ejvl schreef:Anker schreef:
In de droefheid naar God zal de gelovige zich niet kennen als een waar gelovige. In elke geloofsoefening, gericht op Christus, hoe klein ook, ligt wel zekerheid.
In de leer van ds. Moerkerken is de bewuste Christuskennis niet gelijk aan de bewuste rechtvaardigmaking. Dit laatste wordt gezien als een 'nadere weldaad'. De mens is gerechtvaardigd in het uur van de wedergeboorte. Een gelovige zal die zekerheid alleen hebben in de geloofsoefening. Dat verschil wordt aangeduid in standelijk en statelijk. Statelijk kan iemand gerechtvaardigd zijn, in de stand kan de bewustheid daarvan gemist worden. Dat zegt Brakel ook. In de verdere weg van een gelovige, dus als er kennis is aan de verlossing in Christus, kan het standelijk toch allemaal gemist worden en is er droefheid over de zonde.
Dit neemt niet weg dat er een toeleidende weg tot Christus is, zoals ook omschreven in de Catechismus. De droefheid naar God (zie bijv. het boekje van prof. Wisse) gaat aan de persoonlijke, bevindelijke kennis van Christus vooraf. Zondag 6 komt na zondag 5. Dat is naar de Schrift en zoals oudvaders zoals Boston, Brakel en Smytegelt dat ons leren en ik in deze topic heb proberen aan te geven.
Ik vind dit een mooi antwoord.
Op zich kan ik hier niet tegen zijn, met de kanttekening dat ik geloof dat de bewuste rechtvaardigmaking geen nadere weldaad is maar één van de eerste vruchten van het ware geloof zoals bv ook vd Groe zegt.
Daarom denk ik dat er geen rust zou moeten zijn voor deze bewuste rechtvaardigmaking, moet alles daarvoor dan worden weggegooid, nee, dat denk ik niet, als er maar nooit en te nimmer in gerust word.
Maar wat is de beleving van de bewuste rechtvaardigmaking? Ik denk dat het zo kan zijn dat degene die geloofd in een standenleer van zichzelf zegt dat hij niet gerechtvaardigd is in de vierschaar der consientie maar wel een waar gelovige is, omdat deze standenleer in de weg staat van zich gerechtvaardigd noemen terwijl ze het wel zijn, het word dus niet herkend.
Anderzijds is het gevaar om zich een gelovige te noemen terwijl ze het niet zijn.
Daarom blijf ik voorstander om geen rust te hebben buiten de bewuste rechtvaardigmaking om eerder genoemd risico te ontlopen, en geen standen te noemen, waarom? Omdat het ware geloof in de bijbel en belijdenisgeschriften haast altijd genoemd word samen met de vergeving van zonden, en vergeving van zonden is dus geen openstaande schuld maar een bewuste rechtvaardigmaking.
Als ik het goed heb, dan leert ds. Moerkerken de volgende 3 standen:
M1. Iemand met door de Heilige Geest gewerkte ellendekennis, is wedergeboren. De persoon kent Christus niet, zijn schuld is hem (voor zijn gevoel) niet vergeven.
M2. Iemand die Christus kent, weet dat hij wedergeboren is, maar zijn schuld is (voor zijn gevoel) nog niet vergeven.
M3. Iemand kent Christus en de rechtvaardiging in de vierschaar, zijn schuld is hem vergeven.
Ds. Kort leert (als ik hem goed interpreteer):
K1. Iemand met door de Heilige Geest gewerkte ellendekennis, is niet wedergeboren. De persoon kent Christus niet, zijn schuld is hem niet vergeven.
K2. Iemand die Christus kent, weet dat hij wedergeboren is, en zijn schuld is hem vergeven. Zien op de verhoogde slang (Christus) is genezing.
Wat gebeurt er nu bij het sterven van iemand in 'fase':
M1. Gaat met zonden beladen ten hemel in, om een onbekende Christus te ontmoeten.
M2. Gaat met zonden beladen ten hemel in, om zijn Christus te ontmoeten.
M3. Gaat zondeloos ten hemel in, om zijn Vader en Christus te ontmoeten.
K1. Zonder Christus geen behoud. Kan dus niet meer geweest zijn dan de algemene werkingen van de Heilige Geest.
K2. Gaat zondeloos ten hemel in, om zijn Vader en Christus te ontmoeten.
Mijn uiteindelijk vraag, ook inhakend op de hierboven staande citaten: Waarom zijn de 'embryo-theologen' er zo fanatiek in om fase M1 leven te noemen?
- Ds. Van Aalst zegt in zijn Catechismus (recensie in nieuwste Saambinder) dat iemand dat voor zichzelf niet weten kan of hij wedergeboren is, zolang hij Christus niet kent. Dus fase M1 al wedergeboren noemen, geeft totaal geen troost aan de desbetreffende persoon.
- Ds. Moerkerken noemt het laster om te suggereren, dat fase M1 genoeg is om zalig te worden.
En toch blijft men daar fanatiek op hameren. Waarom? Wie kan mij helpen?