Ds. Meeuwse zou ik nu niet direct een rechtse predikant noemen. Wel wat eigenzinnig misschien, maar toch hooguit iets rechts van het midden. Ds. de Heer zou een goed voorbeeld kunnen zijn. Die ken ik verder niet, afgezien van wat stukken die hij schreef.MGG schreef: ↑Gisteren, 23:05Van twee weet ik het heel zeker, omdat ik nog weet dat zij het tijdens eens dienst zeiden. Onze eigen dominee en ds. de Heer. Ik dacht dat bijvoorbeeld ds. Meeuse het ook deed, maar dat kan ik niet stellig zeggen. Ik weet namelijk niet hoe ik hierbij kom.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik verbaas mij er dan weer over dat er mensen zijn die zulke dingen niet weten. Zo is iedereen anders. Er zijn zoveel manieren om liturgieën te achterhalen. Dat begint al bij foto's in de krant. En tegenwoordig kun je van de meeste kerken de liturgie ook online vinden.
Voor het overige hoef je niet zoveel te onthouden: slechts de voorbeelden die de stereotypen ontkrachten.
Ds. Hogchem heeft destijds een regelmatige rubriek in de Saambinder gehad waarin hij per keer een onbekende psalm besprak, afwisselend met ds. Van Aalst meen ik. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 822b9df987 Het idee was dat die psalm dan kerkverband-breed gezongen zou worden zowel in de kerk als thuis. Ik beschik slechts over anekdotisch bewijs (de eigen gemeente met gastpredikanten) maar heb niet de indruk dat dat destijds serieus is opgepakt. Begrijpelijk, want een psalm moet wel passen bij de preek. We gaan niet naar de kerk om moeilijke melodieën te leren.Hendrikus schreef: ↑Gisteren, 21:16https://www.rd.nl/artikel/441911-versla ... amersfoort
Mogelijk vanwege zijn bijdrage als spreker aan het RD-symposium "Onbekende psalmen"?
Calvijn dacht daar heel anders over. Die liet de psalmen gewoon op volgorde zingen, en zo kwamen ze allemaal keurig aan de beurt. En niet alleen de populaire versjes, maar álle coupletten.Job schreef: ↑Vandaag, 05:18Ds. Hogchem heeft destijds een regelmatige rubriek in de Saambinder gehad waarin hij per keer een onbekende psalm besprak, afwisselend met ds. Van Aalst meen ik. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 822b9df987 Het idee was dat die psalm dan kerkverband-breed gezongen zou worden zowel in de kerk als thuis. Ik beschik slechts over anekdotisch bewijs (de eigen gemeente met gastpredikanten) maar heb niet de indruk dat dat destijds serieus is opgepakt. Begrijpelijk, want een psalm moet wel passen bij de preek. We gaan niet naar de kerk om moeilijke melodieën te leren.Hendrikus schreef: ↑Gisteren, 21:16https://www.rd.nl/artikel/441911-versla ... amersfoort
Mogelijk vanwege zijn bijdrage als spreker aan het RD-symposium "Onbekende psalmen"?
Het idee dat een psalm bij de preek moet passen is pas in de 18e eeuw ontstaan.
Trouwens, geen enkele psalm heeft echt een moeilijke melodie.
~~Soli Deo Gloria~~
Los daarvan past psalm 149 bij iedere dienst als openingspsalm. Wellicht bij een rouwdienst wat minder, voor zover je dat een dienst noemt. En daarnaast: als je werkelijk psalmen uitzoekt die goed passen, dan kom je aan de meeste zogenoemde onbekende psalmen ook toe.
Ik heb niet zo'n idee van wat onbekende psalmen zijn, omdat ik ze allemaal ken, maar ik zou 149 daar niet onder scharen. Maar dat komt misschien omdat deze psalm vooral in de nieuwe berijming heel populair is. Volgens mij hebben wij hem deze maand ook nog in de kerk gezongen.
Maar goed, als iemand het raadsel van Berkenwoude nog kan oplossen, dan houd ik mij aanbevolen. De liturgie staat niet bij de terugluistergeschiedenis, dus het is een beetje lastig te controleren of deze psalm in het verleden daar foutloos gezongen werd.
