Re: Oorlog in Oekraine
Geplaatst: 06 mar 2025, 08:04
Nee dat klopt niet helemaal. In 2012 was dat niet de situatie.
Huiveren jullie niet als je gelooft welk oordeel de goddeloze wacht? Geen behoefte tot intens gebed op bekering? Als het voor joukon, kan het ook voor een Putin erc. Als we wel eens een wraakpsal zingen dan merk ik dat het bij mij i.e.g. ook huiver geeft. Letterlijk. ( en niet snap waarom dat zo uit volle borst gezongen wordt, als een lofpsalm. Je zoueerder ingetogen verwachten) . Eens met het oordeel geeft ook huiver. Daarom ingetogenheid. Zelfs Habakuks beenderen beefden toen hij over de dood van goddelozen profeteerde .Alhoewel hij het eens was met oordeel. (Maar wel oordeel op Gods tijd, als de maat bij Hem vol is) . De ander dood wensen, hoe goddeloos ook, laat staan doden, zal niet zo "gemakkelijk" uit mijn mond rollen. Denk ik.
Ik reageer maar even in 1 keer, dat voorkomt het opknippen.
Ja, het is nepnieuws. In 2014 was Zelensky nog een komiek, geen politicus.
Nee Poetin doet het allemaal niet zomaar. Misschien zitten er nationalistische "groot Rusland" ideeen achter. Misschien is het gewoon machtswellust.refo schreef: ↑06 mar 2025, 08:01 ... Het elimineren van Poetin lost niets op. Het is heel kinderlijk geredeneerd om te denken dat deze oorlog een hobby van hem is. Heel Rusland is/was van mening dat het land in gevaar was. En daar was ook wel reden voor. Zo'n oorlog begin je niet zomaar, al wordt dat wel algemeen verkondigd.
...
Lastig om voor een ander te spreken. De overheid heeft een belangrijke taak bij bijvoorbeeld het doodrijden van een kind door een persoon die gedronken heeft en achter het stuur kruipt.Lilian1975 schreef: ↑06 mar 2025, 08:07Huiveren jullie niet als je gelooft welk oordeel de goddeloze wacht? Geen behoefte tot intens gebed op bekering? Als het voor joukon, kan het ook voor een Putin erc. Als we wel eens een wraakpsal zingen dan merk ik dat het bij mij i.e.g. ook huiver geeft. Letterlijk. ( en niet snap waarom dat zo uit volle borst gezongen wordt, als een lofpsalm. Je zoueerder ingetogen verwachten) . Eens met het oordeel geeft ook huiver. Daarom ingetogenheid. Zelfs Habakuks beenderen beefden toen hij over de dood van goddelozen profeteerde .Alhoewel hij het eens was met oordeel. (Maar wel oordeel op Gods tijd, als de maat bij Hem vol is) . De ander dood wensen, hoe goddeloos ook, laat staan doden, zal niet zo "gemakkelijk" uit mijn mond rollen. Denk ik.
Wanneer de overheid , die bij de gratie, van God regeert een oorlog uitroept om de vijand te verdrijven.... waarbij doden vallen. Is dat anders. Ik heb het inderdaad nu over individuele acties, uitroepen, wensdenken. En laat God juist in de Bergrede zien dat in gedachten een zonde doen of ernaar kijken al overtreding is van Zijn Wet?
Ja dat zei ik ook. Als overheid, die bij de gratie Gods regeert, oproept een land te verdedigen waar doden vallen. Is dat wat anders, als nu , op dit moment, als individuele burger de ander dood wensen.....CvdW schreef: ↑06 mar 2025, 09:44Lastig om voor een ander te spreken. De overheid heeft een belangrijke taak bij bijvoorbeeld het doodrijden van een kind door een persoon die gedronken heeft en achter het stuur kruipt.Lilian1975 schreef: ↑06 mar 2025, 08:07Huiveren jullie niet als je gelooft welk oordeel de goddeloze wacht? Geen behoefte tot intens gebed op bekering? Als het voor joukon, kan het ook voor een Putin erc. Als we wel eens een wraakpsal zingen dan merk ik dat het bij mij i.e.g. ook huiver geeft. Letterlijk. ( en niet snap waarom dat zo uit volle borst gezongen wordt, als een lofpsalm. Je zoueerder ingetogen verwachten) . Eens met het oordeel geeft ook huiver. Daarom ingetogenheid. Zelfs Habakuks beenderen beefden toen hij over de dood van goddelozen profeteerde .Alhoewel hij het eens was met oordeel. (Maar wel oordeel op Gods tijd, als de maat bij Hem vol is) . De ander dood wensen, hoe goddeloos ook, laat staan doden, zal niet zo "gemakkelijk" uit mijn mond rollen. Denk ik.
Wanneer de overheid , die bij de gratie, van God regeert een oorlog uitroept om de vijand te verdrijven.... waarbij doden vallen. Is dat anders. Ik heb het inderdaad nu over individuele acties, uitroepen, wensdenken. En laat God juist in de Bergrede zien dat in gedachten een zonde doen of ernaar kijken al overtreding is van Zijn Wet?
Hier gaat het over oorlog. Dan heb je als militair namens de overheid de taak je land te verdedigen en daar hoort ook doden bij van een vijand.
Oké, dank je wel!elbert schreef: ↑06 mar 2025, 09:22Ja, het is nepnieuws. In 2014 was Zelensky nog een komiek, geen politicus.
In Oost-Oekraïne waren in 2014 wel Russen, maar dat waren leden van de Russische geheime dienst. Misschien dat ze zijn omgekomen van het lachen om zijn grappen, maar dat vind ik moeilijk te geloven.
