Moderne versie van de brede en de smalle weg

Mariavt

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Mariavt »

Rambam schreef:
Mariavt schreef:Nou dan heb je er hier één gevonden, want ik kan geen één film waarderen, het trekt je van de Heere af als je Hem in waarheid wilt dienen.
Ik poneer niets, zeg alleen mijn mening, en ondervinding en meer van God's kinderen, daar is dit forum toch voor?
Dat doe je wel. Je stelt dat film in algemene zin je van God afdrijft.
1 Johannes 2: 15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

jvdg schreef: Mijn DVD kast wordt al behoorlijk leeg. ........>Kliko
Sterker nog, de mijne is leeg.
Ik heb er niks in kunnen vinden wat de toets der 10 geboden kon doorstaan.
We hebben hier open en eerlijk met de kinderen over gepraat en alles weg gedaan, ook de DVD's van de kinderen.
Ik moet eerlijk zeggen, wat een rust hiermee gekomen is in het gezin.
Geen gezeur of ruzie meer over filmpje dit of dat, maar gewoon weer echt met elkaar praten, een gezelschapsspel, een goed boek, een mooie CD beluisteren, enz.

Beseft men wel waar we ook onze kinderen mee opzadelen?
Ik werk met kinderen met ADHD en autisme. Er zijn veel kinderen die zich helemaal inleven alsof zij de hoofdpersoon in de film zijn.
Ze komen er niet los van, praten uren later er nog over, drinken dat ahw helemaal in.
Ze hoeven maar 1 keer de film te zien en vergeten het voorlopig niet meer.
Ik lees in de Bijbel in Deuteronomium dat we de dingen des Heeren onze kinderen moeten inscherpen, niet de dingen van de wereld.
Juist hier ligt zo een groot gevaar in.
Onze doopbelofte weegt heel, heel zwaar!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

oesterschelpje schreef:
jvdg schreef: Mijn DVD kast wordt al behoorlijk leeg. ........>Kliko
Sterker nog, de mijne is leeg.
Ik heb er niks in kunnen vinden wat de toets der 10 geboden kon doorstaan.
We hebben hier open en eerlijk met de kinderen over gepraat en alles weg gedaan, ook de DVD's van de kinderen.
Ik moet eerlijk zeggen, wat een rust hiermee gekomen is in het gezin.
Geen gezeur of ruzie meer over filmpje dit of dat, maar gewoon weer echt met elkaar praten, een gezelschapsspel, een goed boek, een mooie CD beluisteren, enz.

Beseft men wel waar we ook onze kinderen mee opzadelen?
Ik werk met kinderen met ADHD en autisme. Er zijn veel kinderen die zich helemaal inleven alsof zij de hoofdpersoon in de film zijn.
Ze komen er niet los van, praten uren later er nog over, drinken dat ahw helemaal in.
Ze hoeven maar 1 keer de film te zien en vergeten het voorlopig niet meer.
Ik lees in de Bijbel in Deuteronomium dat we de dingen des Heeren onze kinderen moeten inscherpen, niet de dingen van de wereld.
Juist hier ligt zo een groot gevaar in.
Onze doopbelofte weegt heel, heel zwaar!
sterkte ermee! Hebben wij een aantal jaren geleden ook gedaan, en we hebben helemaal geen speelfilmen in huis meer.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:2) Mag een Christen genieten? En zo ja: waarvan mag hij/zij genieten? Alleen maar van Gods wet (Psalm 119)? Van de natuur? Van mooie dingen die andere mensen maken? En wat als dat mooie 1 zondig aspect bevat?
Een mens mag overal van genieten, behalve van de zonde. Dus als dat mooie 1 zondag aspect bevat, is het geheel verdorven en niet tot Gods eer.
Het veiligst kunnen we in het spoor van Gods Woord gaan en genieten van Gods Wet en Zijn natuur. En dan niet om daarin te eindigen, maar omdat ze beiden door Gods hand zijn voortgebracht.
hmprff