Ik heb niet zo'n idee van wat onbekende psalmen zijn, omdat ik ze allemaal ken, maar ik zou 149 daar niet onder scharen. Maar dat komt misschien omdat deze psalm vooral in de nieuwe berijming heel populair is. Volgens mij hebben wij hem deze maand ook nog in de kerk gezongen.
Maar goed, als iemand het raadsel van Berkenwoude nog kan oplossen, dan houd ik mij aanbevolen. De liturgie staat niet bij de terugluistergeschiedenis, dus het is een beetje lastig te controleren of deze psalm in het verleden daar foutloos gezongen werd.
Wat betreft dat artikel: de auteur noemt terecht dat in kleine gemeenten de psalmen wel prima gezongen kunnen worden. Dat ligt niet aan de omvang van de gemeenten, maar aan de predikanten die er voorgaan. Die gemeenten hebben vaak een breed uitnodigingsbeleid.Job schreef: ↑Vandaag, 05:18Ds. Hogchem heeft destijds een regelmatige rubriek in de Saambinder gehad waarin hij per keer een onbekende psalm besprak, afwisselend met ds. Van Aalst meen ik. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 822b9df987 Het idee was dat die psalm dan kerkverband-breed gezongen zou worden zowel in de kerk als thuis. Ik beschik slechts over anekdotisch bewijs (de eigen gemeente met gastpredikanten) maar heb niet de indruk dat dat destijds serieus is opgepakt. Begrijpelijk, want een psalm moet wel passen bij de preek. We gaan niet naar de kerk om moeilijke melodieën te leren.Hendrikus schreef: ↑Gisteren, 21:16https://www.rd.nl/artikel/441911-versla ... amersfoort
Ds. Kattenberg liet het laatste vers van psalm 59 zo ongeveer maandelijks zingen, schat ik in, en dan ken je die vanzelf. Het is ook een prachtige psalm.
Los daarvan: als een gemeente aarzelend zingt, dan is dat spijtig, maar dat lijkt me geen reden om een couplet niet op te geven. Volgens mij zit het probleem hem ook niet in de gemeenten, maar in de predikanten en studenten. Zij kennen zelf de psalmen niet. Dat geldt ook voor de docenten op de school. Ze hebben over het algemeen genomen haast en doen vaak maar wat bij de liturgie. Ik vraag me vaak af of ze thuis wel eens wat zingen. En wat dan. Na emeritaat gaat het over het algemeen beter. Ik begrijp niet dat dat niet in het artikel staat, al kan ik er wel naar raden.
Er zou veel gewonnen zijn als de studenten bij de theologische school alle psalmen zouden leren en in ieder geval voor iedere eredienst alle psalmen doorbladeren. Of dat overlaten aan de organist. Het probleem zit hem toch echt bij de predikanten, en niet bij de organisten of gemeenteleden of scholen. Alle kinderen op reformatorische scholen leren alle Geneefse melodieën. Dus de gemeenten kunnen die ook allemaal prima zingen. Misschien dat het een keer fout gaat, maar dat gaat vanzelf over.
Als je geen tijd hebt om een passende liturgie uit te zoeken -wat geregeld het geval is- laat dat dan over aan de organist of aan een ouderling. Die kan -uitzonderingen daargelaten- prima de liturgie uitzoeken bij een preekschets.
Ik verbaas mij er vaak over hoe het kan dat sommige psalmen zo onbekend zijn geworden. Denk aan Psalm 57, 148, 41 (vers 6 bijvoorbeeld) etc. Zowel qua tekst als qua melodie zou je bij sommige onbekende psalmen verwachten dat ze minstens even geliefd zouden zijn als bijvoorbeeld Psalm 25 en 42. Ik snap dat een en ander wel afhangt van de persoonlijke voorkeuren van degene die de liturgie verzorgt maar hoe kan het dat een aantal (dezelfde) psalmen in grote delen van de gezindte onbekend zijn?
En hoe is het te verklaren dat er in 'linkse' gemeenten over het algemeen meer onbekende psalmen worden gezongen dan in 'rechtse' gemeenten zoals hierboven wordt gesuggereerd?
En hoe is het te verklaren dat er in 'linkse' gemeenten over het algemeen meer onbekende psalmen worden gezongen dan in 'rechtse' gemeenten zoals hierboven wordt gesuggereerd?
