Kabinet Rutte/Verhagen

Hoe lang denk je dat het kabinet Rutte-Verhagen zit?

Peiling eindigde op 25 nov 2010, 17:56

Bij de regeringsverklaring valt het kabinet al.
1
2%
Tot de verkiezingen van de Provinciale Staten (maart 2011).
7
16%
Een jaar.
3
7%
Twee jaar.
12
27%
Drie jaar.
1
2%
Het kabinet zit gewoon de rit uit.
20
45%

Totaal aantal stemmen: 44

Luther
Contacteer:

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door Luther »

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:En dit is ook een mooie interview:

http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/st ... n_1_565483
Ik dacht dat wij ons vertrouwen niet op rekenmeesters van de partij moesten stellen. Ik lees over rekenen en afwegen maar helaas niet over bidden tot God die alles bestuurt. Ik hoop echt dat deze slimmigheden zich niet tegen de SGP zullen keren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:

Ik dacht dat wij ons vertrouwen niet op rekenmeesters van de partij moesten stellen. Ik lees over rekenen en afwegen maar helaas niet over bidden tot God die alles bestuurt. Ik hoop echt dat deze slimmigheden zich niet tegen de SGP zullen keren.
Waarom speel je die dingen tegen elkaar uit?
In afhankelijkheid moeten we ook doen wat onze hand vindt om te doen.

Als je het daar niet mee eens bent, moet je niet eens aan politiek mee willen doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

In het RD vandaag een zeer terechte oproep van Van der Staaij: CU moet eerst de hand maar eens in eigen boezem steken!

Waarom heeft de SGP de CU niet gesteund?
Het was te riskant en niet verantwoord om dat te doen. We hadden zo onze positie ten opzichte van het kabinet kwijt kunnen raken, waarmee we de regering in paarse handen hadden gedreven, met alle gevolgen van dien voor christelijke waarden zoals de zondagsrust. Er was dus sprake van een bijzondere situatie, juist ook doordat de CU van meet af aan voor een andere, veel meer oppositionele benadering heeft gekozen tegenover de coalitie, dan de SGP. Zo stelde CU-senator Schuurman vorige week nog dat wanneer het kabinet geen meerderheid zou halen, het binnen een half jaar zijn biezen kon pakken. En ook Kuiper liet onlangs weten dat het kabinet in die situatie heel wat beleid zou moeten bijstellen.”

De CU verwijt u kortstondig gewin verkozen te hebben boven langjarige samenwerking.
„Het lijkt wel alsof het verlies van de CU te wijten is aan het feit dat wij hen onze rest niet hebben gegeven. De CU is in de Senaat vooral gehalveerd omdat veel kiezeres ontevreden zijn over de koers van de partij. Het zou de CU sieren zelfkritiek niet te ontlopen en de pijlen niet langer volledig op de SGP te richten. Dat is wel erg gemakkelijk. Ook moeten we niet nét doen alsof het in de achterliggende tijd allemaal pais en vree was. Zowel lokaal, provinciaal als op Europees vlak was er in de afgelopen jaren een sterke gerichtheid vanuit de CU om de samenwerking met de SGP te verbreken. Die lijn hebben we nooit gesteund en zullen we in de toekomst niet steunen.”
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:

Als je het daar niet mee eens bent, moet je niet eens aan politiek mee willen doen.
Jij definieert politiek volgens mij met machtspelletjes. Ik vind het veelzeggend dat een SGP gedeputeerde in dit hele interview alleen maar menselijke overwegingen noemt. Ik hoop echt dat de SGP dit nooit meer doet. Wij zijn een partij die in alle dingen afhankelijk van de HEERE wil zijn. Je hebt aan de CU gezien hoe snel standpunten verwateren als de macht in zicht komt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:

Jij definieert politiek volgens mij met machtspelletjes. Ik vind het veelzeggend dat een SGP gedeputeerde in dit hele interview alleen maar menselijke overwegingen noemt. Ik hoop echt dat de SGP dit nooit meer doet. Wij zijn een partij die in alle dingen afhankelijk van de HEERE wil zijn. Je hebt aan de CU gezien hoe snel standpunten verwateren als de macht in zicht komt.
Joh, ik snap die angst best wel en daar mogen we waakzaam voor zijn. Maar als ons in deze tijd de gelegenheid wordt geboden, op een zeer bijzondere manier, dan mogen we die verantwoordelijkheid nemen. In biddend opzien. Denk je dat dit laatste achterwege blijft?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:

Maar een christen-politicus hoeft toch niet te verantwoorden wat in het gebed tussen de Heere en hem is geweest? Dat lijkt me een zeer persoonlijke zaak. Hij zegt christen-politicus te zijn, en daarmee vertrouw ik erop dat hij een biddende politicus is. Dat hij daarbij ook politieke overwegingen maakt, is inherent aan zijn politieke ambt. Net zoals een docent bidt voor zijn werk en zijn leerlingen, en tegelijkertijd pedagogische kennis en trucjes toepast.
huisman

Bericht door huisman »

Zita schreef:Maar een christen-politicus hoeft toch niet te verantwoorden wat in het gebed tussen de Heere en hem is geweest? Dat lijkt me een zeer persoonlijke zaak. Hij zegt christen-politicus te zijn, en daarmee vertrouw ik erop dat hij een biddende politicus is. Dat hij daarbij ook politieke overwegingen maakt, is inherent aan zijn politieke ambt. Net zoals een docent bidt voor zijn werk en zijn leerlingen, en tegelijkertijd pedagogische kennis en trucjes toepast.