Bericht door hmprff »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:2) Mag een Christen genieten? En zo ja: waarvan mag hij/zij genieten? Alleen maar van Gods wet (Psalm 119)? Van de natuur? Van mooie dingen die andere mensen maken? En wat als dat mooie 1 zondig aspect bevat?
Een mens mag overal van genieten, behalve van de zonde. Dus als dat mooie 1 zondig aspect bevat, is het geheel verdorven en niet tot Gods eer.Het veiligst kunnen we in het spoor van Gods Woord gaan en genieten van Gods Wet en Zijn natuur. En dan niet om daarin te eindigen, maar omdat ze beiden door Gods hand zijn voortgebracht.
Ik snap niet dat je dan tot de conclusie kunt komen dat we van de natuur mogen genieten, aangezien de natuur zelf, helemaal aangetast is door de zonde van ons mensen in het paradijs.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

hmprff schreef:
Tiberius schreef:
Een mens mag overal van genieten, behalve van de zonde. Dus als dat mooie 1 zondig aspect bevat, is het geheel verdorven en niet tot Gods eer.Het veiligst kunnen we in het spoor van Gods Woord gaan en genieten van Gods Wet en Zijn natuur. En dan niet om daarin te eindigen, maar omdat ze beiden door Gods hand zijn voortgebracht.
Ik snap niet dat je dan tot de conclusie kunt komen dat we van de natuur mogen genieten, aangezien de natuur zelf, helemaal aangetast is door de zonde van ons mensen in het paradijs.
Als je in het bos loopt zie je prachtige dingen in de natuur als je in zwitserland of de ardennen loopt zie je watervallen, allemaal dingen die nog door geen mensenhand zijn aangetast, je mag genieten van wat er groeit en bloeit, dat is nog het enigste wat is overgebleven van de schepping, de natuur...Ga maar eens nar de Veluwe, daar zie je ook een prachtige natuur of de postbank bij Arnhem in de buurt, dus ga me nou niet vertellen dat de natuur niet mooi is, ook al is hij op sommige dingen aangepast, maar het is momenteel nog het mooiste wat de Heere geschapen heeft, naast de mens...
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

hmprff schreef:
Tiberius schreef:
Dat is de lijn van Gods Woord en de belijdenisgeschriften, zie bijvoorbeeld Psalm 19, 104 en andere plaatsen meer en waarvan de NGB in artikel 2 zegt: "overmits deze voor onze ogen is als een schoon boek, in hetwelk alle schepselen, grote en kleine, gelijk als letteren zijn, die ons de onzienlijke dingen Gods geven te aanschouwen".

De natuur is namelijk van zichzelf niet zondig, maar is aan de ijdelheid onderworpen door onder onze zonden.
Evenals Gods Woord tot ons komt vanwege onze zonde.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
hmprff schreef:
Tiberius schreef:
Dat is de lijn van Gods Woord en de belijdenisgeschriften, zie bijvoorbeeld Psalm 19, 104 en andere plaatsen meer en waarvan de NGB in artikel 2 zegt: "overmits deze voor onze ogen is als een schoon boek, in hetwelk alle schepselen, grote en kleine, gelijk als letteren zijn, die ons de onzienlijke dingen Gods geven te aanschouwen".

De natuur is namelijk van zichzelf niet zondig, maar is aan de ijdelheid onderworpen door onder onze zonden.
Evenals Gods Woord tot ons komt vanwege onze zonde.
Prima om te genieten van de natuur. De werkelijkheid is echter, dat onze ontspanning (ook bij de rechtsere broeders) niet beperkt is tot de natuur. Kinderen krijgen speelgoed, en ouders gaan met ze naar een speeltuin, en als ze jarig zijn houden ze een feestje. Maar denk ook aan verjaardagen, op de koffie gaan, bezoek van beurzen als de Familiedagen en Wegwijs, het praatje van moeders bij het schoolhek, etc etc.