- Maanenschijn
Ik denk dat het veel met de melodie te maken heeft. Hoe minder 'kerktoonsoort' en hoe meer 'mineur-majeur', hoe geliefder.Rido91 schreef:Ik verbaas mij er vaak over hoe het kan dat sommige psalmen zo onbekend zijn geworden. Denk aan Psalm 57, 148, 41 (vers 6 bijvoorbeeld) etc. Zowel qua tekst als qua melodie zou je bij sommige onbekende psalmen verwachten dat ze minstens even geliefd zouden zijn als bijvoorbeeld Psalm 25 en 42. Ik snap dat een en ander wel afhangt van de persoonlijke voorkeuren van degene die de liturgie verzorgt maar hoe kan het dat een aantal (dezelfde) psalmen in grote delen van de gezindte onbekend zijn?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Van een vraagje over Psalm 149 gaat het naar een analyse waarbij het probleem volgens jou bij de dominees en de ts ligt. Naast wat aannames en mening doe je weer wonderlijke uitspraken.DDD schreef: ↑Vandaag, 09:15Wat betreft dat artikel: de auteur noemt terecht dat in kleine gemeenten de psalmen wel prima gezongen kunnen worden. Dat ligt niet aan de omvang van de gemeenten, maar aan de predikanten die er voorgaan. Die gemeenten hebben vaak een breed uitnodigingsbeleid.Job schreef: ↑Vandaag, 05:18Ds. Hogchem heeft destijds een regelmatige rubriek in de Saambinder gehad waarin hij per keer een onbekende psalm besprak, afwisselend met ds. Van Aalst meen ik. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 822b9df987 Het idee was dat die psalm dan kerkverband-breed gezongen zou worden zowel in de kerk als thuis. Ik beschik slechts over anekdotisch bewijs (de eigen gemeente met gastpredikanten) maar heb niet de indruk dat dat destijds serieus is opgepakt. Begrijpelijk, want een psalm moet wel passen bij de preek. We gaan niet naar de kerk om moeilijke melodieën te leren.Hendrikus schreef: ↑Gisteren, 21:16https://www.rd.nl/artikel/441911-versla ... amersfoort
Ds. Kattenberg liet het laatste vers van psalm 59 zo ongeveer maandelijks zingen, schat ik in, en dan ken je die vanzelf. Het is ook een prachtige psalm.
Los daarvan: als een gemeente aarzelend zingt, dan is dat spijtig, maar dat lijkt me geen reden om een couplet niet op te geven. Volgens mij zit het probleem hem ook niet in de gemeenten, maar in de predikanten en studenten. Zij kennen zelf de psalmen niet. Dat geldt ook voor de docenten op de school. Ze hebben over het algemeen genomen haast en doen vaak maar wat bij de liturgie. Ik vraag me vaak af of ze thuis wel eens wat zingen. En wat dan. Na emeritaat gaat het over het algemeen beter. Ik begrijp niet dat dat niet in het artikel staat, al kan ik er wel naar raden.
Er zou veel gewonnen zijn als de studenten bij de theologische school alle psalmen zouden leren en in ieder geval voor iedere eredienst alle psalmen doorbladeren. Of dat overlaten aan de organist. Het probleem zit hem toch echt bij de predikanten, en niet bij de organisten of gemeenteleden of scholen. Alle kinderen op reformatorische scholen leren alle Geneefse melodieën. Dus de gemeenten kunnen die ook allemaal prima zingen. Misschien dat het een keer fout gaat, maar dat gaat vanzelf over.
Als je geen tijd hebt om een passende liturgie uit te zoeken -wat geregeld het geval is- laat dat dan over aan de organist of aan een ouderling. Die kan -uitzonderingen daargelaten- prima de liturgie uitzoeken bij een preekschets.
