De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
@ MGG
Ellendekennis en berouw zijn denk ik ongeveer hetzelfde.
Ik zou berouw alleen zien als een gevoel van spijt over de zonde.
Die zonde krijg je naar mijn idee door Christus.
Is het een klein lettertje?
Wel als je denkt daar niet naar Jezus te mogen.
Het is echter uit liefde voor hem.
Het is geen verplichting van "en nu moet je op je knieën smaken om excuses.
Overigens; mensen vinden dit erg moeilijk.
In de gemeente waar ik lid ben, wordt het onderwerp liever gemeden.
Ellendekennis en berouw zijn denk ik ongeveer hetzelfde.
Ik zou berouw alleen zien als een gevoel van spijt over de zonde.
Die zonde krijg je naar mijn idee door Christus.
Is het een klein lettertje?
Wel als je denkt daar niet naar Jezus te mogen.
Het is echter uit liefde voor hem.
Het is geen verplichting van "en nu moet je op je knieën smaken om excuses.
Overigens; mensen vinden dit erg moeilijk.
In de gemeente waar ik lid ben, wordt het onderwerp liever gemeden.
-
Even voor de duidelijkheid, heb je dit tegen mij? Zo ja, dan heb ik of iets verkeerd gezegd of jij heb iets verkeerd begrepen. Ik geloof namelijk ook niet dat mensen door het preken van de 3 stukken bij Jezus weggehouden worden. (Ik vraag mij dan altijd af waarvoor we Jezus nodig zouden hebben als we onze ellende niet kennen? En hoe kunnen we oprecht dankbaar zijn als Jezus ons niet verlost heeft?)pierre27 schreef:
Met dat zogenaamde schema van ellende, verlossing en dankbaarheid is ook helemaal niks mis. Ik geloof er geen snars van dat mensen door dit te preken bij Jezus weggehouden zouden worden. Wat een dwaasheid dit te stellen.
In al die jaren dat ik ter kerke ga heb ik nog nooit het woord checklist gehoord. Het schema is gegrond op de Bijbel en heeft voor mij sterke papieren. Het minimalisen van de prediking ervan is mijns inziens pas de dood in de pot.Louis2 schreef:Dat klopt, zolang je er geen checklist van maakt om de oprechtheid van een bekering aan af te leiden.pierre27 schreef: Met dat zogenaamde schema van ellende, verlossing en dankbaarheid is ook helemaal niks mis. Ik geloof er geen snars van dat mensen door dit te preken bij Jezus weggehouden zouden worden. Wat een dwaasheid dit te stellen.
Ik deel de visie van ellende, verlossing en dankbaarheid zelf wel, ik ondersteun deze ook.
Maar ik zou er geen vereisten aan mensen uithalen.
Het schema is een door mensen omschreven werking van de genade. Door mensen.
Ik geloof dat God je hart vraagt; dan komen ellende, verlossing en dankbaarheid wel door de onweerstaanbare liefde.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Nee hoor, ik doelde in het algemeen en niet tegen iemand in het bijzonder. Inderdaad een bijzondere prediking krijg je dan.MGG schreef:Even voor de duidelijkheid, heb je dit tegen mij? Zo ja, dan heb ik of iets verkeerd gezegd of jij heb iets verkeerd begrepen. Ik geloof namelijk ook niet dat mensen door het preken van de 3 stukken bij Jezus weggehouden worden. (Ik vraag mij dan altijd af waarvoor we Jezus nodig zouden hebben als we onze ellende niet kennen? En hoe kunnen we oprecht dankbaar zijn als Jezus ons niet verlost heeft?)pierre27 schreef:
Met dat zogenaamde schema van ellende, verlossing en dankbaarheid is ook helemaal niks mis. Ik geloof er geen snars van dat mensen door dit te preken bij Jezus weggehouden zouden worden. Wat een dwaasheid dit te stellen.
-
Weet iemand een voorbeeld uit de Bijbel van iemand die niet eerst zijn ellende leerde kennen? Of iemand die eerder dankbaar was, dan dat hij verlost was. We mogen God niks voorschrijven, maar we moeten allerlei opvattingen en wind van leer wel toetsen aan de Bijbel.
