De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
Eenzijdig…
Maar de rest met je eens
Maar de rest met je eens
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ik vind dit erg lastig. Je zegt dat je Brakel citeert. Brakel zelf schrijft "vreeze", jij maakt daar, omdat je het nodig hebt voor je denkwijze, "angst" van. Daarmee doe je Brakel m.i. geweld aan; ik meen dat Brakel hier bewust voor vreeze heeft gekozen en niet voor angst. Ik weet wel, het verschil tussen vrees en angst is dun en geeft ook vaak sterk vergelijkbare gevoelens. Vandaar dat de Bijbelse uitdrukking in Filippenzen 2:12 vezen en beven in een adem noemt. Maar de angst der hel doet mij alle troost missen. de vreze des Heeren is rein. God wil geen angst bij ons verwekken, wel eerbied en ontzag en kinderlijke vreze. Angst leidt tot de dood, vreze des Heeren drijft uit tot bekering (Hosea3:5). echt Christus waarschuwt niet voor de hel om ons bang te maken, maar om ons juist te doen vluchten tot Hem om behoud van de toekomende toorn. Bij dat vluchten is er geen sprake van angst, maar liefde en kinderlijke vreze. zoals bij de verloren zoon die wist dat hij in dat vreemde land en bij zijn harde heren zou hij geen mededogen vinden en van de honger zou hij sterven, maar bij zijn vader zou hij ontferming en voedsel vinden. Hij trekt, niet met de gesels van de angst, maar met koorden van liefde.Refojongere schreef:Beste dorual,
Ik heb het inderdaad vertaald met angst, omdat er buiten Christus alleen maar slaafse vrees, angst kan zijn. Dat zie je ook bij John Bunyan terug in zijn Christenreis. Je moet geen onvermengd, zuivere motieven verwachten. Veelal vlucht je tot Christus uit zelfbehoud, uit angst voor de hel. Dat is ook waarom Christus voor de hel waarschuwt.
Angst is er in de dienst aan de afgoden en het heidendom; in de dienst des Heeren daarentegen is er eerbied en vreze.
-
'U vraagt om de titels van boeken, en die zal ik zo wel geven. Maar het is opvallend dat u ervan uit lijkt te gaan dat u sowieso in deze gemeente lid blijft. Terwijl, wat mij betreft, uw eerste opdracht is om tegen deze prediking te gaan protesteren, desnoods door er als lid weg te gaan. Als u niet van dit systeem deel wilt uitmaken, moet u ook niet van de gemeente deel uit willen maken. Want de gemeente wenst en wil een dergelijke prediking! Waarom blijft u daar dan?'
'Het zou ook loyaliteit kunnen zijn. Gemeenteleden denken wellicht: “Stel dat wat Van den Brink zegt waar is, dan heeft dat grote gevolgen voor mijn plek in deze gemeente!” Bij zulke gedachten ligt het voor de hand om de gehoorde boodschap te minimaliseren.'
'Achter alle sociologische, dogmatische en psychologische verklaringen zie ikzelf vooral de geestelijke dimensie. Het gaat niet om een dogmatisch verschilpunt maar om een geestelijke strijd. De satan heeft geen enkele moeite met Wetsprediking, want niemand is ooit wedergeboren door de Wet. Hij zal wel waar mogelijk de boodschap van het Evangelie bestrijden, want hij weet dat zodra iemand door het Evangelie levend is geworden, die persoon voorgoed uit zijn macht verdwenen is.'
Overigens heb ik voor deze quotes, maar 3 van zijn schrijvens hoeven te openen. Als ik alles zou lezen, dan vrees ik dat er tientallen citaten zouden zijn
Door zulke teksten is het voor mij overduidelijk wie Gods knechten en hun boodschap in een verdachte hoek zet en twist en verdeeldheid aanwakkert. Maar zelf ziet hij het als de geestelijke strijd tegen de satan (en ik neem aan) zijn handlangers/pionnen? Overigens wil ik hiermee niet oordelen over de persoon en/of over zijn intenties.
'Het zou ook loyaliteit kunnen zijn. Gemeenteleden denken wellicht: “Stel dat wat Van den Brink zegt waar is, dan heeft dat grote gevolgen voor mijn plek in deze gemeente!” Bij zulke gedachten ligt het voor de hand om de gehoorde boodschap te minimaliseren.'
'Achter alle sociologische, dogmatische en psychologische verklaringen zie ikzelf vooral de geestelijke dimensie. Het gaat niet om een dogmatisch verschilpunt maar om een geestelijke strijd. De satan heeft geen enkele moeite met Wetsprediking, want niemand is ooit wedergeboren door de Wet. Hij zal wel waar mogelijk de boodschap van het Evangelie bestrijden, want hij weet dat zodra iemand door het Evangelie levend is geworden, die persoon voorgoed uit zijn macht verdwenen is.'