Ik krijg soms het idee dat jij op basis van stokpaardjes maar wat schrijft

-
Psalm 25 en 42 worden op scholen al vroegn aangeleerd. Op zondag zingen wij vaak de versjes die op de reformatorische school geleerd worden. Het bekende blijft hierdoor terugkomen. Stel een onbekende psalm wordt 1 keer per jaar gezongen, hoeveel mensen kennen die psalm 10 jaar later?Rido91 schreef: ↑Vandaag, 10:01 Ik verbaas mij er vaak over hoe het kan dat sommige psalmen zo onbekend zijn geworden. Denk aan Psalm 57, 148, 41 (vers 6 bijvoorbeeld) etc. Zowel qua tekst als qua melodie zou je bij sommige onbekende psalmen verwachten dat ze minstens even geliefd zouden zijn als bijvoorbeeld Psalm 25 en 42. Ik snap dat een en ander wel afhangt van de persoonlijke voorkeuren van degene die de liturgie verzorgt maar hoe kan het dat een aantal (dezelfde) psalmen in grote delen van de gezindte onbekend zijn?
Wie van ons kent bijvoorbeeld psalm 137 vers 5 uit zijn hoofd?
Mijn verklaring is voorlopig DDD zijn stokpaardje.
MGG schreef: ↑Vandaag, 10:15Psalm 25 en 42 worden op scholen al vroegn aangeleerd. Op zondag zingen wij vaak de versjes die op de reformatorische school geleerd worden. Het bekende blijft hierdoor terugkomen. Stel een onbekende psalm wordt 1 keer per jaar gezongen, hoeveel mensen kennen die psalm 10 jaar later?Rido91 schreef: ↑Vandaag, 10:01 Ik verbaas mij er vaak over hoe het kan dat sommige psalmen zo onbekend zijn geworden. Denk aan Psalm 57, 148, 41 (vers 6 bijvoorbeeld) etc. Zowel qua tekst als qua melodie zou je bij sommige onbekende psalmen verwachten dat ze minstens even geliefd zouden zijn als bijvoorbeeld Psalm 25 en 42. Ik snap dat een en ander wel afhangt van de persoonlijke voorkeuren van degene die de liturgie verzorgt maar hoe kan het dat een aantal (dezelfde) psalmen in grote delen van de gezindte onbekend zijn?
Ik mag toch wel hopen dat er op reformatorische scholen meer wordt geleerd dan alleen de standaard bekende psalmen? Dus dan zouden ook juist de onbekende psalmen aan bod moeten komen?
Ik ken psalm 137:5 niet uit mijn hoofd maar ik zou, als ik de de tekst van deze psalm voor mij heb,
deze wel kunnen zingen zonder begeleiding van orgel of ander instrument. Bij dit vers moet ik overigens altijd denken aan de begeleiding van Dick Sanderman op de onbekende psalmen middag van het RD destijds, waar hij bij het zingen van psalm 137:5 het 'verplett'ren aan de rotsen' tot uitbeelding bracht op het orgel. Zeer indrukwekkend vond ik dat!
Dat klopt. Liturgie is een van mijn stokpaardjes. Maar daarom heb ik daar nog wel verstand van.MGG schreef: ↑Vandaag, 10:08Van een vraagje over Psalm 149 gaat het naar een analyse waarbij het probleem volgens jou bij de dominees en de ts ligt. Naast wat aannames en mening doe je weer wonderlijke uitspraken.DDD schreef: ↑Vandaag, 09:15Wat betreft dat artikel: de auteur noemt terecht dat in kleine gemeenten de psalmen wel prima gezongen kunnen worden. Dat ligt niet aan de omvang van de gemeenten, maar aan de predikanten die er voorgaan. Die gemeenten hebben vaak een breed uitnodigingsbeleid.Job schreef: ↑Vandaag, 05:18Ds. Hogchem heeft destijds een regelmatige rubriek in de Saambinder gehad waarin hij per keer een onbekende psalm besprak, afwisselend met ds. Van Aalst meen ik. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 822b9df987 Het idee was dat die psalm dan kerkverband-breed gezongen zou worden zowel in de kerk als thuis. Ik beschik slechts over anekdotisch bewijs (de eigen gemeente met gastpredikanten) maar heb niet de indruk dat dat destijds serieus is opgepakt. Begrijpelijk, want een psalm moet wel passen bij de preek. We gaan niet naar de kerk om moeilijke melodieën te leren.Hendrikus schreef: ↑Gisteren, 21:16
https://www.rd.nl/artikel/441911-versla ... amersfoort
Ik krijg soms het idee dat jij op basis van stokpaardjes maar wat schrijft. Vaak weinig positiefs over bijvoorbeeld dominees, gbs en de ts.
