Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

DDD

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

Het is mij een raadsel waarom vrouwen niet voor hun plezier zouden mogen werken.

En als mannen geen zin hebben om te stofzuigen, dan zorgen ze maar voor een hulp in de huishouding, wat mij betreft. Een onderdeel van het probleem is dat hier ook oordelen worden uitgesproken over andere situaties die mensen helemaal niet kunnen overzien. Waarom niet eerst gewoon naar elkaar luisteren in plaats van gelijk met de bijbel te zwaaien?
Mara

Bericht door Mara »

Ezen schreef:
Je hebt gewoon geluk gehad. Is nooit zo geweest.
In alle tijden moesten de vrouwen meewerken. Alleen van de notabelen konden ze de hele dag theedrinken.
Lees eens boeken als: Bartje, Kees de Jongen en andere uit die tijd. Hard werken door man en vrouw.
En nog vroeger ook de koters.
Dat noem jij geluk, om de keuze te moeten maken, vanwege gezondheidsproblemen. :bobo
En dan meteen te stellen dat alleen vrouwen van notabelen niets hoefden te doen.

Ik zou zeggen, lees jij eens andere boeken, waarin staat dat moeder met de sloffen van vader klaar moest staan, en met een kopje thee of koffie. De tafel was gedekt en vader hoefde alleen aan te schuiven en het vlees te snijden.
Ik weet dat op dit forum ook bijvoorbeeld een echtgenote van een boer is, van haar wordt in bepaalde tijden van het jaar verwacht dat ze grote pannen met eten op tafel zet, tussen de middag!
En zo zijn er tal van andere voorbeelden. Misschien werken sommige vrouwen die thuis zijn wel harder dan die andere.
DDD schreef:En als mannen geen zin hebben om te stofzuigen, dan zorgen ze maar voor een hulp in de huishouding, wat mij betreft.
O ja, enig idee wat dat kost? En het gaat toch niet alleen om het stofzuigen?
Ik vind het nogal denigrerend klinken, al zul je dat ongetwijfeld zo niet bedoelen.
Een huishouden runnen, met kinderen, vergt veel vaardigheden.
En niet te vergeten de categorie huisvrouwen die ook nog mantelzorg (voor hun (schoon)ouders op hun bordje krijgen, ongevraagd.
Moet er ook allemaal even bij.
Ik ken geen enkele vrouw - zonder betaalde baan - die haar dagen slijt met theedrinken en winkelen. Echt niet!!!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Bericht door Dodo »

Mara, je maakt het zo persoonlijk. Jij hebt bepaalde persoonlijke omstandigheden en die laat je steeds doorklinken in wat je schrijft. Maar de meeste mensen hebben die omstandigheden niet, wat kunnen wij er dan mee?Probeer eens wat mee in het algemene te kijken.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Als huisvrouw (of huisman) moet je zoooo creatief zijn. Boodschappen doen, het huishouden, een goede maaltijd koken en daarbij dan nog de zorg voor de kinderen (luiers, voedingen, en voor de oudere kinderen hapjes en activiteiten). Ik mag af en toe (als man) zo'n dag beleven en ik moet echt elke keer weer alle hersencellen in mijn hoofd gebruiken om het geheel in goede banen te leiden.
Veel respect dus voor deze vaardigheden en wat mij betreft mag er wel wat meer respect bij.
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:En als mannen geen zin hebben om te stofzuigen, dan zorgen ze maar voor een hulp in de huishouding, wat mij betreft.
O ja, enig idee wat dat kost? En het gaat toch niet alleen om het stofzuigen?
Ik vind het nogal denigrerend klinken, al zul je dat ongetwijfeld zo niet bedoelen.
Een huishouden runnen, met kinderen, vergt veel vaardigheden.
En niet te vergeten de categorie huisvrouwen die ook nog mantelzorg (voor hun (schoon)ouders op hun bordje krijgen, ongevraagd.
Moet er ook allemaal even bij.
Ik ken geen enkele vrouw - zonder betaalde baan - die haar dagen slijt met theedrinken en winkelen. Echt niet!!!
Ik weet heel precies wat dat kost, want ik heb zelf ook mensen in dienst.

