Ik merk hier genoeg op hoor Jantje....Jantje schreef:Ja, hoor, ik vind dat dit in overleg moet gebeuren met de plaatselijke kerkelijke gemeenten en onder leiding moet staan van de kerkenraden van die gemeenten zelf. Bovendien zijn er al genoeg kerkelijke jongerenavonden in de regio. Dan vind ik het veelzeggend dat er ook zulk soort avonden, waar predikanten van de (O)GG(iN) en het uiterst rechtse deel van de HHK niet worden uitgenodigd of wíllen komen (heeft dat ook niet iets te zeggen?), worden belegd. Dat is toch een teken aan de wand? Maar blijkbaar wordt dat hier niet opgemerkt.Nasrani schreef:Wil je hier nog op antwoorden @jantje?Nasrani schreef:Wat voor nut heeft het om zich er van te distantiëren?Jantje schreef:Ik blijf me er van distantiëren, ook mede vanwege het feit dat er een oud lid van de Ger. Gem. van Nunspeet hier mede achter zit, aldus het kerkblad. Dat vind ik op zijn hoogst al zeer opmerkelijk. Waarom willen ze dat specifiek Nunspeet gelooft in de Naam van Jezus en beleggen ze dáárom zulke avonden, terwijl er al genoeg kerkelijke jongerenavonden worden belegt in die regio? Dat heeft toch wat te zeggen? Of niet?
Gelukkig is er, voor zover ik weet, geen commentaar in Nunspeet zelf, over de prediking van ds. Schot, en gelukkig maar. Verder moeten we, mijns inziens, deze zaken allemaal in de ontwikkeling en de geest van de tijd zien. Het is één en al verdeeldheid, je ziet het op refoweb.nl ook, als ook daar allemaal kritische vragen worden gesteld over de rechterzijde van de HHK en de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.).
Verder zou ik willen weten wat er op te tegen is om dit soort avonden te organiseren? Wees blij dat er in de week interkerkelijke bijeenkomsten zijn waar jongeren en ouderen over kerkmuren heen elkaar rondom de Bijbel kunnen ontmoeten.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Juist, staat genoteerd!OutOfTheBox schreef:Helemaal eens! Dat noem ik huilen met de wolven in het bos....Ambtenaar schreef:Dan moet de kerkenraad zelf aan de slag om een avond te organiseren. Je kunt moeilijk eisen dat de organisatie de verantwoordelijkheid afstaat.Jantje schreef:Omdat dat de verantwoordelijkheid van de kerkenraad is. Die dient opzicht te hebben over de kudde, ook als het om zulk soort avonden gaat. En het is geen bezwaar als de plaatselijke kerken zich dan samen hiervoor verantwoordelijk stellen, maar het is wel nodig. Dat behoedt ook voor bepaalde uitwassen (denk aan bijvoorbeeld 'Jij daar!').
Verder moet je de stukjes die ds. (A.) Schot ooit in het RD schreef over Bijbelstudies die onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad moeten vallen en dergelijke nog maar eens nalezen, wellicht zijn die op Digibron te vinden.
Hetzelfde geldt voor de bijbelkringen, wel commentaar hebben maar zelf niets faciliteren.
Het gevaar van onderlinge bijbelstudie. De leken mogen niet zelf onderzoeken..
Dat dit juist op hervormingsdag besproken moet worden...
Maar deze Roomse visie leeft binnen sommige gemeenten helaas wel.
-
- Verbannen
O nee? Dus de ouderlingen zijn alleen verantwoordelijk voor de zondagse erediensten, en voor de rest niet? Er is toch ook een orde in het kerkelijke leven nodig? Anders doet een ieder wat goed is in zijn (of haar) eigen ogen.DDD schreef:Overigens is er voor zover ik weet geen enkele bijbelse grondslag voor het idee dat bijbelstudie, behalve dan door middel van de zondagse prediking, een ambtelijke verantwoordelijkheid zou zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Welnee, het is helemaal niet Rooms. De Bijbel wordt mag je gewoon lezen, die wordt helemaal niet van je afgepakt.Bezorgd schreef:Het gevaar van onderlinge bijbelstudie. De leken mogen niet zelf onderzoeken..