Wat betreft mijn opmerkingen over de theologische school: die zijn naar aanleiding van een artikel dat iemand anders inbrengt. Ik geef mijn gedachten bij dat artikel, dat mijns inziens nogal om de hete brij heendraait. Maar het artikel en mijn vraag hangt mogelijk wel met elkaar samen, daar probeer ik nu juist achter te komen. De hypothese is vooralsnog dat de aanwezige predikanten en ambtsdragers de melodie niet kennen. Een andere redelijke verklaring is er immers niet?
Dat past dan goed bij mijn opmerking over het uitzoeken van de liturgie.
Ik ken psalm 137 vers 5 uit mijn hoofd. En los daarvan ben ik blij dat je het met mijn verklaring eens bent, maar het is wel droevig dat dit de toestand is.MGG schreef: ↑Vandaag, 10:15Psalm 25 en 42 worden op scholen al vroegn aangeleerd. Op zondag zingen wij vaak de versjes die op de reformatorische school geleerd worden. Het bekende blijft hierdoor terugkomen. Stel een onbekende psalm wordt 1 keer per jaar gezongen, hoeveel mensen kennen die psalm 10 jaar later?Rido91 schreef: ↑Vandaag, 10:01 Ik verbaas mij er vaak over hoe het kan dat sommige psalmen zo onbekend zijn geworden. Denk aan Psalm 57, 148, 41 (vers 6 bijvoorbeeld) etc. Zowel qua tekst als qua melodie zou je bij sommige onbekende psalmen verwachten dat ze minstens even geliefd zouden zijn als bijvoorbeeld Psalm 25 en 42. Ik snap dat een en ander wel afhangt van de persoonlijke voorkeuren van degene die de liturgie verzorgt maar hoe kan het dat een aantal (dezelfde) psalmen in grote delen van de gezindte onbekend zijn?
En wat betreft de scholen: op reformatorische scholen worden alle psalmmelodiën geleerd. Los daarvan zingen GG waar geen reformatorische school is over het algemeen alle melodiën vlekkenloos, dus daar zit het hem echt niet in.
Het is natuurlijk niet alleen maar een kwestie van tijd maar ook van prioriteit hoeveel moeite je wil steken in een goede liturgie. Een predikant die weinig psalmen kent en geen zin heeft om het hele psalmboek door te bladeren zou bijvoorbeeld ook wat kernwoorden uit de preek kunnen opzoeken via psalmboek.nl en aan de hand daarvan wat passende psalmen kunnen opzoeken.DDD schreef: ↑50 minuten geledenDat klopt. Liturgie is een van mijn stokpaardjes. Maar daarom heb ik daar nog wel verstand van.MGG schreef: ↑Vandaag, 10:08Van een vraagje over Psalm 149 gaat het naar een analyse waarbij het probleem volgens jou bij de dominees en de ts ligt. Naast wat aannames en mening doe je weer wonderlijke uitspraken.DDD schreef: ↑Vandaag, 09:15Wat betreft dat artikel: de auteur noemt terecht dat in kleine gemeenten de psalmen wel prima gezongen kunnen worden. Dat ligt niet aan de omvang van de gemeenten, maar aan de predikanten die er voorgaan. Die gemeenten hebben vaak een breed uitnodigingsbeleid.Job schreef: ↑Vandaag, 05:18
Ds. Hogchem heeft destijds een regelmatige rubriek in de Saambinder gehad waarin hij per keer een onbekende psalm besprak, afwisselend met ds. Van Aalst meen ik. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 822b9df987 Het idee was dat die psalm dan kerkverband-breed gezongen zou worden zowel in de kerk als thuis. Ik beschik slechts over anekdotisch bewijs (de eigen gemeente met gastpredikanten) maar heb niet de indruk dat dat destijds serieus is opgepakt. Begrijpelijk, want een psalm moet wel passen bij de preek. We gaan niet naar de kerk om moeilijke melodieën te leren.
Ik krijg soms het idee dat jij op basis van stokpaardjes maar wat schrijft. Vaak weinig positiefs over bijvoorbeeld dominees, gbs en de ts.
