonder het ander. Ik begrijp deze reactie dan ook niet erg goed.
Dat klopt niet, Zonderling. Je stelt namelijk steeds dit:
Zonderling schreef:Er is ook zondekennis die aan het geloof voorafgaat en waarvan de HC spreekt in zondag 2 en 3. Deze is GEEN vrucht van wedergeboorte. Dat punt wilde ik maken.
Daar sla je de plank mis. Jammer dat je niet ingaat op wat ik hierboven over zondag 2 schrijf:
Het antwoord op vraag 5 kan je al beschouwen als een vrucht van de levendmaking, want een onwedergeborene zal rustig zeggen "al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jeugd af aan."
In de Heidelbergse Catechismus spreekt een leerling en een onderwijzer. De leerling stelt vragen en de onderwijzer antwoordt. De antwoorden van de onderwijzer zijn zeker de antwoorden van een begenadigde. Dat blijkt immers al direct uit het antwoord op vraag 1: Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven? Antwoord: 'Dat ik... niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben.... (enzovoort).

Als dan de onderwijzer in zondag 3 (vraag 8) gevraagd wordt of wij zo verdorven zijn dat wij gans onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad, dan antwoordt de onderwijzer geheel terecht dat dit zo is, tenzij wij door de Geest Gods worden wedergeboren. Idem ook al in zondag 2 (vraag 5): 'Neen ik; want ik ben van nature geneigd God en mijn naaste te haten'.

Waar gaat het mis? Het gaat mis wanneer de HC geïnterpreteerd wordt als een soort 'rollenspel' waarin iemand ten tonele gevoerd wordt die op DAT MOMENT ZELF IN DE STAAT OF STAND IS DIE IN DE VRAGEN AAN DE ORDE ZIJN. Maar dat is een gedrochtelijke manier van lezen. Want het gaat om de ZAKEN DIE VOORGESTELD WORDEN, LETTERLIJK ZOALS HET IN VRAAG EN ANTWOORD GEFORMULEERD STAAT.

Het is dus helemaal geen vraag of het antwoord gegeven wordt door een wedergeborene of niet. De vraag is of DE ZAAK DIE VOORGESTELD WORDT, BEHOORT TOT HET WEDERGEBOREN-ZIJN OF NIET TOT HET WEDERGEBOREN-ZIJN.

De ZAAK in zondag 2 en 3 is de kennis van de ellende uit de Wet. Over kennis uit het Evangelie is in zondag 2 en 3 nog niet gesproken. Hoe zou deze ZAAK: DE KENNIS UIT DE WET ALLEEN, dan voldoende kunnen zijn om te spreken van WEDERGEBOORTE?

Werkelijk: door de HC te lezen als een ROLLENSPEL, wordt de plank wel volledig misgeslagen.
Het gaat in de HC om ZAKEN, en die ZAKEN moeten gelezen worden zoals het er staat. Als er staat dat wij (of 'ik') geneigd ben God en mijn naaste van nature te haten, dan is dat een antwoord dat gaat over ALLE MENSEN. Het gaat hier over de ELLENDE VAN ALLE MENSEN, en niet alleen over de ellende van wedergeborenen. Al is het zeker waar dat alleen de gelovige (=wedergeborene) dat ook recht zien en zeggen kan.

Gelukkig vind ik zulke vreemde uitleggingen volstrekt niet in de Catechismusverklaringen die ik thuis heb, zoals
- de eerste uitleggingen van Ursinus zelf, een deeluitlegging van Olevianus (De vaste grond), Bastingius en Amesius
- de 17e en 18e eeuwse uitleggingen van bv. Van der Kemp, Van der Groe en Justus Vermeer
(en zelfs niet bij mensen als Smijtegelt en Comrie ondanks dat zij leerstellig hier en daar wat verschilden van voorgaande auteurs)
Laatst gewijzigd door Zonderling op 09 mar 2015, 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Zonderling »

Tiberius schreef:Ok, dan wacht ik even af.

Jammer dat je ondertussen dan wel zulke boude uitspraken doet.
Boud? Is het boud om te zeggen dat het werk van overtuiging van zonde door de wet op zichzelf - zolang er niet meer is dan dat - geen kenmerk is van wedergeboorte? Nimmer is in Reformatie en Nadere Reformatie anders geleerd. En ook de Schrift leert ons dit niet anders. Tiberius, dit zijn de grondslagen van de christelijke en gereformeerde leer, de essentials.

