Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

huisman

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 11:37 Maar het punt qua kortgeding is ook helemaal niet v&a. Alsof een rechter daarover de knop moet doorhakken. Kom op zeg!

Punt is de weg die is gekozen door geen roepende kerk aan te wijzen. En dat ben ik het met Broeksterwoude en Bügel, deskundigen en vele duizenden cgkérs eens, dit is geen goede weg.
Stel er komt een roepende kerk. Weet niet of Hoogeveen ook in de eis zit maar dat verwacht ik niet. Wat lost dat dan op?
Je verwacht toch niet dat wij dan back to normal gaan. Dat classes die al jaren stilliggen weer gaan vergaderen. Dat op de overige classes er geen grote gaten gaan vallen vanwege afwezige kerkenraden enz.
Een juridisch afdwingen van je gelijk gaat verharding opleveren. De rechter gaat gelukkig zeker niet bepalen hoe de CGK denkt over v&a en homoseksueel samenleven op basis van de Schrift. Nu nog niet maar als je het VVD programma leest mag je zelfs daar bezorgd over zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 11:14 Een kind kan de inconsequentie (laat ik geen zwaardere termen gebruiken) hiervan inzien. En Huisman legt daar terecht de vinger bij.
Het omgekeerde geldt natuurlijk ook. Je kunt iemand niet verwijten zich niet aan de kerkorde te houden, als je dat zelf ook niet doet. Als dat het oordeel van de rechter is althans.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Vandaag, 11:46 Een juridisch afdwingen van je gelijk gaat verharding opleveren.
Waarom? Je schept juist helderheid over rechtmatigheid van handelen.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Vandaag, 11:46
MidMid schreef: Vandaag, 11:37 Maar het punt qua kortgeding is ook helemaal niet v&a. Alsof een rechter daarover de knop moet doorhakken. Kom op zeg!

Punt is de weg die is gekozen door geen roepende kerk aan te wijzen. En dat ben ik het met Broeksterwoude en Bügel, deskundigen en vele duizenden cgkérs eens, dit is geen goede weg.
Stel er komt een roepende kerk. Weet niet of Hoogeveen ook in de eis zit maar dat verwacht ik niet. Wat lost dat dan op?
Je verwacht toch niet dat wij dan back to normal gaan. Dat classes die al jaren stilliggen weer gaan vergaderen. Dat op de overige classes er geen grote gaten gaan vallen vanwege afwezige kerkenraden enz.
Een juridisch afdwingen van je gelijk gaat verharding opleveren. De rechter gaat gelukkig zeker niet bepalen hoe de CGK denkt over v&a en homoseksueel samenleven op basis van de Schrift. Nu nog niet maar als je het VVD programma leest mag je zelfs daar bezorgd over zijn.
Wil je nu echt dat ik weer in dezelfde groef kruip?!
Je weet prima wat ik dan over het vervolg denk.

Niemand denkt dat we 'back to normal' gaan. Maar wat dan wel duidelijk is, is dat je in crisis vermeend recht niet naar eigen inzicht en je eigen kant op kan buigen.

Daarnaast zal het oud-moderamen er dan echt voor 181 gemeenten moeten zijn...

Dat er verharding optreedt door je gelijk juridisch af te dwingen, zal best kunnen. Maar nu werkt de starre en afwijzende houding (ondanks de inbreng van vele deskundigen) uit Rijnsburg op vragen, kritische noten ed., bij mij ook verharding en vervreemding uit. In de kerk is het niet zo fout om soms te zeggen 'wij zaten mis in de gekozen weg, laten we samen een weg zoeken'.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

