Habitat schreef:Gisteren zat ik in de trein tussen een paar formule 1 fans met overgewicht. Ze hadden duidelijk een glaasje teveel gedronken. Wellicht hebben zij in hun leven enkele minder gezonde of verstandige keuzes gemaakt.
Vorig jaar hebben wij hen niet buitengesloten. En terecht, niet iedereen is hetzelfde, niet iedereen denkt hetzelfde. Het is het fundament van onze samenleving om deze (in onze ogen) onverstandige mensen te respecteren.
Wat is onverstandig? Wat is verstandig? En waar ligt die grens? Onze maatschappij word wel op de proef gesteld. Zolang de meeste nog hun baan hebben, hun rekeningen kunnen betalen, blijven ze wel loyaal. Totdat je geld op is.
De afgelopen tijd heb ik veel mensen gesproken, aardig vaak hoorde ik: Een vaccinatieplicht komt in de zorg echt niet. Anders loopt er een groot gedeelte weg en er zijn er al zo weinig.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die inderdaad zullen zeggen dat ze dan maar inderdaad weg gaan. Misschien krijgen ze ook geen uitkering, want het is eigen schuld dikke bult. Persoonlijk denk ik dat vele toch zwichten, steeds vaker hoor ik om me heen dat mensen toch de prik halen. Terwijl ze er niet achter staan. De een heeft familie in het buitenland, de ander wil toch wel graag weer leuke dingen doen etc. En dat komt omdat je bijna niet anders meer kan. Ik bedoel, in de zorg werken grotendeels vrouwen, vaak parttime. Dat geld is gewoon nodig in deze dure maatschappij, dus dan komt het er op neer dat het of een prikje word, of geen/minder geld. En als je dat geld nodig hebt, word het dus: geen prik = armoede/schulden/etc.
En dat maakt mensen radeloos, dus nemen ze een prikje. Zeker de mensen die al krap bij kas zitten.
En de vraag is, waarom toch dit alles? Waarom mensen zo dermate in een hoekje drukken? Misbruik maken van de kwetsbaarheid van het leven? Het neo-liberalisme is wel steeds extremer aan het worden. En wat opvalt is dat dat eigenlijk wereldwijd zo is.