Gereformeerde Gemeenten

TSD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

DDD schreef:Ik kan nergens vinden dat iemand de stellingen die TSD bestrijdt, inneemt. Niemand betwijfelt of het goed is dat ouderlingen aan bijbelstudie doen. En verder zie ik geen onderbouwing van de standpunten van TSD over het onderwerpen aan het gezag van de ambten. Geen bijbelse, geen kerkordelijke, zelfs helemaal geen onderbouwing.

En verder reageert ook Huisman niet op mijn bericht. Hij is degene die hier de discussie afleidt van waar het over gaat door te beweren dat mensen zich afzetten tegen kerkenraden. Het is eerder andersom. Verongelijkte kerkenraadsleden mopperen over hun gemeenteleden.
Blijkbaar kies je ervoor om door te gaan discussiëren over vorm in plaats van de inhoud, dat is je goed recht natuurlijk, maar daarmee blijft de hele discussie zo zuur als dat die is geworden. Dat vind ik dan weer jammer.

Verder heb ik een reactie gegeven op een forum, ik heb geen scriptie geschreven...

Als laatste: waarom ik het onderwerpen aan het gezag van de ambten vanuit de Bijbel, of kerkorde zou moeten gaan onderbouwen is mij een raadsel, alsof dat Bijbels of kerkordelijk onduidelijk zou zijn. Lees alleen maar het onder ons bekende formulier tot bevestiging van ambtsdragers, het stukje waar de 'bevestiger' zich tot de gemeente richt.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb verschillende opmerkingen gemaakt over de inhoud. Daar reageert Huisman op een bepaalde manier op, en jij ook. Het is dan een beetje gek om mij discussie over de vorm te verwijten. Ik zal ze hierna nog even citeren.

De discussie ging helemaal niet over het onderwerpen aan het gezag van de ambten, althans niet totdat Huisman daarover ten onrechte een opmerking maakte.
DDD

Bericht door DDD »

DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Overigens is er voor zover ik weet geen enkele bijbelse grondslag voor het idee dat bijbelstudie, behalve dan door middel van de zondagse prediking, een ambtelijke verantwoordelijkheid zou zijn.
O nee? Dus de ouderlingen zijn alleen verantwoordelijk voor de zondagse erediensten, en voor de rest niet? Er is toch ook een orde in het kerkelijke leven nodig? Anders doet een ieder wat goed is in zijn (of haar) eigen ogen.
Het is inderdaad de bedoeling dat alle gelovigen door de heilige Geest geleid worden, daar is geen kerkenraad bij nodig, behalve dan in de sleutels van het koninkrijk der hemelen.

En bovendien gaat het hier helemaal niet over het kerkelijk leven, maar over een Bijbelkring en over een bezinningsavond.
TSD

Bericht door TSD »

DDD schreef:Ik heb verschillende opmerkingen gemaakt over de inhoud. Daar reageert Huisman op een bepaalde manier op, en jij ook. Het is dan een beetje gek om mij discussie over de vorm te verwijten. Ik zal ze hierna nog even citeren.

De discussie ging helemaal niet over het onderwerpen aan het gezag van de ambten, althans niet totdat Huisman daarover ten onrechte een opmerking maakte.
Inzake het vetgedrukte, ik reageer helemaal nergens op de inhoudelijke opmerkingen die je maakt, ik heb alleen een soort van orde-opmerking gemaakt en daarna mijn eigen standpunt gedeeld.

De discussie gaat of georganiseerde bijeenkomsten, kringen, Bijbelstudies e.d. onder toezicht dienen te staan van ambtsdragers. In die discussie zijn door verschillenden wat opmerkingen gemaakt over de ambtsdragers zelf waarmee het vraagstuk inzake het gezag van de ambten wellicht onbedoeld de discussie is ingetrokken.

Ik heb met mijn reactie de discussie helemaal niet verlegd, maar het gezag van de ambten wel aangevoerd als onderbouwing voor mijn standpunt in deze discussie. Niet meer en niet minder.

Maar ik stop hier nu mee, tenzij we weer verder gaan over de inhoud, ik heb nu het gevoel zelf mee te doen aan iets waar ik me daarvoor aan ergerde :?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tjonge jonge, @DDD, wat draaf je weer ver door. Ik schaar me geheel achter de uitspraken van @TSD. Hij spreekt zeer wijze woorden, ook in andere draadjes overigens.

