Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
- Verbannen
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Ik signaleer binnen de Gereformeerde Gemeenten wel iets zeer opvallends. Het niet of nauwelijks zingen geldt voornamelijk in gemeenten ter midden- en linkerzijde, als ik goed op internet heb rondgekeken. Terwijl juist deze gemeenten gemiddeld genomen meer Psalmverzen zingen in een eredienst dan de gemeenten ter rechterzijde.
Heel opmerkelijk.
Heel opmerkelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Zoals Valcke betoogt is er geen pointe.Delftenaar schreef:In geen enkele kerkdienst wordt een kwartier achter elkaar gezongen: dat geldt voor koren.Herman schreef:Namelijk dat af en toe een zangmoment minder risico oplevert is dan een kwartier achter elkaar zingen. Elk mens snapt dat risico's groter worden als de onderliggende waarde verhoogd wordt.
Het zingen van een of twee psalmverzen duurt enkele minuten. En in een kerkdienst is geen verschil tussen de psalm na de votum en groet, de tussenzang of de slotzang. Om een van die psalmen te laten vervallen is wat krom en maakt, medisch gezien, geen verschil met de psalmen die wel gezongen worden.
In jouw optiek moet je dus psalm 133:3 zingen en niet psalm 68:10. De laatste duurt immers veel langer dan de eerste psalm.
Ergo: de pointe dat zingen de overdracht van het virus bespoedigd is niet begrepen.
Natuurlijk is zingen, de lofprijzing, een belangrijk onderdeel van de dienst. Maar, gezien de huidige omstandigheden, kan dat ook vormgegeven worden als het orgel de psalm speelt en de gemeente luistert.
Vergeef me als ik het nu heel menselijk formuleer, maar God heeft daar begrip voor en hoort door alleen de orgelklanken heen als het ware de gemeente zingen. Juist als een virus het echte zingen onmogelijk maakt.
Alsof de besmetting aan het slot van de eerste regel al definitief en onomkeerbaar vaststaat. Dat is natuurlijk niet zo.
De voorgestelde digitale app gaat een waarschuwing geven als iemand een kwartier bij een besmet persoon in de buurt is geweest. In jou optiek kan je blijkbaar per definitie al besmet raken als je dat tien seconden bent. Dan deugd zo'n app toch niet?
Tijd is dus gewoon een factor die op risico's inwerkt.
- Delftenaar
Op dit moment lijkt iedereen te denken dat de pandemie achter de rug is en we dus weer het normale leven kunnen oppakken. Dat merk ik op kantoor, op straat, in de supermarkt en ook in de kerk.
Op zich prima: die tweede golf van besmettingen komt wel. Waarna iedereen zich gaat afvragen waardoor het kwam. Het antwoord is simpel: omdat we nu te laks zijn, wat iedereen tzt vergeten is.
Tegelijk geldt wel maatwerk. In de GG van zeg Barneveld-Zuid kun je meer mensen ontvangen en op veilige afstand laten zingen dan in zeg de GG van Opperdoes. Ook dat soort plaatselijke omstandigheden spelen een rol bij de vraag wat veilig is en wat niet.
Op zich prima: die tweede golf van besmettingen komt wel. Waarna iedereen zich gaat afvragen waardoor het kwam. Het antwoord is simpel: omdat we nu te laks zijn, wat iedereen tzt vergeten is.
Tegelijk geldt wel maatwerk. In de GG van zeg Barneveld-Zuid kun je meer mensen ontvangen en op veilige afstand laten zingen dan in zeg de GG van Opperdoes. Ook dat soort plaatselijke omstandigheden spelen een rol bij de vraag wat veilig is en wat niet.
Ik merk dit ook.Delftenaar schreef:Op dit moment lijkt iedereen te denken dat de pandemie achter de rug is en we dus weer het normale leven kunnen oppakken. Dat merk ik op kantoor, op straat, in de supermarkt en ook in de kerk.
En ik voel me ongelukkig en ongemakkelijk als ik wel 'voorzichtig' wil zijn, alsof ik de pietlut ben.
Zoals pas een vrouw snauwde; "als je zo bang bent, blijf dan thuis" ....
Terwijl je alleen de richtlijnen volgt.
