Nee, in dit geval bedoel ik de kerk van de Reformatie, die wat mij betreft ook na 1834 zich voornamelijk in de Hervormde Kerk bevindt.MGG schreef:Welke kerk is van God gegeven? Je bedoeld neem ik aan Gods ware kerk/Zijn kinderen)?
De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Ik vind het wel grappig…je doet alsof ik zeg dat die tekst niet op mezelf van toepassing zou zijn. Ik vind het helemaal geen vervelende tekst, hoe kom je daar bij? Dat heb ik nergens gezegd of beweerd. Ik weet van mezelf ook dat ik voorkeuren heb voor een bepaalde prediking, maar ik wijs een andere prediking niet af. Zolang deze maar Bijbels is!Herman schreef:Het is tamelijk simpel. Het is een vervelende tekst, en vervelende teksten in de Bijbel zijn altijd meer van toepassing op een ander, dan op jezelf. Daarom vind ik dat iemand het apostolische gezag niet zomaar over mag nemen voor een situatie die tamelijk complex is Als je in onze kringen of op dit forum beter bekend ben, dan gaat het niet om enkelingen, maar om velen. Daar zijn er ook veel van die zich (uiteindelijk) geheel van God afkeren, maar er zijn er ook die serieuze vragen beantwoordt krijgen onder een andere prediking dan waar ze zijn opgegroeid en als godzalige christenen gelden voor hun omgeving.Simon0612 schreef:Helemaal niet ik snap niet hoe je daar bij komt. Deze zienswijze van jou zou zelfs andersom uitlegbaar zijn. Zie met wat voor teksten/oproepen en uitleg ds. van den Brink komt op geloofstoerusting en refoweb. Die probeert macht uit te oefenen op jongeren. Het is trouwens een oproep van Paulus aan Timotheus om bij de zonde leer te blijven. Zeker mag je hierin spiegelend kijken, maar ik denk dat het ook je plicht is rondom je te kijken en te waarschuwen voor een schadelijke leer!
Wat anders…
Waarom zouden al die mensen die jij benoemt bij ds. van den Brink op pastoraal gesprek gaan? Hoeveel zouden dat er eigenlijk zijn op de 150.000 (O)GG(iN) leden? Zou hij er 20 gesproken hebben? (0,013%) Of misschien 50? (0,03%) 100 dan, das best veel toch? (0,06%). Hooguit 200 denk ik..(0,13%).
Hoe het onder de leden speelt weet ik niet, maar ik schat in dat dat ook maar een enkele procent is. Waarschijnlijk een deel wat zich al jaren niet op zijn plek voelt.
Nog één omdraaiing. De kerkgeschiedenis wijst uit dat er sinds 1834 zich vele kerkscheuringen hebben voltrokken. Op dat moment zijn er ook velen die zich van de door God gegeven kerk hebben afgekeerd en in allerlei afgescheiden verbanden en gezelschappen zijn gaan ophouden. Ook dat is een teken dat mensen zich eigen leraars verkiezen.
Ik zei al dat ik geen aantallen heb, en dat blijkbaar niemand die heeft. Dus velen is voor mij een heel wazig begrip. Zo ver ik weet speelt het in onze omgeving ook nauwelijks. Zoals ik al zei; het zullen diegene zijn die al in beweging zijn die bij ds. van den Brink uitkomen. Wat betreft de serieuze vragen en godzalige christenen moet ik dat maar van je aannemen want dat is niet te controleren, maar als jij dat zegt geloof ik dat. Ik zal dat ook niet ontkennen dat dat gebeurd.
Ik weet niet of de kerk van net voor 1834 nog te typeren was als Gods gegeven kerk. Volgens mij waren ze daar ver vanaf. Ds. Cock is ook afgezet en uit de hervormde kerk gesmeten en met hem vele anderen. De hervormde kerk van 1834 was niet meer de kerk van de reformatie.
-
- Verbannen
Dus de tekst is ook toepasbaar op bijvoorbeeld ds. L.G.C. Ledeboer?Herman schreef:Nee, in dit geval bedoel ik de kerk van de Reformatie, die wat mij betreft ook na 1834 zich voornamelijk in de Hervormde Kerk bevindt.MGG schreef:Welke kerk is van God gegeven? Je bedoeld neem ik aan Gods ware kerk/Zijn kinderen)?
Sorry, maar dan ben je echt ver van de betekende zaak van deze tekst af hoor. Het spijt me zeer, maar dit is wel een hele wonderlijke redenering en gedachtegang.