Nu even serieus, want de context is belangrijk hier: in 2014 viel Rusland Oost-Oekraïne binnen door middel van een hybride militaire operatie. Leden van de geheime dienst (waaronder lieden als Igor Girkin die naar eigen zeggen het eerste schot loste) deden zich voor als "rebellen" en vielen daarbij regeringsgebouwen aan. Beelden zijn hier te zien, waarbij je geel/bruine onderscheidingstekens ziet die door Russische soldaten worden gebruikt. Daarbij werden ze geholpen door pro-Russische Oekraïeners, maar dat was ook daar wel een minderheid van de bevolking. Oekraïne reageerde door het leger in te zetten tegen deze "rebellen", die dus feitelijk voornamelijk Russen waren. Er vielen doden bij, waaronder ook Oekraïense burgers. De VN heeft vastgesteld dat tussen 2014 en 2022 er ongeveer 14.000 mensen zijn omgekomen bij gevechten. Daarvan ongeveer 6500 (pro-)Russische soldaten, 4400 Oekraïense soldaten en 3400 burgers. Dus ja: er zijn burgers omgekomen, maar nee: dat was niet door Zelensky en valt ook niet Oekraïne aan te wrijven. De oorzaak is de Russische inval in 2014.
Het standpunt van ds. G.H. Kersten ongeveer. Met dien verstande dat hij kennelijk de Nederlandse overheid niet erkende.Lilian1975 schreef: ↑06 mar 2025, 09:51Ja dat zei ik ook. Als overheid, die bij de gratie Gods regeert, oproept een land te verdedigen waar doden vallen. Is dat wat anders, als nu , op dit moment, als individuele burger de ander dood wensen.....CvdW schreef: ↑06 mar 2025, 09:44Lastig om voor een ander te spreken. De overheid heeft een belangrijke taak bij bijvoorbeeld het doodrijden van een kind door een persoon die gedronken heeft en achter het stuur kruipt.Lilian1975 schreef: ↑06 mar 2025, 08:07Huiveren jullie niet als je gelooft welk oordeel de goddeloze wacht? Geen behoefte tot intens gebed op bekering? Als het voor joukon, kan het ook voor een Putin erc. Als we wel eens een wraakpsal zingen dan merk ik dat het bij mij i.e.g. ook huiver geeft. Letterlijk. ( en niet snap waarom dat zo uit volle borst gezongen wordt, als een lofpsalm. Je zoueerder ingetogen verwachten) . Eens met het oordeel geeft ook huiver. Daarom ingetogenheid. Zelfs Habakuks beenderen beefden toen hij over de dood van goddelozen profeteerde .Alhoewel hij het eens was met oordeel. (Maar wel oordeel op Gods tijd, als de maat bij Hem vol is) . De ander dood wensen, hoe goddeloos ook, laat staan doden, zal niet zo "gemakkelijk" uit mijn mond rollen. Denk ik.
Wanneer de overheid , die bij de gratie, van God regeert een oorlog uitroept om de vijand te verdrijven.... waarbij doden vallen. Is dat anders. Ik heb het inderdaad nu over individuele acties, uitroepen, wensdenken. En laat God juist in de Bergrede zien dat in gedachten een zonde doen of ernaar kijken al overtreding is van Zijn Wet?
Hier gaat het over oorlog. Dan heb je als militair namens de overheid de taak je land te verdedigen en daar hoort ook doden bij van een vijand.
Juist als je gelooft in de realiteit van het oordeel. En dan is dat puur over het spreken vanuit het gij zult niet doden, dat God over leven en dood gaat, en dat Hij de soevereine God is die paal en perk stelt. En regeert door overheden en niet door mij als individuele burger. Wie ben ik om de ander al "opgegeven" te hebben als je weet dat jij zelf de zondaar bent en vanuit onverdiende genade mag leven. Het wonder..... en als het dan voor jou kan waarom dan niet voor al die grootmachten? Dan bid/wens je ahw niet hun dood, maar bovenal voor hun bekering. Zo God het wil. En als Hij vindt dat er een grens bereikt is, zal Hij door Zijn regering, via de middelijke wegen dat bewerkstelligen toch? Kijk hoe hij dat deed met de regering van Nebukadnezar....
Ik ga er vanuit dat de heerser niet zelf in persoon al die mensen behoeft te doden. Dan is de vraag of wat je in het bovenstaande schrijft ook daadwerkelijk jouw bedoeling is.DDD schreef: ↑06 mar 2025, 10:55Maar zodra een heerser willekeurig mensen gaat doden, is er wat mij betreft een grens gepasseerd en zou er, bij voorkeur door instituties, moeten worden ingegrepen. Als dat niet kan, omdat de instituties zoals het parlement en de rechterlijke macht bang of niet meer onafhankelijk zijn, dan is het wat mij betreft prima als het leger ingrijpt.
Systematisch doden is net zo goed willekeurig.advocaat schreef: ↑06 mar 2025, 12:48 Ja, dat antwoord had ik wel ingeschat. Maar ik vind de formulering te ongenuanceerd.
Maar zodra een heerser niet willekeurig, maar systematisch mensen gaat doden, wat dan?
Dat deze mogelijkheid er is blijkt zonneklaar uit de historie van Rusland en Duitsland. Elk totalitair regime bedient zich ervan.
Hier geef je nog geen antwoord op.
Jouw standpunt heeft ook betrekking op indirect doden.
Hoe dan om te gaan met al die heersers/overheden die euthanasie toestaan en abortus faciliteren?
Of zijn ouderen, zieken en ongeborenen geen mensen?