Volkomen eens met Valcke. Doordat de PKN al snel het zingen sterk afraadde is dit een eigen leven gaan leiden. De RIVM en dhr. van Dissel op de laatste technische briefing benadrukte nog eens dat er geen bewijs is dat zingen een risico is. Omdat besmetting door aerosolen onwaarschijnlijk is volgens WHO/RIVM begrijp ik de adviezen van de landelijke kerkverbanden niet zo.Valcke schreef:Ik zal nooit zeggen dat het hardop zingen een absoluut vereiste is.Delftenaar schreef:Juist als een virus het echte zingen onmogelijk maakt.
Maar dat het virus het echte zingen onmogelijk maakt, is iets wat mensen zichzelf aanpraten (er zijn geen onderzoeken die dit bevestigen).
Nog los van de vraag of we zodanig alle risico's zouden moeten willen uitsluiten dat we wat Gods Woord over het zingen zegt, terzijde zouden moeten leggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik sta er precies tegenovergesteld in. Ik krijg hoe langer hoe meer de overtuiging dat we gewoon gegijzeld zijn door de RIVM en de regering met allerlei onzin maatregelen.Terri schreef:Ik merk dit ook.Delftenaar schreef:Op dit moment lijkt iedereen te denken dat de pandemie achter de rug is en we dus weer het normale leven kunnen oppakken. Dat merk ik op kantoor, op straat, in de supermarkt en ook in de kerk.
En ik voel me ongelukkig en ongemakkelijk als ik wel 'voorzichtig' wil zijn, alsof ik de pietlut ben.
Dat wordt versterkt door het feit dat de anti-corona-demonstratie niet door mag gaan en anti-racisme-demonstratie wel.
Er staan (pseudo?)wetenschappelijke filmpjes op YouTube die heel waar lijken of.... ze zijn puur demagogisch. In ieder geval zijn het wel wetenschappers die het uitleggen. Of ze noemen zich zo.Tiberius schreef:Ik sta er precies tegenovergesteld in. Ik krijg hoe langer hoe meer de overtuiging dat we gewoon gegijzeld zijn door de RIVM en de regering met allerlei onzin maatregelen.Terri schreef:Ik merk dit ook.Delftenaar schreef:Op dit moment lijkt iedereen te denken dat de pandemie achter de rug is en we dus weer het normale leven kunnen oppakken. Dat merk ik op kantoor, op straat, in de supermarkt en ook in de kerk.
Dat wordt versterkt door het feit dat de anti-corona-demonstratie niet door mag gaan en anti-racisme-demonstratie wel.
En ik hoorde gisteren in het NOS nieuws de nieuwslezer bij juichend uitroepen dat de voetbal dit jaar wellicht toch door kon gaan... Dat leek wel het belangrijkste...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ook Duitse onderzoeken wijzen hier sterk op:huisman schreef:Volkomen eens met Valcke. Doordat de PKN al snel het zingen sterk afraadde is dit een eigen leven gaan leiden. De RIVM en dhr. van Dissel op de laatste technische briefing benadrukte nog eens dat er geen bewijs is dat zingen een risico is. Omdat besmetting door aerosolen onwaarschijnlijk is volgens WHO/RIVM begrijp ik de adviezen van de landelijke kerkverbanden niet zo.Valcke schreef:Ik zal nooit zeggen dat het hardop zingen een absoluut vereiste is.Delftenaar schreef:Juist als een virus het echte zingen onmogelijk maakt.
Maar dat het virus het echte zingen onmogelijk maakt, is iets wat mensen zichzelf aanpraten (er zijn geen onderzoeken die dit bevestigen).
Nog los van de vraag of we zodanig alle risico's zouden moeten willen uitsluiten dat we wat Gods Woord over het zingen zegt, terzijde zouden moeten leggen.
1. "Experimenten van de Universiteit van de Bundeswehr in München werden op 7 mei gepubliceerd. Hieruit blijkt dat 'tijdens het zingen de lucht slechts tot een halve meter voor de mond in beweging wordt gebracht, ongeacht hoe hard de toon was en welke toon werd gezongen. De conclusie van Christian J. Kähler en Rainer Hain van het Institut für Strömungsmechanik und Aerodynamik: Verspreiding van het virus via de tijdens het zingen gegenereerde luchtstroom buiten een halve meter is uiterst onwaarschijnlijk."