-
1 Waarom niet de Rooms-Katholieke kerk?Herman schreef:Nee, in dit geval bedoel ik de kerk van de Reformatie, die wat mij betreft ook na 1834 zich voornamelijk in de Hervormde Kerk bevindt.MGG schreef:Welke kerk is van God gegeven? Je bedoeld neem ik aan Gods ware kerk/Zijn kinderen)?
2 Een deel van Gods dienaren (oa Ledenboer) zijn door de kerk verdrukt en op den duur afgezet is, zijn er vanaf die tijd meerdere kerken van God gegeven?
3 Wat is sinds 2004 de door God gegeven kerk?
4 Mocht het antwoord op vraag 3 de PKN zijn dan is mijn 4e vraag. Hoe zie jij het dat er dominees zijn die door een goddeloze leer of levenswandel God onteren?
Maar als je jezelf ook toestaat om predikanten te filteren op wat jij denkt dat een bijbelse prediking is, waarom sta je dat anderen dan niet toe? Zeker als het gaat om een predikant die functioneert binnen een kerkverband waar de 3fve ook gelden als gezaghebbend?Simon0612 schreef:Ik vind het wel grappig…je doet alsof ik zeg dat die tekst niet op mezelf van toepassing zou zijn. Ik vind het helemaal geen vervelende tekst, hoe kom je daar bij? Dat heb ik nergens gezegd of beweerd. Ik weet van mezelf ook dat ik voorkeuren heb voor een bepaalde prediking, maar ik wijs een andere prediking niet af. Zolang deze maar Bijbels is!
Ik zei al dat ik geen aantallen heb, en dat blijkbaar niemand die heeft. Dus velen is voor mij een heel wazig begrip. Zo ver ik weet speelt het in onze omgeving ook nauwelijks. Zoals ik al zei; het zullen diegene zijn die al in beweging zijn die bij ds. van den Brink uitkomen. Wat betreft de serieuze vragen en godzalige christenen moet ik dat maar van je aannemen want dat is niet te controleren, maar als jij dat zegt geloof ik dat. Ik zal dat ook niet ontkennen dat dat gebeurd.
Ik weet niet of de kerk van net voor 1834 nog te typeren was als Gods gegeven kerk. Volgens mij waren ze daar ver vanaf. Ds. Cock is ook afgezet en uit de hervormde kerk gesmeten en met hem vele anderen. De hervormde kerk van 1834 was niet meer de kerk van de reformatie.
Over de kerk na 1834 is een enorme boom op te zetten. Dat past ongetwijfeld in een ander topic.
Ik filter niet, ik heb voorkeuren. Daarnaast hoef ik me er weinig druk om te maken in ons kerkverband. Flanken kennen we niet. Maar ik zou het heel gek vinden dat ik (pastorale) gesprekken zou aangaan over de prediking in mijn kerk met een predikant van een ander verband die mijn kerk/predikanten zo in een hoek zet. Waarom ga je dan niet het gesprek aan in je eigen kerk? En als je daar ‘wegloopt’ ben je dan niet wat anders aan het zoeken?Herman schreef:Maar als je jezelf ook toestaat om predikanten te filteren op wat jij denkt dat een bijbelse prediking is, waarom sta je dat anderen dan niet toe? Zeker als het gaat om een predikant die functioneert binnen een kerkverband waar de 3fve ook gelden als gezaghebbend?Simon0612 schreef:Ik vind het wel grappig…je doet alsof ik zeg dat die tekst niet op mezelf van toepassing zou zijn. Ik vind het helemaal geen vervelende tekst, hoe kom je daar bij? Dat heb ik nergens gezegd of beweerd. Ik weet van mezelf ook dat ik voorkeuren heb voor een bepaalde prediking, maar ik wijs een andere prediking niet af. Zolang deze maar Bijbels is!
Over de kerk na 1834 is een enorme boom op te zetten. Dat past ongetwijfeld in een ander topic.
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
En, broeders... Lukt het al een beetje met de (kerkelijke) eenheid? Waar vinden we elkaar wél?
Een leuke oefening zou zijn dat degenen die het liefst zouden zeggen dat ds vd Brink niet deugt eens wat noemen wat hen positief heeft verrast, geraakt, etc.
... en dat ook andersom natuurlijk.
Een leuke oefening zou zijn dat degenen die het liefst zouden zeggen dat ds vd Brink niet deugt eens wat noemen wat hen positief heeft verrast, geraakt, etc.