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Je mag hem wel lezen, maar wel op dé manier van de kerkenraad. Dus de geest erachter is hetzelfdeJantje schreef:Welnee, het is helemaal niet Rooms. De Bijbel wordt mag je gewoon lezen, die wordt helemaal niet van je afgepakt.Bezorgd schreef:Het gevaar van onderlinge bijbelstudie. De leken mogen niet zelf onderzoeken..
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Overdrijf niet zo. Of verdiep je op hervormingsdag even in de historie, dan weet je de verschillen weer.OutOfTheBox schreef:Je mag hem wel lezen, maar wel op dé manier van de kerkenraad. Dus de geest erachter is hetzelfdeJantje schreef:Welnee, het is helemaal niet Rooms. De Bijbel wordt mag je gewoon lezen, die wordt helemaal niet van je afgepakt.Bezorgd schreef:Het gevaar van onderlinge bijbelstudie. De leken mogen niet zelf onderzoeken..
Een ouderling/kerkenraadslid kan prima zelf Bijbelstudies organiseren. Kunnen ze dat niet, of hebben ze geen tijd, kunnen ze een nieuw kerkenraadslid benoemen, of mensen uit de gemeente aanwijzen om dit op te zetten.Jantje schreef:O nee? Dus de ouderlingen zijn alleen verantwoordelijk voor de zondagse erediensten, en voor de rest niet? Er is toch ook een orde in het kerkelijke leven nodig? Anders doet een ieder wat goed is in zijn (of haar) eigen ogen.DDD schreef:Overigens is er voor zover ik weet geen enkele bijbelse grondslag voor het idee dat bijbelstudie, behalve dan door middel van de zondagse prediking, een ambtelijke verantwoordelijkheid zou zijn.
Als dit allemaal niet gebeurt, en het wordt door enkele leden zelf opgezet, lijkt mij dit een goede zaak.
Het beste is als dit onder supervisie van een gedegen onderlezen persoon gebeurt, maar als er echt niets wordt gedaan door de kerkenraad, is het beter om met een paar leden bij elkaar te komen dan dat er helemaal geen studie plaats vind in groepsverband.
Als je verder niets te melden hebt, mag je sarcastische opmerkingen verder ook wel weglaten.pierre27 schreef:
Juist, staat genoteerd!
-
Wat ben jij vriendelijk zeg. Ik vind dit dan weer een overdreven reactie.eilander schreef:Overdrijf niet zo. Of verdiep je op hervormingsdag even in de historie, dan weet je de verschillen weer.OutOfTheBox schreef:Je mag hem wel lezen, maar wel op dé manier van de kerkenraad. Dus de geest erachter is hetzelfdeJantje schreef:Welnee, het is helemaal niet Rooms. De Bijbel wordt mag je gewoon lezen, die wordt helemaal niet van je afgepakt.Bezorgd schreef:Het gevaar van onderlinge bijbelstudie. De leken mogen niet zelf onderzoeken..
Inhoudelijk: als een kerkenraad perse controle wil hebben op bijbelstudie avonden, dan betekent dit een forse inperking van de christelijke vrijheid. Dat is dezelfde geest die destijds heerste in het Rooms katholicisme.