Ik wens iedereen een goede nachtrust en morgen een gezegende zondag. (En een preek waarin geen kleine lettertjes ervaren worden
)
Ik wens iedereen een goede nachtrust en morgen een gezegende zondag. (En een preek waarin geen kleine lettertjes ervaren worden

Ik heb zelf predikanten horen prediken dat je de drie fases in die volgorde moeten doorlopen om zekerheid van de geloof te verkrijgen.pierre27 schreef:In al die jaren dat ik ter kerke ga heb ik nog nooit het woord checklist gehoord. Het schema is gegrond op de Bijbel en heeft voor mij sterke papieren. Het minimaliseren van de prediking ervan is mijns inziens pas de dood in de pot.Louis2 schreef:Dat klopt, zolang je er geen checklist van maakt om de oprechtheid van een bekering aan af te leiden.pierre27 schreef: Met dat zogenaamde schema van ellende, verlossing en dankbaarheid is ook helemaal niks mis. Ik geloof er geen snars van dat mensen door dit te preken bij Jezus weggehouden zouden worden. Wat een dwaasheid dit te stellen.
Ik deel de visie van ellende, verlossing en dankbaarheid zelf wel, ik ondersteun deze ook.
Ik geloof dat God je hart vraagt; dan komen ellende, verlossing en dankbaarheid wel door de onweerstaanbare liefde.
Dat noem ik een checklist, en dat vind ik onjuist.
De drie aspecten kunnen ook op andere manier werken. Een van de betreffende predikanten heeft mij dat later ook bevestigd.
Het heeft zeker theologisch sterke papieren, maar theologie is grotendeels mensenwerk. De theologie is nooit volmaakt.
Ga dan maar veel bij die predikanten je oren te luisteren leggen, dan zit je onder een prima prediking. Een goede week toegewenst!Louis2 schreef:Ik heb zelf predikanten horen prediken dat je de drie fases in die volgorde moeten doorlopen om zekerheid van de geloof te verkrijgen.pierre27 schreef:In al die jaren dat ik ter kerke ga heb ik nog nooit het woord checklist gehoord. Het schema is gegrond op de Bijbel en heeft voor mij sterke papieren. Het minimaliseren van de prediking ervan is mijns inziens pas de dood in de pot.Louis2 schreef:Dat klopt, zolang je er geen checklist van maakt om de oprechtheid van een bekering aan af te leiden.pierre27 schreef: Met dat zogenaamde schema van ellende, verlossing en dankbaarheid is ook helemaal niks mis. Ik geloof er geen snars van dat mensen door dit te preken bij Jezus weggehouden zouden worden. Wat een dwaasheid dit te stellen.
Dat noem ik een checklist, en dat vind ik onjuist.
De drie aspecten kunnen ook op andere manier werken. Een van de betreffende predikanten heeft mij dat later ook bevestigd.
Het heeft zeker theologisch sterke papieren, maar theologie is grotendeels mensenwerk. De theologie is nooit volmaakt.
Ralph Erskine, Uit: De zwangere belofte en haar vruchtZiet hieruit ook, waarin, zowel de hoop van een zondaar, als het deel van een heilige gelegen is; te weten: in de vrije belofte van God in Christus, waarvan de gelovigen kinderen zijn. (…)
O zondaar! Ziet hier dan voor u een deur der hoop geopend. Die zelfde belofte, welke de schat is van een heilige, en welke in zich begrijpt God, Christus, de Geest, de genade en de heerlijkheid, die zelfde belofte wordt u ook voorgesteld in het Evangelie. Dat geschiedt door een goedertieren God in Christus, opdat u die voor uw schat zou aannemen, welke zijn: de onnaspeurlijke rijkdommen van Christus. Het is waar, de belofte is niet uw eigen en bijzondere schat, vóórdat u door de genade die als uw eigendom aanneemt. Maar u mag zijn, wie u ook bent, u bent zo welkom, om hem als uw eigendom aan te nemen, als het aanbod van het Evangelie, en het gebod van de God des hemels u maken kunnen. Ik spreek zelfs tot u, o genadeloze, onchristelijke en tot nog toe verharde, ongelovige zondaar! U hebt even zulk een goed recht, om te mogen komen, en om de belofte, met Christus in haar, aan te