Wat betreft mijn opmerkingen over de theologische school: die zijn naar aanleiding van een artikel dat iemand anders inbrengt. Ik geef mijn gedachten bij dat artikel, dat mijns inziens nogal om de hete brij heendraait. Maar het artikel en mijn vraag hangt mogelijk wel met elkaar samen, daar probeer ik nu juist achter te komen. De hypothese is vooralsnog dat de aanwezige predikanten en ambtsdragers de melodie niet kennen. Een andere redelijke verklaring is er immers niet?
Dat past dan goed bij mijn opmerking over het uitzoeken van de liturgie.
Het wordt natuurlijk wat problematischer als de preek weinig kernwoorden bevat en het een louter bevindelijk praatje wordt waarbij de tekst is uitgezocht aan de hand van de preek. Maar dat is weer een ander verhaal
Dat is een interessante vraag. Daar is voor zover ik weet, geen onderzoek naar gedaan. Ik denk dat het inderdaad mogelijk is dat de geloofsbeleving in rechts bevindelijke hoek, die gestempeld is door de romantiek, ook om die reden meer heeft met toonsoorten uit die tijd, en niet zoveel met toonsoorten vanuit de (tijd van de) vroege kerk en reformatie.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 10:07Ik denk dat het veel met de melodie te maken heeft. Hoe minder 'kerktoonsoort' en hoe meer 'mineur-majeur', hoe geliefder.Rido91 schreef:Ik verbaas mij er vaak over hoe het kan dat sommige psalmen zo onbekend zijn geworden. Denk aan Psalm 57, 148, 41 (vers 6 bijvoorbeeld) etc. Zowel qua tekst als qua melodie zou je bij sommige onbekende psalmen verwachten dat ze minstens even geliefd zouden zijn als bijvoorbeeld Psalm 25 en 42. Ik snap dat een en ander wel afhangt van de persoonlijke voorkeuren van degene die de liturgie verzorgt maar hoe kan het dat een aantal (dezelfde) psalmen in grote delen van de gezindte onbekend zijn?
Ik heb wel wat vermoedens. Psalm 149 is denk ik voor een deel van de predikanten niet ernstig genoeg. Zowel de melodie als de inhoud van de psalm zijn wat triomfantelijk, en daar hebben rechtse dominees het niet zo op.
Sowieso kiezen rechtse dominees overwegend psalmcoupletten die maar beperkt in de bijbeltekst terugkomen. Het gaat dan vooral om de toevoeging in het couplet, zoals: "Och, schonkt gij mij de hulp van Uwen Geest", of: "Zo doe hij ook aan mij".
Dat komt omdat zowel de bijbeltekst als de gezongen liederen moeten voldoen aan de normen van bevindelijkheid. En dan kun je dus niet over iedere bijbeltekst preken en ook niet ieder psalmvers laten zingen.
Daarnaast is er vanouds een verschil in opleiding. Bevindelijke dominees hadden weinig parate kennis, dus roeiden met de riemen die zij hadden. Ze waren ook nogal afhankelijk van de indachtigmakingen van de heilige Geest, en die beperkt zich gewoonlijk tot de teksten die je al kent.
Ik denk dat dominees (en trouwens gemeenten ook) die als 'linkser' bekend staan, gemiddeld vaak een iets dikkere bijbel en psalmboek hebben omdat ze iets hoger zijn opgeleid, de Schrift iets meer laten spreken zoals die is.
Ik weet niet wat nu oorzaak en gevolg is. Het kan ook zijn dat iemand die de hele Bijbel serieus neemt en ook bepreekt, als vanzelf niet meer rechts is. Het zou heel interessant zijn als daar eens onderzoek naar wordt gedaan, zeker als predikanten wat heen of juist weer schuiven. Maar het zal heel lastig zijn om dat voldoende betrouwbaar uit te zoeken.
Daarnaast hebben rechtse dominees het vaak niet op veranderingen en over het algemeen genomen ook niet op kritische analyses. Een echte rechtse dominee zal dit betoog maar een voet te hoog vinden. Dat is ook gelijk een beschermingsmechanisme, want dan hoef je er ook niets mee te doen.