Ik begrijp overigens in het geheel niet waar de aversie vandaan komt de kerkenraad buiten de Bijbelstudie te houden. In mijn gemeente zijn er ook verschillende Bijbelkringen, en in elke Bijbelkring zit wel een kerkenraadslid. Dat is ook gewoon heel erg normaal. En ja, natuurlijk, er zijn ook Bijbelstudies waar wel eens geen kerkenraadslid bij is. Maar het moet wel de norm zijn, vind ik althans, dat een kerkenraadslid ten allen tijde welkom is bij de avond. En de kerkenraad hoort als taak ook te hebben om hierin verantwoordelijkheid te betrachten. Dat is niet iets heel raars ofzo, het behoort mijns inziens gewoon tot het normale werk van een kerkenraad.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD

Bericht door TSD »

DDD schreef: (…)
En bovendien gaat het hier helemaal niet over het kerkelijk leven, maar over een Bijbelkring en over een bezinningsavond.
Zou je eens willen onderbouwen waarom in jou visie Bijbelstudiekringen en bezinningsavonden niet tot het kerkelijk leven behoren? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ik zie helemaal geen gemopper over kerkenraden. Ik vraag mij juist af waarom jij dat zo ervaart. Kerkenraadsleden die mopperen over hun gemeenteleden zie ik hier meer op het forum.
Vraag je dat echt aan iemand die zonder schroom forumleden PVV neigingen duidt? Echt, dat doet voor mij een forumdeurtje dicht.
Bij mij ook. Maar wellicht een andere deur dan die jij bedoelt.

Ik ben het er ook heel erg mee eens wat @huisman schrijft. Het is een teken aan de want dat er wordt opgestaan in ons land tegen alles en iedereen die iets van gezag uitoefent. Dat is inderdaad schering en inslag. En het vervult me dan ook met zorg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
huisman schreef:
Verder vind ik het gemurmureer over gezagdragers in onze maatschappij en kerk puberaal en van een PVV niveau.
Jammer dat dit ook in onze gezindte blijkbaar schering en inslag is. De bijbel spreekt daar toch echt anders over.
Toch een kleine kanttekening. Ik ben het met je eens. Anderzijds gaat het wel om ambtsdragers die in de vreze Gods de vruchten van de Geest tonen. Ontbreekt het daar niet ook niet aan?
Dat laatste is, denk ik, een hele goede vraag. Ik geloof dat, als het daar om gaat, Sion dun is geworden en je die mannen met onderscheiden gaven, toch meer en meer moet zoeken, wil je ze vinden. Althans, dat is mijn mening. Overigens, en dat is weer een hele andere discussie, komt dat ook doordat er steeds meer kerkenraden niet-Avondmaalsgangers tot ambtsdrager verkiezen. En dat is ook zorgelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik heb verschillende opmerkingen gemaakt over de inhoud. Daar reageert Huisman op een bepaalde manier op, en jij ook. Het is dan een beetje gek om mij discussie over de vorm te verwijten. Ik zal ze hierna nog even citeren.

Dat jij al mijn postings op jezelf betrekt is misschien een overweging om wat minder egocentrisch te lezen.
Verder zou ik het prettig vinden dat er ingegaan wordt op wat ik echt schreef in plaats van de ingekleurde “ werkelijkheid”
Voor het overige: Boosheid is een slechte raadgever.

Welterusten RF vriendjes en vriendinnen. :garde :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
liz boer

Bericht door liz boer »

huisman schreef:

Dat jij al mijn postings op jezelf betrekt is misschien een overweging om wat minder egocentrisch te lezen.
Verder zou ik het prettig vinden dat er ingegaan wordt op wat ik echt schreef in plaats van de ingekleurde “ werkelijkheid”
Voor het overige: Boosheid is een slechte raadgever.

Welterusten RF vriendjes en vriendinnen. :garde :garde
Wie de schoen past trekke hem zelf aan...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ik zie helemaal geen gemopper over kerkenraden. Ik vraag mij juist af waarom jij dat zo ervaart. Kerkenraadsleden die mopperen over hun gemeenteleden zie ik hier meer op het forum.
Vraag je dat echt aan iemand die zonder schroom forumleden PVV neigingen duidt? Echt, dat doet voor mij een forumdeurtje dicht.