Dus ik neem niets van mijn eerdere woorden terug
Bij ons vraagt de kerkenraad of je het wil melden als je iets opzet. Hoeft niet onder hun supervisie, maar ze willen er wel graag van weten. Hebben hetzelfde druk genoeg.ejvl schreef:Een ouderling/kerkenraadslid kan prima zelf Bijbelstudies organiseren. Kunnen ze dat niet, of hebben ze geen tijd, kunnen ze een nieuw kerkenraadslid benoemen, of mensen uit de gemeente aanwijzen om dit op te zetten.Jantje schreef:O nee? Dus de ouderlingen zijn alleen verantwoordelijk voor de zondagse erediensten, en voor de rest niet? Er is toch ook een orde in het kerkelijke leven nodig? Anders doet een ieder wat goed is in zijn (of haar) eigen ogen.DDD schreef:Overigens is er voor zover ik weet geen enkele bijbelse grondslag voor het idee dat bijbelstudie, behalve dan door middel van de zondagse prediking, een ambtelijke verantwoordelijkheid zou zijn.
Als dit allemaal niet gebeurt, en het wordt door enkele leden zelf opgezet, lijkt mij dit een goede zaak.
Het beste is als dit onder supervisie van een gedegen onderlezen persoon gebeurt, maar als er echt niets wordt gedaan door de kerkenraad, is het beter om met een paar leden bij elkaar te komen dan dat er helemaal geen studie plaats vind in groepsverband.
-
Dat vind ik een prachtige oplossing, wel betrokken maar niet beteugelend.Zeeuw schreef:Bij ons vraagt de kerkenraad of je het wil melden als je iets opzet. Hoeft niet onder hun supervisie, maar ze willen er wel graag van weten. Hebben hetzelfde druk genoeg.ejvl schreef:Een ouderling/kerkenraadslid kan prima zelf Bijbelstudies organiseren. Kunnen ze dat niet, of hebben ze geen tijd, kunnen ze een nieuw kerkenraadslid benoemen, of mensen uit de gemeente aanwijzen om dit op te zetten.Jantje schreef:O nee? Dus de ouderlingen zijn alleen verantwoordelijk voor de zondagse erediensten, en voor de rest niet? Er is toch ook een orde in het kerkelijke leven nodig? Anders doet een ieder wat goed is in zijn (of haar) eigen ogen.DDD schreef:Overigens is er voor zover ik weet geen enkele bijbelse grondslag voor het idee dat bijbelstudie, behalve dan door middel van de zondagse prediking, een ambtelijke verantwoordelijkheid zou zijn.
K zou zeggen bekijk je eigen sarcasme inclusief venijn eens goed.Ambtenaar schreef:Als je verder niets te melden hebt, mag je sarcastische opmerkingen verder ook wel weglaten.pierre27 schreef:
Juist, staat genoteerd!
Laatst gewijzigd door pierre27 op 31 okt 2018, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Denk jij dat ambtsdragers allemaal onfeilbaar en geschikt zijn?Jantje schreef:O nee? Dus de ouderlingen zijn alleen verantwoordelijk voor de zondagse erediensten, en voor de rest niet? Er is toch ook een orde in het kerkelijke leven nodig? Anders doet een ieder wat goed is in zijn (of haar) eigen ogen.DDD schreef:Overigens is er voor zover ik weet geen enkele bijbelse grondslag voor het idee dat bijbelstudie, behalve dan door middel van de zondagse prediking, een ambtelijke verantwoordelijkheid zou zijn.
Zowel in de kerk als daarbuiten?
Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Het is inderdaad de bedoeling dat alle gelovigen door de heilige Geest geleid worden, daar is geen kerkenraad bij nodig, behalve dan in de sleutels van het koninkrijk der hemelen.Jantje schreef:O nee? Dus de ouderlingen zijn alleen verantwoordelijk voor de zondagse erediensten, en voor de rest niet? Er is toch ook een orde in het kerkelijke leven nodig? Anders doet een ieder wat goed is in zijn (of haar) eigen ogen.DDD schreef:Overigens is er voor zover ik weet geen enkele bijbelse grondslag voor het idee dat bijbelstudie, behalve dan door middel van de zondagse prediking, een ambtelijke verantwoordelijkheid zou zijn.
En bovendien gaat het hier helemaal niet over het kerkelijk leven, maar over een Bijbelkring en over een bezinningsavond.