-
- Verbannen
Ik kan niets positiefs ontdekken, te meer omdat dr. Van den Brink op geen enkel moment heeft laten zien of laten merken dat hijzelf ook de wijsheid niet in pacht heeft en ook maar een mensenkind is. De overtuiging van zijn eigen gelijk vervult mij daarom met grote zorg.Ararat schreef:En, broeders... Lukt het al een beetje met de (kerkelijke) eenheid? Waar vinden we elkaar wél?
-
Dat hij niet deugt zou ik niet zomaar willen zeggen (over een dominee). In de Bijbel zien we zware straffen op het beledigen van God en Zijn kinderen/knechten.Ararat schreef:En, broeders... Lukt het al een beetje met de (kerkelijke) eenheid? Waar vinden we elkaar wél?
Eerlijk gezegd heeft mij niks positief verrast of geraakt en vind ik het jammer dat deze discussie bestaat. Wel vind vind ik het (vanuit Ds vd Brink zijn standpunt) positief dat hij er zoveel tijd en energie in stopt. Ook ga ik van zijn goede intenties uit, namelijk een oprechte zorg dat de weg naar Christus geblokkeerd wordt.
Ja prima, maar dat was niet mijn punt. Wat huisman zegt, kan ik wel volgen. Al zou ik dan spreken over de vrucht van Gods werk, en niet over een schuldbelijdenis.Simon0612 schreef:Jezus zegt dat Hij zondaren tot bekering roept.DDD schreef:Dat zegt mijns inziens niet veel. Jezus noemt hem niet zo. Al geldt voor alle mensen dat zij zondaar zijn. Maar wat mensen zondig vinden, hoeft niet specifiek zondig te zijn.
Ik lees hier geen schuldbelijdenis. Hooguit een handreiking naar de beeldvorming naar buiten, die voor tollenaars niet zo positief was.En zie ook Math. 9 vanaf vers 9.Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.
-
De vasthoudendheid die niet elke predikant heeft. Ik denk dat een groot deel zoiets heeft van: Ik in mijn (klein) hoekje.Ararat schreef:En, broeders... Lukt het al een beetje met de (kerkelijke) eenheid? Waar vinden we elkaar wél?
Nu andersom, wat vind jij positiefs aan de rechterflank?
Ik glimlach omdat de rechterflank dichterbij me is dan je misschien zou denken. Maar ik wil oprecht, zonder scherp randje antwoorden.Geytenbeekje schreef:De vasthoudendheid die niet elke predikant heeft. Ik denk dat een groot deel zoiets heeft van: Ik in mijn (klein) hoekje.Ararat schreef:En, broeders... Lukt het al een beetje met de (kerkelijke) eenheid? Waar vinden we elkaar wél?
Nu andersom, wat vind jij positiefs aan de rechterflank?
Ik waardeer de liefde voor de eigen kerkverbanden, de toewijding waarmee verdedigd wordt, de kennis die er doorgaans is en ook de vasthoudendheid.
Ik kan het niet laten om er aan toe te voegen dat het bovenstaande voor iedereen(!) ook valkuilen kunnen worden. Van sommige reacties hier vind ik echt dat men doorschiet. Dat zorgde voor mijn wat uitdagende post. Grappig trouwens, om te zien wie de uitdaging wel aan (zullen) gaan en wie niet. Ik dank degenen die reageerden!
Omdat jij tot nu toe de enige bent die niets kan bedenken wil ik proberen te helpen. Dit aanhakend op je woorden.GerefGemeente-lid schreef:Ik kan niets positiefs ontdekken, te meer omdat dr. Van den Brink op geen enkel moment heeft laten zien of laten merken dat hijzelf ook de wijsheid niet in pacht heeft en ook maar een mensenkind is. De overtuiging van zijn eigen gelijk vervult mij daarom met grote zorg.Ararat schreef:En, broeders... Lukt het al een beetje met de (kerkelijke) eenheid? Waar vinden we elkaar wél?
Misschien vind je het positief dat hij pal staat voor zijn overtuiging? Of dat hij het gezaghebbend kan brengen?
-
Ds. L. Vroegindeweij schreef eens:
Hij zal wel op vele kansels geweerd worden tegenwoordig, wellicht zelfs ook hier en daar in de HHK.Er zijn fenomenologisch gezien twee soorten gelovigen: de
eerste groep leeft op als zij horen preken van de verlorenheid van de mens, van zijn goddeloos bestaan, van de onmogelijkheid aan onze kant om zalig te worden, van het krachtdadige werk van de Heilige Geest, van de openbaring van Christus, van de honger en dorst naar Hem, van het verlangen naar heiligmaking. De andere groep gaat er langer hoe meer zitten draaien als zij dit horen en willen van deze dingen niets weten. Toch zeggen zij, dat zij veel krachtiger geloof hebben en nog beter gelovigen zijn dan wie ook. Maar van een reformatorische prediking wenden zij zich af. Hoe komt dat? Zijn zij in hun hart nog rooms? Leven zij van natuurlijke genade en eigengerechtigheid en eigenmachtig geloof? Wie lost het op? Naar mijn gedachte is deze tegenstelling groter dan die tussen rechtzinnig en vrijzinnig. Zodra mijn briefschrijver weet wat zijn sprekers met hun vrees voor het systeem bedoelen, wil ik dit graag van hem horen.
