Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 09 aug 2025, 22:18
In zekere zin kun je de zendingsreizen ook "projecten" noemen. De apostelen gingen ook doordacht te werk. Ik vind daarom evangelisatieposten aansluiten bij de Bijbelse opdracht om het evangelie te verspreiden.Marijn_M schreef: ↑09 aug 2025, 16:12Ja, die zorgvuldigheid is mooi. Alleen… in Handelingen zie je geen evangelisatieprojecten. Het Woord ging rond omdat iedereen erover sprak. Het leefde, en de drempel naar de samenkomst was veel minder hoog. Punctueel werken is niet alleen iets van calvinisten hoor — kijk maar naar de tabernakel en de tempel. God gaf daar heel precieze instructies voor, alles werd ordelijk ingericht. Maar in het Tweede Testament ligt het anders: God woont niet meer in gebouwen, maar in mensen die samen Zijn lichaam vormen. En ik lees eigenlijk maar weinig over aparte ‘projectjes’Konijntje schreef: ↑09 aug 2025, 08:57Een evangelisatiepost pak je projectmatig aan. Dat is juist iets wat ik waardeer in de Ger. Gem.: als ze iets aanpakken, wordt er vaak goed over nagedacht. Een calvinistisch trekje. Punctueel.
Daar ben ik het wel mee eens. We worden gezien als achterlijk en mensen die in een sprookjesboek geloven. (Citaat Johan Derksen) Maar dat raakt mij niet. Heb veeleer medelijden met mensen die het niet geloven.KDD schreef: ↑08 aug 2025, 22:54Het is bedoeld om op een nette manier om te zeggen dat die mensen gek, stom, en achterlijk zijn. Maar zoals je zegt er is eigenlijk niets mis mee.pierre27 schreef: ↑08 aug 2025, 22:46Even los van alles, wat is er in vredesnaam negatief aan zwarte kousen of zwarte kousenkerk? Ik zie dat vaker langskomen maar ik kan er niks negatiefs van vinden. Dat dit stigmatiserend wordt gebruikt begrijp ik daarom ook werkelijk niet.Ad Anker schreef: ↑08 aug 2025, 20:10 Waarom noem je reformatorische kerken zwarte kousenkerken? Is de GG Houten bijv. een zwarte kousenkerk? Het lijkt er wel op dat jij dit vindt. Ik vind die benaming negatief. Begrijp je dat?
Nee, zeer welkom met een afwijkende mening (binnen de grondslag). Graag zelfs!
Eens, dat wil alleen niet zeggen dat we niet kritisch naar onszelf moeten kijken. Je moet niet aankomen tijdens de evangelisatie met de predestinatieleer. Dan sla je alles dood. Dat is voor een latere fase.Konijntje schreef: ↑11 aug 2025, 18:17In zekere zin kun je de zendingsreizen ook "projecten" noemen. De apostelen gingen ook doordacht te werk. Ik vind daarom evangelisatieposten aansluiten bij de Bijbelse opdracht om het evangelie te verspreiden.Marijn_M schreef: ↑09 aug 2025, 16:12Ja, die zorgvuldigheid is mooi. Alleen… in Handelingen zie je geen evangelisatieprojecten. Het Woord ging rond omdat iedereen erover sprak. Het leefde, en de drempel naar de samenkomst was veel minder hoog. Punctueel werken is niet alleen iets van calvinisten hoor — kijk maar naar de tabernakel en de tempel. God gaf daar heel precieze instructies voor, alles werd ordelijk ingericht. Maar in het Tweede Testament ligt het anders: God woont niet meer in gebouwen, maar in mensen die samen Zijn lichaam vormen. En ik lees eigenlijk maar weinig over aparte ‘projectjes’
Neemt niet weg dat iedere christen een verantwoording heeft om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn.
Zover ik weet, wordt dat niet gedaan.GG links schreef: ↑12 aug 2025, 08:25Eens, dat wil alleen niet zeggen dat we niet kritisch naar onszelf moeten kijken. Je moet niet aankomen tijdens de evangelisatie met de predestinatieleer. Dan sla je alles dood. Dat is voor een latere fase.Konijntje schreef: ↑11 aug 2025, 18:17In zekere zin kun je de zendingsreizen ook "projecten" noemen. De apostelen gingen ook doordacht te werk. Ik vind daarom evangelisatieposten aansluiten bij de Bijbelse opdracht om het evangelie te verspreiden.Marijn_M schreef: ↑09 aug 2025, 16:12Ja, die zorgvuldigheid is mooi. Alleen… in Handelingen zie je geen evangelisatieprojecten. Het Woord ging rond omdat iedereen erover sprak. Het leefde, en de drempel naar de samenkomst was veel minder hoog. Punctueel werken is niet alleen iets van calvinisten hoor — kijk maar naar de tabernakel en de tempel. God gaf daar heel precieze instructies voor, alles werd ordelijk ingericht. Maar in het Tweede Testament ligt het anders: God woont niet meer in gebouwen, maar in mensen die samen Zijn lichaam vormen. En ik lees eigenlijk maar weinig over aparte ‘projectjes’
Neemt niet weg dat iedere christen een verantwoording heeft om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn.
Het is aan de synodes, maar je kan erop rekenen dat zij tot emeritaat blijven.Job schreef: ↑14 aug 2025, 08:04 Ds. A. Schreuder
Ds. G. van Manen
Oud. K.H. de Heer
Ds. A.P. Baaijens
Ds. B.J. van Boven
Oud. A.G. Bregman
Oud. M. de Geus
Ds. A.T. Huijser
Ds. S. Maljaars
Ik zag op Gergeminfo dat in niet veel jaren tijds het curatorium GG behoorlijk vernieuwd en verjongd is. De predikanten Hoogerland en Moens zijn inmiddels afgezwaaid; vervangen door de broeders Baaijens en Huijser. Zitten curatoren over het algemeen tot hun emeritaat en betekent dat dat jongere toegetreden predikanten wellicht 20/25 jaar + zullen kunnen deelnemen? Of wordt er na een X-aantal jaar weer naar vervangers gezocht?
Ik denk het niet
Dat is ook niet doorsnee
Klopt, maar moet dat perse? Ik vind geschiktheid belangrijker dan doorsnee.
En een ander nadeel van de verantwoordelijkheid bij de Synode leggen is dat een gedeelte van de kerk zich niet vertegenwoordigd voelt en is. Wat capaciteiten betreft ds. Baan en ds. Zondag zijn beiden doctor dus dat zou wel moeten kunnen. Het is een feit dat er zoiets als kerkpolitiek bestaat.MGG schreef: ↑14 aug 2025, 10:56Dat is ook niet doorsnee.
Een roulerend systeem lijkt mij waardeloos. Niet iedereen heeft dezelfde capaciteiten. In een gemeente gebruik je dat ook niet. Via trapsgewijze afvaardiging de verantwoordelijkheid bij de synode leggen is wat mij betreft prima. Het enige nadeel is dat kleine gemeente relatief gezien veel meer invloed hebben dan grote gemeenten in bijvoorbeeld Rijssen en Barneveld