nemen, als ooit een gelovige had, een dag of een uur vóór hij geloofde. Het is waar, niemand zal komen, tenzij de Heere hem trekke, door Zijn krachtdadige genade, “Want het vaste fundament Gods staat, hebbende dit zegel: de Heere kent degenen, die de Zijne zijn,” 2 Tim. 2:19, alsook die, welke Hij voorgenomen heeft te trekken. Maar daar Hij door zulke middelen trekken wil, te weten: door het aanbod des Evangelies, en door de algemeen roeping tot zondaren, overal waar het Evangelie komt; en omdat de Heere ons geboden heeft, het Evangelie te prediken “aan alle creaturen,” Markus 16:15, opdat Hij uit hen trekken zou, die het Hem behaagt, en om de anderen onverschoonlijk te laten liggen in hun gewillige vijandschap, om alzo te tonen, hoe rechtvaardig Hij met hen handelen zal in het oordeel; en eindelijk omdat Hij voorheeft, Zijn barmhartigheid te verheerlijken aar de vaten der barmhartigheid, zo stelt Hij zichzelf ook als eer barmhartig en belovend God aan u voor, en opent voor u al Zijn schatten in Zijn vrije beloften. Deze “schat heeft God in aarden vaten gelegd, opdat de uitnemendheid der kracht zij Godes en niet uit ons,” 2 Kor. 4:7. Want, wat zijn wij, arme leraren anders, dan aarden vaten, gezonden, om aan u allen de Goddelijke schatten des Evangelies voor te stellen? Hetzij u dan de schatten aannemen wilt of niet, nochtans zij het u bekend o zondaar!, dat er geen andere deur of grond der hoop voor u is met betrekking tot het eeuwige leven en de zaligheid, dan deze belofte des levens, in Christus Jezus. Deze wordt door de barmhartigheid Gods aan u voorgesteld als een schat om u voor eeuwig te verrijken, door of in zulk een aarden vat als ik ben, die heden dit, in Gods Naam, aan u voordraag.
O ellendig zondaar, die God verloren, en door het verlies van Hem, alles goeds verbeurd hebt! Hier is een schat om daartoe te komen, in deze belofte: Ik zal u tot een God zijn.
O verdwaald zondaar, die uw weg tot God verloren hebt, en die niet weet, waar u Hem vinden zult! Er is een schat voor u in deze belofte: “Ik zal de blinden leiden door de weg, dien zij niet geweten hebben,” Jer. 42:16, dat is: door Christus, Die Zichzelf een weg genoemd heeft; zeggende: “Ik ben de weg, enz. Joh. 14:6.
O ongelovig en onkundig zondaar, die deze weg niet zien kunt, noch Christus kent, tenzij u een leidsman en bestierder hebt! Er is een schat voor u in deze belofte, die Christus van Zijn geest gedaan heeft: “Ik zal de trooster tot u zenden, enz. Die zal van mij getuigen,” Joh. 15:26, “en die, gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen, van zonde, van gerechtigheid en, van oordeel,” enz. Job. 16:8. “Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijn nemen, en het u verkondigen,” Joh. 16: 14.
O schuldig zondaar, wiens zonden als scharlaken zijn, of van een zeer hoge verf! Hier is een schat van vergevende genade aan u voorgesteld in deze belofte; “Komt dan, en laat ons tezamen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol,” Jes. 1:18, “Ik zal hun ongerechtigheid vergeven,” Jer. 31:31, en Ik ben het, die uw overtredingen uitdelg,” Jes. 43:25.
O vuil en walgelijk zondaar, wiens hart anders niet is, dan een kooi van onreine duivelen, en wiens levenswijze anders niet is geweest, dan een hoop of massa van onreine praktijken en betrachtingen! Hier is een schat van reinigende genade; indien u dien niet verwerpt, zo mag u dien aannemen in deze belofte: “Te dien dage zal er een fontein geopend zijn voor het huis van David, en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde en tegen de onreinheid,” Zach. 13:1; dat is, niet alleen tegen de zonde en schuld, maar ook tegen onreinheid en besmetting. Die geopende fontein is anders niet, dan de fontein van het bloed des Lams: “Het bloed van Jezus Christus dat ons van alle zonden reinigt,” Joh. 1:7.