Ik zie ook in de orde des heils geen systeem, doch wel een veel voorkomende volgorde met vaste punten, die niet omkeerbaar is. Maar ik vrees het verbondssysteem of het algemene verzoeningssysteem. Dat zijn echte systemen. Daar omsluit het systeem allen. Ik weet van geen systeem, maar alleen van het werk der vrije genade, dat wij nooit kunnen narekenen. ElLnde, verlossing en dankbaarheid is de vaste volgorde, die niet omkeerbaar is. Doch voor een systeem zijn dit te weinig punten, zodat binnen dit vlak voor de Samaritaanse vrouw evenveel plaats is als voor Zacheüs. De Samaritaanse werd vóór haar ellende gezet, maar wie weet hoe lang of hoe kort zij daar al mee liep. Van Zacheüs weten we, dat zijn ellende hem martelde. Hij liep immers al lang te verlangen om Jezus te zien. Dat verlangen is alleen bij erg grote zondaren. Zacheüs was dit volgens zijn stadgenoten. Hij was het ook in zijn eigen ogen. Maar een volgorde van 3 stukken is geen systeem (Fil. 3:1).
-
Nog een citaat over Zacheus van dezelfde predikant:
In de geschiedenis van Zacheüs, die Brakel als voorbeeld aanhaalt, is helemaal duidelijk, dat er wat voorafging. Zijn begeerte om Jezus te zien ging immers vooraf aan de tijd en het feit, dat hij Jezus met blijdschap ontving. Wij kunnen niet met zekerheid zeggen, wat er vóór de ontmoeting met Jezus in het hart van Zacheüs is omgegaan, doch dat er iets is omgegaan is duidelijk. Zacheüs was een Jood, maar zeer gehaat bij zijn volksgenoten. De tollenaars waren zo veracht, dat zij voor een Joodse rechtbank niet mochten getuigen. Het was niet geoorloofd, zegt men, om giften van hen aan te nemen. Hoe dan Zacheüs kon denken, dat men de helft van zijn goederen zou aanvaarden begrijp ik niet helemaal. Tollenaars werden gelijk gesteld met hoeren en heidenen, met rovers en moordenaars. Zacheüs echter was geen groot bedrieger. Hij moet zijn best gedaan hebben om niet meer te nemen dan hem gezet was. Wie zal ons zeggen of hij niet bij de tollenaars behoorde, die in Lucas 3 . 13 geantwoord krijgen: „Eist niets meer dan u gezet is". Hij heeft zich er ongeveer aan gehouden, want anders kan hij onmogelijk de helft van zijn vermogen eerst weggeven en dan nog viervoudig het onrechtmatig verkregene vergoeden. Al had hij maar 10% geroofd, dan kan hij het nog maar amper teruggeven. Dus heeft hij zijn best gedaan om eerlijk te handelen. Deze Zacheüs had een begeerte om Jezus te zien en uit dat zien te weten te komen, wie Jezus was. Hij had bepaald van de Zaligmaker gehoord, en had groot belang bij Hem. Dat blijkt wel hieruit, dat hij zich midden onder de massa waagde, zo klein en veracht als hij was.
Maar ach, wat kwam hij toen in de druk, want men liet hem heus niet vooraanstaan. Wat doet hij nu? Hij ziet een eind verderop een boom staan, waarvan de takken laag bij de grond beginnen en daar holt hij heen. Het grondwoord betekent: hard lopen, snellen. Hij ziet de Heere Jezus aankomen en alles sluit zich voor hem. Daarom rent hij vooruit, verder op, en klimt in de boom, onder de nodige spot.
Zoveel belang had hij bij Jezus. Mij dunkt, dat Zacheüs letterlijk en figuurlijk een toeleidende weg heeft gevolgd, al viel het hem bij Jezus wonder mee. Ook in het verband van Brakel doet deze paragraaf niets af of toe aan zijn beschrijving van de voorbereidende bewegingen in de stukken die met VIII tot XII genummerd zijn.