Ik bedoel dat ik in het draadje van waarover de preken van afgelopen zondag gingen, dit ook nooit zo formuleer. Ik schrijf meestal: 'De dominee bediende Gods Woord n.a.v. Zondag 2.' Of: 'Gisteren was Zondag 2 aan de orde van behandeling.'Nathanaël schreef:Wat bedoel je precies?Jantje schreef:Ik schrijf dat ook nooit in de verslagen in het betreffende draadje.Nathanaël schreef:Ik haak hier maar even op aan: wat ik in het RD-artikel opvallend vond was de formulering dat ds. Roos ´het Woord bediende uit Zondag 24´. Nu ga ik er niet vanuit dat ds. Roos dat zelf zo geformuleerd heeft, maar ook van de broeders van de kerkredactie had ik dit niet verwacht.Piet Puk schreef:Jantje, weet jij of er in de dienst in Barneveld ook uit de Dordtse Leerregels is voorgelezen?
Ik bedoelde dat ik het een opvallende formulering vond, omdat je het Woord niet kunt bedienen uit iets dat niet in het Woord staat.
Waarmee ik overigens niets af wil doen aan de waarde van de HC, laat dat helder zijn. Maar de formulering klopt niet en ik vind het nogal slordig.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
- Verbannen
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Oke, helder, dank voor je reactie. Maar dat jij het anders doet dan de kerkredactie, maakt het niet minder slordig ;-)Jantje schreef:Ik bedoel dat ik in het draadje van waarover de preken van afgelopen zondag gingen, dit ook nooit zo formuleer. Ik schrijf meestal: 'De dominee bediende Gods Woord n.a.v. Zondag 2.' Of: 'Gisteren was Zondag 2 aan de orde van behandeling.'Nathanaël schreef:Wat bedoel je precies?Jantje schreef:Ik schrijf dat ook nooit in de verslagen in het betreffende draadje.Nathanaël schreef: Ik haak hier maar even op aan: wat ik in het RD-artikel opvallend vond was de formulering dat ds. Roos ´het Woord bediende uit Zondag 24´. Nu ga ik er niet vanuit dat ds. Roos dat zelf zo geformuleerd heeft, maar ook van de broeders van de kerkredactie had ik dit niet verwacht.
Ik bedoelde dat ik het een opvallende formulering vond, omdat je het Woord niet kunt bedienen uit iets dat niet in het Woord staat.
Waarmee ik overigens niets af wil doen aan de waarde van de HC, laat dat helder zijn. Maar de formulering klopt niet en ik vind het nogal slordig.
-
- Verbannen
Nee.
Ik wilde er mee aangeven dat ik dat dus ook slordig vind.
Ik wilde er mee aangeven dat ik dat dus ook slordig vind.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
De hervormd gemeente heeft snel na de scheuring diversiteit in liturgische vormgeving ingevoerd. Er is inderdaad veel verschil. Er is regelmatig gesproken over het afsplitsen van de goede herderkerk, maar de wens om één gemeente te blijven voerde de boventoon. Gelukkig kan ik zeggen dat alle predikanten die aan Barneveld verbonden zijn, allemaal het heil in Christus verkondigen. Het uitnodigingsbeleid in de oude kerk is aangepast op de wensen van behoudende gemeenteleden. Erg fijn, er gaan duidelijke en eerlijke gastdominees voor.ejvl schreef:Ik denk het wel aangezien Barneveld nogal wat hervormde kerken heeft in verschillende liggingen.Jantje schreef:Niet echt interkerkelijk, zo te zien. Maar dat ligt vermoedelijk aan de liedkeuze.Bezorgd schreef:Mooi. Barneveld zingt: https://youtu.be/1wzQ0bZ547U
-
- Verbannen
Vanaf 1 juli zullen zal er in de gemeente alhier elke kerkdienst een wijk uitgenodigd worden. Eventueel kunnen anderen in de gemeente zich dan nog aanmelden omdat niet elke wijk 100 personen heeft.
Verder heeft de kerkenraad besloten om de videoverbinding voortaan live open te stellen, met daarbij ook de oproep om aan met name de onkerkelijke bekenden in onze omgeving aan te geven dat zij zo ook een dienst kunnen 'bijwonen'. Ik vind dat een hele mooie gedachte.