Overigens heb ik voor deze quotes, maar 3 van zijn schrijvens hoeven te openen. Als ik alles zou lezen, dan vrees ik dat er tientallen citaten zouden zijn
Door zulke teksten is het voor mij overduidelijk wie Gods knechten en hun boodschap in een verdachte hoek zet en twist en verdeeldheid aanwakkert. Maar zelf ziet hij het als de geestelijke strijd tegen de satan (en ik neem aan) zijn handlangers/pionnen? Overigens wil ik hiermee niet oordelen over de persoon en/of over zijn intenties.
-
Beste dorual,
Ik denk dat Romeinen 8:15 en de kanttekening daarop helderheid verschaft. Ik ben het met je eens de droefheid naar God leidt tot bekering, het zijn koorden van goedertierenheid. Tegelijkertijd is het Luther die spreekt van Gods vreemde werk. Namelijk: Hij dreigt, vernedert, veroordeelt en vervloekt de zondaar door de wet. Dat geeft de angst der hel. Terwijl Zijn eigenlijke werk is om de zondaar te zaligen, hem te brengen tot kinderlijke vreze. Die kinderlijke vreze gaat gepaard met geloven. Pas als we geloven hebben we geen angst meer, althans, behoeven we dat niet te hebben. Ons geloof is immers helaas ten dele.
Ik denk dat Romeinen 8:15 en de kanttekening daarop helderheid verschaft. Ik ben het met je eens de droefheid naar God leidt tot bekering, het zijn koorden van goedertierenheid. Tegelijkertijd is het Luther die spreekt van Gods vreemde werk. Namelijk: Hij dreigt, vernedert, veroordeelt en vervloekt de zondaar door de wet. Dat geeft de angst der hel. Terwijl Zijn eigenlijke werk is om de zondaar te zaligen, hem te brengen tot kinderlijke vreze. Die kinderlijke vreze gaat gepaard met geloven. Pas als we geloven hebben we geen angst meer, althans, behoeven we dat niet te hebben. Ons geloof is immers helaas ten dele.
Als Brakel vrees schrijft dan moet je dat laten staan.
In de Bijbelse context komt dit veel eerder uit bij eerbied dan bij angst.
Ik vind dit soort vertaling onkies en onrecht richting de bedoeling van de schrijver
Ik vind dit soort vertaling onkies en onrecht richting de bedoeling van de schrijver
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Zelfs Theo van Gogh erkende dat.Bertiel schreef:Als Brakel vrees schrijft dan moet je dat laten staan.
Ik bedoelde het eigenlijk andersom. De 40-minuten-predikant zit in de verdachte-hoek. Hij krijgt mensen over zich heen omdat hij getrouw is aan wat het Woord zegt.MGG schreef:Precies, maar daarom mogen ze zich wel verdedigen als ze door iemand in een verdachte hoek gezet worden.Susan schreef:De discipel is niet boven den meester, noch de dienstknecht boven zijn heer. Als het pad van de Meester leidt tot haat, vervolging en leugens, moet de dienaar verwachten dat hetzelfde voor hem zal gebeuren (Johannes 13:15-17; 15:18-20).Piet Puk schreef:Een predikant die het presteert om in 40 minuutjes een aanzienlijk deel van predikanten binnen de hele rechterflank van de gereformeerde gezindte neer te sabelen met niet zulke mooie woorden en een leer brengt die daar dwars tegen ingaat. Vreemd dat je dan die groepering over je heen krijgt toch?Ararat schreef:Een lezing van 40 minuutjes die zoveel pennen in beweging bracht, zoveel emoties deed oplaaien, zoveel gespreksstof gaf, zoveel pagina's bespreking opleverde...
Ik vind het steeds opmerkelijker worden.
-
Daar zijn dus de meningen over verdeeld.Susan schreef: Ik bedoelde het eigenlijk andersom. De 40-minuten-predikant zit in de verdachte-hoek. Hij krijgt mensen over zich heen omdat hij getrouw is aan wat het Woord zegt.
Gods Woord heeft helemaal geen kleine of grote letters. De Heere Jezus spreekt Zelf over Mozes: "Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven?"Susan schreef:De 40-minuten-predikant zit in de verdachte-hoek. Hij krijgt mensen over zich heen omdat hij getrouw is aan wat het Woord zegt.
Zo lezen we het ook in de gelijkenis van de 'rijke' man en de 'arme' Lazarus:
En hij zeide: Ik bid u dan, vader, dat gij hem zendt tot mijns vaders huis; Want ik heb vijf broeders; dat hij hun dit betuige, opdat ook zij niet komen in deze plaats der pijniging. Abraham zeide tot hem: Zij hebben Mozes en de Profeten; dat zij die horen. En hij zeide: Neen, vader Abraham; maar zo iemand van de doden tot hen heen ging, zij zouden zich bekeren. Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de Profeten niet horen, zo zullen zij ook, al ware het dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.