Maar je moet zulke uitspraken wel in hun verband lezen, natuurlijk. Je was het zelf die stelde dat niet iedere man hielp in de huishouding:
Mara schreef: En als je een man hebt die ook graag zorgt en kookt en stofzuigt en boodschappen doet, is dat meegenomen. Maar dat is ook niet iedereen gegeven. De praktijk is vaak weerbarstiger dan de theorie.
En dat het in stand houden van een gezin meer vergt dan alleen schoonmaken, begrijp ik ook. Maar dat is ook een verantwoordelijkheid van de vader, als die er is. En dat geldt natuurlijk net zo goed voor mantelzorg. Het is nog maar de vraag waarom alle verantwoordelijkheden bij de vrouw zouden komen, dat kan heel goed aan henzelf liggen.

Ik heb er helemaal geen problemen mee als een man of vrouw er voor kiest om thuis te blijven voor de kinderen, maar dat wil niet zeggen dat dit voor iets oudere kinderen ook beter is. En daar ging het over in mijn reacties.
Laatst gewijzigd door DDD op 24 aug 2015, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
O ja, enig idee wat dat kost?
Ja. Tientje per uur. Wit.
Ideaal. Ik verdien veel meer, dus laat met vreugde mijn werkster op gezette tijden de boel oppoetsen. Ik kan meer werken omdat ik minder tijd aan mijn huishouden hoef te besteden. Dijsselbloem blij, baas blij, ik blij (want ik heb ook nog eens een hekel aan stofzuigen en badkamersoppen) en werkster blij.
Voor de meeste werkende vrouwen geldt dat ze meer verdienen dan de werkster. Dan is het ideaal om zo iemand in te schakelen.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, hier in de buurt is het 13, maar dat terzijde. Overigens had ik al hulp in de huishouding voordat ik evenveel verdiende als zij. Je moet je prioriteiten juist stellen, als je een gelukkig mens wilt worden. En van schoonmaken word ik niet gelukkig, terwijl er andere mensen zijn die dat heerlijk vinden om te doen.

En dat is in deze discussie ook het punt. Mensen stellen prioriteiten voor anderen. Soms nog met zogenaamde bijbelse normen, die echter volkomen willekeurig uit de bijbel worden weggeplukt. Ik stoor mij daar echt aan.
Desiree

Bericht door Desiree »

:)
Laatst gewijzigd door Desiree op 24 aug 2015, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Orchidee

Bericht door Orchidee »

Zita schreef:
Ja. Tientje per uur. Wit.
:oO Waar haal je die :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Mara, je maakt het zo persoonlijk. Jij hebt bepaalde persoonlijke omstandigheden en die laat je steeds doorklinken in wat je schrijft. Maar de meeste mensen hebben die omstandigheden niet, wat kunnen wij er dan mee?Probeer eens wat mee in het algemene te kijken.
Ja, omdat ik er eerlijk gezegd heel moe van word om ideale situaties geschetst te zien worden.
In het dagelijks leven gaat het er vaak heel anders aan toe, met al die hobbels en bobbels.
Wat Merel bijvoorbeeld schetst:
4 gezonde kinderen, zij super fit, man superfit en neemt ook nog eens de helft van alles voor zijn rekening.
Sorry hoor, maar dat is een modelplaatje en zo gaat het niet in heel veel huishoudens.

En ik kan wat dit betreft alleen maar vanuit mijn persoonlijke omstandigheden schrijven. Als dit irriteert, dat kan, maar zo is het wel. En ik ben niet de enige. En ik schrijf ook vanuit de omstandigheden van andere vrouwen (zussen, schoonzussen en vriendinnen).
Maar op een forum heeft iedereen de neiging om het ineens allemaal heel positief voor te stellen.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Maar je moet zulke uitspraken wel in hun verband lezen, natuurlijk. Je was het zelf die stelde dat niet iedere man hielp in de huishouding:
Ja dat doe ik, dat is helaas niet zo. Maar dat lees je niet op een forum
.
DDD schreef:En dat het in stand houden van een gezin meer vergt dan alleen schoonmaken, begrijp ik ook. Maar dat is ook een verantwoordelijkheid van de vader, als die er is. En dat geldt natuurlijk net zo goed voor mantelzorg. Het is nog maar de vraag waarom alle verantwoordelijkheden bij de vrouw zouden komen, dat kan heel goed aan henzelf liggen.
Theoretisch gepraat. Maar nu in de praktijk.
Lassie

Bericht door Lassie »