O gruwelijk zondaar! Wiens zonden van zulk een aard en natuur zijn, dat u mogelijk denkt, dat God u door dit aanbod van genade niet roept, omdat er misschien sommige verborgen gruwelen bij u zijn, die u dekt dat bij niemand in de wereld gevonden worden. Bij mij, zegt u mogelijk, is iets vreselijks en iets monsterachtigs, door niemand dan door God en mijn eigen geweten gekend; en dat iemand het haar te bergen zou doen rijzen, wanneer hij het hoorde verhalen. Ja, als het bekend was, wat ik ben, dan zou ik een schandvlek voor alle levenden, een smaad der mensen en een spel der duivelen zijn. Mij dunkt, mijn naburen zouden mij óf dood stenigen, óf levend doen verbranden, zo zij wisten, wat ik ben. Zelfs aan u, o mens, zeg ik, is hier een schat van verwelkomende genade, aan u voorgesteld in het aanbod en in de belofte des Evangelies! Want “die wil, die neme het water des levens om niet,” Openb. 22:17, “en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen,” Joh. 6:37, dat is: Ik zal hem, om generlei oorzaak, uitwerpen; Ik zal hem niet uitwerpen om enige schuld, dwaasheid of lastering, waaraan hij ooit schuldig geweest is. Indien u de genade verwelkomt, welke u verwelkomt, dan zult u bevinden, op des Heeren tijd, dat u zo vriendelijk verwelkomd zult worden, als ooit aan een zondaar te beurt gevallen is, sedert de val van ADAM, of ooit aan enig zondaar, welke reeds verheerlijkt is.
Zacheus.MGG schreef:Weet iemand een voorbeeld uit de Bijbel van iemand die niet eerst zijn ellende leerde kennen? Of iemand die eerder dankbaar was, dan dat hij verlost was. We mogen God niks voorschrijven, maar we moeten allerlei opvattingen en wind van leer wel toetsen aan de Bijbel.
Ik wens iedereen een goede nachtrust en morgen een gezegende zondag. (En een preek waarin geen kleine lettertjes ervaren worden)
Stokbewaarder
Levi
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mooi citaat! Ik denk dat jullie allemaal gelijk hebben. We moeten de bijbel alleen niet teveel dogmatiseren.
-
- Verbannen
Bij Zachëus is er pas sprake van zaligheid (Lukas 19: 9) na het betonen van zijn boetvaardigheid (Lukas 19: 8).Bertiel schreef:Zacheus.MGG schreef:Weet iemand een voorbeeld uit de Bijbel van iemand die niet eerst zijn ellende leerde kennen? Of iemand die eerder dankbaar was, dan dat hij verlost was. We mogen God niks voorschrijven, maar we moeten allerlei opvattingen en wind van leer wel toetsen aan de Bijbel.
Ik wens iedereen een goede nachtrust en morgen een gezegende zondag. (En een preek waarin geen kleine lettertjes ervaren worden)
Stokbewaarder
Levi
Bij de stokbewaarder is er wel degelijk eerst sprake van het recht Gods.
Bij Levi staat dit niet expliciet zo in de Bijbel vermeld.
Laten we alsjeblieft vasthouden wat vermeld staat in Markus 2: 17: En Jezus dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 07 nov 2022, 08:53, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Dan zou ik de geschiedenissen nog een keer lezen.Bertiel schreef:Zacheus.MGG schreef:Weet iemand een voorbeeld uit de Bijbel van iemand die niet eerst zijn ellende leerde kennen? Of iemand die eerder dankbaar was, dan dat hij verlost was. We mogen God niks voorschrijven, maar we moeten allerlei opvattingen en wind van leer wel toetsen aan de Bijbel.
Stokbewaarder
Levi
Er was niemand die niet wilde vasthouden aan Markus 2 vers 17. Dat was niet het onderwerp van discussie. Bij de voorbeelden die genoemd werden is duidelijk dat het om zondaars gaat. De vraag is echter of je ellende, verlossing en dankbaarheid daar als een schema op kunt leggen. Om de eerste, Zacheüs, er maar uit te lichten: daar is al direct duidelijk dat dit schema daar niet op past. Jezus roept hem en zegt dat hij vandaag in zijn huis moet zijn. Hij ontvangt Hem direct met blijdschap. Het geloof wordt zichtbaar uit de vrucht, niet uit de ellende of zondenkennis. Die zal er uiteraard ook gekomen zijn, maar is hier niet aan de orde.GerefGemeente-lid schreef:Bij Zachëus is er pas sprake van zaligheid (Lukas 19: 9) na het betonen van zijn boetvaardigheid (Lukas 19: 8).Bertiel schreef:Zacheus.MGG schreef:Weet iemand een voorbeeld uit de Bijbel van iemand die niet eerst zijn ellende leerde kennen? Of iemand die eerder dankbaar was, dan dat hij verlost was. We mogen God niks voorschrijven, maar we moeten allerlei opvattingen en wind van leer wel toetsen aan de Bijbel.