-
Ik snap dat jij dat bedoelde, maar ik zie het anders. Zie ook de stukjes die ik van hem quote.Susan schreef: Ik bedoelde het eigenlijk andersom. De 40-minuten-predikant zit in de verdachte-hoek. Hij krijgt mensen over zich heen omdat hij getrouw is aan wat het Woord zegt.
Overigens was het 2e deel van de serie van vd Tang zeker de moeite waard. Alleen snapte ik niet waarom ds Malan er bijgehaald werd, maar dat was voor de lijn van het verhaal ook niet relevant.
Ik begrijp niet wat je met dit tekstgedeelte wilt zeggen. Ik vind Paulus woorden er beter bij passen:Adagio schreef:Gods Woord heeft helemaal geen kleine of grote letters. De Heere Jezus spreekt Zelf over Mozes: "Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven?"Susan schreef:De 40-minuten-predikant zit in de verdachte-hoek. Hij krijgt mensen over zich heen omdat hij getrouw is aan wat het Woord zegt.
Zo lezen we het ook in de gelijkenis van de 'rijke' man en de 'arme' Lazarus:En hij zeide: Ik bid u dan, vader, dat gij hem zendt tot mijns vaders huis; Want ik heb vijf broeders; dat hij hun dit betuige, opdat ook zij niet komen in deze plaats der pijniging. Abraham zeide tot hem: Zij hebben Mozes en de Profeten; dat zij die horen. En hij zeide: Neen, vader Abraham; maar zo iemand van de doden tot hen heen ging, zij zouden zich bekeren. Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de Profeten niet horen, zo zullen zij ook, al ware het dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.
"Gijlieden weet, van den eersten dag af, dat ik in Azië ben aangekomen, hoe ik bij u den gansen tijd geweest ben; dienende den Heere met alle ootmoedigheid, en vele tranen, en verzoekingen, die mij overkomen zijn door de lagen der Joden; hoe ik niets achtergehouden heb van hetgeen nuttig was, dat ik u niet zou verkondigd en u geleerd hebben, in het openbaar en bij de huizen; betuigende, beiden Joden en Grieken, de bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus. En nu ziet, ik, gebonden zijnde door den Geest, reis naar Jeruzalem, niet wetende, wat mij daar ontmoeten zal; dan dat de Heilige Geest van stad tot stad betuigt, zeggende, dat mij banden en verdrukkingen aanstaande zijn. Maar ik acht op geen ding, noch houde mijn leven dierbaar voor mijzelven, opdat ik mijn loop met blijdschap mag volbrengen, en den dienst, welken ik, van den Heere Jezus ontvangen heb, om te betuigen het Evangelie der genade Gods. En nu ziet, ik weet, dat gij allen, waar ik doorgegaan ben, predikende het Koninkrijk Gods, mijn aangezicht niet meer zien zult. Daarom betuig ik ulieden op dezen huidigen dag, dat ik rein ben van het bloed van u allen. Want ik heb niet achtergehouden, dat ik u niet zou verkondigd hebben al den raad Gods.
Een dominee die zegt dat hij de volle raad van God verkondigt heeft, bedoelt daarmee dat hij niets achtergehouden heeft wat in de Bijbel ten aanzien van ons behoud geschreven staat. Dan kun je denken aan thema’s als: geloof en bekering, rechtvaardiging en heiliging, hel en hemel, verantwoordelijkheid en verkiezing. En vooral ook aan het werk van de Vader, de zoon en de Heilige Geest. Refoweb
Dit is een goede spiegel voor welke predikant dan ook. Hij mag daarin groeien. Iedereen heeft blinde vlekken. Een predikant ook. Daarm ben je aan elkaar gegeven. Om elkaar als Gods kinderen aan te scherpen, of elkaar te berispen. Ten diepste gaat het niet om de kleine lettertjes maar om al de raad van God.
En ook vandaag weer een prima artikel van ouderling Van der Tang met enigszins begripvolle toon in de richting van dr. Van den Brink
Voor een ieder aanbevolen, en van harte! (alleen wat jammer van die kopierechten...)Piet Puk schreef:En ook vandaag weer een prima artikel van ouderling Van der Tang met enigszins begripvolle toon in de richting van dr. Van den Brink
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Misschien kan iemand de hoofdlijn weergeven?
-
Nu ik weet dat Ad goed kan samenvatten, laat ik het graag aan hem over;).Zita schreef:Misschien kan iemand de hoofdlijn weergeven?