Pimpelmees schreef:Als huisvrouw (of huisman) moet je zoooo creatief zijn. Boodschappen doen, het huishouden, een goede maaltijd koken en daarbij dan nog de zorg voor de kinderen (luiers, voedingen, en voor de oudere kinderen hapjes en activiteiten). Ik mag af en toe (als man) zo'n dag beleven en ik moet echt elke keer weer alle hersencellen in mijn hoofd gebruiken om het geheel in goede banen te leiden.
Veel respect dus voor deze vaardigheden en wat mij betreft mag er wel wat meer respect bij.
Maar er zit ook wel een verschil tussen een man en een vrouw he. Vrouwen doen het op een andere manier dan mannen. Niet negatief bedoeld richting de mannen ;-). Maar als k hier kijk, mijn man is een schat en hij doet ook veel in het huishouden en verzorging van onze zoon, dan moet ik het wel elke keer aan mijn man vragen of hij wat wil doen en soms weet hij gewoon echt niet hoe iets moet (ook al heeft hij het vaker gedaan).

Zelf ben ik genoodzaakt om te stoppen met werken vanwege gezondheidsredenen. Achteraf heb ik wel enorm veel spijt dat ik ben gaan werken.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Dodo schreef:Mara, je maakt het zo persoonlijk. Jij hebt bepaalde persoonlijke omstandigheden en die laat je steeds doorklinken in wat je schrijft. Maar de meeste mensen hebben die omstandigheden niet, wat kunnen wij er dan mee?Probeer eens wat mee in het algemene te kijken.
Ja, omdat ik er eerlijk gezegd heel moe van word om ideale situaties geschetst te zien worden.
In het dagelijks leven gaat het er vaak heel anders aan toe, met al die hobbels en bobbels.
4 gezonde kinderen, zij super fit, man superfit en neemt ook nog eens de helft van alles voor zijn rekening.
Sorry hoor, maar dat is een modelplaatje en zo gaat het niet in heel veel huishoudens.

En ik kan wat dit betreft alleen maar vanuit mijn persoonlijke omstandigheden schrijven. Als dit irriteert, dat kan, maar zo is het wel. En ik ben niet de enige. En ik schrijf ook vanuit de omstandigheden van andere vrouwen (zussen, schoonzussen en vriendinnen).
Maar op een forum heeft iedereen de neiging om het ineens allemaal heel positief voor te stellen.
Je maakt nu ook allerlei veronderstellingen over Merel. Dat lijkt me niet terecht.
Het is natuurlijk prima als je de ideaalplaatjes soms even relativeert vanuit de weerbarstige praktijk, maar het lijkt mij niet terecht om daarom het ideaal of zelfs de realiteit van een ander (bijvoorbeeld man en vrouw evenveel zorgtaken, of vrouw indien mogelijk actief blijven in het arbeidsproces) af te wijzen.
Desiree

Bericht door Desiree »

:)
Laatst gewijzigd door Desiree op 24 aug 2015, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

merel

Bericht door merel »

Zita schreef:
Mara schreef:

Je maakt nu ook allerlei veronderstellingen over Merel. Dat lijkt me niet terecht.
Het is natuurlijk prima als je de ideaalplaatjes soms even relativeert vanuit de weerbarstige praktijk, maar het lijkt mij niet terecht om daarom het ideaal of zelfs de realiteit van een ander (bijvoorbeeld man en vrouw evenveel zorgtaken, of vrouw indien mogelijk actief blijven in het arbeidsproces) af te wijzen.
Inderdaad, hoe kom jij erbij dat mijn man en ik superfit zijn en dat hij de helft van alles voor zijn rekening neemt. Ik heb dat nergens aangegeven. Dat zijn veronderstellingen. Ik heb proberen aan te geven dat een werkende moeder niet altijd een carrière tijger is, maar dat het ook mogelijk is om een chr opvoeding te geven, drie dagen te werken, je kinderen naar een bso en kdv te brengen zonder dat je je kinderen verwaarloosd. Dat neemt niet weg dat het keihard werken is voor ons beiden. Daarom gaf ik aan dat het zo jammer is in deze discussie dat er niet van de thuisblijfmoederkant gevraagd wordt hoe zo'n dag is en op welke manier het werken ingepast kan worden in een gezinsleven. Dat de praktijk weerbarstig is, weet ik ook en ervaar dat ook wekelijks. Wij zitten vaak genoeg in de spagaat met school, vrije dagen van kinderen en werk. Dat hoort er gewoon bij. Elke week trekken wij onze ( gelukkig gesynchroniseerde agenda) om alles af te kaarten en in te delen.
Plaats reactie