Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël
Geplaatst: 28 feb 2014, 13:30
Beste Anker, dit is nu precies het punt wat ik betreurde in deze discussie. Het lijkt wel of je sommige dingen gewoon anders leest.Anker schreef:Wilhelm schreef:Anker schreef:[. Mijn punt in deze topic is dat er met veel bombarie werd gemeld dat de laatste Daniel een verschil blootlegde binnen de GG, dat ds. Verschuure hypercalvinistisch is en maar bij de GGiN moet horen, dat er vele, vele predikanten zijn die een andere dogmatische visie laten horen in preken en toespraken. .
Dit is wel een beschuldiging lijkt me. Kun je aangeven waar dit onderstreepte gezegd is?En ja hoor, Wilhelm, je hebt niet gezegd 'is', maar 'neigt naar'. Echt waar!Wilhelm schreef:Eens, maar het is natuurlijk gewoon het naar het hypercalvinistisch neigende GGiN geluid wat er in de meditatie doorklinkt.
Voorbeeld:
Anker schreef dat er gezegd is: “dat ds. Verschuure hypercalvinistisch is en maar bij de GGiN moet horen”
Wilhelm schreef: “het is natuurlijk gewoon het naar het hypercalvinistisch neigende GGiN geluid wat er in de meditatie doorklinkt”
Dat is toch heel wat anders lijkt me?
Een ander voorbeeld, je bleef maar hameren op het onderstaande punt, terwijl ik daar al eerder op geantwoord had:
Anker schreef: “Ik begrijp nu dat jij vindt dat ds. Driessen zegt dat de beloften van het genadeverbond (waar de doop een teken en zegel van is) voor alle gedoopten zijn.”
Wilhelm schreef al eerder in de discussie: "@Anker, jij betrekt het vooral op de uitspraak 'beloften van het genadeverbond' Ik denk dat daar een theoretische overeenstemming over is binnen de GG."
Kun je begrijpen dat ik dan de toon niet prettig vindt?
En dan het volgende punt in de discussie.
Ik schreef het volgende:
Wilhelm schreef: "Zoon, dochter, toen je nog niet eens aan jezelf kon denken wilde God al aan je denken. God kwam toen al naar je toe! Hij heeft toen al gezegd dat Hij je Vader wilde zijn. Wat een wonder. Kijk uit dat je Zijn aangeboden genade niet verwerpt. Kijk uit dat je geen verbondsbreker wordt! Laat je gedoopte voorhoofd maar aan de Heere zien, pleit maar op je doop waarin Hij belooft heeft je genade te willen schenken als je gelooft in de Heere Jezus. Bekeer je toch en geloof het evangelie!"
Anker schreef: “je verzint een citaat dat in ieder geval niet past binnen de doopsopvatting zoals die er is binnen de GerGem.”
En later schrijf je dit:
Anker schreef: “Je kunt zeggen dat hij alle dopelingen belooft dat God hun Vader wil zijn wanneer ze door een waar geloof tot Hem komen.”
Wilhelm schreef: "Je creeert een tegenstelling die er niet is. Alsof er gezegd wordt dat bekering en geloof niet noodzakelijk zijn.
Het gaat om het feit dat er ontkent wordt dat er beloften zijn voor alle gedoopten.
Er wordt ontkent dat God in de doop naar een zondig mensenkind komt en in Zijn aanbod van genade zegt de God van de dopeling te willen zijn."
Kun je begrijpen dat ik daardoor in verwarring gebracht wordt? Want ook jij zegt hier werkelijk wat anders dan in de meditatie van ds Verschuure:
“Zegt Paulus dan, dat dit het voordeel is: God wil je Vader zijn, Hij wil je zalig maken, Hij belooft je Zijn beloften? Nee, dat zegt Paulus niet. Dat is ook niet bijbels.”
Ik ben overigens blij dat jij een ander geluid laat horen.
Dan nog jouw vraag aan mij.
Ook hier wordt gesproken over de beloften van het genadeverbond en niet over de Evangeliebeloften. We hebben in het interview met ds Golverdingen kunnen lezen tot wat voor verwarringen dat kan leiden. Laat die strijd uit de geschiedenis een les voor ons zijn.Anker schreef: En nu zou ik nog steeds antwoorden op vragen willen hebben. Er staat er nog 1 voor je open: Ben jij het eens met de visie op de doop zoals ds. van Aalst die beschrijft in zijn boek 'van kind tot kind'?
Daarnaast heb je een citaat geplaatst waar veel zinnen tussenuit zijn gehaald, dus zou ik het in de context willen lezen.
Maar ik sta graag in de lijn van Calvijn. In wiens geest, op grond van Gods Woord, de formulieren zijn opgesteld.
Het blijft voor onze gezindte een worsteling hoe met het Doopsformulier en de Doopsvisie van de reformatie om te gaan. Dat blijkt telkens weer.
Ik raak er meer en meer van overtuigd dat we terug moeten naar de leer der reformatie. In verschillende opzichten zijn er in de loop van de tijd aanpassingen gedaan. De visie op de Heilige Doop en de visie op geloof en rechtvaardiging zijn daar voorbeelden van. De radicaliteit van de reformatie zijn we voor een deel kwijtgeraakt en is ingeruild voor een stuk gezelschapstheologie. Een theologie waar eigen ervaringen en inzichten een (te) grote rol ging spelen. En deze theologie heeft zijn aanhangers binnen onze gemeenten tot de dag van vandaag. Gelukkig zie je aan de andere kant ook dat er weer een groeiende interesse is voor het heldere bijbelse geluid wat de Heere ons in de reformatie gegeven heeft. En dat hoor je in veel preken terug.
Tot slot, ik ben het wel met Pierre27 en jou eens, het had verstandiger geweest als de redactie van de Daniël een meditatie had geplaatst die meer in lijn stond met de andere artikelen.
Want dit zorgt voor heel veel verwarring en vragen, en niet alleen bij ouderen…