Dat er vanuit Rijnsburg nu geïrriteerd word gereageerd op de rechtszaak is begrijpelijk, het zou een streep door hun plannen kunnen worden. Maar objectief gezien is het echt niet verkeerd, omdat er duidelijkheid kan komen voor iedereen die zich niet bij Rijnsburg wil aansluiten.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Middenrefo schreef: Vandaag, 13:33 Dat er vanuit Rijnsburg nu geïrriteerd word gereageerd op de rechtszaak is begrijpelijk, het zou een streep door hun plannen kunnen worden. Maar objectief gezien is het echt niet verkeerd, omdat er duidelijkheid kan komen voor iedereen die zich niet bij Rijnsburg wil aansluiten.
Dat zijn krokodillentranen.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 13:33 Dat er vanuit Rijnsburg nu geïrriteerd word gereageerd op de rechtszaak is begrijpelijk, het zou een streep door hun plannen kunnen worden. Maar objectief gezien is het echt niet verkeerd, omdat er duidelijkheid kan komen voor iedereen die zich niet bij Rijnsburg wil aansluiten.
Persoonlijk denk ik dat welke uitslag er ook komt het geen enkele invloed op Rijnsburg zal hebben.
Daar is ook geen irritatie over. Mijn irritatie is het feit dat iemand die zelf de kerkorde stelselmatig overtreed nu een kort geding aanspant over een vermeende overtreding van de kerkorde door de GS .

Die balk in eigen oog wordt blijkbaar niet gezien.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

huisman schreef: Vandaag, 17:10
Persoonlijk denk ik dat welke uitslag er ook komt het geen enkele invloed op Rijnsburg zal hebben.
Daar is ook geen irritatie over. Mijn irritatie is het feit dat iemand die zelf de kerkorde stelselmatig overtreed nu een kort geding aanspant over een vermeende overtreding van de kerkorde door de GS .

Exact. Tel daarbij op dat diegene die de kerkorde stelselmatig heeft overtreden ook meerdere keren tot de orde is geroepen. Op een gegeven moment is de maat vol.
MidMid

Bericht door MidMid »

Konijntje schreef: Vandaag, 17:41
huisman schreef: Vandaag, 17:10

Exact. Tel daarbij op dat diegene die de kerkorde stelselmatig heeft overtreden ook meerdere keren tot de orde is geroepen. Op een gegeven moment is de maat vol.
Rijnsburg mocht niet worden geframed.
@Huisman, waarom dan wel het zelf doen bij Broeksterwoude?
Waarom maar dat op de man blijven spelen?
Zou dat de balk in jouw oog kunnen zijn?
refo

Bericht door refo »

Maar al met al: er moet toch een roepende kerk zijn? Anders kan er nooit meer een Generale Synode bijeengeroepen worden. Als het moderamen geen roepende kerk aanwijst is het van tweeën een: de Generale Synode is nog niet gesloten en duurt dus voort of de roepende kerk van de vorige Generale Synode blijft als zodanig in functie.

Het lijkt me anders dat de CGK al uiteengevallen is in Particuliere Synodes, die nooit meer een mogelijkheid hebben om een Generale Synode bijeen te roepen.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef: Vandaag, 17:49 Maar al met al: er moet toch een roepende kerk zijn? Anders kan er nooit meer een Generale Synode bijeengeroepen worden. Als het moderamen geen roepende kerk aanwijst is het van tweeën een: de Generale Synode is nog niet gesloten en duurt dus voort of de roepende kerk van de vorige Generale Synode blijft als zodanig in functie.

Het lijkt me anders dat de CGK al uiteengevallen is in Particuliere Synodes, die nooit meer een mogelijkheid hebben om een Generale Synode bijeen te roepen.
Dat heb je goed. Het kerkverband is in ontbinding zei de preses (ds. Schenau) van de vorige GS al. Die ontbinding was al langer zichtbaar op het niveau van classes en Particuliere Synode en is nu ook zichtbaar geworden op het niveau van de Generale Synode. Die verdergaande ontbinding wordt niet stopgezet door het instellen van een roepende kerk.

Trouwens via classes en minimaal 2 PS’en kan een GS samengeroepen worden. Wat lastiger zonder roepende kerk maar zeker niet onmogelijk.
Plaats reactie