2. "Het Freiburg Institute for Muziekgezondheid heeft ook aanbevelingen gepubliceerd voor zangers, koren en instrumentalisten: In hun update van 6 mei beschouwen Claudia Spahn en Bernhard Richter "afstanden van ten minste twee meter" tussen de zangers als "voldoende". Bovendien gaan de twee muziek-geneeskundigen er volgens de laatste metingen van uit dat de aerosolen niet méér verspreid worden bij zingen dan bij het in rust ademen."
Onderzoeken met tegengestelde resultaten heb ik nog niet gezien.
Dank Valcke. Dat lijkt me meer bij de wetenschappelijke realiteit horen.
Een vraagje, wat is de reden dat het soms lang duurt vooraleer een kerkdienst op uitzending gemist staat?
Moeten daar speciale handelingen voor verricht worden, gaat dat dus niet automatisch?
Moeten daar speciale handelingen voor verricht worden, gaat dat dus niet automatisch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat is instelbaar.Mara schreef:Een vraagje, wat is de reden dat het soms lang duurt vooraleer een kerkdienst op uitzending gemist staat?
Je kan het zo instellen dat de opname direct na de dienst in het archief komt.
Of juist niet, bijvoorbeeld als men er eerst nog wat uit wil knippen, gebed of zo.
Okay, dank je wel.Tiberius schreef:Dat is instelbaar.Mara schreef:Een vraagje, wat is de reden dat het soms lang duurt vooraleer een kerkdienst op uitzending gemist staat?
Je kan het zo instellen dat de opname direct na de dienst in het archief komt.
Of juist niet, bijvoorbeeld als men er eerst nog wat uit wil knippen, gebed of zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Je kunt allerlei maatregelen ter discussie stellen, maar hoe zie jij dan de enorme verspreiding in andere werelddelen, waar niet of nauwelijks maatregelen te treffen zijn?Tiberius schreef:Ik sta er precies tegenovergesteld in. Ik krijg hoe langer hoe meer de overtuiging dat we gewoon gegijzeld zijn door de RIVM en de regering met allerlei onzin maatregelen.
Mondkapjes zijn onzin, anderhalve meter is onzin, niet zingen is onzin, handen ontsmetten is onzin, ouderen niet bezoeken is onzin, quarantaine is onzin.
Maar het heeft allemaal wel geholpen.
Maar het heeft allemaal wel geholpen.
In de Gereformeerde Gemeente van Dordrecht gaan ze er, na 1 juli 2020, voor zorgen dat de gehele gemeente binnen een periode van 14 dagen een dienst kan bezoeken. Dit omdat veel gemeenteleden de diensten in de kerk zo missen.
Ze hebben twee weekdiensten en op zondag drie diensten. De weekdiensten duren niet langer dan een uur en de zondagse diensten niet langer dan een uur en een kwartier.
Donderdag 02-07, 19:00 uur, Ds. W.A. Zondag
Zondag 05-07, 09:30 uur, Ds. W.A. Zondag
Zondag 05-07, 13:00 uur, Ds. W.A. Zondag
Zondag 05-07, 16:30 uur, Ds. W.A. Zondag
Woensdag 08-07, 19:00 uur, Ds. W.A. Zondag
Donderdag 09-07, 19:00 uur, Ds. W.A. Zondag
Zondag 12-07, 09:30 uur, Ds. C.G. Vreugdenhil
Zondag 12-07, 13:00 uur, Ds. W.A. Zondag
Zondag 12-07, 16:30 uur, Ds. W.A. Zondag
Woensdag 15-07, 19:00 uur, Ds. W.A. Zondag
Ze hebben twee weekdiensten en op zondag drie diensten. De weekdiensten duren niet langer dan een uur en de zondagse diensten niet langer dan een uur en een kwartier.
Donderdag 02-07, 19:00 uur, Ds. W.A. Zondag
Zondag 05-07, 09:30 uur, Ds. W.A. Zondag
Zondag 05-07, 13:00 uur, Ds. W.A. Zondag
Zondag 05-07, 16:30 uur, Ds. W.A. Zondag
Woensdag 08-07, 19:00 uur, Ds. W.A. Zondag
Donderdag 09-07, 19:00 uur, Ds. W.A. Zondag
Zondag 12-07, 09:30 uur, Ds. C.G. Vreugdenhil
Zondag 12-07, 13:00 uur, Ds. W.A. Zondag
Zondag 12-07, 16:30 uur, Ds. W.A. Zondag
Woensdag 15-07, 19:00 uur, Ds. W.A. Zondag
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)