Wie dus niet heel radicaal (zoals het Duitse Piëtisme deed) alle vermaak, behalve de natuur, afkeurt, moet keuzes maken. En zal onderbouwing moeten geven van de keuzes die hij maakt. Dus waarom wél de voorbeelden die ik noem, maar niet andere dingen (zoals bv het kijken van een film die niet strijd met de 10 geboden, of het bezoeken van een pretpark waar niets in is wat strijd met de 10 geboden).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Wie dus niet heel radicaal (zoals het Duitse Piëtisme deed) alle vermaak, behalve de natuur, afkeurt, moet keuzes maken. En zal onderbouwing moeten geven van de keuzes die hij maakt. Dus waarom wél de voorbeelden die ik noem, maar niet andere dingen (zoals bv het kijken van een film die niet strijd met de 10 geboden, of het bezoeken van een pretpark waar niets in is wat strijd met de 10 geboden).
Precies. We moeten duidelijke argumenten geven, waarom we zover mogelijk van de afgrond weg willen blijven, anders gaan we zover als de Bijbel expliciet niet verbiedt naar de rand van die afgrond, zodat we zoveel mogelijk van dit aardse leven kunnen genieten.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

memento schreef:
Wie dus niet heel radicaal (zoals het Duitse Piëtisme deed) alle vermaak, behalve de natuur, afkeurt, moet keuzes maken. En zal onderbouwing moeten geven van de keuzes die hij maakt. Dus waarom wél de voorbeelden die ik noem, maar niet andere dingen (zoals bv het kijken van een film die niet strijd met de 10 geboden, of het bezoeken van een pretpark waar niets in is wat strijd met de 10 geboden).
In een pretpark zondig je tegen het zesde gebod, je speelt met je leven want je begeeft je onnodig in gevaar, dus hoe je er nu bij komt dat dit niet tegen de tien geboden is, vraag ik me in alle gemoede af.
En kijk eens naar de tekst die ik een stukje terug heb neergezet, er wordt gewoon overheen gewalst, tóch is het een tekst uit God's Eigen Woord.....

memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Wie dus niet heel radicaal (zoals het Duitse Piëtisme deed) alle vermaak, behalve de natuur, afkeurt, moet keuzes maken. En zal onderbouwing moeten geven van de keuzes die hij maakt. Dus waarom wél de voorbeelden die ik noem, maar niet andere dingen (zoals bv het kijken van een film die niet strijd met de 10 geboden, of het bezoeken van een pretpark waar niets in is wat strijd met de 10 geboden).
Precies. We moeten duidelijke argumenten geven, waarom we zover mogelijk van de afgrond weg willen blijven, anders gaan we zover als de Bijbel expliciet niet verbiedt naar de rand van die afgrond, zodat we zoveel mogelijk van dit aardse leven kunnen genieten.
Waar het randje van de afgrond begint, zal je ook vanuit de Schrift moeten onderbouwen. Tot nu toe, heb ik die onderbouwing gemist.

Verder: Het valt onder christelijke vrijheid (één van de hoofdthema's in Paulus brieven!) om een mede-christen vrij te laten en niet te veroordelen, in hetgeen hij doet wat niet strijdt met de geboden van God. De ander vrijlaten, waar je zelf strikt wil leven, is wel bar moeilijk. Dat gaat in tegen de Farizeër in ons. Maar m.i. is het wel naar Gods Woord, ook al gaat het soms in tegen je gevoel. Wie een ander regels oplegt, anders dan hetgeen Gods Woord ons leert, die zondigt m.i. Zo radicaal is het.