De SGP heeft toch ook als opdracht om te getuigen in ons land. Nu weet de nederlander niet meer dat dat de SGP rekenmeesters de coalitie aan een meerderheid heeft geholpen....wie komt de dank toe? De strategen van de SGP.
Dit stemt mij verdrietig maar ik begrijp dat ik juist verheugd moet zijn.
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef:wie komt de dank toe? De strategen van de SGP.
Je bent er toch zelf bij aan wie/Wie je de Dank en de Lof toebrengt?
memento

Bericht door memento »

De SGP is erg veranderd, het laatste decenium. In plaats van principe-partij is de SGP een belangen-partij geworden. En om de belangen van de achterban veilig te stellen, mag je blijkbaar pragmatisch kiezen...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:

Inderdaad, politiek heeft alles met macht te maken. En het lijkt wel alsof sommige SGP'ers de politici van deze partij het kwalijk nemen dat ze aan politiek (zijn gaan) doen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Zita schreef:Maar een christen-politicus hoeft toch niet te verantwoorden wat in het gebed tussen de Heere en hem is geweest? Dat lijkt me een zeer persoonlijke zaak. Hij zegt christen-politicus te zijn, en daarmee vertrouw ik erop dat hij een biddende politicus is. Dat hij daarbij ook politieke overwegingen maakt, is inherent aan zijn politieke ambt. Net zoals een docent bidt voor zijn werk en zijn leerlingen, en tegelijkertijd pedagogische kennis en trucjes toepast.

De SGP heeft toch ook als opdracht om te getuigen in ons land. Nu weet de nederlander niet meer dat dat de SGP rekenmeesters de coalitie aan een meerderheid heeft geholpen....wie komt de dank toe? De strategen van de SGP.
Dit is dus m.i. fundamenteel onjuist! De SGP heeft niet als enige de opdracht om te getuigen in dit land. De SGP is een politieke partij, en dient dus aan politiek te doen. En ja (@memento) dat doe je op basis van een mandaat van een eigen achterban, maar wel met een programma waarvan je vindt dat dat heilzaam is voor de hele samenleving.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:De SGP is erg veranderd, het laatste decenium. In plaats van principe-partij is de SGP een belangen-partij geworden. En om de belangen van de achterban veilig te stellen, mag je blijkbaar pragmatisch kiezen...
Nee, dat zie je m.i. verkeerd.
Luister maar eens naar al die linkse politici die moord en brand schreeuwen: men weet drommels goed wat de principes van de SGP zijn en op welke punten de SGP nooit toegevingen zal doen.
Beetje misplaatst dat je stelt dat de SGP louter de belangen van de achterban veilig wil stellen. Nee, het program van de SGP is een verzameling standpunten gebaseerd op een stevig fundament, waarvan men vindt dat het tot heil is van de hele samenleving. En dat moet veilig gesteld worden.

Maar goed: jij (memento) bent in ieder geval wel een stuk consequenter, dan velen op RF die de SGP nu iets kwalijk nemen. Jij hebt altijd gezegd dat een christen boven het gemeentelijk niveau verre van politiek dient te houden. Jij wordt hierin waarschijnlijk weer bevestigd.
Anderen willen wel volop meedoen, maar huiveren tegelijk voor de consequenties dat je in de politiek zit.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:Nu weet de nederlander niet meer dat dat de SGP rekenmeesters de coalitie aan een meerderheid heeft geholpen....wie komt de dank toe? De strategen van de SGP.
Oh, oh, oh, geen oneigenlijke argumenten gebruiken. Als je eens een zegen mag ontvangen in de kerk zeg je toch ook niet: wie komt de dank toe? De predikant die het zo mooi bracht...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ondertussen komt er een mooie tweedeling binnen de SGP openbaar, die zich eerder al binnen de CU manifesteerde.

a. De meer conservatievere lijn, pleitend voor harde sanering van de overheidsfinanciën, streng asielstandpunt, kleine overheid, sociaal op een manier waarbij de mensen die niet kunnen, geholpen worden en zij die wel kunnen niet overmatig (= zodat men op de overheid gaat vertrouwen i.p.v. eigen mogelijkheden benut) gesteund worden.

b. De meer progressieve lijn, het op orde brengen van de overheidsfinanciën niet als prioriteit ziet, compassie toont met asielzoekers en daar zoveel mogelijk mogelijkheden voor zoekt, sociaal beleid als belangrijkste overheidstaak zien, de overheid als schild voor de zwakken ziet en deze daarom niet wil verkleinen.

De SGP zit meer op lijn a; de CU op lijn b. Logisch dat dat steeds vaker botst, omdat we een kabinet hebben dat thans op lijn a zit en niet (zoals het vorige) op lijn b. (We hebben gezien waar dat toe leidt: er werd feitelijk weinig tot niet geregeerd.)
Plaats reactie