Verder heeft de kerkenraad besloten om de videoverbinding voortaan live open te stellen, met daarbij ook de oproep om aan met name de onkerkelijke bekenden in onze omgeving aan te geven dat zij zo ook een dienst kunnen 'bijwonen'. Ik vind dat een hele mooie gedachte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat is zeker een mooie gedachte. Opmerkelijk dat ik onlangs een heel andere oproep las.
-
- Verbannen
Welke oproep?DDD schreef:Dat is zeker een mooie gedachte. Opmerkelijk dat ik onlangs een heel andere oproep las.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Om de diensten niet openbaar te maken, zodat anderen niet kunnen meekijken en de gemeenteleden met hun eigen gemeente moeten meedoen.
- Delftenaar
Deze week zag ik een video van een gemeente waar met een van de vier psalmen niet meegezongen mocht worden en met de andere drie wel.
Daar heeft men het advies om niet te zingen duidelijk niet begrepen...
Natuurlijk wel.Delftenaar schreef:Deze week zag ik een video van een gemeente waar met een van de vier psalmen niet meegezongen mocht worden en met de andere drie wel.
Dat stond nota bene in een wetenschappelijk onderzoek in Duitsland (deze week samengevat in het ND). Namelijk dat af en toe een zangmoment minder risico oplevert is dan een kwartier achter elkaar zingen. Elk mens snapt dat risico's groter worden als de onderliggende waarde verhoogd wordt.
Je moet inschatten wat de kans is op een besmetting. Dat risico moet je aan de hand van of in combinatie met andere factoren inschatten. Je kunt prima zingen als verder geen ziek/besmet persoon aanwezig is.
Laatst gewijzigd door Herman op 20 jun 2020, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Medio juni zou het OMT met nadere informatie over zingen komen. Ik heb nog niks gezien, klopt dat?
-
- Verbannen
Ja.Herman schreef:Medio juni zou het OMT met nadere informatie over zingen komen. Ik heb nog niks gezien, klopt dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
1. Advies van wie dan wel, als ik vragen mag?Delftenaar schreef:Daar heeft men het advies om niet te zingen duidelijk niet begrepen...
2. In de Schrift lees ik trouwens een heel ander advies. Het zingen is een vorm van gebed en lofprijzing tot God. Dat zou ik maar zeker niet achterwege laten.
- Delftenaar
In geen enkele kerkdienst wordt een kwartier achter elkaar gezongen: dat geldt voor koren.Herman schreef:Namelijk dat af en toe een zangmoment minder risico oplevert is dan een kwartier achter elkaar zingen. Elk mens snapt dat risico's groter worden als de onderliggende waarde verhoogd wordt.
Het zingen van een of twee psalmverzen duurt enkele minuten. En in een kerkdienst is geen verschil tussen de psalm na de votum en groet, de tussenzang of de slotzang. Om een van die psalmen te laten vervallen is wat krom en maakt, medisch gezien, geen verschil met de psalmen die wel gezongen worden.
In jouw optiek moet je dus psalm 133:3 zingen en niet psalm 68:10. De laatste duurt immers veel langer dan de eerste psalm.
Ergo: de pointe dat zingen de overdracht van het virus bespoedigd is niet begrepen.
Natuurlijk is zingen, de lofprijzing, een belangrijk onderdeel van de dienst. Maar, gezien de huidige omstandigheden, kan dat ook vormgegeven worden als het orgel de psalm speelt en de gemeente luistert.
Vergeef me als ik het nu heel menselijk formuleer, maar God heeft daar begrip voor en hoort door alleen de orgelklanken heen als het ware de gemeente zingen. Juist als een virus het echte zingen onmogelijk maakt.
Ik zal nooit zeggen dat het hardop zingen een absoluut vereiste is.Delftenaar schreef:Juist als een virus het echte zingen onmogelijk maakt.
Maar dat het virus het echte zingen onmogelijk maakt, is iets wat mensen zichzelf aanpraten (er zijn geen onderzoeken die dit bevestigen).
Nog los van de vraag of we zodanig alle risico's zouden moeten willen uitsluiten dat we wat Gods Woord over het zingen zegt, terzijde zouden moeten leggen.