@Mariavt: jouw bezwaren tegen het pretpark heb ik reeds eerder in deze topic weerlegd. Het aantal ongelukken in een pretpark is vele malen kleiner dan in het verkeer en in het bos en in de kinderspeeltuin.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Waar het randje van de afgrond begint, zal je ook vanuit de Schrift moeten onderbouwen. Tot nu toe, heb ik die onderbouwing gemist.
Die onderbouwing heb ik enkele postings lager helder gegeven; dat jij je daar niet in kan vinden, is een ander verhaal.
::bye
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Waar het randje van de afgrond begint, zal je ook vanuit de Schrift moeten onderbouwen. Tot nu toe, heb ik die onderbouwing gemist.
Die onderbouwing heb ik enkele postings lager helder gegeven; dat jij je daar niet in kan vinden, is een ander verhaal.
Nee, steeds als ik vraag: Onderbouw vanuit de Schrift eens waarom het één goed is en het ander niet, komt er geen reactie. Waarom wel:

Kinderen krijgen speelgoed, en ouders gaan met ze naar een speeltuin, en als ze jarig zijn houden ze een feestje. Maar denk ook aan verjaardagen, op de koffie gaan, bezoek van beurzen als de Familiedagen en Wegwijs, het praatje van moeders bij het schoolhek, etc etc.

En niet:

Andere zaken, voor zover die niet strijden met Gods geboden, zoals bepaalde films en bepaalde pretparken.

Kortom, kom eens met argumenten. Een verhaal over de Schepping is aardig, maar sluit dingen als kinderspeelgoed uit (evenals de rest van de dingen die ik noemt). Onderbouw eens vanuit de Schrift waarom het ene vermaak wel OK is, en het andere niet. Tot nu toe heb ik concrete onderbouwing uit Gods Woord gemist.

Heel concreet: Waarom wel een wipkip, maar geen achtbaan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Nee, steeds als ik vraag: Onderbouw vanuit de Schrift eens waarom het één goed is en het ander niet, komt er geen reactie. Waarom wel:

Kinderen krijgen speelgoed, en ouders gaan met ze naar een speeltuin, en als ze jarig zijn houden ze een feestje. Maar denk ook aan verjaardagen, op de koffie gaan, bezoek van beurzen als de Familiedagen en Wegwijs, het praatje van moeders bij het schoolhek, etc etc.

En niet:

Andere zaken, voor zover die niet strijden met Gods geboden, zoals bepaalde films en bepaalde pretparken.

Kortom, kom eens met argumenten. Een verhaal over de Schepping is aardig, maar sluit dingen als kinderspeelgoed uit (evenals de rest van de dingen die ik noemt). Onderbouw eens vanuit de Schrift waarom het ene vermaak wel OK is, en het andere niet. Tot nu toe heb ik concrete onderbouwing uit Gods Woord gemist.

Als ik jou was, zou ik toch nog die argumenten eens lezen, in plaats van ze hooghartig te verwerpen.
Daarin staat heel duidelijk, waarom een leven dicht bij de Heere zoveel beter is dan zo dicht mogelijk bij het aardse vermaak.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

memento schreef:.

Omdat je bij een wipkip als ouders kunt staan en erop letten dat je kind niet valt, dan vang je hem/haar op,
Als jouw kind in de achtbaan zit, en luid begint te gillen omdat ie het eigenlijk toch eng vind, dan kun je hem/haar er niet uithalen. en moet je horen hoe uitzinnig de mensen zitten te schreeuwen in die pretparken, en er wordt gevloekt de wereld op zijn kop, en in het verkeer móet je je nu eenmaal begeven om op de plaats van bestemming te komen dus da's geen vergelijk, en in het bos, valt er heus niet zomaar een boom op je hoofd hoor, daar mag je genieten van God's natuur....maar ik kap ermee, want we worden het toch niet eens, ik hoop dat je er ooit anders over mag gaan denken, en durf je aan de Heere te vragen of Hij met je mee wil naar die goddeloze pretparken? Het verschilt niks van een kermis, nee 't is zelfs nog erger. Maar ik heb genoeg gezegd. Ik stop ermee.. ::salut

Plaats reactie