Ik ben het er ook heel erg mee eens wat @huisman schrijft. Het is een teken aan de want dat er wordt opgestaan in ons land tegen alles en iedereen die iets van gezag uitoefent. Dat is inderdaad schering en inslag. En het vervult me dan ook met zorg.
Dat laatste zeg je nu op een fatsoenlijke manier. Zo hoort dat. Ik zag dit niet in dit topic. Ik denk dat er op sommige plaatsen steeds meer normaal met ambtsdragers om wordt gegaan. Vroeger mocht je nooit iets vinden zonder direct het verwijt te krijgen dat het een ambtsdrager was. Het zijn normale mensen, met goede en minder goede zaken. Juist het op een schild hijsen zorgde ervoor dat zaken scheef gingen. Mensen gaven teveel eer aan mensen en mensen hebben vaak weinig nodig zich verheven te gaan voelen. Dit erkennen veel ambtsdragers die ik ken ook.
Het dubbele eer waardig, gaat over hen die wel regeren. Als men niet wel regeert, moet je het daar gewoon normaal over kunnen hebben. Net als met je baas op je werk.

Dit allemaal moet gewoon onder fatsoenlijke bewoordingen en omstandigheden gebeuren.
OutOfTheBox

Bericht door OutOfTheBox »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:

Dat laatste zeg je nu op een fatsoenlijke manier. Zo hoort dat. Ik zag dit niet in dit topic. Ik denk dat er op sommige plaatsen steeds meer normaal met ambtsdragers om wordt gegaan. Vroeger mocht je nooit iets vinden zonder direct het verwijt te krijgen dat het een ambtsdrager was. Het zijn normale mensen, met goede en minder goede zaken. Juist het op een schild hijsen zorgde ervoor dat zaken scheef gingen. Mensen gaven teveel eer aan mensen en mensen hebben vaak weinig nodig zich verheven te gaan voelen. Dit erkennen veel ambtsdragers die ik ken ook.
Het dubbele eer waardig, gaat over hen die wel regeren. Als men niet wel regeert, moet je het daar gewoon normaal over kunnen hebben. Net als met je baas op je werk.

Dit allemaal moet gewoon onder fatsoenlijke bewoordingen en omstandigheden gebeuren.
Goed verwoord, helemaal eens.
OutOfTheBox

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:

Teken aan de wanD. Sorry, kon het even niet laten....

Nu ga je een algehele tendens loslaten op een veel smaller topic als deze. Nogmaals, ik heb totaal geen moeite met een kerkenraad die zich betrokken weet bij bijbelkringen etc. En ja, ze zijn van harte welkom ook omdat ik weet dat er inhoudelijk gezien geen kloof zal zijn.

Als je echter als kerkenraad tegen door leden georganiseerde bijbelkringen bent, zelf niets organiseert, dan heb je geen recht van spreken en moet men ophouden met de onzin dat dan alles via de kerkenraad moet lopen. Zo sla je alles dood als je niet uitkijkt
OutOfTheBox

huisman schreef:
DDD schreef:Ik kan nergens vinden dat iemand de stellingen die TSD bestrijdt, inneemt. Niemand betwijfelt of het goed is dat ouderlingen aan bijbelstudie doen. En verder zie ik geen onderbouwing van de standpunten van TSD over het onderwerpen aan het gezag van de ambten. Geen bijbelse, geen kerkordelijke, zelfs helemaal geen onderbouwing.

En verder reageert ook Huisman niet op mijn bericht. Hij is degene die hier de discussie afleidt van waar het over gaat door te beweren dat mensen zich afzetten tegen kerkenraden. Het is eerder andersom. Verongelijkte kerkenraadsleden mopperen over hun gemeenteleden.

Lieve DDD. Lees even aandachtig terug, vooral mijn waardevolle postings. Ik vind het beschuldigen van de kerkenraad door ze Rooms te noemen van hetzelfde niveau als zeggen dat de ongefundeerde kritiek op gezagdragers van een PVV niveau is.

De laatste suggestie die jij schrijft herken ik totaal niet maar jij zal vast over informatie beschikken die ik niet ken.
De kerkenraad wordt niet Rooms genoemd. Alleen het aspect op een verkeerde manier te willen heersen over gemeenteleden (namelijk het verbod op zelf georganiseerde bijbelkringen), werd als “Rooms” betiteld
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Doe eens lief tegen elkaar. :love
(~)
Plaats reactie