Inmiddels ben ik overigens op je argument mbt de HC ingegaan. Je opmerking over de DL heb ik vermoedelijk gemist, kun je die nog herhalen?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Zonderling »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:@Tiberius, de grote vraag is of wat jíj onder 'hongeren en dorsten' verstaat ook datgene is wat Jezus ermee bedoelt in de zaligsprekingen. Jijzelf maakt die tussenstap, ik niet.
Nee, die stap sla je over.
Maar je suggereert hieronder wel, dat de eerste overtuiging al gelijk staat aan bidden, hongeren en dorsten.
Dat mag je dan eerst wel aantonen.
Nee, dat hoef ik niet aan te tonen. Jullie moeten aantonen dat wat jullie 'hongeren en dorsten' noemen datgene is waar de Heere Jezus op doelt in de zaligsprekingen. Zoals gezegd: daarmee staat of valt jullie bewijs.
Dat hoeven wij niet te doen, dat doen de DL al voor je in de verwerping bij HS3/4:
[Ze verwerpen] Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.

Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5); en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage (Gen. 6:5 en 8:21). Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).
Inmiddels heb ik gevonden wat je citeerde uit de DL.

M.i. heb ik deze vraag impliciet al beantwoord (zie onderstaand citaat).
Zonderling schreef:Want kennis aan ellende moet ONDERSCHEIDEN worden:
a) Kennis van ellende door de wet alleen
b) Kennis van ellende door de wet EN een evangelisch berouw als vrucht van geloof, wedergeboorte en bekering

Het eerste alleen is geen vrucht van wedergeboorte. Dat hebben onze vaderen ook nimmer geleerd; en de Schrift leert het ook niet.
Alleen het evangelisch berouw is vrucht van wedergeboorte. Maar dit evangelisch berouw is niet zonder geloof, ook niet zonder geloven!
'Hongeren en dorsten' zoals door de Heere Jezus genoemd, kunnen we niet los zien van de werking van het Evangelie, en ook niet los van geloof en evangelisch berouw.
Ook David - waarnaar de D.L. verwijzen in het citaat dat je geeft (Psalm 51!) - had een waarachtig evangelisch berouw over zijn zonden.
Hiermee wordt werkelijk niet een overtuiging van zonde bedoeld door de wet alleen.
Verder sluit ik mij aan bij wat @Posthoorn opmerkt.

En inderdaad: geen onwedergeborene kan waarlijk hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Daartoe is eerst nodig de trekkende kracht van het Evangelie.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Zonderling »

Dordtse Leerregels, hoofdstuk III/IV zijn ook zeer duidelijk over de wedergeboorte:
11. Voorts wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelven wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk [oorspronkelijk: dadelijk] geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja, alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.
De D.L. hielden inwendige roeping, wedergeboorte, geloven en bekering als volstrekt noodzakelijk bij elkaar en trokken dit niet uit elkaar als afzonderlijke standen in de genade.
Ook kenden zij alleen een wedergeboorte door het Evangelie, zij kenden geen wedergeboorte voorafgaand aan, of onder het werk der wet.
5. Gelijk het met het licht der natuur toegaat, zo gaat het ook in dezen toe met de wet der Tien Geboden, van God door Mozes den Joden in het bijzonder gegeven. Want nademaal deze de grootheid der zonde wel ontdekt en den mens meer en meer van zijn schuld overtuigt, doch het herstellingsmiddel daartegen niet aanwijst, noch enige krachten toebrengt om uit deze ellendigheid te kunnen geraken, en omdat zij alzo, door het vlees krachteloos geworden zijnde, den overtreder onder den vloek blijven laat, zo kan de mens daardoor de zaligmakende genade niet verkrijgen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Zonderling »

Overigens verwierpen de Dordtse vaderen niet alleen dat er ware droefheid over de zonde en het geestelijk hongeren en dorsten bestaan kon vóór de wedergeboorte; zij verwierpen ook dat dit gebeuren kon vóór het geloof. Zie bv. de theologen van Zeeland, Acta blz. 798. Vanzelfsprekend overigens: want onze vaderen kenden geen stadium van wedergeboorte vóór het zaligmakende geloof.

En dezelfde theologen van Zeeland - toch wel zeker zeer rechtzinnige theologen - leerden dat de wederbarende genade de tegenstand in de mens 'eindelijk' (= ten slotte) overwint. Dat is iets geheel anders dan leer dat de wedergeboorte aan de allereerste overtuigingen in de uitverkorenen voorafgaat.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11648
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Ad Anker »

Ik vind de discussie m.b.t. de uitleg van de HC tussen Zonderling en Tiberius wel interessant. Kan dat geen aparte topic worden?
In zondag 2 gaat het over een onwedergeboren zondaar. Dat moge duidelijk zijn. Van waar geloof is pas in zondag 7 sprake. Al mag natuurlijk wel in de prediking de toepassing worden gemaakt dat door Gods Geest geleerd wordt dat we onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot het kwade. En die wetenschap, gewerkt door Gods Geest, is vrucht van wedergeboorte.
Plaats reactie