DDD schreef: ↑14 mar 2024, 16:42
huisman schreef: ↑14 mar 2024, 13:55
DDD schreef: ↑14 mar 2024, 12:48
Ik zat ook al te denken. Ds. Korving heeft meegewerkt aan de HSV. Dan zit je toch niet in het midden van de CGK. Maar goed.
Midden is zeker geen diskwalificatie. De predikanten die ik noemde zijn niet uitgesproken BhP. Dat is waar jij steeds je vurige pijlen opricht. Het brede midden van de CGK maakt zich grote zorgen. Als onverhoopt de CGK uit elkaar gaat vallen zal in die gemeenten veel pijn geleden worden. Scheuren en barsten dwars door de gemeente en misschien zelfs door families en gezinnen. Denk dat ook links en rechts van het midden scheuren in de gemeenten zullen plaatsvinden.
Daarom is er een terugkeer nodig of een vertrek in overleg van de ongehoorzame gemeenten. Zij, en zij alleen zijn verantwoordelijk voor de situatie van heden.
Afgezien van de vurige pijlen kan ik me wel in je betoog vinden. Het ligt voor de hand dat de scheuringen, als er sprake zou zijn van een grootscheepse scheuring, voornamelijk het orthodoxe midden zullen treffen. Dat gezegd hebbende, denk ik ook dat het orthodoxe midden sterk de neiging zal hebben om de boel bij elkaar te willen houden. De linkerflankmensen voelen zich ook nog steeds op en top CGK. Dus het zal er vermoedelijk op neerkomen dat de allerbezwaardsten zullen vertrekken naar de GG. Dat lijkt me voor de CGK én voor de GG geen onverdeeld genoegen, maar in deze gebrekkige werkelijkheid is dat misschien toch maar het beste.
Hoe de linkerflankmensen zich voelen is niet zo belangrijk. Ze acteren iig ver buiten de spelregels van het kerkverband. Omdat jij blijkbaar geen enkel idee hebt wat authentiek Christelijk gereformeerd is kom je met de meest dwaze scenario’s.
Op de meerdere vergaderingen waar ik de afgelopen jaren geweest ben zijn diverse keren kerkverbanden langsgekomen maar nooit de GG. Wel PKN/HHK/NGK.
Als jij representatief bent voor de GG zouden we ook van de regen in de drup komen.
Verder ga ik niet speculeren over de toekomst. Tijdens het convent en op de GS hoop ik mijn bijdrage te kunnen doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.