Stokbewaarder
Levi
Bij de stokbewaarder is er wel degelijk eerst sprake van het recht Gods.
Bij Levi staat dit niet expliciet zo in de Bijbel vermeld.
Laten we alsjeblieft vasthouden wat vermeld staat in Markus 2: 17: En Jezus dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
welke bekeringsgeschiedenissen gaan exact volgens het bekeringsschema?
En bij Zacheus gaat zijn dankbaarheid gelijk aan z'n zondekennis. In ieder geval geen half uur ertussen.
Ik blijf maar bij de oudvaders zoals Brakel, Immens, Gutrie, etc. die al eerder zijn geciteerd en ook de onder ons bekende route als meest voorkomend achten, maar wel ruimte laten voor andere wegen.
Ik denk ook niet dat dr. v.d. Brink hier het probleem van maakt.
Het probleem ligt erin dat rigide hantering van de drieslag ellende/verlossing/dankbaarheid als een systeem, de evangelieverkondiging dusdanig in de weg kan zitten dat velen daarbij in het duister blijven, hun leven lang! en daarnaast zijn er dominees met stokpaardjes zoals zien is nog geen hebben, de vierschaar der conscientie, etc. (zie ook de specifieke vragen hieromtrent op refoweb) die door dit soort bevinding als standaard op te leggen, mensen in het donker houden.
Dus ja, de evangelieverkondiging (woord en Geest) kan zeker Gods werk belemmeren!
Ik blijf dan graag bij de ruime verkondinging van de wet en de ruime verkondiging van het evangelie, met daarin de klemmende oproep aan iedereeen, wat die ook wel of niet voelt, om te vluchten tot Christus.
Een leestip (ik ben er weer aan begonnen), het komen tot Jezus Christus - John Bunyan. Hierin is dit heel concreet terug te vinden!
En bij Zacheus gaat zijn dankbaarheid gelijk aan z'n zondekennis. In ieder geval geen half uur ertussen.
Ik blijf maar bij de oudvaders zoals Brakel, Immens, Gutrie, etc. die al eerder zijn geciteerd en ook de onder ons bekende route als meest voorkomend achten, maar wel ruimte laten voor andere wegen.
Ik denk ook niet dat dr. v.d. Brink hier het probleem van maakt.
Het probleem ligt erin dat rigide hantering van de drieslag ellende/verlossing/dankbaarheid als een systeem, de evangelieverkondiging dusdanig in de weg kan zitten dat velen daarbij in het duister blijven, hun leven lang! en daarnaast zijn er dominees met stokpaardjes zoals zien is nog geen hebben, de vierschaar der conscientie, etc. (zie ook de specifieke vragen hieromtrent op refoweb) die door dit soort bevinding als standaard op te leggen, mensen in het donker houden.
Dus ja, de evangelieverkondiging (woord en Geest) kan zeker Gods werk belemmeren!
Ik blijf dan graag bij de ruime verkondinging van de wet en de ruime verkondiging van het evangelie, met daarin de klemmende oproep aan iedereeen, wat die ook wel of niet voelt, om te vluchten tot Christus.
Een leestip (ik ben er weer aan begonnen), het komen tot Jezus Christus - John Bunyan. Hierin is dit heel concreet terug te vinden!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
-
- Verbannen
Niet waar.Bertiel schreef:Ik blijf maar bij de oudvaders zoals Brakel, Immens, Gutrie, etc. die al eerder zijn geciteerd en ook de onder ons bekende route als meest voorkomend achten, maar wel ruimte laten voor andere wegen.
Deze mannen leerden nergens dat je eerst de verlossing ervaart en dan de dankbaarheid en dan pas de ellende.
De Heidelbergse Catechismus doet dat ook niet. Dus laten we niet onze eigen wenselijke wegen vooropstellen. Genesis 3 staat niet voor niks in het begin van Gods Woord.
Adam niet geleerd, is Christus nooit begeerd. Wie dat ontkent, staat niet achter ons troost en -leerboek!