Ik zou toch willen zeggen dat er twee soorten "Ik zal"-beloften zijn: de Heere heeft destijds aan geheel Israël beloofd hen in het land Kanaän te brengen. Dat was - lees het maar na in Exodus - een 'onvoorwaardelijke' belofte.Willem schreef:Precies. De vervulling van de beloften is dus niet algemeen gelden voor iedereen. De belofte wordt vervuld in de gelovigen. De voorwaarde is dus: "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft".Afgewezen schreef:Ik denk dat er twee soorten ik-zalbeloften zijn: voorwaardelijk, gelden een ruime kring van hoorders, onvoorwaardelijk, gelden alleen hun in wie de beloften ook daadwerkelijk vervuld zullen worden.Willem schreef:3. Hoe verhoudt de nu veel gebruikte term van de "Ik zal beloften" zich nu met het "algemeen aanbod van genade"? Is dat gelijk?
Zo vinden we in het OT de belofte: "En al uw kinderen zullen van de Heere geleerd zijn..."
In het NT betrekt de Heere Jezus deze op het geloof in Hem: "Er staat geschreven... " En dan de uitleg: "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij."
Hier zien we in wie de belofte uiteindelijk vervuld wordt: degenen die in Christus zullen geloven.
Concluderend kan er worden gesteld dat de "Ik zal" beloften niet onvoorwaardelijk gepredikt kunnen worden. Daarentegen dat het algemeen welmenend aanbod van genade aan alleen gepredikt dient te worden.
Ex. 3: 7 En de HEERE zeide: Ik heb zeer wel gezien de verdrukking Mijns volks, hetwelk in Egypte is, en heb hun geschrei gehoord, vanwege hun drijvers; want Ik heb hun smarten bekend.
8 Daarom ben Ik nedergekomen, dat Ik het verlosse uit de hand der Egyptenaren, en het opvoere uit dit land, naar een goed en ruim land, naar een land, vloeiende van melk en honig, tot de plaats der Kanaänieten, en der Hethieten, en der Amorieten, en der Ferezieten, en der Hevieten, en der Jebusieten.
Uiteindelijk blijkt deze belofte toch voorwaardelijk te zijn: velen konden niet ingaan vanwege hun ongeloof (aan deze belofte).
Maar er zijn óók "Ik zal"-beloften", die wél onvoorwaardelijk zijn. In zo'n belofte lezen we wat God doen zal aan een persoon, opdat deze de 'voorwaardelijke' belofte in bezit zal krijgen.
Het klinkt wat theoretisch, maar dit is wat ik in de Bijbel zo vind. Ex. 3/Hebr. 3-4, voorwaardelijk, en Jes. 54:13/Joh. 6:45, onvoorwaardelijk.